Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 54

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com




Recente berichten

Pagina's1 2 3 4 5 ... 10
1
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron Swaab - Gisteren om 15:07
Succesvolle reddingsoperatie Zr.Ms. Groningen

Den Helder - Zr.Ms. Groningen heeft afgelopen vrijdag een succesvolle reddingsoperatie uitgevoerd op een drijvende vissersboot, 60 mijl ten noorden van Bonaire. Bij deze actie zijn zes Venezolaanse vissers gered, zo meldt Defensie.



In de nacht van 19 op 20 september detecteerde het DASH-8 vliegtuig van de Kustwacht de vissersboot Eudismar, waarvan de bemanning op het dek om hulp stond te zwaaien. Het kustwachtvliegtuig heeft de tanker Liberty Bay, die in de buurt van de vissersboot voer, opgeroepen de boot te assisteren. Het Rescue en Coordination Center van de Kustwacht heeft Zr.Ms. Groningen, die kustwachtpatrouille in het Caribisch Gebied heeft, ingelicht. Hierna is Zr.Ms. Groningen direct opgestoomd om eerste hulp te verlenen. De tanker Liberty Bay is verzocht langszij de boot te blijven, totdat het stationsschip in de buurt was om hulp te bieden.



Op drift
Bij aankomst van Zr.Ms. Groningen bleek de bemanning al achttien dagen op drift te zijn, nadat zij motorpech hadden gekregen tijdens hun visactiviteiten nabij Trinidad en Tobago. De bemanning zat op dat moment al dagen zonder voedsel en water en had dringend medische zorg nodig. De opvarenden hadden op dat moment de hoop op overleven al bijna opgegeven.

De Groningen heeft de bemanning van Eudismar eerste hulp geboden in de vorm van medische zorg, voedsel en water. De technische dienst van Zr.Ms. Groningen heeft vervolgens een van haar buitenboordmotoren op de vissersboot gemonteerd, waarna de boot onder begeleiding van het schip naar Bonaire is gevaren. Hier is de bemanning vandaag overgedragen aan de Kustwacht, Koninklijke Marechaussee en heeft het ziekenhuis op Bonaire de zorg voor de bemanning op zich genomen.

2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron Swaab - Gisteren om 14:58
Geen zoektocht meer naar opvarenden verlaten zeilschip



NOORDWIJK - De KNRM heeft zaterdag nog in zee gezocht naar mogelijke opvarenden van het verlaten zeilschip dat 's ochtends op het strand bij Noordwijk was aangespoeld, maar de zoektocht is na korte tijd gestaakt. 'Omdat we niet weten hoe lang het schip heeft rondgedobberd en waar het vandaan komt is verder zoeken onbegonnen werk', aldus een woordvoerder.
Het zeiljacht 'Marjanjan' werd zaterdagochtend rond 6.45 uur gevonden door medewerkers van een bedrijf dat afvalcontainers leegt op het strand. Het schip lag verlaten maar volledig intact op het strand. De KNRM in Noordwijk heeft het jacht vlotgetrokken en naar IJmuiden gesleept.



'Wij focussen ons als KNRM puur op de hulpverlening', zegt de woordvoerder. 'Daarom hebben de collega's van reddingsstation Noordwijk kortstondig in zee gezocht naar mogelijke overlevenden. Maar als de tijd vordert, wordt de kans dat er overlevenden worden aangetroffen steeds kleiner.' Bijkomend probleem voor de KNRM is dat niet bekend is waar het schip vandaan komt, wie de eigenaar is en hoe het op het strand is terechtgekomen.



Eventueel zoektocht weer opstarten
Er wordt nu niet meer gezocht op zee. 'Als we een gerichte tip krijgen dan kunnen we de zoektocht weer opstarten, maar nu weten we niets en is zoeken onbegonnen werk'.


lees ook: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3904192/Verlaten-zeilschip-gevonden-op-strand-Noordwijk-We-hadden-zo-een-dagje-kunnen-gaan-zeilen
3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron Swaab - Gisteren om 14:34


IJmuiden verzet zich tegen negatieve berichtgeving verrassingscruise

Sociale media ontplofte afgelopen zaterdag van de reacties op het bericht dat passagiers van een luxe verrassingscruise langs 'onontdekte pareltjes' aan de Noordzee boos zijn omdat hun schip aanmeerde in IJmuiden. Alwaar ze afgezet werden op de Lange Nieuwstraat voor de Hema, inderdaad niet het shopwalhalla waar ze zich blijkbaar op verheugd hadden.



IJMUIDEN 21-09-2019

Buiten de te verwachten negatieve uitlatingen op vooral Facebook, IJmuidenaren staan er niet om bekend dat ze een blad voor de mond nemen, overheerst ook een andere toon. Want ook dat zit in het karakter van IJmuidenaren: als ze worden aangevallen, dan staan ze als één man op.

De feiten volgens het Engelse gossipblad The Sun, letterlijk overgenomen door de landelijke media: De passagiers betaalden ieder zo'n 1.600 euro voor de elf daagse cruise aan boord van de Balmoral, een schip met 710 kamers. De cruise begon afgelopen maandag in Newcastle. De bestemmingen bleven tot op het laatste moment geheim.

Onderweg deed het schip onder meer de Britse gokplaats Great Yarmouth en het Franse Duinkerke aan, waar het schip aanmeerde in de buurt van een vluchtelingenkamp. Daarna vertrok het schip naar Antwerpen, wat de krant al beschrijft als 'een opluchting voor de passagiers'.



Zaterdag meerde het schip aan in de haven van IJmuiden, waarna de cruisegangers met bussen naar het centrum van IJmuiden werden gebracht voor een middagje shoppen. Ze werden afgezet voor de lokale Hema-vestiging. 

De teleurstelling van de passagiers wordt wel begrepen door de mensen die reageren op deze berichtgeving. Wat niet wordt begrepen is dat de passagiers werden gedropt om te winkelen in IJmuiden. Een paar minuten verder met de bus en men zit in prachtig natuurgebied, een leuk dorp als Santpoort, eventueel in Spaarnwoude en ook in IJmuiden zelf zijn veel meer plekken of musea interessant en gezellig om te bezoeken.

De plaatselijke winkeliers en ondernemers profiteren toch wel van de bezoekers, er wordt op de boulevard een souvenir gekocht, een visje gegeten in de haven of gelunched in een van de vele horecagelegenheden die de regio kent.

Reactie op Facebook: 'Dus je betaalt 1600 euro om nieuwe onderbroeken te kopen of een koffiezetapparaat?
De Lange Nieuwstraat is gewoon een straat voor de dagelijkse behoeftes, inderdaad geen shop paradijs.'

Een andere reactie: 'Als geboren IJmuidenaar woon ik er nog steeds met heel veel plezier. Strand, zee, recreatie, grote steden in de buurt. We hebben een lange historie in de visserij en de industrie. Forteiland laat zien dat we een belangrijke rol hadden tijdens oorlogen. Maar eerlijk, IJmuiden is geen toeristische trekpleister. Dat zal het nooit worden ook. En dat hoeft ook niet. Ik snap dat toeristen iets anders verwachten, maar als reisorganisatie moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken. Dus... Niks mis met IJmuiden, ik ben trots om IJmuidenaar te zijn.'

En ook: 'IJmuiden is de schoonheid van een vissershaven en mooie industrie. Over 80 jaar zijn het monumenten.
De reisorganisatie heeft een rare fout gemaakt en zich niet verdiept in het aanbod hier.'

De rode draad in al die opmerkingen is de volgende: "Die cruise terminal staat er al jaren en als ze dit soort cruises in overleg zouden doen, biedt het kansen voor lokale ondernemers in de omgeving van de terminal.
Maar IJmuiden is nu eenmaal geen Amsterdam of Haarlem voor toeristen, IJmuiden is anders en daar moet je als reisorganisatie op inspelen. Einde van de dag halen ze misschien nog wat gebakken vis terwijl ze wachten tot ze terug aan boord kunnen. Probeer geen Amsterdam van IJmuiden te maken, werkt niet.''

Overigens ging de teleurstelling van de Balmoral niet alleen over IJmuiden, de organisatie had ze eerder 'verrast' met de Britse gokplaats Great Yarmouth. Misschien in de verwachting dat de plaatselijke gokkas gevuld zou worden? In het Franse Duinkerken meerde de Balmoral aan naast een vluchtelingenkamp. IJmuiden was de druppel en werd een 'industriehaven' genoemd. Wat het ook is, een en al bedrijvigheid, visserij en de rauwe uitstraling die daarbij hoort en waar we stiekem best trots op zijn.

In Amsterdam wordt toeristenbelasting geheven voor cruisepassagiers, hierdoor is het aantal cruiseschepen dat IJmuiden aandoet verdubbeld ten opzichte van 2018. En daar profiteren de lokale ondernemers heus van, op zonnige dagen hebben de strandtenten een dubbele personeelsbezetting nodig.

Citymarketeer Friso Huizinga, die als geen ander vol overtuiging en enthousiasme Velsen op de kaart zet onder de naam PuntIJmuiden reageert op alle commotie laconiek: 'Alle aandacht is goed.'


https://www.thesun.co.uk/travel/9972612/cruise-luxury-mystery-docks-great-yarmouth-dunkirk/
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron Swaab - Gisteren om 11:28
Schip ramt spoorbrug Twentekanaal

Zaterdag 21 sep. 2019

Een schip heeft een spoorbrug over het Twentekanaal geramd.
Het treinverkeer op de trajecten Zwolle-Almelo en Deventer-Enschede heeft daar nog de hele avond last van.

Het treinverkeer ondervindt grote hinder van het ongeluk. Tussen Almelo en Wierden rijden geen treinen.
De NS zet snelbussen in. Een inspecteur van ProRail gaat de spoorbrug beoordelen op eventuele schade.
Pas daarna kan de brug worden vrijgegeven. "Veiligheid boven alles en dus geen treinverkeer", meldt ProRail.



Het schip heeft forse schade geleden: het verloor een deel van zijn kajuit,
de auto aan boord van het binnenvaartschip viel overboord.
ProRail heeft al het treinverkeer op het traject stilgelegd en gaat onderzoek aan de brug uitvoeren.


De spoorbrug over het Twentekanaal

Ook de scheepvaart ligt stil. Het passerende schip tussen Wierden en Almelo
bleek zaterdag de klok van acht te hoog voor de brug, en ramde  vervolgens de spoorbrug.
Er raakte zoals het er nu naar uit ziet niemand gewond.

De brug moet eerst eerst door een inspecteur worden beoordeeld op eventuele schade.
'Veiligheid boven alles en dus geen treinverkeer', meldt ProRail op Twitter.

Wat is er precies gebeurd? Het binnenvaartschip had zaterdagavond in de containerterminal
in Almelo nieuwe lading opgehaald.
Om alle containers te overzien, had de schipper zijn in hoogte verstelbare kajuit in een hogere stand gezet.



Op de terugweg naar Rotterdam bleek die stand te hoog om de spoorbrug te passeren.
Het schip knalde op de brug, de kajuit werd daarbij 'onthoofd' en een auto die op het dek stond rolde in het water. De schipper raakte gewond aan het oor bij het incident.
Op het schip waren nog twee mensen aanwezig - de matroos en zijn vriendin - zij raakten niet gewond.

De schipper (50) spreekt in een reactie tegenover deze krant van een 'stomme fout'.
Hij is overgebracht naar het ziekenhuis.
De man had ruim 30 ervaring in de scheepvaart, maar beging een fout door de kajuit
niet terug te zetten in een lagere stand.
5
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron Swaab - za/21/sep/2019 : 13 : 54
Repsol geeft Allseas opdracht voor verwijdering Noors olieplatform

Het Nederlandse offshorebedrijf Allseas heeft een opdracht ontvangen
van het Spaanse olie- en gasbedrijf Repsol om een groot olieplatform in Noorwegen
te verwijderen en aan land te brengen.
Dat heeft Allseas vrijdag bekendgemaakt, zonder financiële details vrij te geven.



Het gaat om het Gyda-platform in het Noorse deel van de Noordzee.
Het contract behelst zowel het 18.000 ton zware platform als het 11.200 ton zware onderstel.
De verwijdering staat gepland tussen eind 2020 en 2023.



De opdracht is inclusief een optie voor het opnieuw installeren van het platform op en andere plek.
Als daarvoor wordt gekozen, zou het voor het eerst in Noorwegen zijn
dat een vast platform na verwijdering ergens anders wordt geïnstalleerd.
Gyda ging in 1990 in bedrijf, maar omdat de technische staat nog 'heel goed' is,
overweegt Repsol het platform te hergebruiken.

De verwijderingsklus in ingewikkeld, omdat het onderstel van het platform in de jaren negentig
verticaal is gebouwd, waardoor het nu niet in horizontale positie kan worden vervoerd.
Het onderstel zou dan breken.



Allseas en Repsol hebben daarom meer dan een jaar naar een manier gezocht
om het onderstel aan land te brengen.
Dat gaat uiteindelijk gebeuren met de Pioneering Spirit,
het grootste schip ter wereld dat door Allseas speciaal voor dit soort klussen is gebouwd.
6
KNSM ATTRIBUTEN / Re: KNSM ATTRIBUTEN
Laatste bericht door willem visser - za/21/sep/2019 : 11 : 24
Een menukaart van de BONAIRE in konvooi SC-145 van 6 november 1943


Handtekeningen van de passagiers
7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron Swaab - vr/20/sep/2019 : 14 : 59
500 jaar geleden begon de eerste zeilreis
rond de wereld vanuit Spanje


MADRID - Op 20 september 1519 verliet de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan (Hernando de Magallanes) in opdracht van het Spaanse Hof vanuit Sanlúcar de Barrameda (Cádiz) met vijf schepen om de eerste zeilreis rond de wereld te maken. Tijdens de reis overleed de ontdekkingsreiziger bij de Filipijnen maar ondertussen had de Portugees geschiedenis geschreven om als eerste de wereld rond te zeilen.



Achtergrond

In 1494 was het Verdrag van Tordesillas gesloten tussen Spanje en Portugal. Dit verdrag verdeelde de niet-Europese wereld in een Spaanse en een Portugese invloedssfeer. De scheiding was een demarcatielijn op 370 leagues ten westen van de Kaapverdische Eilanden. Dit was ongeveer halverwege de westelijkste Portugese bezittingen en de recente Spaanse ontdekkingen in het Caraïbisch gebied door Christoffel Columbus.
 
De demarcatielijn komt volgens moderne berekeningen neer op de meridiaan van 46 graden westerlengte en loopt dwars door Brazilië. Het westelijke deel van de wereld was dus aan Spanje toebedeeld, het oostelijke aan Portugal. Aan de andere kant van de wereld ontmoetten de beide invloedssferen elkaar uiteraard ook weer. Maar waar precies, kon niemand objectief vaststellen.

Beide landen aasden op de lucratieve specerijenhandel met de Molukken en claimden dat deze binnen hun gebied lagen. In ieder geval was duidelijk dat Spanje alleen via een westelijke route de Molukken kon bereiken zonder het verdrag te schenden. Het is dus niet verwonderlijk, dat het Spaanse hof meer oren had voor Magellaans plannen naar een westelijke route dan het Portugese.

