Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Indiase marine stuurt zeven oorlogsschepen om zuurstof te importeren voor COVID-verlichting

Te midden van de tweede golf van COVID-uitbraak in India die geen tekenen van vertraging vertoont, heeft de Indiase marine "Operatie Samudra Setu-II" gelanceerd om te voldoen aan de Indiase vereisten voor vloeibare medische zuurstof (LMO). De marine heeft besloten INS (Indian Navy Ships) Kolkata, Kochi, Talwar, Tabar, Trikand, Jalashwa en Airavat in te zetten voor het verzenden van met zuurstof gevulde cryogene containers en andere medische apparatuur van buitenlandse leveranciers. INS Kolkata en INS Talwar,aanvankelijk ingezet in de Perzische Golf, werden voor de missie omgeleid naar Bahrein en Koeweit. INS Talwar zal India waarschijnlijk tegen 5 mei bereiken, met 40 ton zuurstof.

Woordvoerder van de marine, commandant Mehul Karnik, zei dat INS Kolkata Doha, Qatar heeft bereikt en medische benodigdheden zal terugbrengen, en uiteindelijk naar Koeweit zal gaan om tanks met vloeibare zuurstof te brengen. INS Airavat zal, na te zijn omgeleid, naar Singapore gaan om een ​​lading vloeibare zuurstoftanks aan te nemen.Een amfib, de INS Jalashwa, is uit een geplande upgradeperiode gehaald en wacht op groen licht voor het binnenhalen van medische benodigdheden, aldus de Indiase marine. INS Kochi, Trikand en Tabar, die aanvankelijk in de Arabische Zee werden ingezet, hebben ook orders ontvangen van het hoofdkwartier van de marine om mee te doen aan de nationale inspanning. Vandaag had de Indiase marinechef Admiraal Karambir Singh een ontmoeting met premier Narendra Modi en besprak hij alle initiatieven die de dienst heeft ondernomen. Adm. Singh vertelde de premier dat marineziekenhuizen "worden geopend voor gebruik door burgers in verschillende [Indiase] steden", eraan toevoegend dat "medisch personeel bij de marine op verschillende locaties in het land is overgeplaatst om de Covid-taken te beheren."
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Bemanningslid overlijdt bij instapongeval in haven van Algeciras

Dinsdagochtend overleed een zeevarende bij een ongeval met een loodsladder bij Algeciras, Spanje. De tanker Bordeira voerde een bemanningswissel uit nabij het ankergebied van de haven, en een van de drie ontschepende bemanningsleden viel in het water. Volgens lokale outlet ABC Andalucia werd hij op de ladder betrapt. De loodsboot voor de haven van Algeciras reageerde op het ongeval en een van de bemanningsleden van de boot dook in het water om de man te redden. Het slachtoffer werd levend en bij bewustzijn teruggevonden, maar hij vertoonde tekenen van onderkoeling. De loodsboot bracht hem naar de pier in de wijk Saladillo, waar een ambulance hem ophaalde voor transport naar het  ziekenhuis. Hij stierf na zijn aankomst. Er loopt een onderzoek naar de omstandigheden van het slachtoffer.

Loodsladderongevallen zijn een hardnekkig probleem voor de scheepvaart: aan boord gaan aan boord behoren naast oefeningen voor reddingsboten tot de gevaarlijkste evoluties aan boord van zeeschepen. De oorzaak van het slachtoffer van dinsdag is niet vastgesteld, maar onjuist opgetuigde ladders komen veel voor  in havens over de hele wereld.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Cruisemaatschappijen durven opnieuw Europese vakanties aan te bieden

