Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Vaartuig dreigt te stranden

Gisterenmorgen om 11:05u. is de reddingboot Paul Johannes van KNRM station Noordwijk
gealarmeerd voor een viskotter (ca. 23mtr.) die dreigde te stranden.



Het schip kreeg een touw in de schroef waardoor het schip onmanauvreerbaar raakte.
Het schip tikte het strand al aan toen de bemanning het lukte de controle over het schip terug te krijgen.
Het lukte de bemanning om op eigen kracht het schip te draaien en naar dieper water te varen.
Geen makkelijke klus gezien de flinke zeegang.



Toen de reddingboot Paul Johannes bij de kotter arriveerde was de situatie redelijk onder controle
al was de voortstuwing van de kotter nog steeds niet optimaal.



De reddingboot heeft de viskotter naar dieper water begeleid terwijl de kaptein van de viskotter
een collega visser ter ondersteuning heeft opgeroepen.
Toen de situatie veilig en onder controle was is de Noordwijkse reddingboot weer retour station gegaan.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Na vijf jaar is deze ijsbreker klaar voor de Noordpool

Vijf jaar geleden werd het contract voor de Australische ijsbreker Nuyina getekend.
In de Vlissingse haven wordt nu de laatste hand gelegd aan het 160 meter lange schip,
zodat het klaar is voor een laatste proefvaart op de Noordpool.



De Nuyina is besteld door de Australische overheid die het schip onder meer gaat gebruiken
voor onderzoeken op en rond de Zuidpool.
"Het schip is een ijsbreker, onderzoeksschip en bevoorradingsschip in één", zegt projectleider Joop Noordijk.
"Het kan dik ijs van twee jaar oud breken."



Aan boord is een buitenruimte voor onderzoeken en binnen beschikken de wetenschappers over vier laboratoria.
Het schip heeft een zogenoemde 'moonpool', een afsluitbaar gat waardoor duikers en spullen de zee in kunnen gaan.
Bijzonder is dat ze ook, als één van de weinige schepen ter wereld, een 'wet-well' hebben.
"Dat is een ruimte, laag in het schip, waar je afsluiters kunt openzetten zodat het zeewater naar binnen stroomt.
Zo kunnen krill en andere kwetsbare organismen worden onderzocht", legt Noordijk uit.



Volgens de marinetak van scheepsbouwer Damen is dit het meest complexe schip dat ze ooit gebouwd hebben.
"We moesten voldoen aan ruim tweeduizend eisen", vertelt commercieel directeur Roland Briene.

Aan boord van het schip kunnen zo'n 120 onderzoekers mee.
Voorlopig zullen dat er zo'n dertig zijn.
"Naar de Noordpool gaat een deel van die crew mee en onze eigen crew om eventuele problemen op te lossen", zegt Noordijk.
Verder is er op het schip plaats voor vier helikopters, verschillende transportmiddelen
en is er ruimte voor containers en andere lading die nodig is op de Zuidpool.



De Nuyina is grotendeels gebouwd op een Roemeense werf van Damen.
In augustus vorig jaar is het schip naar Vlissingen gekomen.
"Voor dit project werkten we samen met 47 Zeeuwse toeleveranciers.
Met dit project hebben we niet alleen onze eigen kennis maar ook die van andere bedrijven kunnen vergroten."

De bouw van het schip heeft al voor aandacht vanuit andere opdrachtgevers gezorgd.
"Een ijsbreker als deze gaan we niet zo snel meer bouwen.
Maar op deze manier hebben we ons wel bewezen in het bouwen van een complex schip.
Zeker als de Nuyina naar Australië gaat verwacht ik nog wel meer aandacht", zegt Briene.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Brandend containerschip de 'X-Press Pearl' zal snel zinken

COLOMBO - Het vrachtschip de MV X-Press Pearl staat al bijna een week in brand.
Aan boord zijn containers met gevaarlijke stoffen als salpeterzuur, ethanol en andere cosmetische grondstoffen.
De brand brak vrijdag 21 mei uit.



Vijfentwintig bemanningsleden werden van het schip gered nadat de brand dinsdag opnieuw aanwakkerde.
Twee bemanningsleden werden in het ziekenhuis opgenomen nadat ze ernstig gewond raakten.


 
De Sri Lankaanse marine zegt dat er dinsdag een explosie heeft plaatsgevonden op de MV X-Press Pearl,
waardoor het vuur dat onder controle was weer oplaaide.

Het schip is dichtbij de haven van Colombo vrijdag in brand gevlogen en staat naar verluidt op het punt om snel te zinken.
Een aanzienlijk deel van het schip is al door de brand verwoest en zal de komende uren in zee zinken,
aldus de plaatselijke media.



Het schip is al naar rechts gekapseisd vanwege de harde wind in het gebied, meldt de luchtmacht.
Hoewel er al dagen inspanningen worden geleverd om de brand op het schip te blussen, lukte dit vanwege de harde wind niet.
De kustwacht heeft een aanklacht ontvangen tegen de kapitein van de X-Press Pearl en de rederij.
De klacht is ingediend door de Marine Environment Protection Authority op basis van de schade
die de brand aan Sri Lanka heeft toegebracht.



Sri Lanka bereidt zich voor op een grote olieramp wanneer het schip zinkt.
De Marine Environment Protection Authority (MEPA) zei dat een olievlek waarschijnlijk een grote impact zal hebben op Negombo.



De autoriteiten hadden eerder al gewaarschuwd dat containers of puin met gevaarlijke stoffen
van het brandende schip voor de kust van Sri Lanka en de kust rond Colombo of Negombo kunnen bereiken.



MEPA-voorzitter Dharshani Lahandapura zegt dat op basis van het huidige weer en de windrichting,
als er een olielekkage is, de olie richting Negombo zal drijven.
Ze zei tevens dat er maatregelen zijn genomen om direct te reageren op een olievlek
en de schade aan het milieu te minimaliseren.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Raad wil in 2030 alleen nog uitstootvrije cruiseschepen in Amsterdam

Als een cruiseschip in 2030 in IJmuiden arriveert en wil doorvaren naar Amsterdam,
mag dit alleen als deze de tocht volledig uitstootvrij aflegt.
En als het cruiseschip eenmaal in Amsterdam is aangemeerd, dient het schip te worden aangesloten op 'groene walstroom'.



Dat is althans de wens van PvdA-raadslid Dennis Boutkan, die wordt gesteund door coalitiepartijen D66 en GroenLinks.
Met die steun is er een meerderheid in de gemeenteraad. Verantwoordelijk wethouder Victor Everhardt (D66)
zei woensdag tijdens de gemeenteraad dit graag te willen realiseren.



Uit eerdere studies, waaronder uit die van denktank Transport & Environment, bleek dat commerciële cruiseschepen
tot de grootste vervuilers van de planeet behoren.
Het gaat hierbij om de uitstoot van schadelijke zwaveloxiden (SOx): gassen die longrotziekte en zure regen kunnen veroorzaken.
Dat is uitstoot die nu voor een deel in de stad terechtkomt.



In het het Actieplan Schone Lucht heeft Amsterdam ook geformuleerd om in 2030 volledig uitstootvrij te zijn.
De cruise-industrie mag hierop volgens Boutkan geen uitzondering zijn.
"Als overheid moet je regels stellen om een industrie te stimuleren te vernieuwen," zegt de PvdA'er.
"Amsterdam moet Europees koploper worden in het stellen van eisen aan schone cruiseschepen."


Venetië

Andere Europese steden hanteren ook steeds strengere regels.
In Venetië mogen boten niet meer aanmeren in het centrum van de stad en in Oslo wordt ingezet
op uitstootvrije zeecruises om de fjorden te beschermen.

De uitstootvrije zeecruise moet gepaard gaan met de nieuwe Passenger Terminal Amsterdam.
Die zal de komende jaren verhuizen van de Piet Heinkade naar de Coenhaven.
Volgens de PvdA, D66 en GroenLinks reden genoeg om als gemeente strenge afspraken te maken met belanghebbenden.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Mogelijk meer dan tweehonderd doden bij 'afgrijselijk ongeluk'
met overbeladen boot in Nigeria


Meer dan tweehonderd mensen zijn mogelijk omgekomen bij een bootongeluk in het noordwesten van Nigeria.
Naar verluidt waren er 250 mensen aan boord van de boot die gisterochtend kapseisde.




27-05-21, 15:31

Volgens een lokale overheidswoordvoerder zouden er slechts 22 overlevenden zijn.
,,Er worden nog steeds lichamen geborgen. We kunnen niet zeggen hoeveel dat er zijn", aldus Yahaya Sarki.
Officieel is er één dode geborgen, maar in de Nigeriaanse media wordt gesproken van een grote ramp.
Op de boot, die maximaal 80 passagiers aan boord mocht hebben, zaten in ieder geval veel te veel passagiers.



De boot sloeg om op een meer bij de plaats Wara in de staat Kebbi en was onderweg van het midden naar het noorden van het land.
De ferry zou zwaar beladen zijn geweest omdat veel passagiers zakken bij zich hadden met zand,
afkomstig van een recent ontdekte goudmijn. Ook stonden er te veel motoren op de boot.
Volgens een overlevende, Buhari Abubakar, zouden tot nu toe misschien wel veertig mensen zijn gered.
Niemand kan dat bevestigen. ,,De boot was overbelast", zegt Abubakar tegen persbureau Reuters.
,,Mijn broer wordt vermist. Dit is het ergste ongeluk ooit op dit stuk rivier."



De Nigeriaanse president Muhammadu Buhari sprak vanochtend van een 'afgrijselijk ongeluk'.
Hij heeft nabestaanden gecondoleerd, maar kon ook niets concreets zeggen over aantallen slachtoffers.
Sommige berichten spreken van 160 opvarenden, anderen van 250.
Volgens een lokale inspecteur ging het om een houten vaartuig dat 'oud en zwak' was, zo meldt de Britse krant The Guardian.
De kapitein zou het advies om minder mensen aan boord te nemen in de wind hebben geslagen.



Tijdens het regenseizoen gebeurt het vaker dat op de rivieren en beken van Nigeria boten omslaan.
Meestal omdat ze overbelast en slecht onderhouden zijn. Dit laatste ongeval zou een van de meest dodelijke zijn.

Begin mei kapseisde een overbeladen boot en verdronken dertig mensen in de staat Niger.
Het schip, dat ongeveer honderd mensen vervoerde, brak in tweeën nadat het tijdens een storm
een ​​boomstronk had geraakt terwijl het terugkeerde van een markt.

In oktober 2017 verdronken ten minste 17 mensen en raakten 26 mensen vermist na het zinken van een boot
met ongeveer 60 passagiers op de rivier Niger, in het noordwesten van Nigeria.
Ook die had een boomstam geraakt in de rivier, waarvan het niveau was gestegen na zware regenval.
In september van hetzelfde jaar kapseisde een overbeladen boot met 150 handelaren op de rivier,
waarbij minstens 33 doden en 23 vermisten werden geteld.

In september 2013 kwamen 42 mensen om het leven en werden er ongeveer 100 als vermist opgegeven
bij het zinken van een overbeladen boot die brak op de Niger in het centrum van Nigeria.
De Niger, een van de drie grootste rivieren van het continent, na de Nijl en Congo,
is de belangrijkste waterweg van West-Afrika.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Ik meen wel dat veel Nigerianen of Afrikanen niet kunnen zwemmen. Je ziet ze hier in Malta ook zelden in zee. Mogelijk nare herinneringen ook aan hun vaak traumatische over- steek vanuit Libie
waarbij er velen sterven of andere zien sterven tijdens die ca 150 km oversteek.
 

Interresant artikel Ron van die cruisschepen en groene wal stroom in je stad. Hoeveel komen er ? Hier wel drie stuks of wel🛳⛴ meer dagelijks.

vr/28/mei/2021 : 11 : 27 #6467 Laatste wijziging: vr/28/mei/2021 : 11 : 29 door Ron Swaab
Citaat van: Hubertus op vr/28/mei/2021 : 10 : 59 Interresant artikel Ron van die cruisschepen en groene wal stroom in je stad. Hoeveel komen er ? Hier wel drie stuks of wel🛳⛴ meer dagelijks.

Zo,n 140 of meer per jaar Hub.

https://cruisekalender.eu/Amsterdam/

Liefde...... klein,maar wat een woord!

Dat aantal valt mee Ron maar't is ontegenzeggelijk waar dat ze veel schadelijke stof uit stoten zeker midden in 't centr
van een grote stad
als jouwe. Kijk, Valetta ligt pal aan zee op een peninsula van een klein eiland in 't midden v d Med. Het dichtst bij is Sicilie op 90 km.   

In Malta zijn ze er ook niet zo blij mee hoor Hub,
getuige dit stukje in de krant anno 2017-

Groet Ron.


https://timesofmalta.com/articles/view/cruise-ships-using-heavy-fuel-oil-are-harming-the-environment-ngos.657311
Liefde...... klein,maar wat een woord!