Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schip dat Gerrit Krolbrug ramde is van de ketting

Rijkwaterstaat heeft de Bodensee, het schip dat twee weken geleden de Gerrit Krolbrug in Stad ramde, vrijgegeven.
De verzekeraar van het schip heeft een bankgarantie afgegeven voor de schade die door de aanvaring is ontstaan.
Dat meldt Rijkswaterstaat dinsdag.
De Bodensee lag sinds de aanvaring met de brug aan de ketting bij de Westindischekade in Stad.



De botsing tegen de brug bij de Korreweg gebeurde in de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 mei.
Volgens een ooggetuige had de bemanning de brug over het hoofd gezien.
Het brugdek raakte door de klap zwaar beschadigd en moest verwijderd worden.
De twee loop- en fietsbruggen bleven uit voorzorg gesloten.
Schepen die voor de kapotte brug lagen te wachten, konden pas maandagavond verder varen.



De Tsjechische schipper werd aangehouden voor verhoor.
De Landelijke Eenheid oordeelde dat de man schuldig is aan het vernielen van de brug.
Daarnaast kreeg hij een proces-verbaal voor 'geen goed zeemanschap'.
Daaronder vallen zaken als het voorbereiden van een reis en het lezen van de radar.

Om de schade die door de aanvaring is ontstaan vergoed te krijgen, legde Rijkswaterstaat het schip de maandag
na het ongeluk aan de ketting. Nu de bankgarantie er is, mag het schip zijn weg vervolgen.
Hoe groot de totale schade is, kan Rijkswaterstaat niet zeggen.

Dinsdagavond kwam de Bodensee in beweging.
Rond 18.00 uur voer het schip door de Oostersluisbrug, om koers te zetten in westelijke richting.
Daarbij passeerde het onder meer de restanten van de Gerrit Krolbrug.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Schip dat Suezkanaal blokkeerde,
blijft aan de ketting liggen


Het schip dat in maart een tijdlang het Suezkanaal blokkeerde
blijft voorlopig nog aan de ketting liggen.
Een Egyptische rechtbank oordeelde vandaag dat het niet bevoegd was om te beslissen over de kwestie
rond de inbeslagname, aldus een advocaat.



De Ever Given, die onder de Panamese vlag vaart, werd eind maart vlotgetrokken nadat het zes dagen
de belangrijke vaarroute tussen Azië en Europa blokkeerde.
Het schip, dat op weg was naar Rotterdam, kwam na een zandstorm vast te zitten in een van de drukste vaarroutes ter wereld.

Het 400 meter lange schip ligt sindsdien voor anker in een breder gedeelte van het kanaal.
De Ever Given werd in beslag genomen vanwege onenigheid tussen de eigenaren
en de kanaalautoriteit SCA over een schadevergoeding.

Vandaag verklaarde een rechtbank in Ismailia, een stad aan het kanaal, dat zij niet bevoegd was om de zaak te behandelen.
Ook werd een beroep verworpen dat door de eigenaars van het schip was aangetekend tegen de inbeslagname.
Verder werd beslist de zaak door te verwijzen naar een andere rechtbank, aldus SCA-advocaat Naser Farag.
De nieuwe hoorzittingen zullen volgens hem zaterdag beginnen.

Volgens de advocaten van de eigenaars van het schip heeft de SCA juist een fout gemaakt
door de Ever Given op 23 maart in de waterweg toe te laten, ondanks de slechte weersomstandigheden.
De kanaalautoriteit heeft herhaaldelijk ontkend schuld te hebben aan het incident.
Verder noemen de eigenaren de schadeclaim van naar verluidt 916 miljoen dollar overdreven.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

wo/26/mei/2021 : 09 : 22 #6452 Laatste wijziging: wo/26/mei/2021 : 09 : 22 door Ron Swaab
Honderden ondernemers wachten nog op goederen van Ever Given

Honderden ondernemers wachten in Nederland nog op lading die vastzit op de Ever Given.
Het containerschip, dat eind maart lange files veroorzaakte op het Suezkanaal,
is nog steeds niet vrijgegeven door de Egyptische autoriteiten.
Die eisen een schadevergoeding van 600 miljoen euro. Maar de verzekeraar van de rederij
zou niet meer willen betalen dan 100 miljoen.

