Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 56

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com




PANAMA-KANAAL

Gestart door willem visser, ma/ 6/mrt/2006 : 01 : 09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hubertus

Wil, Valparaiso is vooral mooi omdat het als stad een mooie arstistieke uitstraling heeft. Heel veel prachtige graffiti kunst op muren en tig hoge trappen.   De Chileense Marine huist er en mooie gebouwen plaza's stranden en fauna in zee  oik oude liften naar het hogere stadsdeel zijn een avontuur maar boven wat link tegenwoordig . Op de achtergrond zie je de hoogste besneeuwde berg van het Andesgebergte van op een paar mtr na 7 km hoog. Je werkte aan dek overdag in korte broek only en na 7 uur avond droeg ik een trui en ook 's nachts a boord of bij een meisje onder de persinnings. Tja Wil  in de jaren dat wij jong waren was het uitgaans haven-zeemanleven er heel spannend met mooie vrouwen te over. Sommige kroegen zijn er nog maar we kijken als ouderen er heel anders tegenaan. Tijd terug draaien gaat niet. Wij zijn nog snek maar ook eerder moe he? Jij had ook je favoriete haven (s), toch?    Vrg groeten uit Malta waar , en vraag zee-lui die Strait str Valetta kenden maar, ook spannend was .
Geloof mij, het is nu nog de mooiste havenstad qua culture en history. Juist vooral het havengebied daar.   

willem visser

vr/24/aug/2018 : 15 : 02 #81 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 16 : 46 door willem visser
Diogenes in het Panamakaal, begin jaren 60
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Alex Rib

mijn laatste boot bij de knsm
chili reis
gr alex

willem visser

za/ 8/sep/2018 : 11 : 49 #83 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 16 : 47 door willem visser
DIOGENES IN HET PANAMAKANAAL
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

di/30/okt/2018 : 12 : 19 #84 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 16 : 48 door willem visser
PERICLES IN HET PANAMAKANAAL TIJDENS WO II
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

di/19/feb/2019 : 14 : 31 #85 Laatste wijziging: do/21/feb/2019 : 01 : 10 door willem visser
THEODORE ROOSEVELT EN DE AANLEG VAN HET PANAMAKANAAL
Het Panamakanaal wordt momenteel verbouwd voor 5,25 miljard dollar. De nieuwe sluizen worden 55 meter breed en 15 meter diep, waardoor schepen met 12.000 containers gebruik kunnen maken van het kanaal - dit is bijna een verdrievoudiging. Momenteel is ongeveer de helft van het project afgerond. Het oorspronkelijke Panamakanaal werd in 1914 voltooid en president Theodore Roosevelt (1901-1909) had zich hier sterk voor gemaakt. Maar wat waren zijn motieven destijds?

Theodore Roosevelt was president van de Verenigde Staten van 1901 tot 1909. Tijdens deze periode had hij de ambitie om de Europese invloed in Amerika terug te dringen. Daarnaast wilde hij graag van Amerika een wereldmacht maken. Om deze doelen te bereiken had Roosevelt een pragmatistische houding. Hij woog de voor- en nadelen tegen elkaar af om zo tot een goed besluit te komen. Hierbij hield hij rekening met persoonlijke voordelen, patriottisme, gerechtigheid en de judgement of history.

HET PANAMAKANAAL IN DE POLITIEK VAN ROOSEVELT
Maar wat waren de motieven van de president? ''Al meer dan vierhonderd jaar zet de Verenigde Staten zich in voor de aanleg van een kanaal door de Amerikaanse Isthmus'', aldus President Roosevelt tijdens de State of the Union in 1903. Uit historisch perspectief achtte de President  het gerechtvaardigd dat de Verenigde Staten eens de daad bij het woord zouden voegen.

BELANG VAN DE PANAMEZEN EN DE REST VAN DE WERELD
Een ander belangrijk aspect was het beleid van Colombia. Dit beleid was in de ogen van Roosevelt een wanbeleid. Niet alleen omdat de Panamezen tekort werden gedaan, maar ook omdat dit de hele wereld schaadde. Het Panamakanaal zou namelijk voor de gehele gecommercialiseerde wereld een economisch voordeel met zich meebrengen. Dus in het belang van de Panamezen en de rest van de wereld, was het volgens Roosevelt gerechtvaardigd om te interveniëren. Het wanbeleid van Colombia opende ook de deur voor Europa om invloed uit te oefenen en het kanaal aan te leggen, iets wat Roosevelt niet wilde.

STEMMEN WINNEN
Roosevelts politiek werd tevens gekenmerkt door eigen belang en door persoonlijke voordelen. Hij had de intentie om stemmen te winnen met zijn beleid jegens Panama. Dit toont aan dat zijn eigen politieke voordelen ook meewogen in de besluitvorming. De interventie in Panama kon volgens Roosevelt niet veroordeeld worden door de oppositie, omdat deze politiek het enige juiste was wat gedaan kon worden.

AMERIKA ALS WERELDMACHT
Daarnaast voelde Roosevelt zich verantwoordelijk voor de aanleg van het kanaal en hij wilde niet overkomen als zwak. Dit komt overeen met zijn ambitie om van Amerika een wereldmacht te maken. Een belangrijk aspect dat hierbij meespeelt, is het economische voordeel wat het Panamakanaal met zich mee zou brengen.

DE ECONOMISCHE VOORDELEN VAN HET PANAMA
De economie heeft nooit een echt grote rol gespeeld in de politiek van Roosevelt. Toch is het wel van belang geweest, omdat het economische voordeel effect had op diverse aspecten van Roosevelts politiek, zoals persoonlijk belang, het terugdringen van Europese invloeden en de ambitie om van de Verenigde Staten een wereldmacht te maken.

VOORDEEL VAN HET PANAMAKANAAL
Aan de vooravond van de aanleg van het kanaal berekende het congres dat de aanleg van het Panamakanaal een voordeel van 1,2 miljard dollar met zich mee zou brengen. Omgerekend was dit 4,7 procent van het Bruto Binnenlands Product van de Verenigde Staten. Dit kwam voornamelijk door een verkorting van de handelsroutes. Door het Panamakanaal zou men niet meer om Zuid-Amerika heen hoeven te varen, maar konden ze dankzij het kanaal een groot stuk afsnijden. Zo zou de route tussen New Orleans en San Francisco met 66,7 procent korter worden. Daarnaast zouden de handelsroutes naar buitenlandse markten met tientallen procenten korter worden, waardoor het beter kon concurreren met Europa.

De pragmatische houding van ''Roosevelt in combinatie met de voordelen die het Panamakanaal zou opleveren voor Roosevelts politiek" leidde ertoe dat de Verenigde Staten besloten om alles op alles te zetten om de aanleg van het Panamakanaal te garanderen. Ruim 100 jaar geleden speelden de Verenigde Staten nog een hoofdrol in de aanleg van het Panamakanaal. Bij de huidige uitbreiding van het kanaal spelen de Amerikanen een veel minder significante rol.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

do/21/feb/2019 : 01 : 14 #86 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 16 : 49 door willem visser
GESCHIEDENIS VAN HET PANAMAKANAAL
Op 7 januari 1914 maakte het eerste schip de doorvaart tussen de Atlantische en de Stille Oceaan. Het Panamakanaal was 3 maanden eerder geopend. De bouw had - verspreid over twee periodes - in totaal 32 jaar geduurd.

Het idee om de Atlantische Oceaan met de Stille Oceaan te verbinden, middels een kanaal door Midden-Amerika, bestond al sinds de tijd van de eerste Europese kolonisten op het Amerikaanse continent. Plannen voor een dergelijk kanaal werden sinds de 15e eeuw gemaakt, maar men had in die tijd niet de middelen om zo'n enorm project te verwezenlijken.

Eerste Franse poging
Aan het einde van de 19e eeuw waren die middelen er echter wel. De opening van het Suezkanaal in 1869 bewees dat het mogelijk was om een kanaal aan te leggen dat oceanen met elkaar verbond. Het graven van een kanaal door het bergachtige Midden-Amerika was echter veel moeilijker dan de bouw van een kanaal door de vlakke woestijn. De Fransen besloten het na verschillende onderzoeken, waarbij ook Mexico en Nicaragua als opties werden bekeken, toch in Panama te proberen en op 1 januari 1882 werd met het graafwerk begonnen.

Bouw van het Panamakanaal

Amerikaanse overname
De Fransen begonnen voortvarend aan het project. Zij verzamelden een arbeidersleger van zo'n 20.000 man en verplaatsen enorme hoeveelheden aarde. Het duurde echter niet lang voordat zij tegen problemen aanliepen. Tropische ziekten als malaria en gele koorts eisten hun tol en het plan om het kanaal op zeeniveau te graven bleek niet de meest praktische manier om het kanaal aan te leggen. Hiervoor moest namelijk enorm veel extra graafwerk verricht worden en het zorgde voor een vergrote kans op modderstromen en overstromingen. Vanaf 1896 werkten nog maar een klein aantal mensen aan het kanaal, voornamelijk om aan de eisen die in de vergunningen werden gesteld te voldoen. De Amerikaanse president Theodore Roosevelt (1901-1908) zag echter het strategische belang van een verbinding tussen de twee oceanen, waarna de Amerikanen in 1904 de rechten om het kanaal te graven overnamen van de Fransen.

Het graven van het kanaal
De Amerikanen begonnen in mei 1904 aan het project. Zij bouwden een groot aantal nieuwe huizen en ziekenhuizen voor de arbeiders, waardoor het aantal slachtoffers als gevolg van ziekte afnam. De Amerikanen zagen ook in dat voor de bouw van het kanaal op zeeniveau teveel werk verzet moest worden, waarna zij besloten om de bedding van het kanaal te verhogen en sluizen aan te leggen. Het meeste werk zat hierna in het uitgraven van de Gaillard Cut, de waterscheiding tussen de Atlantische en de Stille Oceaan, die 64 meter boven zeeniveau uit kwam. Onder leiding van majoor David du Bose Gaillard werd hier een enorme vallei door de heuvelrug gegraven.

Opening
Het tachtig kilometer lange kanaal werd op 10 oktober 1913 officieel geopend door president Woodrow Wilson. Op 7 januari 1914 maakte het eerste schip de doorvaart tussen de Atlantische en de Stille Oceaan. Het kanaal en de zone eromheen kwamen onder Amerikaans bestuur te staan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde het kanaal een grote rol in de wederopbouw van de Amerikaanse Stille Oceaanvloot na de aanval op Pearl Harbor. Verschillende grote vliegdekschepen maakten de doorvaart vanaf de Atlantische Oceaan. Het bestuur van het kanaal werd op 1 oktober 1979 grotendeels overgedragen aan Panama, waarna de Verenigde Staten zich op 31 december 1999 officieel terugtrokken uit Panama.

Verdieping en verbreding
In het afgelopen jaar is een recordhoeveelheid vracht door het kanaal vervoerd, 960 miljoen kubieke meter. Door de verbreding kan er nu jaarlijks 1,7 miljard kubieke meter vracht door het Panamakanaal heen. Sinds 2007 is er aan deze verbreding en verdieping van het Panamakanaal gewerkt. De kosten bedragen meer dan 5 miljard euro.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Alex Rib

je blijft maar door gaan willem
zowel op de diogenes als de percles
4 chilie reisjes gemaakt
dank je wel
gr alex