Columbus dacht na zijn oversteek over de Atlantische Oceaan Indië al bereikt te hebben, maar latere verkenningen van onder anderen Amerigo Vespucci toonden aan dat er wel degelijk een Nieuwe Wereld lag tussen Europa en Azië. In 1513 had Vasco Núñez de Balboa in Panama als eerste Europeaan een blik geworpen op de zee ten westen van Amerika. Men vermoedde dat er ergens in het zuiden een doorgang was naar deze zee. Juan Díaz de Solís had er in 1516 vergeefs naar gezocht bij de Río de la Plata. Magellaan was ervan overtuigd, dat het na het vinden van de doorgang nog maar een korte zeiltocht naar de Molukken zou zijn.



Atlantische Oceaan

De Armada de Moluccas verliet Sanlúcar de Barrameda op 20 september 1519 en bestond uit vijf schepen: het vlaggenschip de Trinidad, de San Antonio, de Concepción, de Victoria en de Santiago. De expeditie werd vanaf de start geplaagd door wantrouwen tussen de Portugese kapitein-generaal en zijn Spaanse kapiteins.

Uit angst voor onderschepping door een Portugese vloot koos Magellaan voor een zuidelijke koers richting Kaapverdische Eilanden. Daarna zette hij koers naar Brazilië, waar hij in december 1519 enkele weken bivakkeerde in Rio de Janeiro. De expeditie bereikte de Río de la Plata op 10 januari 1520, maar vond hier geen doorgang. Verder naar het zuiden belandde de vloot in terra incognita.

Geteisterd door stormen aan de kust van Patagonië overwinterde de vloot zes maanden in de baai van San Julián. Magellaan bedwong daar op 2 april een muiterij van drie schepen. Aan het einde van de zuidelijke winter kwam de Santiago op een verkenningstocht in een plotselinge storm terecht en verging op de kust. De bemanning wist over land San Julián te bereiken. De vloot hervatte op 17 oktober de speurtocht naar de doorgang.

Stille Oceaan

Op 21 oktober 1520 vonden de Spanjaarden een ingang op 52 graden zuiderbreedte. De zeestraat tussen Vuurland en het vasteland van Zuid-Amerika kreeg later de naam Straat Magellaan, maar werd door Magellaan Estrecho de Todos los Santos, Allerheiligenstraat, gedoopt. De schepen moesten voorzichtig te navigeren door de smalle zeestraat met zijn vele misleidende inhammen en plotselinge rukwinden, de zogenoemde williwaws.

Magellaan bereikte na 38 dagen en 600 km varen de Stille Oceaan. De drie overgebleven schepen begonnen aan de reis over de onbekende oceaan. Magellaan zette koers naar het noordwesten. Vanaf de subtropen stuwde een regelmatige, oostelijke passaatwind hen steeds verder in westelijke richting. Opvallend genoeg kwamen ze op hun 17.500 km lange tocht niet langs de archipels van Polynesië en daarmee ook niet langs de gevaarlijke koraalriffen.

Uiteindelijk kon de vloot bij Guam in de Marianen-archipel het anker uitgooien om verse voorraden in te nemen. Magellaan doopte deze nieuwe ontdekking Islas de Ladrones, Dieveneilanden, omdat de bewoners de ruilhandel erg ruimhartig invulden. Vooral ijzerwerk was erg gewild.



Gedood bij Filipijnen

Magellaan vervolgde na enkele dagen de reis westwaarts. Op 7 april 1521 bereikte de vloot het eiland Cebu van de Filipijnen. Een van de opvarenden was de Maleise slaaf Enrique uit Malakka, die het Maleis van de opvarenden van een tegemoetkomende boot verstond. De aarde was dus gerond. Magellaan knoopte met verschillende lokale heersers vriendschappelijke betrekkingen aan. Maar na enige tijd dwong hij ze steeds vaker met geweld zich te bekeren tot het christendom.

Lapu-Lapu, een hoofdman van het eiland Mactan, weigerde zich te bekeren. Op 27 april werden Magellaan en 49 manschappen op het strand van Mactan aangevallen door Lapu-Lapu en 1500 van zijn mannen. Tijdens deze confrontatie werd Magellaan in de branding met een bamboespeer gedood.

