Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 54

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com

Rampen met KNSM schepen

Gestart door Gerrit, vr/ 2/mrt/2007 : 23 : 07

Vorige topic - Volgende topic

Ton Kompier †

Nou vooruit dan maar, en wel zonder de bekende veer" BEDANKT. :smilie_happy_thumbup:
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Coaster W.

Geen veren maar wel bedankt Harn namens een stille genieter.

Vrg :smilie_animal_dog:
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

willem visser

3 april 1915
Het vrachtschip ss 'Flora' (1894) van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Swansea, slaat tijdens een zware storm in de Ierse Zee
bij Hartland Quay op de rotsen en gaat hierbij verloren. Alle opvarenden weten veilig de vaste wal te bereiken

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

28 april 1931- Aan boord van het ss 'Ares' (1921) van de KNSM,
is op weg van Valparaiso naar Rotterdam, als er brand uitbreekt in de haven van Lissabon

willem visser

Martin Versteeg

Kroonvaarders,

Ben nieuw op dit prachtige forum en ben op zoek naar de ramp van de ss Fortuna, bouwjaar 1912 en in 1916 onder kapitein R.P. Voorham vergaan nadat ze op een mijn gelopen was op de Noordzee bij Beachy Head. 15 man komen er om, waaronder ene Johannes Hubertus Beuk. Van deze laatste zoek ik de functie aan boord en de bevestiging dat hij tot de bemanning behoorde.
Mogelijk dat een van u mij kan helpen en of adviseren.

Bijvoorbaat dank,

Martin Versteeg 

Ron Swaab

zo/28/apr/2019 : 12 : 05 #86 Laatste wijziging: zo/28/apr/2019 : 18 : 20 door Ron
Welkom op dit forum Martin.

Ik kan jou specifieke vraag niet beantwoorden,maar misschien een ander lid wel.
Op de zoekmachine kom ik wel een paar dingen tegen die jou wellicht iets verder kunnen helpen,
zoals onderstaand stukje van Tineke die 9 jaar geleden een soortgelijke vraag had.

Groetjes Ron.

Mijn naam is Tineke Veenendaal en geboren Amsterdam. De broer van mijn grootvader Aart Veenendaal is omgekomen aan boord van het schip Fortuna, dat is vergaan in Beachyhead 21-22 oktober 1916. Door de U boot UC16. Na veel speurwerk ben ik er achter gekomen, dat een deel van de bemanning deze ramp heeft overleefd. Ik heb hierdoor ook hun namen. Mijn belangstelling gaat echter uit naar de overige bemanningsleden die zijn omgekomen. De gezagvoerder  R.P. Voorham en Aart Veenendaal, machinist zijn de enige waar ik de naam van heb.  Er moeten nog minstens 13 andere bemanningsleden zijn omgekomen. Weet iemand hun namen? Ik heb mijn vraag ook gesteld op genealogie online en die verwezen mij weer naar u.

Dus probeer ik het maar op deze manier, misschien dat u mij zo verder kunt helpen?

Graag nog even een aanvulling op het bovenstaande:
De overlevenden zijn:
? Moerdijk, 1e stuurman
A. Verwayen/Verwaijen, 2e stuurman
J. Ribbens, 3e stuurman
G. Hoogenkamp leerling
De bootsman P. Bjoerenquist, waarschijnlijk met de Finse nationaliteit
G. Hart, bediende
P. de Beer, liergast
P. Klop, liergast, deze vertelde het ooggetuigeverslag in het Utrechts Nieuwsblad van 26 oktober 1916 aan een journalist.
J. Bakker, matroos
S. Piek, stoker.
Misschien, dat de nakomelingen van deze mensen nog iets meer weten?
Wat was de taak van een machinist op een vrachtschip?

Zijn er misschien nog duidelijke foto's van de Fortuna te vinden?

Bovenstaande is te vinden bij deze link: https://www.kroonvaarders.com/forum/index.php?topic=737.200

Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

zo/28/apr/2019 : 18 : 33 #87 Laatste wijziging: zo/28/apr/2019 : 18 : 53 door Ron
Citaat van: Martin Versteeg op za/27/apr/2019 : 18 : 24 Kroonvaarders,

Ben nieuw op dit prachtige forum en ben op zoek naar de ramp van de ss Fortuna, bouwjaar 1912 en in 1916 onder kapitein R.P. Voorham vergaan nadat ze op een mijn gelopen was op de Noordzee bij Beachy Head. 15 man komen er om, waaronder ene Johannes Hubertus Beuk. Van deze laatste zoek ik de functie aan boord en de bevestiging dat hij tot de bemanning behoorde.
Mogelijk dat een van u mij kan helpen en of adviseren.

Bijvoorbaat dank,

Martin Versteeg

Na nog iets verder zoeken staat er in een Engels stukje geschreven:

"Some 15 members of the crew drowned including the captain, Roelof Pieter Voorham,
and sailors Johannes Hubertus Beuk and Aart Veenendaal."

Dus de functie van Johannes Hubertus Beuk was een matroos en was hij zeker aan boord.
Hopelijk is Uw vraag hierbij opgelost.

NB;Frederick Beuk is op onderzoek uit naar de overige namen van de bemanningsleden
die mede ten onder zijn gegaan.
(Nauwelijks 2 dagen na de ramp spoelde Johannes Beuk aan op het strand Falling Sands at Beachy Head)

Hierbij de link;

https://www.theargus.co.uk/news/14878953.divers-pay-respects-to-ships-crew-lost-during-great-war/
Eerlijkheid kent geen tijd.......