Intussen ligt het schip al zeven weken voor anker in de Great Bitter Lake, een meer bij het Suezkanaal.
Aan boord staan nog altijd ruim 18.000 containers met als eerste bestemming Rotterdam.

Roderick de la Houssaye, voorzitter van de koepel van expediteurs Fenex, schat dat de helft
van de containers voor de Nederlandse markt is bestemd.
"Ik denk dat er zeker honderden Nederlandse ondernemers door getroffen zijn."


Motorverkoper Martijn Minnee

Een deel van de lading op het schip is op korte termijn bederfelijk, zegt hij.
"Het is een drama voor iedereen op dit moment."

Een rondgang langs getroffen ondernemers leert dat de containers vol zitten met verschillende producten,
zoals tuinmeubels, schoolagenda's, grondstoffen voor medicijnen, zonnepanelen en motoren:

Martijn Minnee van Motorcity Amsterdam vermoedt dat er van zijn leveranciers nog spullen vastzitten op het schip.
"Wij zitten al lang te wachten op hele eenvoudige zaken zoals acculaders, handvatverwarmers en banden
die waarschijnlijk op die boot zitten. Daardoor hebben we hele normale producten voor motorfietsen niet in huis."

De blokkade in combinatie met vertragingen die vanwege de coronacrisis zijn ontstaan,
zorgt ervoor dat Minnee vaker nee moet verkopen.
"Hele populaire modellen zijn uitverkocht, populaire kleuren zijn op z'n vroegst in augustus leverbaar.
We moeten veel mensen teleurstellen die nu graag met hun hard verdiende centjes een motor willen kopen.
En wij kunnen ook niet veel meer vertellen, omdat wij van onze importeur en leveranciers ook niets te horen krijgen."

Hij denkt dat op z'n vroegst bij het volgende motorseizoen, dat start in maart 2022, de voorraden weer enigszins normaal zijn.

De la Houssaye is zelf directeur van expediteur NedCargo, en heeft achttien containers op het schip zitten.
Zijn klanten zitten met de handen in het haar, zegt hij. Een deel van de lading is inmiddels onverkoopbaar.
Een partij noedels bijvoorbeeld, waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt.
En een lading petjes voor de Formule 1-race in Portugal.
"Die is al voorbij. Het kost gewoon geld."



Hij kan niks anders doen dan alternatieven zoeken om nieuwe bestellingen via de lucht
zo snel mogelijk in Nederland te krijgen, zodat de winkels niet leeg komen te staan.
Hij is in contact met de rederij en blijft zijn klanten informeren over de onderhandelingen rond de Ever Given,
maar er zit de laatste tijd geen schot in.

"De Egyptenaren begonnen met een claim van 900 miljoen, waarvan 300 miljoen vanwege reputatieschade.
Dat bedrag hebben ze er inmiddels afgehaald."
Er zijn rechtszaken geweest, maar het ziet er op dit moment niet goed uit, zegt hij.
"We moeten maar hopen dat het snel goedkomt."
Liefde...... klein,maar wat een woord!

wo/26/mei/2021 : 12 : 58 #6453 Laatste wijziging: wo/26/mei/2021 : 13 : 04 door Ron Swaab
Hendrik Veder Group helpt Saipem bij offshore project in Baltische zee

Saipem, een dienstverlener in de olie- en gasindustrie,
is betrokken bij een offshore-project in de Baltische zee.
Hierbij wordt, met de inzet van schepen, een gasleiding van zo'n 275 kilometer aangelegd in zee.
 
Hendrik Veder Group helpt Saipem om reeds aangeschafte hijsmiddelen voor dit project
geschikt te maken voor nieuw gebruik, zodat deze duurzaam ingezet worden.
Het is de missie van Hendrik Veder Group om maritieme- en offshorebedrijven kosten te laten besparen
en duurzamer te laten opereren.


De gasleiding van 275 kilometer komt op de bodem van de zee
en loopt door de maritieme zones van Denemarken, Polen en Zweden.



De offshore-infrastructuur eindigt uiteindelijk bij het vasteland, waar het overgaat in de onshore-pijplijn
enkele honderden meters achter het strand.


Castoro Sei

Bij het offshore-project wordt gebruikgemaakt van drie schepen van Saipem: de Castorone, Castoro Sei en de Castoro 10.
Het project zal zo'n twee jaar duren.


Castoro 10

Om deze schepen onderling te verbinden, hergebruikt Saipem een reeds eerder gebruikte staalkabel
van 1.900 meter en 96 mm staalkabel.
De staalkabel en haspel, die meer dan 75 ton wegen, is geleverd aan de kade van Hendrik Veder Group
met de drijvende bok Matador van Bonn en Mees.



De staalkabel is opnieuw gecertificeerd en gekapt tot lengtes van 150 meter en 1000 meter.
De kabel van 150 maakt het mogelijk om ankers van de Castorone te verbinden,
de kabel van 1000 meter (gekoppeld aan een lierdraad) wordt gebruikt om deze aan het schip te koppelen.
Door de certificering, weet Saipem zeker dat er veilig mee gewerkt kan worden.
Ook gebruikt het bedrijf dezelfde kabels vaker, wat duurzamer en voordeliger is.



Hendrik Veder Group helpt bedrijven om altijd accuraat inzicht te hebben in de aanwezige voorraad hijsmiddelen.
Deze asset-management-benadering maakt in een oogopslag duidelijk welke kabels voorradig zijn in welke staat.
Hendrik Veder helpt bedrijven met de opslag, certificering, hergebruik en onderhoud van kabels en hijsmiddelen.
Veilig, kundig en professioneel.


Liefde...... klein,maar wat een woord!

Ron wat ben je weer aktief met het maritiem ⚓🚢nieuws. Mooi man👍

Al dagen brand op containerschip voor de kust van Sri Lanka



Voor de kust van Sri Lanka staat al zes dagen een containerschip in brand.
Vermoedelijk is het vuur ontstaan door chemicaliën aan boord van het schip, de MV X-Press Pearl.
Dat lag op dat moment te wachten om de haven van de Sri Lankaanse hoofdstad Colombo binnen te gaan.

De brandweer van het land in Zuid-Azië krijgt het vuur niet onder controle,
en ook hulp van India heeft tot op heden niet geleid tot het doven van het vuur.
Op beelden vanuit de lucht is dikke zwarte rook te zien. Ook zijn er explosies gehoord.

Het schip vervoerde 1486 containers. Volgens de lokale milieubeschermingsdienst MEPA
zijn meerdere containers van boord gevallen en gezonken.
Ook vaten met de chemische stof salpeterzuur hebben vlam gevat.

Aan boord van het schip waren 25 bemanningsleden, onder wie Filipijnen, Chinezen, Indiërs en Russen.
Zij zijn van boord.
De uitbater van het schip, X-Press Feeders, heeft uit Europa hulpmiddelen gehaald om het vuur
alsnog onder controle te krijgen en zegt mee te werken aan het blussen van de brand.



Liefde...... klein,maar wat een woord!

Patiënt in nood met hoogwerker van schip gehaald

Hulpdiensten zijn woensdag ingezet voor een medisch noodgeval op het schip Karmsund in de Eemshaven.
Toen het schip de haven binnen voer, stonden medische teams al klaar om een patiënt van boord te helpen.



Samen met het traumateam werd de patiënt door een ambulancedienst aan boord behandeld,
waarna de patiënt met een hoogwerker van de brandweer van het schip werd gehaald.
Vervolgens is de patiënt met spoed naar een ziekenhuis gebracht.

Volgens de politie was er sprake van een medisch noodgeval.
Wat de patiënt aan boord van het schip precies mankeerde is niet bekend.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Onderzoeksraad voor Veiligheid wil breed onderzoek
naar veiligheid kottervloot


Er moet een breder onderzoek komen naar de veiligheid van de Nederlandse kottervloot.
Dat adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het kapseizen van twee garnalenkotters in 2019 en 2020.

De raad adviseert om bij het goedkeuren van nieuwe viskotters meer aandacht te besteden aan de stabiliteit van de schepen.
En dan met name op de momenten dat er aan één kant van het schip meer gewicht hangt dan aan de andere kant.
"Dit asymmetrisch beladen vergroot het risico op kapseizen", staat in het rapport van de Onderzoeksraad.



Aanleiding voor het onderzoek is een ongeluk met de Urker viskotter UK-165 Lummetje in november 2019.
De kotter kwam die nacht in stormachtig weer in de problemen voor de kust van Texel.
Er werd een noodsignaal verstuurd en daarna begon een zoekactie.
Nog diezelfde dag werd het schip op de bodem van de Noordzee aangetroffen.
Een paar dagen later werden de lichamen van de twee bemanningsleden in de stuurhut gevonden.

Uit onderzoek bleek dat ten minste één van de twee netten van de kotter was blijven haken aan het wrak
van een in de Tweede Wereldoorlog gezonken stoomschip.
Bij pogingen van de twee vissers om de netten weer los te krijgen ging het mis.
Er kwam te veel gewicht aan één kant te liggen waardoor het schip kapseisde.

Nog tijdens het onderzoek naar de UK-165, kapseisde in december vorig jaar de UK-171 Spes Salutis.
De drie bemanningsleden konden deze keer wel worden gered.


De UK-165 COR NIEMANTSVERDRIET

De twee gebeurtenissen maken volgens de Onderzoeksraad duidelijk dat het bij dit type schip
gevaarlijk kan zijn als het schip 'asymmetrisch' is beladen.
Daarvan is bijvoorbeeld sprake als aan de ene kant van de kotter wel een vistuig hangt en aan de andere zijde niet.
Volgens de onderzoekers was het risico op kapseizen niet onbekend, maar het feit dat dit zo snel kan gebeuren wel.

De Raad vindt het risico zo groot, dat vorige maand al een tussentijdse waarschuwing is gegeven,
terwijl het rapport vandaag pas is gepresenteerd.

In het rapport beveelt de raad de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan om breder onderzoek te verrichten,
met als doel om de veiligheid van de hele kottervloot te vergroten.
De raad hoopt op een "veiligheidswinst voor de gehele Nederlandse kottervloot".

De visserijsector heeft naar aanleiding van de waarschuwing in april direct stappen ondernomen.
Zo zijn onder anderen eigenaren van viskotters geïnformeerd en wordt er gewerkt aan "structurele oplossingen"
om het risico te verkleinen.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Mooi en zeewaardig  zijn die Kotters Ron. In Urk 3 jaar geleden praatte in met een urker die net als wij aan boord deden, z'n laadboom voor het vistuig in de meni zette en ook z'n blokken smeerde ect. Toen ik hem vertelde ook ex zeeman te zijn, vertelde hij me op mijn daartoe strekkende vragen  e.e.a over het kotterleven.
Je meldde in je relaas dat ze het kapseis gevaar al onderkenden en als je logisch nadenkt zien wij dat ook.
Vreemd dat ze er nooit echt iets op vonden een systeem te bevestigen dat dit gevaar op heft hergeen nu wel prioriteit zal worden. Als het🐂       
verdronken is he?
   

Die salvage mensen kunnen hun lol op met die brand bij (Ceylon) Sri Lanks want er komt of is 'n stevige briesje
(cyclone dus) in oost India en we hebben het over zuid oost India.