Vervolgens keerde ook een bondgenoot, Rajah Humabon, zich tegen de Spanjaarden. Hij kreeg daarbij hulp van de slaaf van Magellaan. Deze had in zijn testament bepaald dat Enrique na zijn dood moest worden vrijgelaten. Zijn opvolger hield zich daar echter niet aan. Op 1 mei werden vervolgens bijna 30 Spanjaarden, onder wie de nieuwe gezagvoerders en andere leidinggevenden, tijdens een feestelijk diner bij de Rajah gedood.

De resterende Spanjaarden trokken verder. Ze verbrandden de Concepción omdat er niet genoeg bemanning meer voor was. Zes maanden zwierven de Trinidad en de Victoria door de archipel onder leiding van de Baskische zeeman Juan Sebastián Elcano. Op 8 november 1521 bereikten beide schepen het Molukse eiland Tidore.

Terugreis
Uiteindelijk voltooide slechts één schip de reis rond de wereld. De Trinidad begon te lekken bij vertrek uit Tidore en moest eerst worden gerepareerd. Later viel dit schip in Portugese handen. De zwaar gehavende Victoria kwam op 6 september 1522 in Spanje aan.

Vanaf Timor waren ze 149 dagen en 18.000 kilometer zonder te stoppen naar de Kaapverdische Eilanden gezeild. Bij het ronden van Kaap de Goede Hoop hadden ze negen weken tegen winterse stormen moeten opboksen. 18 van de 60 opvarenden waren bij aankomst nog in leven. De rest was ten prooi gevallen aan scheurbuik of op de Kaapverdische Eilanden gevangengenomen door de Portugezen.

Eerste of niet?
Het is onzeker wie nu eigenlijk kan claimen als eerste rond de wereld te zijn gezeild. Elcano heeft de tocht met zekerheid voltooid, maar Magellaan en Enrique zijn hem wellicht voor geweest. Magellaan zou dan na de verovering van Malakka nog ten oosten van Java moeten zijn geweest. Dat lijkt niet waarschijnlijk, gezien zijn terugkeer naar Europa in 1512.
8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron Swaab - vr/20/sep/2019 : 14 : 01
Oud nieuws Gerrit.....zo goed wordt dit topic gevolgd blijkbaar.... :sport_003:

Citaat van: Ron Swaab op ma/16/sep/2019 : 15 : 46 'Foutje, bedankt'

Een ongelukje in de categorie 'Foutje, bedankt': een peperduur superjacht kukelt om
in het droogdok van een vermaarde scheepswerf.
De verzekering vergoedt ongetwijfeld de materiële schade, maar de deuk in je imago moet je zelf verhelpen.



Het overkwam de Genuese werf Amico & Co vorige week tijdens het droogzetten van de negentig meter
lange 'Nero' van de Ierse miljardair Denis O'Brien.



Amico is een gerenommeerde naam onder bezitters van rijkeluisspeeltjes en is als één van de
weinige ter wereld gespecialiseerd in reparatie en verbouwing (retrofit) van superjachten.



De afgelopen jaren ontwikkelden de Italianen speciaal voor dit werk een heuse 'hub'.
Die beschikt over een scheepslift met een hefvermogen van vierduizend ton, een 170 meter lang droogdok en een spuithal van ruim honderd meter.



Die superdeluxe uitrusting legt Amico geen windeieren.
Jaarlijks worden er zo'n 135 klussen uitgevoerd, waarvan de duurste niet
minder dan 92 miljoen euro in het laatje bracht.
In dat soort omstandigheden wil je niet dat een schip omvalt.



Het is overigens maar de vraag of O'Brien zich er erg druk over maakt.
Volgens de jachtspotters-site Superyaghtfan is de Ier goed voor ruim vier miljard dollar
en kan hij zich altijd nog verplaatsen in zijn bijna nieuwe Gulfstream G650.



Dat is volgens kenners één van de fijnste privéjets die er te koop is.
En dat al vanaf zo'n zeventig miljoen dollar.