Cruisemaatschappijen bieden opnieuw vakanties in Europese wateren aan. Holland America Line heeft toestemming gekregen van de Griekse autoriteiten om cruises aan te bieden vanaf 15 augustus met het startpunt in de haven van Piraeus. De dochteronderneming van 's werelds grootste cruisemaatschappij, Carnival Cruise Lines, is daarmee het nieuwste bedrijf dat dit jaar toeristen cruises in de Middellandse Zee aanbiedt. Vorige week vertrok voor het eerst sinds de coronacrisis een schip van de Italiaanse Carnival-dochter Costa Crociere met passagiers. De Costa Smeralda verliet Savona zaterdag voor een cruisereis van een week. Costa rekent dit zomerseizoen erop met vier schepen vakantiebestemmingen in de Middellandse Zee aan te doen. Een andere Europese cruise-aanbieder die deel uitmaakt van de Amerikaanse groep, AIDA, verwacht vanaf 23 mei weer reizen vanuit Griekenland te kunnen aanbieden. Cruisemaatschappijen waren een van de eersten die werden getroffen door de coronapandemie. In februari 2020 moesten alle passagiers van het cruiseschip Diamond Princess wekenlang aan boord blijven na een uitbraak van het toen nog nieuwe longvirus. Meer dan 700 mensen aan boord bleken besmet te zijn en verschillende passagiers stierven. Land na land weigerde cruiseschepen in hun havens toe te laten na de eerste uitbraken van Covid-19.

Miljarden verliezen
Door alle reisbeperkingen leden Carnival en andere grote cruisemaatschappijen miljarden verliezen. Volgens Carnival hebben de uitbraken op schepen vorig jaar passagiers er niet definitief van weerhouden om te varen. Het bedrijf meldde in januari dat de vraag naar reizen voor de eerste helft van 2022 hoger is dan het niveau van 2019. Maar het zal tot 2023 duren voordat de markt volledig hersteld is , voorspelde topman Arnold Donald in een interview met zakenkrant Financial Times.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

50 kilo cocaïne in metalen kist onder schip in Vlissingen

VLISSINGEN -

De douane heeft maandag 50 kilo cocaïne gevonden in de haven van Vlissingen.
De drugs zaten in een metalen kist die onder de romp van het schip was vastgemaakt.



Duikers van de douane maakten de kist los en takelden hem op de kade.
Daar werd de kist opengeslepen.
Binnenin zaten 50 pakketten cocaïne, met een straatwaarde van ongeveer 2,5 miljoen euro.

Het is de eerste drugsvangst van 2021 in Zeeland. Of er dit jaar meer onderscheppingen waren
die niet bekend zijn gemaakt, is nog onduidelijk. Een woordvoerder van de douane kon daar niet direct op reageren.

Vorig jaar werd in Zeeland een recordhoeveelheid cocaïne gevonden, bijna 7000 kilo.
Het merendeel werd in de Vlissingse haven gevonden. Het grote aantal vangsten kwam
toen vooral omdat de politie talloze 'geheime' berichten van criminelen wist te onderscheppen.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

vr/ 7/mei/2021 : 09 : 51 #6384 Laatste wijziging: vr/ 7/mei/2021 : 09 : 51 door Ron Swaab
Historisch schip tijdelijk weer terug op de oude routes naar Vlieland en Terschelling

De historische MS Friesland zal tijdens het Hemelvaartweekend weer worden ingezet op haar oude routes.
Van 12 tot en met 16 mei zal het varen naar zowel Vlieland als Terschelling.



De afvaarten voor het Hemelvaartweekend op zowel de lijn Vlieland als Terschelling zijn erg druk bezet
en de MS Koegelwieck, die uit de vaart is vanwege schade, is hoogstwaarschijnlijk nog niet inzetbaar is.
Daarom hebben ze gezocht naar vervanging en die gevonden in de MS Friesland.

Vorig jaar werd dit schip ook al ingezet op deze lijn om de toestroom van toeristen goed te laten verlopen
en omdat het bekend is met het vaargebied.
De MS Friesland is gebouwd in 1956 en voer tot midden jaren tachtig van de vorige eeuw als veerboot
tussen Harlingen en de waddeneilanden Terschelling en Vlieland.
Sinds 2002 maakt het schip onderdeel uit van de 'historische driekhoek'
en verbindt ze Enkhuizen en Medemblik op het IJsselmeer.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

De raderstoomboot uit Elvis Presley-film 'G.I. Blues'
wacht in Rotterdam op een nieuwe eigenaar



Ter overname aangeboden aan de Rotterdamse kade:
de immense Duitse raderstoomboot uit de film G.I. Blues van Elvis Presley.
De eigenaren wisten het schip in 1993 van de sloop te redden, maar dromen na jaren 'oppassen' van opvolging.


Op het voorsteven en op het achterdek, dat is waar de scènes met Elvis Presley
in de film G.I.Blues zich in 1958 op dit schip afspeelden.
De Majesteit, dat sinds 22 jaar aan de kade vlak naast voormalig subtropisch zwemparadijs Tropicana ligt,
heette toen nog de Rheinland: de film speelde zich af in West-Duitsland, waar Presley als militair was gelegerd.
'Swing put and sound off with Elvis,' stond er destijds in enorme letters op de filmposter.
En: 'The red white and blue star-bright show of the year!'

Aan de Rotterdamse kade wordt niemand aan deze geschiedenis herinnerd, maar aan boord gebeurt dat wel:
de stem van Elvis galmt door de bar, er staat een tv die beroemde scènes uit de film afspeelt.
"We hebben ook weleens een Elvis-feest aan boord gehouden, en zelfs een roze Cadillac aan dek laten takelen",
lacht eigenaar Klemens Key, een frisse vijftiger met een eigen rederij onder de rook van Rotterdam.

Het opknappen van oude schepen is voor hem een uit de hand gelopen hobby.
Dankzij aandelen in het Amsterdamse rondvaartbedrijf van zijn vader kon Key al op jonge leeftijd boten kopen en restaureren.
Maar hij was nog maar net bezig als restaurateur toen in 1993 de telefoon ging: had hij soms interesse in de Rheinland,
een in 1926 gebouwde, 80 meter lange raderstoomboot?


De Rheinland in betere tijden.

Het schip had toen al talloze levens achter de rug.
Niet alleen als decor voor een film van superster Elvis, ook als lijndienst tussen Rotterdam en Duitsland,
als cruiseschip op de Rijn en als restaurantschip in Keulen.
"De Rheinland was daar weliswaar tot monument uitgeroepen, maar lag ondertussen te verpieteren in een Duitse haven", zegt Key.
"De staat was beroerd, er moest echt van alles aan gebeuren. Toch waren we allebei meteen verliefd",
zegt Christine Key, vrouw van Klemens, gezegend met dezelfde passie.

Na zes jaar verbouwen en 7 miljoen gulden aan investeringen werd de raderstoomboot in 1999 van een scheepswerf
in Zaandam naar de Rotterdamse kade gevaren.
De Majesteit, zo werd het schip omgedoopt, was geschikt gemaakt voor Rotterdamse feesten en partijen.

Aan boord is sindsdien voor zo'n 3,5 miljoen euro geïnvesteerd aan vernieuwingen:
"Je kunt ons gek noemen, maar we hebben nergens op bespaard", zegt Key.
Zelfs de gesloopte safarikamer, waar de dames zich vroeger met elkaar konden terugtrekken
voor een rokertje en een drankje, werd tot in detail in oude glorie hersteld.



Sindsdien waart de geest van Elvis nog nadrukkelijker op het schip rond.
"Wij zeggen altijd tegen elkaar: wij hebben al die jaren op het schip mogen passen", zegt Klemens.
"Alhoewel we dat geweldig vinden, heeft het ons ook veel energie gekost.
Het wordt daarom langzamerhand tijd voor een volgende leven. Wij staan voor overname open, of voor nieuw beheer.
Als er door de nieuwe eigenaren maar recht wordt gedaan aan de historie.
Over vijf jaar is het schip honderd jaar oud. Het verdient nieuwe mensen, die met nieuwe energie de boel oppakken."

Over het prijskaartje doen ze er samen liever het zwijgen toe.
Een zeldzame boot als De Majesteit kan zomaar enkele miljoenen kosten,
maar de koopsom hangt volledig af van wie het bod doet.

"Het schip moet blijven varen en het liefst ook in Rotterdam blijven liggen.
Dat is voor ons het belangrijkst. Wij hoeven er niet rijk van te worden", zegt Klemens.
De potentiële koper is wel gewaarschuwd: geschikt voor snelle tochtjes is De Majesteit niet.
Het duurt drie dagen om de stoomketel op te warmen en het schip vaarklaar te krijgen.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Niet actueel,misschien wel interessant...?

Albert Wolting vertelt in nieuwe aflevering van het Scheepsjournaal
over de Hasselter aak Sophia


Arend Kattouw (1859-1942) werd geboren aan het Krakeel C511 te Hoogeveen.
Hij was de zoon van Albert Kattouw deze was schipper / landbouwer.
In de geboorteakte van Arend staat dat de vader bij de aangifte afwezig was.
De aangifte werd gedaan door Derk Veldman, zijn grootvader.



Arend Kattouw trouwde in 1899 met Sophia Kamman (1871-1942).
Ze kregen vier kinderen, Albert (1900), Johanna (1902), Hendrik (1906) en Derk (1910).
In 1911 laat Arend een schip bouwen bij scheepswerf Mittendorff in Dedemsvaart. Het is een zogenaamde Hasselter aak.
De lengte is 22,65 meter en breed 4,74 meter. Het schip heeft 98 ton laadvermogen.
Het schip, de Sophia, werd als zeilschip gebouwd.
In 1939 werd het schip verlengd tot 25,09 meter en werd daarmee 112 ton.
Later werd er een opduwer aangeschaft, een klein bootje met een motor erin dat het schip vooruit duwde.

In 1937 namen de broers, Hendrik en Derk Kattouw het schip van hun vader over. Er werden diverse ladingen mee vervoerd.
Eind november 1944 hadden ze turf geladen in Klazienaveen. Er was een deklast op gezet van 20 turven hoog.
Ook de gangboorden waren volgestouwd met turf.
De lading was bestemd voor de Houtbewerkingsfabrieken van Halbertsma in Grouw.

Op 30 november werd 's avonds afgemeerd ter hoogte van de Openbare School dichtbij de Holslootsbrug.
Het was ongeveer 23.30 uur toen er Engelse vliegtuigen over kwamen.
Het schip werd zodanig getroffen dat het in korte tijd zonk.

Het schip lag stevig afgemeerd aan de zuidelijke oever.
Het maakte zwaar slagzij en bleef op de hellende kanaalbodem liggen.
Hierdoor lag alleen de stuurboordzijde onder water.
Bijzonder is dat de 20 turven hoge deklast bleef liggen. De loegers (turfstouwers) hadden dus goed werk verricht.
In Nieuw-Amsterdam was de Duitse Weermacht gevestigd. Zij namen de turf in beslag.

Zij transporteerden dat naar hun kwartier en werd gedroogd. Uiteindelijk verbranden ze de hele lading.
Zij weigerden hierover een verklaring af te geven aan de schippers, de gebroeders Kattouw.

Het schip was verzekerd bij de Dedemsvaartse Assurantie. Het was oorlogsschade.
De gebroeders waren niet voor molest verzekerd. De claim werd doorgespeeld naar een landelijke organisatie.
De schade werd aangemeld en er kwam een expert, de heer Duinkerken, om de schade op te nemen.
Hij had opdracht gekregen van ene Jan ter Meulen uit Amsterdam die 'Regeeringsgemachtigde' was.
Al op 2 december kwam Duinkerken kijken hoe de Sophia er bij lag.
Later bij de lichting werd de schade vastgesteld. Er werd een uitgebreid rapport opgesteld.

Allereerst werd de conditie van het schip bekeken. In detail werd vastgesteld dat het een goed onderhouden vaartuig was.
Daarna werd uitgebreid de schade beschreven. Er zaten vijf gaten in het schip.
Het grootste was 250 mm doorsnee. Het kleinste 40 mm. Hieruit kun je concluderen dat het niet alleen een kogelgaatje was.

