Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

(Hopelijk) geen blokkeringen meer:
het Suezkanaal krijgt een uitbreiding




De autoriteiten van het Suezkanaal plannen een uitbreiding van het kanaal.
De Ever Given, een gigantisch vrachtschip, kwam er in maart vast te zitten
en blokkeerde zes dagen lang het maritiem verkeer.
Door de uitbreiding van het kanaal hopen de Egyptische autoriteiten
dergelijke situaties in de toekomst te vermijden.

Lees meer:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/11/uitbreiding-suezkanaal/

Liefde...... klein,maar wat een woord!

Zeiljacht gestrand in Vlissingen

VLISSINGEN - Woensdagmorgen is er een zeiljacht vastgelopen op de keien bij de ingang van de Koopmanshaven.
Er vielen geen gewonden.



Het incident werd vanmorgen om8.20 uur gemeld.
De reddingsboot Zeemanshoop van de KNRM uit Breskens, het schip van Rijkswaterstaat en een vaartuig van Multraship
waren gauw ter plekke om assistentie te verlenen. De opvarenden van het zeiljacht bleven ongedeerd.

Liefde...... klein,maar wat een woord!

Ik meen Ron dat men het Suezkanaal  reeds verbreedde ?
Als het kalf reeds verdronken is, dan dempt men nietwaar 

Ik meen dat je ook wel 's naar dat door gangetje daar bij die haven ing keek Ron. De loodsboten liggen en vertrekken er ook. Het is voor een zeiljacht maar een nauw spleetje!
Bij nauw spleetjes heet het exstra oppassen. Toch?   

Groot tij verschil ook in Vlissingen  Die zeilers daar vragen beter het advies van ervaren de Ruyter want die staat er toch .

Tijd om te handelen op het gebied van geestelijke gezondheid op zee

We moeten de omvang van het probleem van de geestelijke gezondheid op zee begrijpen, oplossingen en ondersteuning bieden - en actie ondernemen om zeelieden in moeilijkheden te helpen. De pandemie wierp een licht op de essentiële werkers die onze wereld draaiende hielden. Toch waren er enkele essentiële werkers die heel erg uit het oog waren, uit het hart. Er zijn op elk moment meer dan 1,4 miljoen zeevarenden op de waterwegen van de wereld die brandstoffen, voedsel en medische benodigdheden over de hele wereld leveren. Maar toen de pandemie toesloeg en landen de grenzen sloten en vluchten werden geannuleerd, zaten er volgens cijfers van de International Chamber of Shipping wel 400.000 op zee vast.
Tweehonderduizend mensen worden nog steeds getroffen door een wisselende bemanning

De zaken zijn verbeterd, maar ongeveer 200.000 zeevarenden worden nog steeds getroffen door de crisis van bemanning, nu regeringen grenscontroles en reisbeperkingen opnieuw invoeren om COVID-19-varianten aan banden te leggen. Terwijl maritieme vakbonden aandringen op erkenning van zeevarenden als sleutelarbeiders om hen vrij te laten bewegen en ervoor te zorgen dat ze prioriteit krijgen bij vaccinatie, bestaat er grote bezorgdheid over de gevolgen voor de geestelijke gezondheid van het afgelopen jaar voor zeevarenden die ver van huis zijn gestrand, soms al meer dan 12 maanden , en vaak zonder loon of toekomstige baanzekerheid. Het is niet verwonderlijk dat er meldingen zijn van toegenomen mentale stress, hongerstakingen, conflicten en zelfmoord. "Verlof aan land is een grote bron van energie kunnen aanvullen", zegt klinisch psycholoog Charles Watkins, de directeur van Mental Health Support Services (MHSS), die één-op-één therapie, training en een vertrouwelijke 24/7 hotline biedt. gerund door klinisch psychologen aan 5.000 schepen. "We zien veel depressies, burn-out, angst- en paniekaanvallen omdat het erg lang duurt om op zee vast te zitten, vooral voor jongere cadetten die niet gewend zijn aan verlengde contracten en niet de levenservaring hebben gehad om zich te ontwikkelen ... coping-strategieën. "

