Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 57

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com

Re: DE KNSM DOOR DE JAREN HEEN

Gestart door willem visser, zo/27/sep/2009 : 23 : 40

Vorige topic - Volgende topic

Ron Swaab

do/10/nov/2016 : 19 : 14 #120 Laatste wijziging: vr/16/aug/2019 : 12 : 56 door willem visser

Personeels'bootje' van de K.N.S.M.
Het voer, onder schipper P. Seel, tussen 'het Scheepvaarthuis' en het 'KNSM-eiland' (Levantkade), Amsterdam.

De K.N.S.M., Amsterdam, gebruikte haar werfsleepboten ook voor het vervoer van het personeel tussen de werf en het Centraal Station. De Neros was één van deze sleepboten, alleen was indertijd de stuurhut een heel stuk kleiner.
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

ma/21/nov/2016 : 10 : 01 #121 Laatste wijziging: vr/16/aug/2019 : 12 : 59 door willem visser
De containers.....begin van het einde van de KNSM?! (2)

Trident Amsterdam/Rotterdam.

Ikzelf vindt het ongelooflijk dat er in 1969 nog dit soort schepen gebouwd/besteld werden terwijl de opkomst van de container toch wel duidelijk was.
Zoals steeds de innovatie in het vervoer liet zien dat lading steeds effectiever verpakt ging worden zoals bijvoorbeeld het palettiseren en voorgestropte pakken hout en boomstammen,had men op het planburo van de KNSM toch wel kunnen bedenken dat de stalen laadkisten "het" verpakkingsmiddel van de toekomst zou zijn en men moest inspelen op deze markt
.

Toch werden er twee van deze half/half bootjes besteld die het vlaggenschip zouden moeten zijn van de vloot.
Ik weet het......naderhand kijkt men een koe in de welbekende reet.........maar toch.

Waarschijnlijk kijkend naar de twee "US"-boten die voor hun tijd een succes waren te noemen gaat men op dezelfde voet door......
Ondertussen werden er al veel containers wereldwijd verscheept zoals ook te lezen is in voorgaand stukje. "(begin van het einde (1)"

Hubertus

Toch waren het schepen die mooi oogden ron (niet zo mooi als S schepen als Ghanimedes) maar dat wordt in het zakenleven van vrachtvervoer niet als prioriteit nummer 1 gezien. De tijd dat jij en ik bij SHB met de bootshaak aan de zakken stonden te trekken en de wijze waarop wij zee en losklaar maakten aan dek is allang verleden tijd in deze wereld . althans de moderne wereld! 
                                                                                                                                                vrg v Hub in Birzi waar 't weer opknapt

Ron Swaab

ma/21/nov/2016 : 17 : 23 #123 Laatste wijziging: ma/21/nov/2016 : 21 : 34 door ron
Wat ik eigenlijk bedoel is het feit dat de ECT terminal het eerste containerschip op 31 augustus 1967 verwelkomde en is intussen uitgegroeid tot één van de grootste containerterminals in de wereld.
Een jaar na de aankomst van de "Fairland" had Sea-Land 6.000 containers van en naar Rotterdam vervoerd.
Met de komst van de "Fairland" is het succes van de container in Rotterdam begonnen.
In 1969 wordt de Trident besteld.....

Waren de heren bootbestellers dan niet wakker bij de KNSM,en bestelden ze na de twee Trident schepen nog wat van die halfbakken schepen die niet specifiek uitgerust waren voor het containervervoer............!?
Amersfoort en Baarn waren dat volgens mij..?!..verbeter mij als ik er naast zit.
Natuurlijk zagen die nieuwe schepen er prachtig uit en groot vergeleken met onze Es-boten....,maar toch meer ingericht voor stukgoed! 

Of dit de enige oorzaak van het einde van de KNSM was weet ik niet,maar vraag mij wel af of de KNSM als eenling door had kunnen gaan als het juist had ingespeeld op het containervervoer.....

Ron.

Hubertus

Ik weet niet Ron of de KNSM het had kunnen redden zonder die (wel mooie ) misbestellingen. Kijk zonder containers waren ze het neusje van de zalm geweest maar al in 1963 werden wij op een eigengemaakte zeilboot (onder leiding van Henk Beekman die en verdienstelijk timmerman was)
bij Colombo nabij Mount lavinia bijna overvaren door een van de eerste grote blauwe Maerks Containerschip. Eerst werd de Rempang en al die andere van de SMN verenigd met Rotterdamse loyd en meen ik nog een paar en dat werd Nedloyd .Toen werd de hele bubs aan het Deense Maersk overgedaan. Corrigeer me als ik er naast zit maar zo ongeveer werkt dat. Gaat ook zo in weg vervoer, luchtvaart en zelfs binnenvaart en
zelf grote bedrijven aan wal. Men zal als jijj het goed doet in die asbest ook pogingen doen je know how te krijgen en zomogelijk overnemen om zo tevens 'n concurrent te elimineren. Als jij er goed bij vaart, OK but personeel wordt vaak gedumpt om NOG meer winst, al beloven ze vooraf
dat dit mee zal vallen etc. Gisteren toevallig zag ik een TV progamma over die maatschappij Flinter die nu ook zwaar in de knoei zit . Die schepen kwamen hier ook en nu worden ze opgelegd. Tis nie aanders zeggen ze in Brabant.
                                                                                                                    Morgen weer regen maar gisteren en nu heerlijk in Birzi ...Vrg v Hub

willem visser

Doop van de ARGOS - 1952 door mevr van Lennep - van Mühler

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Coaster W.

Kan iemand mij uitleggen waarom de doop van de Argos in de avonduren moest gebeuren. Of was het zo'n slechte fotograaf die geen lampen noch flislicht bij zich had.

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

willem visser

Misschien was er op dat moment wel een zonsverduistering Wim?  :smiley_lol:

ed ott

wat een, natuurlijk gratis, boboreservaat gezuip gevreet voor z'n klein bootje zouden nu, heden ten dage, de subsudie tesla v/d zaak inpluggers zijn, maar heb er zelf wel plezierig op gevaren in de midd zee op voornamelijk malta, griekenland, Korinthe kanaal en Turkije
vrgred

willem visser

Ed, de Bobo's zullen nooit uitgestorven raken, waar alles gratis is met veel drank en eten, daar zullen zij ook aanwezig zijn. Het was toen, maar nu ook nog steeds.