Half januari 1945 was het schip weer drijvende. In het schadeverslag staat het als volgt vermeld:
Door onvoorziene omstandigheden sprong een duiker stuk in het kanaal.
Hierdoor werd het waterpeil abnormaal laag. De lichting van het schip kon op eigen kracht plaatsvinden.
Je kunt je afvragen: toeval? Het kan ook doorgestoken kaart geweest zijn.
Er moest heel wat aan het schip gebeuren voordat het weer in de vaart kwam.
Tot 1949 hebben de broers samen gevaren. Daarna voer Derk met zijn vrouw op het schip.
In 1964 werd de Sophia verkocht en ligt nu als woonschip in Zwolle.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Ruzie met Frankrijk escaleert:
Britten sturen marineschepen naar haven Jersey




Twee patrouilleboten van de Britse Royal Navy zijn donderdagochtend bij Jersey aangekomen.
Franse vissers hebben daar de haven van hoofdstad Saint Helier geblokkeerd vanwege een ruzie over visserijrechten.
Premier Boris Johnson heeft de eilandbewoners beloofd om ze door dik en dun te beschermen tegen vijandelijke acties.



Het is onwaarschijnlijk dat de Royal Navy schoten gaat lossen in de richting
van de ongeveer tachtig Franse vissersboten die de haven lamleggen.
De schepen zijn er om een oogje te houden op het Franse protest.
Desnoods kunnen Britse militairen de vissersboten betreden om de bemanning te arresteren en de schepen in beslag nemen.
Inmiddels heeft de Franse president Emmanuel Macron een Frans marineschip naar Jersey gestuurd.



Eerder al had de Franse regering gedreigd Jersey zonder stroom te zetten.
Volgens Parijs doen de autoriteiten van het Britse kroondomein, dat 22 kilometer van de Normandische kust ligt,
te moeilijk over het verlenen van visvergunningen aan Franse vissers.
Jersey's minister van Buitenlandse Zaken heeft het dreigement 'buitenproportioneel' genoemd.

Het geschil betreft zeventien Franse vissers die niet meer vrijuit kunnen vissen in de wateren om het Britse kroondomein,
omdat ze niet afdoende hebben aangetoond dat ze daar in het verleden hebben gevist.
Aantonen dat je historische rechten hebt, is sinds de Brexit de belangrijke voorwaarde
voor het verwerven van een nieuwe vislicentie.



De Franse minister van Visserij Annick Girardin had in een verklaring gedreigd met tegenmaatregelen,
waarvan het afsluiten van de stroomvoorziening de zwaarste is.
Jersey is voor het grootste deel afhankelijk van Franse stroom.
Slechts 5 procent van de elektriciteit wekt het eiland zelf op.



De autoriteiten in Saint Helier kunnen hun eigen visserijbeleid bepalen.
Maar ze moeten ook rekening houden met het Brexit-akkoord dat de Britten en de Europese Unie eind vorig jaar gesloten hebben.
Al sinds begin dit jaar mopperen de Franse vissers over hun gekrompen visgebied.
De Europese Commissie steunt de Fransen in deze kwestie.

Volgens Parijs stellen de Britten extra voorwaarden – voorwaarden die niet in het handelsakkoord staan.
Daarbij gaat het om de eis apparatuur aan boord te hebben waarmee de Britten precies de gangen van een schip kunnen volgen.
Franse vissers hadden reeds Britse vrachtwagens tegengehouden die vis naar het vasteland brengen.

Het is niet voor het eerst dat de Britten betrokken zijn bij een visserijruzie.
In de jaren zeventig was het noorden van de Atlantische Oceaan het decor van de zogeheten kabeljauwoorlogen met IJsland.
Daarbij beschermen Britse marineschepen vissersboten tegen aanvallen van IJslandse vissers.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

vr/ 7/mei/2021 : 10 : 36 #6388 Laatste wijziging: vr/ 7/mei/2021 : 10 : 37 door Ron Swaab
Rotterdam bijna klaar met 'armada' aan schepen na Suez-opstopping

Vrijwel alle containerschepen op weg naar Rotterdam die in maart vastzaten in het Suezkanaal,
hebben de haven inmiddels aangedaan. In totaal verwachtte de Rotterdamse haven 64 fileschepen.
Van die 'Suez-armada' zijn 54 schepen aangekomen en vertrokken,
twee liggen nu in de haven en drie aankomsten zijn gecanceld, meldt het havenbedrijf.



In maart kwam het containerschip Ever Given overdwars vast te liggen in het Suezkanaal,
waardoor de belangrijke vaarroute bijna een week lang was geblokkeerd.
Honderden andere schepen die ook door het Egyptische kanaal wilden varen, moesten noodgedwongen wachten
tot het vaartuig vlot was getrokken.

Nadat de blokkade was verholpen, voorzag de Rotterdamse haven extra drukte bij het inhalen van de achterstand.
Daarom zetten havenpartijen, zoals containerterminals, reders, de binnenvaartbranche en vervoerdersverenigingen
het zogeheten Suez-overleg op om goed samen te werken.
Daardoor lukt het onder andere meer infrastructuur buiten de terminals te gebruiken.
Uiteindelijk zijn er volgens het havenbedrijf geen problemen geweest.



"Hieruit blijkt dat Rotterdam goed in staat is om logistieke uitdagingen het hoofd te bieden,
of het nu gaat over een Suez-armada, Covid of een periode met sneeuw of wind", zegt Steven Lak,
voorzitter van een alliantie van de koepelorganisatie Logistieke Alliantie.

De Ever Given zelf had overigens ook de Rotterdamse haven als bestemming.
Daar kwam het schip nooit aan, want Egyptische autoriteiten hebben het in beslag genomen,
omdat ze een schadevergoeding van 900 miljoen dollar eisen.
Eerder deze week wees een rechtbank een beroep van de Japanse eigenaar tegen de inbeslagname af.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Fonds moet Bruine Vloot voor ondergang behoeden

Bijna de helft van de Bruine Vloot heeft financiële hulp nodig.
Een speciaal fonds moet de toekomst van de historische charterschepen waarborgen.
Twee seizoenen zien de schippers en eigenaren van de zeilende beroepsvaart door de coronapandemie in rook opgaan.
En dat eist zijn tol.



Van de 400 schepen die onder de vloot vallen (meer dan 100 jaar oud) kan bijna de helft
het financieel niet meer bolwerken, zo blijkt uit onderzoek van BMC.
In opdracht van de gemeente Harlingen en stichting Reddevloot heeft het consultantskantoor
de afgelopen maanden gekeken naar de mogelijkheden om een fonds op te richten,
dat de vloot de komende jaren kan ondersteunen.

Verschillende acties en een toezegging van 15 miljoen euro door het kabinet
zijn onvoldoende om de problemen op te lossen.

De vloot, die tot het varend erfgoed mag worden beschouwd, is erg divers.
Geen schip is gelijk, evenmin als de bedrijfsvoering van de doorgaans kleine of eenmansbedrijven
en de financiering van de schepen.
Voor veel ondernemers is het lastig goede afspraken met banken te maken, omdat de bedrijfsplannen vaak marginaal zijn.
Het Fonds Zeilende Beroepsvaart (FZB) moet leiden tot een structurele verbetering van de zeilende beroepsvaart.

De bedrijven behalen jaarlijks gezamenlijk zo'n 65 miljoen euro omzet.
Passagiers geven op de wal nog eens 47 miljoen tot 119 miljoen euro uit.
Hoewel de bedrijfstak volgens BMC altijd vitaal en financieel zelfstandig is geweest,
is het oprichten van het fonds nu beslist noodzakelijk.

Voor bijna 150 schepen is acuut zo'n 6 miljoen euro nodig. Met dat bedrag kunnen zij voorlopig verder.
Moeilijker ligt dat voor bedrijven die hun schepen moeten herfinancieren (20 schepen, 10 miljoen euro)
of schepen die een stevige opknapbeurt nodig hebben (10 tot 20 schepen, 3 miljoen euro).

Met een pot van 50 miljoen euro zou het FZB de komende jaren de sector van een enorme impuls kunnen voorzien, raamt BMC.
De komende tijd wordt gekeken hoe het fonds verder vorm kan worden gegeven.
Liefde...... klein,maar wat een woord!