Een unieke werkomgeving
IMarEST kampioen geestelijke gezondheid en welzijn, kapitein Panos Stavrakakis, was het daarmee eens. "Deze problemen waren er, maar de pandemie bracht ze echt aan het licht en creëerde een echte drive om het probleem te begrijpen, wat het veroorzaakt en welke maatregelen kunnen worden genomen", zei hij. "Het is duidelijk dat de werkplek van zeevarenden uniek is", zei kapitein Stavrakakis. "Werknemers zijn geïsoleerd, ze blijven maanden aan boord, kunnen last hebben van verstoorde slaap en gebrek aan lichaamsbeweging. Ze maken lange dagen in moeilijke en soms potentieel onveilige omstandigheden en hebben te maken met baanonzekerheid. Ze leven samen met bemanningsleden die mogelijk zeer verschillende waarden, talen en culturen hebben, dus ze hebben niet hun gebruikelijke ondersteuningsnetwerk als ze het moeilijk hebben. In veel opzichten ervaren ze een constante vorm van lockdown terwijl ze op zee zijn - en na vorig jaar begrijpen we allemaal hoe dat van invloed kan zijn op de geestelijke gezondheid en het welzijn. "

Hulp bieden
Sommige bedrijven werkten al aan initiatieven op het gebied van geestelijke gezondheid, waardoor ze goed konden reageren wanneer de pandemie toesloeg. Norman Schmiedl, Group Director of Crewing bij Columbia Ship Management, zei dat bemanningen nog steeds de neiging hebben om door mannen gedomineerd te worden, wat kan bijdragen aan een terughoudendheid om zich open te stellen over geestelijke gezondheid. "We geven trainingen, seminars, er zijn posters en video's, telefoontjes van directeuren aan de schepen om het bewustzijn te vergroten en het praten over geestelijke gezondheid te normaliseren", zei hij. "Het gaat erom te zeggen" het is oké om hulp te vragen ", wat een grote verandering is in de mentaliteit van zeevarenden." Hij benadrukte dat zelfs met bemanningsleden die zijn opgeleid om waarschuwingssignalen voor de geestelijke gezondheid te herkennen, het belangrijk is om externe expertise op afroep te hebben. "Soms, begrijpelijkerwijs, willen mensen niet met hun collega's praten over deze kwesties."

Columbia heeft samengewerkt met MHSS, dat een holistische benadering van geestelijke gezondheid bevordert en zeevarenden voorlicht over hoe ze hun geestelijke gezondheid kunnen beschermen. Het adviseert zeevarenden om in contact te blijven met vrienden en familie, om contact te houden met collega's via sociale evenementen aan boord zoals basketbal, tafeltennis en barbecues, om goed te eten, lichaamsbeweging te nemen en zich te concentreren op een goede slaaphygiëne. "Het kan ook helpen om jongere cadetten met oudere mentoren in contact te brengen, door hen de kans te geven copingstrategieën te leren en hen aan te moedigen om niet te veel tijd alleen op sociale media door te brengen", aldus Charles Watkins van MHSS.  Mark O'Neil, CEO van Columbia Shipmanagement en voorzitter van de scheepsmanagementvereniging InterManager, die meer dan 5.000 schepen en 250.000 zeevarenden vertegenwoordigt, zei dat werkgevers van geestelijke gezondheid een prioriteit moeten maken. "Bedrijven die het belang van geestelijke gezondheid en de mentale fitheid van hun werknemers erkennen en koesteren, zullen het ongetwijfeld beter doen tijdens de pandemie en er daarna sterker uitkomen", aldus O'Neil. "Bedrijven waren zich niet bewust van de correlatie tussen geestelijke gezondheid en prestaties vóór de pandemie, dus de leercurve had niet steiler of sneller kunnen zijn."

Kapitein Panos Stavrakakis zei echter dat dit niet alleen een zaak is van individuele werkgevers. "Het is een internationaal probleem en er is internationale samenwerking voor nodig, waarbij veel verschillende belanghebbenden, waaronder de IMO, de vakbonden en werkgevers, worden samengebracht om echt een verschil te maken", zegt Stavrakakis, die de eerste gobalconferentie van IMarEST over de geestelijke gezondheid van zeevarenden zal voorzitten. & Welzijn op 25-26 mei. "De omstandigheden op het werk kunnen de geestelijke gezondheid en het welzijn enorm beïnvloeden en de industrie moet dit erkennen." Columbia is een bedrijf dat actie onderneemt. Het heeft een nieuw verzekeringsproduct, ColumbiaCrewCare, gesubsidieerd, dat levensverzekeringen voor zeevarenden en een investeringsplan voor medische kosten, arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen, pensioenplanning of aankoop van een huis / auto biedt voor slechts $ 1,20 per dag. Dergelijke initiatieven bewijzen dat de werkgever, of het nu op zee of aan wal is, echt om de zeevarende en zijn gezin geeft, wat voor wat gemoedsrust zorgt.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

do/13/mei/2021 : 22 : 03 #6416 Laatste wijziging: do/13/mei/2021 : 22 : 04 door Willem Visser
Aanvaring zeeschip en binnenvaarttanker op Oude Maas

De Nordersand vaart onder de vlag van Gibraltar, de tanker heeft de Zwitserse vlag. De ongeladen Nordersand was onderweg naar Moerdijk en week ter hoogte van de Heinenoordtunnel plotseling van zijn koers af naar bakboord. Op foto's is te zien dat de Bacchus zware kopschade heeft opgelopen. De Nordsand heeft een groot gat aan stuurboord boven de waterlijn. De Bacchus is naar het vlakbij gelegen bouwdok Barendrecht gevaren. De Nordersand lag dinsdag rond middernacht nog met de boeg buiten de tonnen aan de noordzijde van de Oude Maas met assistentie van twee sleepboten. De politie en de ILT doen onderzoek.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

do/13/mei/2021 : 22 : 06 #6417 Laatste wijziging: do/13/mei/2021 : 22 : 06 door Willem Visser
Half juni start vaccinatieprogramma voor zeevarenden

Medio juni start een vaccinatieprogramma voor zeevarenden. Daarvoor komen alle zeevarenden in aanmerking die werken op zeeschepen onder Nederlandse vlag of in Nederlands beheer. Door de prikken kunnen mensen hun werk aan boord van zeeschepen wereldwijd veilig voortzetten, stelt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR). Die voert het beheer over het programma.

Onder regie van het RIVM is de afgelopen maanden onderzocht in hoeverre zeevarenden gebruik kunnen maken van de reguliere nationale vaccinatiestrategie. Daaruit bleek dat zeevarenden een aparte aanpak vergen, onder meer vanwege hun werk over alle grenzen heen. Al sinds januari 2020 staan zeevarenden wereldwijd voor flinke uitdagingen om hun werk te doen, schetst de KNVR. Ze konden vaak maandenlang niet worden afgelost. En van internationale reisbeperkingen die van land tot land verschillen zijn ze nog steeds continu de dupe. Dat zeevarenden nu kunnen worden gevaccineerd, ongeacht hun nationaliteit, stelt rederijen onder meer in staat om te voldoen aan hun zorgplicht, stellen de reders.

Ongeveer 49.000 Janssen-vaccins worden vanaf medio juni, in termijnen, beschikbaar gesteld. Daarvan is één vaccinatie nodig. Dat is belangrijk, want zeevarenden brengen slechts beperkt tijd door in Nederland, namelijk tijdens het verlof of om naar huis of naar een schip te reizen.
Omdat alle zeevarenden nooit binnen één aaneengesloten periode in Nederland zijn, zal vaccinatie over de komende maanden worden uitgespreid. De KVNR gaat een centrale rol spelen in de logistieke uitwerking van de vaccinatie-aanpak. Inenting gebeurt in een aantal grotere havens en op Schiphol.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Is het niet zo dat je altijd op moet passen bij een nauw spleetje of ben ik niet goed voorgelicht

vrg Coaster 
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Citaat van: Coaster W. op vr/14/mei/2021 : 08 : 32 Is het niet zo dat je altijd op moet passen bij een nauw spleetje of ben ik niet goed voorgelicht

vrg Coaster 
In nauwe omgevingen moet je altijd oppassen.
En bij twijfel, niet doen.
Dat vergeten kerels nog wel eens.... :smiley_holdhands: