Recente berichten

Pagina's1 2 3 4 5 ... 10
1
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: Re: MARITIEME VAARDAGEN/ST...
Laatste bericht door Coaster W. - Gisteren om 11 : 32
Klasse ziet er weer gelikt uit.
Vrg Coaster
2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Coaster W. - Gisteren om 11 : 29
Gelijk heb je Willem het moet wel een hobby blijven anders gaat het op werken lijken en dat is niet de bedoeling.
Hoe staat het op de Stortenmelk begint het weer een beetje schip te worden. Er is wel veel werk te doen. Maar als het klaar is hebben jullie wel voldoening er van dacht ik zo. Volg het wel hoor ook al ben ik zelf helaas niet meer instaat om mee te helpen.

Vrg Coaster
3
POLLUX / Re: POLLUX
Laatste bericht door Willem Visser - vr/18/jun/2021 : 14 : 39
Pollux overdracht Vietor naar v/d Berg 1964
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - vr/18/jun/2021 : 14 : 37
Nee hoor Hub, wel een dagje weg geweest met de familie en ben 2 dagen per week bezig op de Stortemelk.
Heb dan niet echt meer zin om 's avonds met deze warmte achter de pc te zitten.

5
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTE...
Laatste bericht door Willem Visser - vr/18/jun/2021 : 14 : 33
Weer even een update over de Stortemelk. Er word nog steeds druk gewerkt om op tijd klaar te zijn.
Volgende week donderdag mag de Stortemelk weer met passagiers varen, wel met het minimale omdat de 1.50 m nog steeds van kracht is.
De benedensalon zal nog even gesloten blijven, omdat er nog een en ander moet gebeuren en we daar nog tijd voor nodig hebben.
Maar het is fijn voor Rob en Debby dat ze weer mogen varen, na een klein jaar stil gelegen te hebben.


Het schip is gedraaid, zodat ook stuurboordzijde onder handen genomen kan worden




En hier en daar moest er ook een beetje gebikt worden










De vloer is geverfd




De platen worden bevestigd tegen de zijwanden




Dekplaat moest verwijderd worden vanwege lekage, inmiddels ligt er alweer een nieuwe plaat in.


De bar is weer opgebouwd en alle leidingen zijn weer bevestigd, zoals de bier en waterleidingen. 


Piet in het materialen hok.
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - vr/18/jun/2021 : 14 : 12
Dit is weer een hele buts maritime info Willem . Ik miste het van jou een week of zo. Vacantie ?
Bedankt   Hub
7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - vr/18/jun/2021 : 13 : 54
Flinke verstoring scheepvaart na coronamaatregelen Chinese havens

Strenge coronamaatregelen in Zuid-Chinese containerhavens zorgen voor ernstige verstoringen van de scheepvaart. Lokale autoriteiten hebben de werkzaamheden in de haven flink beperkt en daardoor is de grootste achterstand ontstaan sinds ten minste 2019. In de transportwereld wordt al gezegd dat de problemen een grotere strop betekenen dan de dagenlange blokkade van het Suezkanaal afgelopen maart. In hoeverre Nederland hier ook last van krijgt, is nog de vraag. Het gaat om de havens in de buurt van het belangrijke industriële centrum Shenzhen, waaronder Yantian. In de omgeving is namelijk sprake van een besmettingsuitbraak. Dit deed lokale overheden meer dan twee weken terug besluiten de preventie en controle op te voeren, en dat raakt sindsdien de hoeveelheid schepen en containers die de havens kunnen afhandelen. Schepen zonder bepaalde reserveringen is al de toegang tot de havens ontzegd en de hoeveelheid boekingen voor containers die wordt geaccepteerd, is beperkt. Grote rederijen, bijvoorbeeld Maersk, hebben hun klanten ook al gewaarschuwd voor vertragingen van schepen, wijzigingen in de dienstregelingen en de mogelijkheid dat sommige havens op bestaande vaarroutes overgeslagen zullen worden.

Oplopende prijzen
De Deense analist Lars Jensen van consultancybedrijf Vespucci Maritime becijferde onlangs dat de congestie per dag zo'n 25.500 containers zou raken, terwijl het vastlopen van de Ever Given in het Suezkanaal volgens hem in totaal zo'n 330.000 containers tijdelijk blokkeerde. Volgens René van Mil, die vanuit Hongkong al jaren Nederlandse ondernemers bijstaat met het inkopen van producten in China, zijn de prijzen voor het containertransport vanuit de Chinese havens flink opgelopen. Hij benadrukt daarbij dat de transportkosten door de coronapandemie al erg hoog waren. De containervaart heeft al meer dan een jaar last van verstoringen. Deze toename komt daar dus nog eens bovenop. Van Mil vreest dat sommige Nederlandse bedrijven hiervan veel hinder zullen ondervinden. Ondernemersvereniging voor logistiek en handel evofenedex vindt het nog moeilijk aan te geven wat de gevolgen van de problemen rond Yantian zullen zijn. Rogier Spoel, beleidsadviseur zeevaart en luchtvaart bij evofenedex, denkt niet dat de situatie tot grote prijsstijgingen in de Nederlandse winkelschappen zal leiden. Veel winkelketens hebben volgens hem namelijk langlopende contracten afgesloten voor de bevoorrading met containers uit Azië. Dat betekent dat ze dus niet meteen met flink hogere transportkosten te maken krijgen. Ook hebben de meeste bedrijven volgens hem al voorraden aangelegd en producten worden vaak gespreid ingekocht, wat lege schappen in geval van logistieke problemen voorkomt. Wel zou het kunnen dat bepaalde artikelen straks tijdelijk niet voorradig zijn omdat de betreffende container nog onderweg is, aldus Spoel.
8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - vr/18/jun/2021 : 13 : 48
Oceanco gaat megajacht van 105 meter bouwen
De Nederlandse jachtbouwer Oceanco gaat een megajacht van 105 meter bouwen. De details van het schip zijn nog steeds niet bekend, maar het is gebleken dat The A Group de eigenaar vertegenwoordigt en het project beheert. Eenmaal voltooid, zal het een van de vijftig grootste jachten ter wereld zijn. Het is niet het grootste jacht dat door Oceanco is gebouwd. Een jaar geleden reisde een jacht van 109 meter van Oceanco's nieuwe faciliteit in Zwijndrecht naar zijn thuisbasis in Alblasserdam voor afbouw . En onlangs werd duidelijk dat Oceanco het grootste jacht ooit in Nederland gaat bouwen: een 127 meter lang zeiljacht met drie masten voor Jeff Bezos van Amazon .Alewijnse heeft aangekondigd dat het de opdracht heeft gekregen om de volledige elektrische systeemintegratie voor het nieuwe project, het 105 meter lange jacht, uit te voeren, te beginnen met een volledig nieuwe elektrische installatie. Dit omvat de belangrijkste engineering-, installatie-, integratie- en inbedrijfstellingsfasen, zowel voor bekabeling als apparatuur. Dit laatste omvat het bouwen en plaatsen van de schakelborden en een walstroomconversiesysteem, evenals de alarm- en monitoringsystemen, verlichting zowel binnen als buiten, en het lichtregelsysteem.
9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - vr/18/jun/2021 : 13 : 46
Koninklijke Marine opent vuur op drugsboten in Caribisch gebied

Het marineschip Hr.Ms. Holland heeft twee snelle motorboten die cocaïne smokkelen in het Caribisch gebied met gerichte schoten tegengehouden. Volgens het ministerie van Defensie is in totaal 1285 kilo harddrugs in beslag genomen. Beide interventies vonden afgelopen vrijdag plaats en zijn vandaag door het ministerie bekend gemaakt. Tijdens de eerste achtervolging kwamen de twee FRISC (fast raiding interception en special forces craft) van de Holland in actie. Nadat waarschuwingsschoten niet het gewenste resultaat hadden, werd de boot tot stilstand gebracht met gerichte schoten op de buitenboordmotoren. Aan boord waren twee Dominicanen en een Colombiaan met halfautomatische geweren. Ze hadden al een groot deel van de 700 kilo cocaïne die ze bij zich droegen overboord gegooid, maar dit kon nog opgepakt worden. Even later in de ochtend ontdekte de Holland een andere snelle motorboot, met drie Venezolanen. Ook dit schip zou niet stoppen. Een NH90-helikopter schoot vervolgens de buitenboordmotor neer. Bij deze tweede vangst ging het om ongeveer 585 kilo cocaïne. De verdachten zijn overgedragen aan de Amerikaanse kustwacht. Hr. Ms. Holland is sinds mei 2021 actief in de regio als Caribisch stationsschip. Het marineschip is uitgerust voor anti-narcotica-operaties.
10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - vr/18/jun/2021 : 13 : 41
De maritieme opstand van China tegengaan met Amerikaanse kustwachttroepen

Het verliezen van de groene waterzeecontrole-uitdaging in de Zuid-Chinese Zee zou de door de VS geleide inspanningen in Azië op een zijspoor kunnen zetten. De inzetbare gespecialiseerde troepen van de Amerikaanse kustwacht kunnen het Amerikaanse Indo-Pacific Commando strategische ondersteuning bieden. Terwijl de spanningen tussen de Verenigde Staten en de Volksrepubliek China/Chinese Communistische Partij (PRC/CCP) blijven toenemen; de Verenigde Staten zien zich steeds meer blauwwateractiviteiten uitvoeren in de Straat van Taiwan, de Zuid-Chinese Zee en de Indo-Pacific. Vaak gepubliceerde Freedom of Navigation Patrols, of FONOPS, zijn slechts een van de vele instrumenten die beschikbaar zijn om ervoor te zorgen dat de rechtsstaat op zee wordt gehandhaafd om de agressieve opstandstactieken van de People's Liberation Army Navy (PLAN), de Chinese kustwacht (CCG) tegen te gaan. ), en de People's Armed Forces Maritime Militia in de Zuid-Chinese Zee. De agressieve acties van China hebben rechtstreekse gevolgen voor de maritieme veiligheid van buurlanden, die moeite hebben om de controle over hun soevereine exclusieve economische zones te behouden.

Hunter Stires, een fellow bij het John B. Hattendorf Center for Maritime Historical Research aan het US Naval War College, beschrijft deze maritieme opstand als "een campagne om het heersende regime van internationaal recht dat het uitvoeren van maritieme activiteiten in de Zuid-Chinese Zee regelt, te ondermijnen en uiteindelijk omver te werpen. De belangrijkste dynamiek op het werk is een 'strijd tussen legale regimes', een politieke wilsstrijd die zich manifesteert in een duel tussen twee concurrerende gezagssystemen - het door de VS onderschreven systeem van de vrije zee, versus de Chinese visie van een gesloten, Sinocentrische en onvrije zee." Deze maritieme opstand van de VRC/CCP is gericht op twee belangrijke punten in de Zuid-Chinese Zee; ten eerste het afdwingen van onwettige maritieme claims en ontwikkelingen van riffen en eilandgebieden en ten tweede is het gebruik van die geclaimde gebieden als logistiek startpunt voor de exploitatie van landen in de Zuid-Chinese Zee door middel van agressieve tactieken, ongereguleerde exploitatie van natuurlijke hulpbronnen en illegale, ongemelde en ongereguleerde (IUU) vissen.

Dit type maritieme opstand is geworteld in wat Christian Bueger en Timothy Edmunds omschrijven als "Blue Crime", namelijk: ". . . onderscheidt zich door zijn bijzondere relatie met de zee en de objecten van schade die bescherming behoeven. Deze omvatten ten eerste misdrijven tegen mobiliteit; ten tweede criminele stromen; en ten derde milieumisdrijven. Misdrijven in de eerste categorie zijn gericht tegen verschillende vormen van verkeer op zee, met name de scheepvaart, toeleveringsketens en maritieme handel. In de tweede categorie wordt de zee gebruikt als kanaal voor criminele activiteiten, met name smokkel. In de derde categorie brengen misdrijven schade toe aan de zee zelf en de hulpbronnen die deze levert ."  Maritieme opstand speelt in op het grotere strategische doel van de CCP voor het 'Belt and Road Initiative' (BRI) dat in 2013 door Peking is aangenomen, een ambitieus streven om China centraal te stellen in de wereldwijde handelsroutes. Dominantie en controle over de Zuid-Chinese Zee is gewoon een mijlpaal in de algemene strategie. Alleen al dit jaar heeft de CCP de krantenkoppen gehaald door de bevoegdheid van de CCG in te voeren om op buitenlandse schepen te vuren en buitenlandse infrastructuur te vernietigen die is gebouwd op riffen die door de CCP zijn opgeëist.

Het gebruik door de PRC/CCP van het PLAN, de CCG en de gemilitariseerde vissersvloot om een ​​maritieme opstand met 'blauwe misdaad' te voeren in het 'groene water' van de Zuid-Chinese Zee verslechtert de maritieme veiligheid en de algehele stabiliteit van de landen in de Zuid-Chinese Zee. Dit vergroot de gevoeligheid van deze landen voor het Belt Road Initiative (BRI) van de VRC door middel van dwang of overreding. Om deze maritieme opstand van Blue Crime tegen te gaan, moeten de Verenigde Staten zich positioneren tussen de CCP en de landen in de Zuid-Chinese Zee door een Maritime Counterinsurgency (M-COIN) op te richten. Dit soort counterinsurgency vereist behendige middelen die de bedoelingen van de CCP verstoren zonder een schot te lossen (voor de doeleinden van dit artikel verwijst "zonder een schot" naar het vermijden van open zeegevechten).

Gespecialiseerde reactie van rechtshandhaving
Een perfecte kandidaat om een ​​low-profile/low-kinetic M-COIN-strategie uit te voeren is de Deployable Specialized Forces (DSF) van de Amerikaanse kustwacht. De DSF's omvatten zeven verschillende subcapaciteiten, maar de ideale capaciteiten voor M-COIN zijn het Maritime Security Response Team (MSRT) en Tactical Law Enforcement Teams (TACLET). Verder omvat de MSRT twee cruciale componenten: de Tactical Delivery Teams (TDT) en Direct Action Section (DAS), die ofwel vooraf in een operatiegebied kunnen worden geplaatst of snel kunnen worden ingezet voor operaties met een hoger risico.  USCG DSF-troepen zijn bij uitstek geschikt voor de M-COIN-missie, omdat hun capaciteiten speciaal zijn gebouwd om 'Blue Crime' te bestrijden en maritieme veiligheid te waarborgen. Met het inherente vermogen om wetshandhavingsacties uit te voeren, speciale operaties te ondersteunen en inlichtingen te verzamelen, is de DSF de juiste keuze om de strategische groenwaterzeecontrolecampagne in de Zuid-Chinese Zee en de bredere INDO-PAC-regio te leiden. Voor deze campagne zijn drie sleutelfactoren nodig om de opstand van de VRC/CCP effectief tegen te gaan, agressie in de Zuid-Chinese Zee tegen te gaan en de expeditiedoelen van het Volksbevrijdingsleger te verstoren. De eerste is uitgebreide Indo-Pacific partnerschappen en allianties, de volgende is de juiste inzet van USCG DSF-teams, en ten slotte is de keuze van kosteneffectieve marineplatforms om de missie te ondersteunen.

Door deze strategie kunnen de Verenigde Staten de agressieve opstandstactieken van de VRC tegengaan, terwijl ze zich nog steeds onopvallend opstellen en de kans op een kinetische zeeslag verkleinen. Het succesvol uitvoeren van een door de USCG DSF geleide M-COIN-operatie tegen maritieme agressies van de VRC/CCP zou het tij keren tegen verdere uitbreiding van de VRC in de Zuid-Chinese Zee. De Nationale Defensiestrategie van de Verenigde Staten schetst de noodzaak om Amerika's Indo-Pacific partnerschappen en allianties uit te breiden. Samenwerking en coördinatie met de Zuid-Chinese Zee en de Indo-Pacifische natiepartners zullen zorgen voor maritieme veiligheid, de rechtsstaat op zee handhaven en ervoor zorgen dat de regio niet vatbaar is voor invloed en controle van de VRC/CCP. De landen in de Zuid-Chinese Zee - Brunei, Cambodja, Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Taiwan, Thailand en Vietnam - moeten samenwerken in het belang van vrije en open zeeën ten behoeve van hun burgers en economieën. Hoewel sommige van deze landen, zoals Cambodja en Brunei, al zijn bezweken onder druk van Peking, zwaar inkopen in de BRI en zwijgen over Chinese maritieme claims, blijven andere landen - zoals de Filippijnen - op het spel staan ​​terwijl hun interne politiek verschuift van pro -Beijing retoriek tegen krachtige oppositie van China's illegale Zuid-Chinese Zee acties.

Kritische Indo-Pacific strategische regelingen zoals de Visiting Forces Agreement met de Filippijnen zijn slechts enkele van de vele redenen waarom de Verenigde Staten zouden moeten haasten om een ​​bepaald niveau van maritieme veiligheidsgarantie te bieden. Landen zoals Taiwan hebben fantastische werkrelaties met de Verenigde Staten en kunnen als model dienen voor het versterken van andere landen in de Zuid-Chinese Zee. Het vormen van bilaterale en multilaterale overeenkomsten die vergelijkbaar zijn met overeenkomsten voor de bestrijding van drugshandel op het westelijk halfrond, kan een signaal zijn voor een verschuiving in de manier waarop landen in de Zuid-Chinese Zee kunnen reageren op de opstand van de VRC. Deze overeenkomsten bieden tal van wederzijds voordelige mogelijkheden, zoals het aan boord gaan van USCG DSF-personeel aan boord van schepen van het gastland om te helpen bij wetshandhavingsacties of met personeel van het gastland aan boord van Amerikaanse schepen om internationale of lokale wetten te handhaven. Andere voordelen zijn onder meer patrouillevliegtuigen op het grondgebied van het gastland en uitlevering van verdachten van internationale of binnenlandse misdrijven. In de strijd voor een 'rechtsstaat' op zee bieden deze berekende stappen een basis om die visie waar te maken. De teams van DSF kunnen naadloos worden geïntegreerd in de maritieme structuur van de gastlanden om bij te dragen aan wetshandhavingsscenario's, van de meest elementaire veiligheidsinspecties voor schippers over het hele spectrum tot risicovolle gezamenlijke operaties met speciale operaties. Vergeleken met de focus van de zeestrijdkrachten op gevechten op zee, combineert de set van wetshandhavingsmissies van de DSF een zeer operationele vaardigheden met een zeer lage dreiging van escalatie.

De M-COIN-strategie plaatst de Verenigde Staten tegenover een meerlagig Blue Crime-systeem waarin Peking zowel conventionele marine-middelen als civiele schepen gebruikt, wat een afgemeten reactie vereist die de aanwezigheid van de marine garandeert en zich richt op de dagelijkse internationale maritieme veiligheid. De aanwezigheid van wetshandhavers zal voor elk gastland de weg vrijmaken om een ​​geschikte en schaalbare maritieme strijdmacht op te bouwen die de controle over zijn soevereine wateren kan uitoefenen. Andere bestaande US Coast Guard-programma's, zoals de International Maritime Officers Course en het Mobile Training Branch-programma, dat Amerikaanse kustwachtpersoneel in actieve dienst naar gastlanden stuurt om hun maritieme strijdkrachten te verbeteren, vormen een aanvulling op deze strategie voor capaciteitsopbouw. Deze internationale voetafdruk bouwt geloofwaardigheid op bij andere regionale partners die ondersteuning kunnen bieden in de vorm van schepen en vliegtuigen. Deze partners - zoals Taiwan, Australië, Japan en India - kunnen een belangrijke rol spelen in deze strategie tegen opstand. USCG DSF koppelt een zeer brede federale wetshandhavingsautoriteit en kan optreden als een tak van de strijdkrachten, en is een krachtvermenigvuldiger op het water die een bereik biedt aan vrijwel alle inter-agency-partners van de Amerikaanse regering. DSF-teams hebben zichzelf keer op keer bewezen, of ze nu narco-onderzeeërs in de oostelijke Stille Oceaan verbieden, of Iraanse raketcomponenten of grote hoeveelheden wapens in de Noord-Arabische Zee in beslag nemen. DSF's kunnen naadloos worden geïntegreerd met Amerikaanse SOF-tegenhangers voor maritieme missies met een hoog risico, of werken als op zichzelf staande beveiligingsadviesteams voor havenfaciliteiten in afgelegen gebieden - unieke mogelijkheden die een gezamenlijke benadering van beveiliging bieden in vergelijking met hardhandig pesten in de VRC.

Kostenstructuur
Een zeer succesvolle M-COIN-strategie moet fiscaal houdbaar zijn. De inzet van USCG DSF-teams aan boord van marine-middelen van het gastland of de coalitie, die zijn gemachtigd door bilaterale en multilaterale internationale overeenkomsten, is een kosteneffectieve eerste stap. Dure platforms zoals kruisers en torpedobootjagers van de Amerikaanse marine zijn niet ideaal voor M-COIN-missies in groenwatergebieden zoals de Zuid-Chinese Zee. Met de tijd, kosten en administratieve rompslomp die nodig zijn om grote grijs/witte rompschepen te bouwen, moeten de Amerikaanse marine en kustwacht kijken naar de ingebruikname van meer aanpasbare platforms zoals de Amerikaanse marine Mk VI, de Amerikaanse kustwacht Fast Response Cutter en de Amerikaanse Marine kust gevechtsschip. Deze platforms gaan gepaard met relatief lage eigendomskosten en een hoge capaciteit voor een groenwaterzeebeheersingsmissie. De bijna 1,35 miljoen vierkante mijlen van de Zuid-Chinese Zee vereisen een grote hoeveelheid schepen om de controle over de zee uit te oefenen. Bovendien kan alleen al de grootte van de gebruikte vaartuigen een signaal zijn voor de intentie om de situatie te escaleren of te de-escaleren. Het gebruik van kleinere, goedkopere vaartuigen is niet alleen kosteneffectief, maar duidt ook op een streven naar vreedzame rechtshandhaving, in plaats van een neiging tot gewapende conflicten.

Met een prijskaartje van 7,5 miljard dollar per torpedobootjager van de Zumwalt- klasse en 800 miljoen dollar als doelkosten van het fregat van de Constellation- klasse, is een vloot van Mk VI-boten die 15 miljoen dollar per exemplaar kost veel gemakkelijker te verkopen in het defensiebudget. Andere platforms van coalitiepartners - zoals de Australische patrouilleboten van de Kaapse klasse - worden al gebruikt voor visserijbescherming, immigratie, douane en handhaving van de drugswetgeving. Het korvet van de Skjold- klasse van de Koninklijke Noorse marine voert maritieme veiligheids- en zeecontroleoperaties uit, terwijl het nog steeds in staat is om speciale operatietroepen te ondersteunen. Een positief resultaat met behulp van een M-COIN-strategie in de Zuid-Chinese Zee betekent mogelijk niet het einde van een agressieve PRC/CCP. Uiteindelijk zou de PRC/CCP graag zien dat er een volledig expeditieleger overzeese strijdmacht komt met logistieke bases over de hele wereld om haar belangen te beschermen. China positioneert zich om militair op wereldschaal te opereren als het centrum van de economische macht van de wereld. Geen enkele redelijke waarnemer wil deze opkomst testen door middel van een open oorlog; de Verenigde Staten en hun bondgenoten moeten echter de economische, politieke, criminele en informatieve oorlogvoering erkennen die de VRC/CCP voert.

Focussen op de landen die grenzen aan de Zuid-Chinese Zee en de Indo-Pacifische regio en zorgen voor hun economische en politieke levensvatbaarheid maken geen deel uit van China's plannen voor hegemonie, maar ze zijn van vitaal belang voor het verzet van de Verenigde Staten tegen de toenemende mondiale macht van een autoritair regime . Het opbouwen van de capaciteit van lokale naties om voor zichzelf op te komen, zal de Chinese ambities op lokaal niveau in de gaten houden, terwijl het een teken is van Amerika's inzet voor het behoud van de mondiale rechtsstaat. De Verenigde Staten moeten zeebeheersing in zowel blauw als groen water beschouwen als een langetermijnstrategie voor de veiligheid van de oceanen van onze wereld, zodat vrije en open handel generaties lang kan voortduren, wat opkomende landen ten goede komt en stabiliteit biedt voor alle mensen. Lawrence Hajek is de directeur van Future Operations bij Metris Global, een defensieaannemer uit Arizona die zich richt op training en ondersteuning van speciale operaties. Hij is ook de eigenaar van Pinehawk Consulting, een adviesbureau gericht op hightech-innovatie in de defensie- en commerciële industrie. Hij is een veteraan van de Deployable Specialized Forces van de Amerikaanse kustwacht en lid van CIMSEC.
Pagina's1 2 3 4 5 ... 10