Recente berichten

Pagina's1 2 3 4 5 ... 10
1
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - Gisteren om 13 : 39
Senegal neemt $ 5 miljoen aan munitie in beslag op vrachtschip

De douane van Senegal heeft in de hoofdstad Dakar munitie in beslag genomen die in drie containers op een onder Guyana varend vrachtschip was geplaatst als onderdeel van een wapensmokkel met een geschatte waarde van 5 miljoen dollar. Het agentschap heeft gezegd dat het het schip, Eolika, dat was gestopt om te tanken, heeft doorzocht vanwege het maken van 'inconsistente verklaringen', volgens een verklaring die is beoordeeld door het persbureau AFP. De douanebeambten vonden drie containers met wapens aan boord van de Eolika, een vangst die naar schatting 5,2 miljoen dollar waard is, aldus de verklaring. De verklaring vermeldde niet wanneer de operatie werd uitgevoerd. De bemanningsleden van het schip waren Oekraïens, meldden lokale media, en zijn ondervraagd. Een woordvoerder van het Senegalese douaneagentschap heeft de berichten niet bevestigd. Ibrahima Camara, hoofd van de maritieme afdeling van het agentschap, zei dat hij niet kon traceren waar de wapens vandaan kwamen. De containers, zoals te zien in de video, waren gemarkeerd met de Italiaanse spelling van de Dominicaanse Republiek, een land in West-Indië. Het ophalen van drugs komt vaker voor op schepen in de Senegalese hoofdstad, die een belangrijk handelsknooppunt op de Atlantische Oceaan blijft; wapentransporten zijn relatief zeldzaam. In juni vorig jaar had de marine van het land 8 ton cannabis in beslag genomen van een schip voor de kust.
2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - Gisteren om 13 : 33
Bemanningslid overleden aan boord

Hulpdiensten werden gewaarschuwd voor het plotselinge overlijden van een bemanningslid van de de 'Sakizaya Integrity' op 18 januari 2022. De politie werd door de Stornoway Lifeboat naar het schip gebracht, dat op weg was van Belfast naar Murmanski. Omdat het zich in Britse wateren bevond, moest het uitwijken naar een Britse haven om de dood van de 32-jarige Chinese bemanningslid te laten registreren en onderzoeken. Stornoway was de dichtstbijzijnde bestemming, maar het schip was te groot voor de haven en lag in plaats daarvan voor anker in Broad Bay. De reddingsboot bracht de politie en het lichaam terug naar Stornoway. Er zal aangifte worden gedaan bij de procureur fiscaal, omdat er geen verdachte omstandigheden waren.

3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - Gisteren om 13 : 24
Rusland kondigt massale marine-oefeningen aan met 140 schepen

Een Ropucha-klasse landingsschip van de Russische marine
Donderdag kondigde het Russische leger aan dat het grootschalige marine-oefeningen zal houden in alle regio's waar het actief is, als aanvulling op een geïntensiveerd tempo van manoeuvres aan de wal. Rusland heeft een troepenmacht van 100.000 troepen en 1.500 tanks opgebouwd in de buurt van de grenzen van Oekraïne, waardoor de wijdverbreide verwachting is gewekt dat Moskou op het punt staat een nieuwe invasie te beginnen - een grootschalig vervolg op de Russische annexatie van de Krim in 2014. Het Kremlin ontkent dat het plannen heeft om Oekraïne binnen te vallen. In een verklaring zei het Russische leger dat de marine-oefeningen gericht zijn op interoperabiliteit van de Russische marine en ruimtevaarttroepen, en op het tegengaan van "militaire bedreigingen voor de Russische Federatie vanuit zee- en oceaanrichtingen". De operaties zullen alle zeegebieden naast Russisch grondgebied bestrijken, naast "operationeel belangrijke gebieden" van de volle zee. Dit omvat manoeuvres in de Middellandse Zee, de Noordzee, de Zee van Okhotsk, de noordoostelijke Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan. De Zwarte Zee en de Oostzee werden niet genoemd.

De mobilisatie is een grootschalige gebeurtenis: volgens de aankondiging zullen er meer dan 140 oorlogsschepen en ondersteunende schepen bij betrokken zijn; meer dan 60 vliegtuigen; 1.000 eenheden militair materieel; en ongeveer 10.000 militairen.  In de afgelopen weken hebben ongewone maritieme activiteiten de aandacht getrokken van de Russische buren in de Oostzee. Vorige week bracht een  zeldzame concentratie van zes Russische landingsvaartuigen nabij Kaliningrad de Zweedse strijdkrachten ertoe het garnizoen op het strategische eiland Gotland te versterken, dat in geval van oorlog als kwetsbaar wordt beschouwd voor Russische aanvallen. Alle zes landingsvaartuigen zijn sindsdien uit de Oostzee vertrokken en zijn door het Engelse Kanaal gereisd. Algemeen wordt aangenomen dat ze op weg zijn naar de Zwarte Zee, waar ze kunnen worden gebruikt voor een verwachte amfibische aanval op de Oekraïense Zee van Azov of de kust van de Zwarte Zee. Deze schepen omvatten het vergrote tanklandingsschip Pyotr Morgunov en vijf kleinere landingsschepen van de Ropucha- klasse, Olenegorskiy Gornyak, Georgiy Pobedonosets, Korolev, Minsk en Kaliningrad . Ze zijn allemaal in staat om gevechtstanks af te leveren op een onvoorbereid strand.
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - Gisteren om 13 : 21
Vrachtschepen melden dat ze "lastig zijn gevallen" door een onbekend schip

Zweedse SAR-teams hebben de vijf bemanningsleden gered tijdens een moeilijke nachtelijke operatie
Zweedse en Deense troepen reageerden donderdagavond op een noodoproep van een Noors kustschip dat dreigde te zinken. Ze voerden een moeilijke nachtelijke reddingsoperatie uit om de bemanning in veiligheid te brengen en terwijl het onderzoek aan de gang is, melden sommige bronnen dat de bemanning zei dat het werd "gepest" door een onbekend schip in de aanloop naar de noodoproep. Wel is bekend dat het in Noorwegen geregistreerde stukgoederenschip Bjugnfjord (1.500 dwt) tussen Kopenhagen en Randers in Denemarken voer toen het de noodoproep uitzond. Het schip, dat 213 voet lang is, heeft een bemanning van vijf Noren en zou een lading bovengrond vervoeren. Het maritieme operatiecentrum van de Deense defensie meldt dat de zeeën erg ruw waren en dat de wind in het gebied bijna 30 mijl per uur naderde. Het schip bevond zich in de vaargeul tussen Skane in het zuiden van Zweden en Gilleleje in het noorden van Denemarken.

De noodoproep kwam rond 20.00 uur lokale tijd binnen en de Zweedse Maritieme Autoriteit stuurde twee helikopters om samen met een van zijn patrouilleboten naar het schip te zoeken, terwijl de Deense Defensie ook twee helikopters en een fregat stuurde. Tegen de tijd dat ze het kleine vrachtschip bereikten, had het een ernstige lijst en meldden ze dat het dreigde te kapseizen of te zinken. De Zweedse helikopter tilde twee van de bemanningsleden van het dek van het schip, terwijl de andere drie uit de reddingsboot van het schip werden gehaald en ze allemaal naar Zweden werden gevlogen. Er werden geen gewonden gemeld. Een woordvoerder van Swedish Naval Air and Sea Rescue meldde dat het erop lijkt dat de lading op het schip is verschoven, maar de bemanning van het schip vertelde hun redders naar verluidt dat hun schip werd "lastiggevallen" door een onbekend schip. Het Britse beveiligingsbeheerbedrijf EOS Risk Group tweette een bericht waarin werd gesuggereerd dat het mogelijk een Russisch oorlogsschip was en zei dat de Russen bekend stonden als "agressief en onveilige manoeuvres uitvoeren" in de regio.

De dienstdoende officier van het operatiecentrum van de strijdkrachten in Denemarken vertelde de verslaggevers dat het niet mogelijk was geweest "met de bemanning te praten en duidelijkheid te krijgen over wat er is gebeurd". Hij zei dat ze van plan waren de bemanning morgenochtend te interviewen. De eigenaar van het schip, Fosenfrakt, zei in een gesprek met TV 2 in Zweden dat het schip werd geleid door een ervaren kapitein die bekend is met de wateren. Hij bedankte de reddingstroepen voor hun inspanningen en zei dat ze hoopten het schip morgenochtend te inspecteren. Een Zweedse patrouilleboot en een Deens fregat stonden bij het schip, maar zeiden dat het op dit moment te ruw was om te proberen het te slepen.
5
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - do/20/jan/2022 : 16 : 59
De nieuwe sluizen Energie HUB wordt het genoemd .
Jullie zien wel dat ik overal bij betrokken ben!
Vrg  HUB 
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Coaster W. - do/20/jan/2022 : 15 : 38
interessant en knap stukje waterbouw. Weet niet hoe de opening er gaat uit zien maar zou er graag wat meer over willen weten. Hopelijk kunnen jullie aan de info komen.
Vrg Coaster
7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - do/20/jan/2022 : 14 : 45
De officiële opening van Zeesluis IJmuiden is woensdag 26 januari, maar autoverkeer is nog niet mogelijk

De nieuwe sluis in de monding van het Noordzeekanaal - Zeesluis IJmuiden – wordt 26 januari officieel wordt geopend. en programma voor die dag is nog niet bekend, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. ,,Dat hangt mede af hoe het coronavirus zich ontwikkelt." Deze weken staan nog in het teken van het testen van de diverse systemen van de sluis en het oefenen in het gebruik ervan. Volgens de voorlichter bevindt dit testen zich in de laatste fase. Het autoverkeer kan na de opening nog geen gebruikmaken van de sluizenroute. Eerst moeten de bruggen van de Middensluis weer volledig zijn hersteld. Een nieuw herstelplan was gereed in 2020, eind dat jaar is gestart met de werkzaamheden. In de huidige planning zijn de bruggen van de Middensluis in het voorjaar van volgend jaar klaar. De nieuwe sluis heeft een lengte van vijfhonderd meter, een breedte van 70 meter en een diepgang van achttien meter. Zeesluis IJmuiden is daarmee de grootste ter wereld.


8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - do/20/jan/2022 : 14 : 04
Madrid Bridge om beschadigde containers te lossen in Charleston, zegt ONE

De MV Madrid Bridge zal naar verwachting donderdag aankomen in Charleston, South Carolina, waar het plan is om tientallen beschadigde containers te lossen na het instorten van containers eerder deze maand in de Noord-Atlantische Oceaan, meldde de scheepsexploitant vrijdag. De Madrid Bridge zal aanleggen in Hugh K. Leatherman na voltooiing van de noodzakelijke inspectie en beoordeling van de toestand van het schip. De exploitant van het schip, het Japanse Ocean Network Express (ONE), zei dat alle beschadigde eenheden en geïmporteerde Charleston daar zullen worden gelost, onder voorbehoud van de heersende omstandigheden. Het containerschip verloor ongeveer 60 containers overboord en nog eens 80 stortten in op het dek tijdens een passage in de Atlantische Oceaan van Singapore naar New York op 7 januari. In plaats van door te gaan naar New York, werd het schip omgeleid naar Charleston, waarbij het zijn Norfolk, Virginia en Savannah, Georgia aanloophavens. De eigenaar van het schip, Kawasaki Kisen Kaisha Ltd (K Line), meldde eerder dat er geen gewonden zijn gevallen en dat er geen containers met gevaarlijke lading verloren zijn gegaan. De in Japan geregistreerde Madrid Bridge is een 14.6778 dwt containerschip gebouwd in 2018. Het is 365,94 meter lang en heeft een laadvermogen van 13.900 TEU. K Line Shipmanagement is de scheepsmanager. Het schip wordt geëxploiteerd op ONE's East Coast 4 (EC4) Service. Op basis van soortgelijke incidenten in het verleden, zou de Madrid-brug maandenlang buiten dienst kunnen blijven omdat hij vrachtoperaties ondergaat. "Meer details over het herstel van het schema en de vrachtregeling zullen worden geadviseerd zodra informatie beschikbaar is", zei ONE in zijn update op woensdag.
9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - do/20/jan/2022 : 13 : 56
Jammerlijke plaspauze op de 'Beaumaiden' leidde tot ongeluk

Een bijzonder ontspannen kapitein. Een paar glazen wijn. Een kuren vertonende WC. Een uitgeschakeld alarm. In hun onderzoek naar het stranden van de 'Beaumaiden', een general cargo-schip van de Nederlandse rederij Vertom, zijn de onderzoekers van het Danish Maritime Accident Investigation Board (DMAIB) tot de ontdekking gekomen dat de maritieme miskleun, die afgelopen oktober plaatsvond op de Oostzee, het gevolg was van een samenloop van nalatigheden. Gedurende de vier uur voordat de 'Beaumaiden' afgelopen 18 oktober omstreeks half vier 's nacht aan de grond liep op een zandbank nabij het Deense eiland Bornholm in de Oostzee, was het Nederlandse vrachtschip welbeschouwd een spookschip geweest. Al die tijd was de brug verlaten geweest en had niemand van de zeven bemanningsleden, mannen die wel degelijk aan boord waren, het naderende onheil in de gaten gehad.

Wachtdienst
De man die op het moment van het ongeluk de wachtdienst op de brug draaide, was niemand minder dan de 37-jarige kapitein zelf. Om acht uur 's avonds had hij de eerste stuurman afgelost en de avond verliep volgens het DMAIB-rapport bijzonder ontspannen. Voor hij aan het werk ging, had de kapitein zijn avondmaaltijd genuttigd en onder het genot van een glas wijn in zijn hut een film bekeken, waarna hij tijdens zijn dienst zulk rustig weer en zo weinig tegenliggers had, dat hij de tijd doodde met wat telefoontjes met vrienden en het luisteren naar (harde) muziek. De kapitein ging tussendoor zelfs even terug naar zijn hut, drie dekken lager, om zichzelf nog een glas wijn in te schenken. Na een aantal uur moest de kapitein naar de WC, maar omdat hij er al bekend mee was dat het toilet op de brug niet goed doortrok, besloot hij opnieuw een bezoekje aan zijn eigen hut te brengen, waar de sanitaire voorzieningen wel naar behoren functioneerden. Die plaspauze ontaardde uiteindelijk in het aan de grond lopen van het schip, zo hebben de Deense onderzoekers vastgesteld. De kapitein kon in de hut de verleiding niet weerstaan om op zijn bed te gaan liggen en viel daar in slaap. Hij werd pas weer wakker toen zijn eerste stuurman hem door elkaar kwam schudden om te vertellen dat het vaartuig aan de grond was gelopen. De Deense autoriteiten hadden voordien al wél in de gaten gekregen dat het schip op ramkoers lag met het eiland Bornholm en hadden voorbereidingen getroffen om een reddingsvaartuig het water op te sturen om de 'Beaumaiden' te onderscheppen. De bemanning had al die tijd niets gemerkt. Het was midden in de nacht: de eerste stuurman had erop vertrouwd dat de kapitein alles onder controle had en was onder de wol gekropen, om uiteindelijk met een schok te ontwaken toen het schip aan de grond liep.

Ergerlijke resetknop
Op de brug van het schip was het vereiste bridge navigational watch alarm system (BNWAS) aanwezig, het systeem dat een eventueel induttende scheepswacht weer bij zijn positieven moet krijgen en dat desnoods het complete schip bij elkaar schreeuwt als de man van dienst geen sjoege geeft. De Deense onderzoekers stelden na het ongeluk vast dat het systeem nog goed functioneerde. Alleen: de bemanningsleden hadden de BNWAS uitgeschakeld omdat het ding een molensteen om hun nek was geworden. De knop om het systeem elke 3 à 12 minuten te resetten, op scheepsbruggen normaliter binnen handbereik, was zo gesitueerd dat je telkens weer op moest staan en er naartoe moest lopen. De kapitein vond het 'ergerlijk als hij steeds heen en weer moest lopen', aldus de onderzoekers. Het was aan boord van de 'Beaumaiden' tijdens de nachtelijke uren ook niet gebruikelijk dat een tweede man op de brug een oogje in het zeil hielt. 'Omdat het werkschema dat niet toeliet', aldus het onderzoeksrapport. Het ontbreken van zowel machinaal als menselijk toezicht was volgens de Deense onderzoekers beslist risicovol, maar de gevaren werden volgens hen vergroot door de wijntjes die de kapitein voor en tijdens zijn dienst dronk.

Alcohol aan boord
Vertom, de rederij waarvoor het schip vaart, stond toe dat aan boord alcohol werd gedronken. De kapitein was volgens de Deense onderzoekers de man die ervoor zorgde dat er genoeg bier aan boord was en die de alcoholische versnaperingen onder de bemanningsleden verdeelde. Vertom had wel een duidelijke voorwaarde, die op de brug ook aan de muur te lezen hing: degene die de wacht had, mocht niet onder invloed van alcohol zijn. Toen de Deense politie na het ongeval het schip betrad, had ze meteen het vermoeden dat de kapitein wél onder invloed was. Hij werd daarom meteen mee naar de wal genomen om een bloedtest te ondergaan. De politie concludeerde daaruit dat hij tijdens zijn dienst inderdaad onder invloed van alcohol had verkeerd. Zijn precies bloedwaarde wordt echter niet in de openbaarheid gebracht omdat dat vertrouwelijke medische informatie is, aldus de Denen. De onderzoekers merken in hun rapport op, dat de eerste stuurman zich er bij het overdragen van zijn dienst op de brug van had moeten verzekeren dat de kapitein volledig in orde was, maar hij verklaarde dat hij niks vreemds aan de kapitein had gemerkt. Vertom heeft aan de DMAIB laten weten dat de rederij naar aanleiding van het ongeluk een 'zero tolerance beleid' heeft ingevoerd als het gaat om het gebruik van alcohol en drugs op haar schepen.

Kunstmest voor Estland
De 'Beaumaiden', een general cargo-schip van rederij Vertom uit Rhoon, varend onder Nederlandse vlag, was medio oktober met een lading kunstmest, geladen in de haven van Antwerpen, op weg naar Tallinn in Estland toen het nabij het Deense eiland Bornholm aan de grond liep. Duikers constateerden dat het schip op een zandbank was gelopen en daardoor lichte schade aan de boeg had opgelopen. Twee dagen na het ongeluk gaven de Deense autoriteiten toestemming om het Nederlandse vrachtschip vlot te trekken. Al ging dat met de sleepboot 'Fairplay XVIII' nog helemaal niet zo makkelijk. Er waren verschillende pogingen nodig om het schip los te krijgen, manoeuvres waarbij nog verdere schade ontstond aan een ballasttank, die extra water binnenkreeg. Toch lukte het diezelfde dag nog om de 'Beaumaiden' af te meren in de haven van Rønne op Bornholm. Eind oktober zette het schip alsnog koers naar Tallinn.


N.T.
10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - do/20/jan/2022 : 13 : 44
Haastig aanmeren ziet ongevallen in Rotterdamse haven toenemen in 2021

De Rotterdamse haven ontving in 2021 bijna 29.000 schepen, zo'n 700 meer dan een jaar eerder. Het aantal ongevallen steeg van 122 naar 144. De meeste daarvan hadden te maken met overhaast afmeren en de daaruit voortvloeiende parkeerschade, aldus havenmeester René de Vries van de haven. De Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam zegt dat de pandemie de continuïteit van de dienstverlening niet in gevaar heeft gebracht. Het aantal zeeschepen dat in 2021 in Rotterdam aankwam, steeg van 28.169 naar 28.876, van 29.492 zeeschepen die in 2019 in de Rotterdamse haven waren aangekomen. Het verschil wordt grotendeels veroorzaakt door de schaalvergroting van de containervaart .

Iets meer schade
Als gevolg van de pandemie zijn er minder inspecties uitgevoerd, maar deze waren meer gericht. Dit leidde tot een relatief hoger aantal bevindingen. Er werden zo'n 462 tickets uitgegeven, waarvan 76 voor de pleziervaart. Het aantal ongevallen – waarvan de helft met alleen parkeerschade (67) – steeg van 122 naar 144. Drie daarvan waren ernstig: een zeeschip raakte de Calandbrug, een binnenvaartschip schampte een zeeschip in de Eemhaven , en een sleepboot kapseisde in de Bocht van Esch bij de Van Brienenoordbrug. Havenmeester René de Vries kijkt tevreden terug op het tweede Covid-jaar: 'Ik ben trots op mijn collega's. Ook dit tweede coronajaar kwam onze dienstverlening niet in gevaar en bleef de haven het hele jaar goed bereikbaar.' '2021 was ook een veilig jaar. 144 incidenten tijdens zo'n 800.000 scheepsbewegingen is geen hoog aantal, hoewel de toename van ongevallen niet verheugend is. De meeste hiervan werden veroorzaakt door haastig aanmeren. Zeevarenden zijn voor langere tijd aan boord en er wordt veel van de bemanningen gevraagd. Dat vraagt ​​extra waakzaamheid van onze kant, want de pandemie is nog lang niet voorbij', vult de havenmeester aan.

Covid-19
Ook in 2021 stond het werk van de Divisie Havenmeester in het teken van de Covd-19 pandemie. Af en toe was het werk daardoor anders georganiseerd. Inmiddels is de Maritieme Gezondheidsverklaring (MDoH) geautomatiseerd. Een hele verbetering, aldus de Divisie Havenmeester, ten opzichte van de 25.000 manuele beoordelingen die vorig jaar nodig waren. In 2021 hadden het Havenbedrijf en de GGD dagelijks overleg over de pandemie, met name omdat bemanningsleden die Covid-19 hadden opgelopen of in nauw contact waren geweest met mensen die positief waren getest op de ziekte, moesten ontvangen en opgelucht worden. Honderden zeevarenden brachten daarom hun isolatie of quarantaine door in het Wings/Fletcher Hotel bij Rotterdam Airport voordat ze naar huis konden reizen of hun reis op zee konden voortzetten. In sommige gevallen was de decontaminatie van het schip zo ingrijpend dat de bemanningen moesten worden ondergebracht in 'botels'. In Rotterdam konden zoals gebruikelijk wisselingen van bemanning plaatsvinden, wat van tijd tot tijd voor extra drukte zorgde in het Wings/Fletcher Hotel. Port Health Authority Rotterdam (PHAR) en dit hotel zijn in 2020 een samenwerking aangegaan. De PHAR is een samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder het Havenbedrijf, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de GGD Rotterdam-Rijnmond. Het bestrijden van infectieziekten (zoals corona) in de Rotterdamse haven is een belangrijke taak van de PHAR.

Zeevarenden vaccineren
Het Havenbedrijf was een van de initiatiefnemers van de strategie om zeevarenden toegang te geven tot vaccinatie. Sinds 15 juni 2021 zijn er bijna 25.000 vaccinaties (met het Janssen-vaccin) aan zeevarenden toegediend. Meer dan de helft hiervan vond plaats in Rotterdam. De boostercampagne (met het Pfizer-vaccin) voor zeevarenden is vorige week van start gegaan.


Mariska Buitendijk
Pagina's1 2 3 4 5 ... 10