Volgens Superyaghtfan hing aan de 'Nero' zo'n zelfde prijskaartje. Als dat klopt, is het een koopje.
Jarenlang gold als vuistregel dat je ongeveer een miljoen dollar voor een strekkende meter superjacht kwijt was,
maar tegenwoordig krijg je een stuk minder centimeters voor je miljoen.
Misschien speelt mee dat het schip, nogal atypisch, is gebouwd op  een Chinese werf (Yantai Raffles Shipyard)
en niet door een chique Europese jachtbouwer.



Toch is de term chique wel degelijk van toepassing op de 'Nero'.
Het schip uit 2007 is namelijk gebouwd naar het voorbeeld van de Corsair-jachten
van de befaamde Amerikaanse bankier J.P. Morgan uit de eerste helft van de twintigste eeuw.
Chiquer dan dat was er niet.

9
POLLUX / Re: POLLUX
Laatste bericht door pdroozing - do/19/sep/2019 : 22 : 35
Hoi Willem een paar mooie plaatjes van de Pollux in het Oosterdok is wel lang geleden dat we er op zaten ach het was streng maar we zijn er niet slechter van geworden.

Toen we de lange deining op gingen hadden we een streepje voor op die andere mannen als je marzel had was je al gouw O/G.

   
10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Gerrit - do/19/sep/2019 : 18 : 15
Eigenaar omgevallen superjacht kan nog altijd privé-jet pakken
foutje, bedankt
Een ongelukje in de categorie 'Foutje, bedankt': een peperduur superjacht kukelt om in het droogdok van een vermaarde scheepswerf.
De verzekering vergoedt ongetwijfeld de materiële schade, maar de deuk in je imago moet je zelf verhelpen.

16 september 2019 11:38


 
Het overkwam de Genuese werf Amico & Co vorige week tijdens het droogzetten van de negentig meter lange 'Nero' van de Ierse miljardair Denis O'Brien.
Amico is een gerenommeerde naam onder bezitters van rijkeluisspeeltjes en is als één van de weinige ter wereld gespecialiseerd in reparatie en verbouwing (retrofit) van superjachten.
De afgelopen jaren ontwikkelden de Italianen speciaal voor dit werk een heuse 'hub'.
Die beschikt over een scheepslift met een hefvermogen van vierduizend ton, een 170 meter lang droogdok en een spuithal van ruim honderd meter.
Die superdeluxe uitrusting legt Amico geen windeieren. Jaarlijks worden er zo'n 135 klussen uitgevoerd, waarvan de duurste niet minder dan 92 miljoen euro in het laatje bracht.
In dat soort omstandigheden wil je niet dat een schip omvalt.
Het is overigens maar de vraag of O'Brien zich er erg druk over maakt.
Volgens de jachtspotters-site Superyaghtfan is de Ier goed voor ruim vier miljard dollar en kan hij zich altijd nog verplaatsen in zijn bijna nieuwe Gulfstream G650.
Dat is volgens kenners één van de fijnste privéjets die er te koop is. En dat al vanaf zo'n zeventig miljoen dollar.
Volgens Superyaghtfan hing aan de 'Nero' zo'n zelfde prijskaartje.
Als dat klopt, is het een koopje. Jarenlang gold als vuistregel dat je ongeveer een miljoen dollar voor een strekkende meter superjacht kwijt was,
maar tegenwoordig krijg je een stuk minder centimeters voor je miljoen. Misschien speelt mee dat het schip, nogal atypisch,
is gebouwd op  een Chinese werf (Yantai Raffles Shipyard) en niet door een chique Europese jachtbouwer.
Toch is de term chique wel degelijk van toepassing op de 'Nero'.
Het schip uit 2007 is namelijk gebouwd naar het voorbeeld van de Corsair-jachten van de befaamde Amerikaanse bankier J.P. Morgan uit de eerste helft van de twintigste eeuw.
Chiquer dan dat was er niet.

Bron foto: Liguria Nautica/Instagram
Pagina's1 2 3 4 5 ... 10