Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

Exploitant van door brand getroffen X-Press Pearl betaalt 3,6 miljoen USD aan Sri Lanka

Scheepsoperator X-Press Feeders heeft een eerste betaling gedaan aan de regering van Sri Lanka om degenen die getroffen zijn door de gevolgen van de brand en het zinken van de X-Press Pearl te helpen compenseren. Via de P&I-verzekeraars van de reder werd USD 3,6 miljoen overgedragen. X-Press Feeders zegt dat besprekingen gaande zijn over de betaling van verdere claims en dat alle legitieme claims in overweging zullen worden genomen. Het bedrijf zegt ook dat het blijft bijdragen aan de inspanningen voor opruiming en vervuiling. Op verzoek van het VN-EU-team in Colombo heeft het op een gecharterde vlucht vanuit Maleisië extra middelen voor het bestrijden van olierampen ingevlogen. Op de plaats van het wrak blijven verzorgers 24 uur per dag op wacht om eventuele rommel op te lossen en elke vorm van lekkage te melden met drones die dagelijks worden ingezet om te helpen bij de monitoringactiviteiten. Vertegenwoordigers van de International Tanker Owners Pollution Federation Ltd (ITOPF) en Oil Spill Response blijven updates ter plaatse volgen en staan ​​klaar om indien nodig onmiddellijk te reageren.

Bemanning wacht nog steeds op repatriëring
De rederij zorgt ervoor dat zijn zeevarenden gehuisvest blijven in een hotel in Colombo, in afwachting van toestemming om terug te reizen naar hun families. Ze zitten nu al meer dan zes weken in lockdown. X-Press Feeders zegt via lokale advocaten nauw samen te werken met de Sri Lankaanse autoriteiten om de repatriëring van de bemanning zo snel mogelijk te regelen.

Grote brand op containerschip
ijdens het wachten in de buitenhaven van de haven van Colombo op een ligplaats voor het uitvoeren van geplande containerbehandelingen, brak op 20 mei brand uit op de X-Press Pearl. Na dertien dagen bluswerk was het vuur onder controle. Door het slechte weer en structurele schade kon het zinken van het schip echter niet worden voorkomen. De oorzaak van de brand zou een container zijn die salpeterzuur lekte .De lekkende chemicaliën en lading van het schip zouden aanzienlijke milieuschade hebben veroorzaakt. De Sri Lanka Ports Authority houdt echter vol dat er tot nu toe geen olielek is geweest. Het schip rust nu op de zeebodem en blijft voorlopig stabiel. Scheepsoperator X-Press Feeders heeft gezegd dat de berging van het wrak waarschijnlijk zal moeten wachten tot de moesson voorbij is.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Explosie van containerschip doet Jebel Ali Port in Dubai wankelen

Een hevige explosie die plaatsvond op een containerschip heeft de Jebel Ali Port in Dubai op zijn grondvesten doen schudden, wat resulteert in een grote wolk van vlammen, meldde Dubai Media Office. De ontploffing vond plaats op 7 juli om ongeveer 23:55 uur (lokale tijd) en was overal in de stad in de Verenigde Arabische Emiraten te zien, te voelen en te horen. Volgens de eerste berichten was de brand zo'n 40 minuten na het incident volledig onder controle en was het koelproces begonnen. Opperbevelhebber van de politie van Dubai, luitenant-generaal Abdullah Khalifa Al Marri zei: "De brand in Jebel Ali Port brak uit aan boord van een klein containerschip. Er zijn geen slachtoffers gemeld."

Een functionaris vertelde een lokale tv-zender dat de bemanning op tijd was geëvacueerd voordat door de brand een van de containers ontplofte. "Het schip vervoerde 130 containers" ,  vertelde luitenant-generaal Abdullah Al Marri, de opperbevelhebber van de politie van Dubai, aan Gulf News. "Drie containers bevatten brandbare materialen. Er zitten geen explosieven in of radioactief materiaal." Suhail Al Mazrouei , minister van Energie en Infrastructuur, Verenigde Arabische Emiraten (VAE), bevestigde in zijn officiële verklaring dat het betreffende schip het onder Comoren vlag varende containerschip Ocean Trader is. Het 210 TEU-busschip Ocean Trader bevindt zich momenteel in Jebel Ali Port na een reis van 26 dagen die begon in Port of Sharjah, VAE, blijkt uit gegevens van Marine Traffic .

Al Mazrouei voegde eraan toe dat "de logistieke en operationele faciliteiten van Jebel Ali Port geen schade hebben opgelopen en dat het ongeval de beweging van schepen niet heeft beïnvloed vanwege de afstand tot de belangrijkste scheepvaartlijn en het waterkanaal in de haven." Verder hebben de autoriteiten van Jebel Ali Port verklaard dat ze alle nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de normale verplaatsing van schepen in de haven ongestoord doorgaat.

BEKIJK DE VIDEO HIER >>>>>>> KLIK HIER

Vrachtschip morst olie na aanvaring met baggerschip voor Manilla

Een vrachtschip is in de vroege ochtend van 8 juli 2021 in de wateren van het South Harbor Anchorage-gebied in Manilla, de Filippijnen, in aanvaring gekomen met een baggerschip. De schepen in kwestie zijn het onder Filippijnse vlag varende schip MV Palawan Pearl en het onder Cyprus varende nutsschip BKM 104, aldus de Filippijnse kustwacht (PCG).

Het incident zorgde ervoor dat de 345 GT Palawan Pearl, die 3.000 liter diesel in zijn olieopslagtank vervoerde, kantelde en water opnam. Het schip heeft ook een vat dieselolie, 60 liter motorolie en 60 liter lensolie. Het noodlottige schip bevindt zich buiten de golfbreker van Baseco Beach, ongeveer 100 meter van de kustlijn van Baseco Beach. De Filippijnse kustwacht zette patrouilleboot BRP Panglao en andere middelen in om nauwlettend toezicht uit te oefenen en de nodige assistentie te verlenen aan het vrachtschip. "Op dit moment blijft het vrachtschip MV Palawan Pearl half onder water waar de verspreiding van 'olieglans' eromheen wordt waargenomen," zei de PCG, eraan toevoegend dat er een insluitingsgiek rond het noodlijdende schip was geplaatst.

Gelukkig zijn er na de aanvaring geen gewonden gevallen. Op basis van de eerste beoordeling van de PCG reisde Palawan Pearl van Commander's Wharf naar Baseco Compound naar El Nido, Palawan. Ondertussen voer de BKM 104 in het Anchorage-gebied van de Baai van Manilla naar Bulacan toen het incident plaatsvond. De 375 GT BKM 104 is een buitenlands nutsvaartuig dat is gecontracteerd voor het uitvoeren van bagger- en andere grondontwikkelingsactiviteiten die nodig zijn voor de bouw van New Manila Airport. Volgens de schipper van Palawan Pearl zagen ze tijdens het zeilen met een snelheid van 7 knopen op drie kilometer van de Pasig-rivier BKM 104 op ongeveer 100 meter afstand van hun bakboordzijde (links) en met een snelheid van 10 knopen. Palawan Pearl probeerde naar verluidt BKM 104 te ontwijken, maar deze crashte twee keer tegen de linkerkant van het vrachtschip en zonk het bijna. Het multifunctionele schip meldde geen schade, behalve kleine schade aan de verf.

Wat mij opvalt is dat Willem vaak weinig reacties krijgt op z,n geplaatste copy,
misschien wel een reden dat hij er minder zin in heeft....!?

Ron.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Ron, mogelijk is het zo dat Willem samen met de meest actiefste copy aandragers v forum zoveel plaatst dat men het van hem als moderator niet anders verwacht? En, hij voldoet ook ruim aan die veewachting👍. Er wordt zowiezo op enkelen na niet veel gereageerd hetgeen er toe leidt dat de plaatsings animo minderd.
Feit blijft dat er nog steeds meen ook, genoeg lezers zijn die genieten.
Een van hen maakte dit onlangs ook nog heel duidelijk kenbaar.

Hallo Ron
Ik vind het wat lastig om te reageren op copy , ik lees de dingen die mijn interesse opwekken .
Maar voor specifieke vragen , indien nodig , over de onderwerpen in actueel scheepvaartnieuws kan ik niet bij Willem terecht .
Ik vind het heel mooi dat jij en Willem de moeite nemen om deze onderwerpen te plaatsen en veel ervan lees ik ook .
Op onderwerpen die de forumleden persoonlijk meemaken , foto's van de Stortemelk of jouw leefomgeving , is het voor mij persoonlijk makkelijker om op te reageren .

M.vr.gr. Huub .

vr/16/jul/2021 : 12 : 19 #6556 Laatste wijziging: vr/16/jul/2021 : 12 : 34 door Ron Swaab
Geen scheepvaartnieuws.

I envy your courage, and will always remember you as a man without fear.
Rest in peace Peter.

Onrechtvaardigheid.....ik kan daar gewoon niet tegen.
Wat er nu met Peter is gebeurd doet mijn maag ineen krimpen...
Ben nooit zo,n emotioneel jankertje en hou mijn rug altijd recht,
maar dit soort taferelen maken mij woest en wens eigenlijk dat ik een tijdmachine had
en terug kon keren in de tijd om deze laffe daad te voorkomen.

Die tijdmachine bestaat niet natuurlijk,maar geeft misschien wel weer
wat voor gedachten er door mijn kop spoken.
Een moedige gozer die zijn leven heeft opgeofferd door onverschrokken,
mensen bij te staan die zijn hulp nodig hadden.

ik benijd jou moed,en zal jou altijd blijven herinneren als een man zonder vrees.
Rust zacht Peter.

"On bended knee is no way to be free"

Liefde...... klein,maar wat een woord!

Het was een kwestie van tijd Ron, Peter R de Vries was nooit meer de ouwe geworden en had voort geleefd als een kasplantje.
Het is beter zo voor hem, als ook voor zijn familie, vrienden en kennissen.
Soms werd ik wel eens moe van hem, wanneer ik hem in diverse televisie programma's zag op 1 avond en zei dan tegen mijn vrouw "Daar heb je 'm weer"
Nu zullen we hem nooit meer live op de televisie zien, de man die als een jachthond achter zijn prooi aan zat en hiermee successen boekte.
Menigeen heeft hij achter de tralies kunnen krijgen, door nooit op te geven.
Kwaad werd ik gisterenavond toen ik las dat Marokkaanse jongeren feestend de straat op gingen om de dood van Peter R. de Vries te vieren.
Voor mij was hij was toch stiekem een held, ook ik zal hem missen R.I.P. Peter

vr/16/jul/2021 : 16 : 33 #6558 Laatste wijziging: vr/16/jul/2021 : 16 : 34 door Coaster W.
Ik heb net mijn kuur gehad en hoorde in het ziekenhuis dat na negen dagen coma de familie moet beslissen wat te doen.
Ik denk dat de schade in Peter zijn hersens dermate groot was dat het geen haalbare kaart was om hem door te laten leven.
Was even emotioneel toen ik hoorde dat hij overleden was. 
Een groot man is vermoord en hopelijk krijgen de daders het zelfde als wat de familie nu ook heb.
Levenslang + TBS zodat ze nooit meer in de maatschappij terug kunnen komen.

PETER een goede reis je was een held en we zullen je allemaal op onze eigen manier missen.

Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE