Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oceanco gaat megajacht van 105 meter bouwen
De Nederlandse jachtbouwer Oceanco gaat een megajacht van 105 meter bouwen. De details van het schip zijn nog steeds niet bekend, maar het is gebleken dat The A Group de eigenaar vertegenwoordigt en het project beheert. Eenmaal voltooid, zal het een van de vijftig grootste jachten ter wereld zijn. Het is niet het grootste jacht dat door Oceanco is gebouwd. Een jaar geleden reisde een jacht van 109 meter van Oceanco's nieuwe faciliteit in Zwijndrecht naar zijn thuisbasis in Alblasserdam voor afbouw . En onlangs werd duidelijk dat Oceanco het grootste jacht ooit in Nederland gaat bouwen: een 127 meter lang zeiljacht met drie masten voor Jeff Bezos van Amazon .Alewijnse heeft aangekondigd dat het de opdracht heeft gekregen om de volledige elektrische systeemintegratie voor het nieuwe project, het 105 meter lange jacht, uit te voeren, te beginnen met een volledig nieuwe elektrische installatie. Dit omvat de belangrijkste engineering-, installatie-, integratie- en inbedrijfstellingsfasen, zowel voor bekabeling als apparatuur. Dit laatste omvat het bouwen en plaatsen van de schakelborden en een walstroomconversiesysteem, evenals de alarm- en monitoringsystemen, verlichting zowel binnen als buiten, en het lichtregelsysteem.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

vr/18/jun/2021 : 13 : 54 #6501 Laatste wijziging: vr/18/jun/2021 : 13 : 55 door Willem Visser
Flinke verstoring scheepvaart na coronamaatregelen Chinese havens

Strenge coronamaatregelen in Zuid-Chinese containerhavens zorgen voor ernstige verstoringen van de scheepvaart. Lokale autoriteiten hebben de werkzaamheden in de haven flink beperkt en daardoor is de grootste achterstand ontstaan sinds ten minste 2019. In de transportwereld wordt al gezegd dat de problemen een grotere strop betekenen dan de dagenlange blokkade van het Suezkanaal afgelopen maart. In hoeverre Nederland hier ook last van krijgt, is nog de vraag. Het gaat om de havens in de buurt van het belangrijke industriële centrum Shenzhen, waaronder Yantian. In de omgeving is namelijk sprake van een besmettingsuitbraak. Dit deed lokale overheden meer dan twee weken terug besluiten de preventie en controle op te voeren, en dat raakt sindsdien de hoeveelheid schepen en containers die de havens kunnen afhandelen. Schepen zonder bepaalde reserveringen is al de toegang tot de havens ontzegd en de hoeveelheid boekingen voor containers die wordt geaccepteerd, is beperkt. Grote rederijen, bijvoorbeeld Maersk, hebben hun klanten ook al gewaarschuwd voor vertragingen van schepen, wijzigingen in de dienstregelingen en de mogelijkheid dat sommige havens op bestaande vaarroutes overgeslagen zullen worden.

Oplopende prijzen
De Deense analist Lars Jensen van consultancybedrijf Vespucci Maritime becijferde onlangs dat de congestie per dag zo'n 25.500 containers zou raken, terwijl het vastlopen van de Ever Given in het Suezkanaal volgens hem in totaal zo'n 330.000 containers tijdelijk blokkeerde. Volgens René van Mil, die vanuit Hongkong al jaren Nederlandse ondernemers bijstaat met het inkopen van producten in China, zijn de prijzen voor het containertransport vanuit de Chinese havens flink opgelopen. Hij benadrukt daarbij dat de transportkosten door de coronapandemie al erg hoog waren. De containervaart heeft al meer dan een jaar last van verstoringen. Deze toename komt daar dus nog eens bovenop. Van Mil vreest dat sommige Nederlandse bedrijven hiervan veel hinder zullen ondervinden. Ondernemersvereniging voor logistiek en handel evofenedex vindt het nog moeilijk aan te geven wat de gevolgen van de problemen rond Yantian zullen zijn. Rogier Spoel, beleidsadviseur zeevaart en luchtvaart bij evofenedex, denkt niet dat de situatie tot grote prijsstijgingen in de Nederlandse winkelschappen zal leiden. Veel winkelketens hebben volgens hem namelijk langlopende contracten afgesloten voor de bevoorrading met containers uit Azië. Dat betekent dat ze dus niet meteen met flink hogere transportkosten te maken krijgen. Ook hebben de meeste bedrijven volgens hem al voorraden aangelegd en producten worden vaak gespreid ingekocht, wat lege schappen in geval van logistieke problemen voorkomt. Wel zou het kunnen dat bepaalde artikelen straks tijdelijk niet voorradig zijn omdat de betreffende container nog onderweg is, aldus Spoel.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Dit is weer een hele buts maritime info Willem . Ik miste het van jou een week of zo. Vacantie ?
Bedankt   Hub

Nee hoor Hub, wel een dagje weg geweest met de familie en ben 2 dagen per week bezig op de Stortemelk.
Heb dan niet echt meer zin om 's avonds met deze warmte achter de pc te zitten.

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Gelijk heb je Willem het moet wel een hobby blijven anders gaat het op werken lijken en dat is niet de bedoeling.
Hoe staat het op de Stortenmelk begint het weer een beetje schip te worden. Er is wel veel werk te doen. Maar als het klaar is hebben jullie wel voldoening er van dacht ik zo. Volg het wel hoor ook al ben ik zelf helaas niet meer instaat om mee te helpen.

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Akkoord over 'Ever Given', vertrek uit Suezkanaal ophanden

De verzekeraars van de 'Ever Given' hebben een principeakkoord bereikt
met de Suez Canal Authority (SCA) over de vrijgave van het schip,
dat al drie maanden wordt vastgehouden.


De belangrijkste verzekeraar, de UK P&I Club, meldt slechts dat er een voorlopig akkoord
is gesloten zonder het woord compensatie te noemen.
De groep hoopt samen met andere verzekeraars en de rederij zeer binnenkort een overeenkomst met SCA
te kunnen ondertekenen en het vertrek van de containerreus in gang te kunnen zetten.



Het voor Evergreen varende schip heeft zo'n 18.000 teu aan beladen containers aan boord en wordt
sinds de stranding op 23 maart en de daarop volgende zesdaagse blokkade van het kanaal vastgehouden door SCA,
die een forse compensatie eist.

De schade voor verladers loopt zeker in de tientallen en mogelijk in de honderden miljoenen.
Een deel van de bederfelijke lading moet waarschijnlijk als verloren worden beschouwd
en veel tijdgebonden artikelen verliezen een fors deel van hun waarde.

Daar komt bij dat verladers, dan wel hun verzekeraars, moeten meebetalen aan de bergingskosten
omdat de eigenaar van het schip, het Japanse Shoei Kisen Kaisha, averij grosse heeft ingeroepen.
Wat daar precies onder valt en welk percentage van de ladingwaarde verladers moeten meebetalen,
is onderwerp van juridische procedures.

Zeker is dat verladers een garantie zullen moeten afgeven dat die kosten vergoed zullen worden
alvorens hun containers worden vrijgegeven.
In vergelijkbare eerdere grote averij grosse-zaken nam een deel
van de verladers hun verlies en haalden ze hun containers niet op.
Dit speelt vooral in situaties waarin de lading niet is verzekerd.

Partijen hebben afgesproken dat de onderhandelingen over een oplossing vertrouwelijk blijven,
zodat de precieze hoogte van de compensatie waarschijnlijk nooit openbaar zal worden.
Zoals bekend eiste de Suez Canal Authority (SCA) aanvankelijk ruim 900 miljoen dollar compensatie.
Dat werd later verlaagd tot 550 miljoen, waarvan 200 miljoen contant betaalbaar bij vertrek
van het schip en de rest in de vorm van garanties.

De Taiwanese containerrederij en de verzekeraar zwijgen in alle talen over bedragen die tot nu toe zijn geboden.
SCA-voorzitter Osama Rabie heeft eind mei op de Egyptische staatstelevisie wel gezegd dat de rederij 'slechts'
150 miljoen dollar had geboden.

Veel deskundigen stellen dat de werkelijke schade voor SCA beperkt is.
De bergingskosten komen voor rekening van het schip en de ladingbelanghebbenden,
terwijl de schade aan de oever van het Suezkanaal gering en bovendien verhaalbaar was.
Daarnaast bleef de inkomstenderving aan misgelopen tolgelden beperkt doordat maar weinig schepen
zijn uitgeweken naar de alternatieve route rondom Afrika via Kaap de Goede Hoop.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Bemanningslid vermist na brand in de machinekamer op containerschip

MSC Messina na de brand in de Indische Oceaan
Een machinekamerbrand brak uit aan boord van de MSC Messina die in de Indische Oceaan voer. Er zijn berichten dat het schip onklaar is gemaakt en dat één bemanningslid vermist is na de brand. De Indiase kustwacht reageert om assistentie te verlenen aan het schip, dat zich in de zoek- en reddingszone van Sri Lanka bevindt. Het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Port Blair op het Zuid-Andaman-eiland op het Indiase grondgebied van de Andaman- en Nicobar-eilanden zou de inspanningen coördineren. De Indiase kustwacht heeft schepen en vliegtuigen ingezet en heeft de eerste foto's van het containerschip opgegestuurd. De 63,00 dwt MSC Messina meldde de brand laat op 24 juni en zei dat het zich op 425 zeemijlen van Port Blair bevond, ongeveer halverwege tussen Sri Lanka en de Straat van Malakka. Volgens rapporten van de Indiase kustwacht zijn er 28 bemanningsleden aan boord. Het 26-jarige schip geregistreerd in Liberia was op 23 juni vertrokken uit Colombo en was op weg naar Singapore.

Foto van de Indiase kustwacht van de schade aan de MSC Messina
Op foto's van de Indiase kustwacht zijn schroeivlekken te zien op het schip, maar men denkt dat de brand in de machinekamer is geblust. Het schip voer leeg omdat er geen containers in de ruimen lijken te zijn geladen en het ligt hoog in het water. Een groter MSC-containerschip, de 166.000 DWT MSC Deila, zou ook in het gebied zijn dat vanuit Algeciras ook naar Singapore vaart op een vergelijkbare tijdlijn als zijn vlootmaat. Het schip is naar verluidt omgeleid en staat klaar om te assisteren als dat nodig is. Zowel de Indiase als de Sri Lankaanse marine meldden dat ze ook op de hoogte waren van de situatie en de rapporten bleven volgen, maar op dit moment geen schepen stuurden. India en Sri Lanka hebben overeenkomsten voor wederzijdse steun, waarbij de Indiase strijdkrachten Sri Lanka hebben gesteund tijdens ongevallen zoals de brand aan boord van de X-Press Pearl die voor anker ging bij Colombo en een brand vorig jaar aan boord van een ruwe-olietanker in de wateren van Sri Lanka.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Aanhoudende stijging van zeeslavernij voor Indonesische vissers

De afgelopen twee jaar hebben Indonesische migrerende vissers te maken met een sterke toename van dwangarbeid op zee. Een eerder deze maand door Greenpeace uitgebracht rapport onthult dat de situatie in 2020 nijpend werd, toen de wereld wankelde onder de druk van de COVID-19-pandemie. In 2020 werden 118 klachten gemeld - het hoogste aantal dat tot nu toe is ontvangen en een stijging ten opzichte van 86 klachten die in 2019 zijn ontvangen. Het rapport - Forced Labour at Sea: The Case of Indonesian Migrant Fishers - is gebaseerd op klachten die zijn gemeld aan Serikat Buruh Migran Indonesia (SBMI), een non-profitorganisatie die het welzijn en de rechten van Indonesische migrerende vissers bevordert. Er werd een reeks indicatoren voor dwangarbeid geanalyseerd, met als belangrijkste het inhouden van lonen (87 procent van de klachten), misbruik van arbeids- en leefomstandigheden (82 procent), bedrog (80 procent) en misbruik van kwetsbaarheid (67 procent). De klachten kwamen voornamelijk van 41 vissersvaartuigen en vier reefers.

"We geloven dat dit slechts het topje van een ijsberg is, aangezien we alleen klachten kunnen documenteren die bij SBMI zijn ingediend, en we weten dat er nog veel meer niet-gemelde en niet-gecontroleerde gevallen zijn", vertelde de Ocean Campaigner bij Greenpeace Indonesia, Afdillah, aan lokale verslaggevers. Het rapport beweert dat 20 Indonesische bemanningsagentschappen en 26 visserijbedrijven uit China, Hong Kong, Taiwan, Ivoorkust en Nauru betrokken waren bij dwangarbeid tegen Indonesische vissers. Ondanks het feit dat Indonesië de op twee na grootste zeearbeiders ter wereld levert, na China en de Filippijnen, moet de regering de fundamentele verdragen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), zoals ILO C-188 (Conventie Work in Fishing), nog ratificeren. Door lid te worden van deze internationale normen kunnen de rechten van bemanningsleden worden gegarandeerd, met name voor degenen die op in het buitenland geregistreerde schepen werken.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Franse vissers proberen installatieschip windmolenpark te blokkeren

Vorige week, na een gecoördineerde campagne op sociale media om steun te krijgen voor een beweging tegen windmolenparken, omsingelde een vloot Franse vissersvaartuigen het offshore-ondersteuningsschip Aethra op een positie nabij de toekomstige windinstallatie van Saint-Brieuc. De Aethra lag voor de kust van Bretagne en voerde reparatiewerkzaamheden uit aan elektrische kabels voor de aansluiting van het toekomstige windpark op het kustnet. Ze meldde de storing en de Franse maritiem agentschap Premar Atlantique mobiliseerde de patrouilleboot Trieux en het Marine Nationale opleidingsschip Lion ter plaatse. De hulpverleners troffen de vissersvloot aan die zich bezighield met een reeks illegale handelingen, waaronder het niet opvolgen van de bevelen van de prefectuur die het werk aan het windpark regelen; navigeren in het aangewezen werkgebied; naderen binnen 500 meter van het werkschip; het overtreden van COLREG's door gevaarlijke manoeuvres uit te voeren in de buurt van het vaartuig; het afvuren van noodraketten op het schip; en het maken van verbale dreigementen met instappen en sabotage - in het bijzonder voortstuwingsabotage - tegen de Aethra .

Omringd door vijandige vissersvaartuigen besloot de kapitein van de OSV het werk stop te zetten en tijdelijk het toneel te verlaten om de spanningen te verminderen en zijn bemanning te beschermen. Het protest begon om ongeveer 1000 uur en eindigde kort voor 1200. Bij hun terugkeer op de kade werden de vissers die aan het protest hadden deelgenomen opgewacht door agenten van de onderzoeksbrigade van de maritieme politie. Het maritiem parket van Brest is begonnen met de eerste hoorzittingen over de vermeende schendingen. De installatie van Saint-Brieuc van 500 MW is het eerste offshore windpark van Iberdrola voor de kust van Bretagne. Van Oord is gecontracteerd om de installatie van palen en turbines uit te voeren met behulp van de WTIV Aeolus , en de maritieme dochteronderneming van Iberdrola voert onderzeese kabelinstallaties uit. Alle kabels zullen worden begraven om het vissen in het gebied mogelijk te maken.

Het is de laatste in een reeks confrontaties tussen Bretonse vissers en aannemers van Iberdrola. Lokale vissers zijn van mening dat het project met 62 turbines de toegang tot een uitstekende visserij op sint-jakobsschelpen zal vernietigen, en ze hebben gedreigd om zo nodig "ongekende confrontaties" aan te gaan om de voltooiing ervan te voorkomen. In december oordeelde de Franse Raad van State tegen een rechtszaak die was aangespannen door vissersgroepen, waarmee een beroepsprocedure werd beëindigd en de weg werd vrijgemaakt voor de voortzetting van het project.
Directe actie is al meer dan een jaar een prominent onderdeel van de campagne. In mei 2020 probeerden vissersvaartuigen een onderzoeksvaartuig op de locatie te blokkeren en onlangs hebben ze gemobiliseerd om te protesteren tegen de operaties van de Aeolus. Iberdrola stelt dat het windmolenpark niet in het meest lucratieve gebied voor de visserij op sint-jakobsschelpen in de baai ligt, en dat er nog steeds mag worden gevist tussen turbinerijen. Medio juni zijn de werkzaamheden aan de funderingsinstallatie in Saint-Brieuc tijdelijk opgeschort vanwege een lozing van biologisch afbreekbare hydraulische olie uit de apparatuur van Aeolus . De bron was een lekkende hydraulische aansluiting en Aeolus is teruggekeerd naar haar thuishaven in Nederland voor inspectie en reparatie.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Erdogan lanceert kanaalproject Istanbul

Op zaterdag hield de Turkse president Recep Tayyip Erdogan een baanbrekende ceremonie voor de Sazlidere-brug, onderdeel van het Northern Marmara Highway-project. Erdogan beschreef het als de langverwachte start van de bouw voor het enorme Kanal Istanbul-project, dat een omleidingsroute van de Zwarte Zee naar de Zee van Marmara zou afsnijden, parallel aan de Bosporus. "Dit is geen openingsceremonie van een fontein", zei Erdogan. "Vandaag leggen we de fundamenten van een van de voorbeeldige kanalen ter wereld." Het kanaalproject, dat in 2011 werd aangekondigd, wordt door externe experts geschat op $ 40 tot $ 50 miljard; recente overheidsprojecties schatten de kosten tussen $ 15 en $ 65 miljard - ruim boven de kosten voor het nieuwe Panamakanaal ($ 5 miljard) en het Suezkanaal ($ 8 miljard). Het zou diep en breed genoeg zijn om VLCC's te huisvesten. 

Erdogan's AK-partij zegt dat het kanaal verlichting zou bieden aan het scheepvaartverkeer op de Bosporus, waardoor een aantal van de 48.000 schepen die per jaar door de zeestraat varen, naar een nieuwe route zou worden verplaatst. Erdogan stelt dat het nieuwe kanaal essentieel is voor het verbeteren van de maritieme veiligheid en het verkorten van de wachttijden voor schepen, evenals het opvangen van de verwachte groei in de vraag naar scheepvaart. Het Turkse parlement keurde het project in april 2016 goed, waarbij land werd toegewezen en de basis werd gelegd voor bouwaanbestedingen, maar het werk aan de waterweg zelf is nog steeds niet begonnen. De tegenstanders van het project zeggen dat het het mariene milieu in de Zee van Marmara zou schaden, enkele van de laatste bosreservaten in het gebied zou vernietigen, de zoetwatervoorziening van Istanbul zou bedreigen en het risico op schade in het geval van een grote aardbeving zou vergroten. Burgemeester Ekrem Imamoglu van Istanbul, de meest prominente tegenstander van het project, merkte op dat het brugproject dat zaterdag werd gelanceerd al sinds 2006 in de planning stond - lang voor het kanaal. "De bouw van een brug hier heeft niets te maken met het kanaalproject. Het heeft iets te maken met het wegknooppunt,' zei Imamoglu.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE