Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Cruiseschip met 233 passagiers aan de grond gelopen, Noorwegen

Het expeditie passagiersschip MS FRIDTJOF NANSEN met 233 passagiers en 165 bemanningsleden aan boord zou naar verluidt vroeg in de ochtend 12 januari aan de grond zijn gelopen bij het eilandje Risoya, ten zuiden van Maloy , Noorwegen, terwijl het onderweg was van Honningsvag naar Flam in Sognefjord, Noorwegen, in stormachtig weer. Het was waarschijnlijk, niet zozeer het aan de grond lopen als het contact met de bodem, het schip dreef met eigen middelen volgens het spoor, maar naar verluidt leed het aan een breuk in de romp, met controleerbaar binnendringend water. Het schip voer naar Maloy, begeleid door een reddingsboot, en lag daar om 0240 UTC op 12 januari. Duikers moeten het onderwaterschip inspecteren en de nodige reparaties uitvoeren.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Vier overlevenden gered na drie dagen op drift in het Caribisch gebied

Dinsdag heeft de Amerikaanse kustwacht vier schippers gered die drie dagen op zee waren rondgedreven voor de Britse Maagdeneilanden.  De overlevenden - een Fransman en drie Nederlanders - vertrokken zondagochtend vanaf het eiland Anguilla in een boot van 10 meter. Ze waren op weg voor een korte reis naar Sint-Maarten, net aan de andere kant van het Anguilla-kanaal. Naar verluidt raakte hun boot echter zonder brandstof, waardoor ze op drift raakten. Drie dagen later ontvingen kustwachtwachters in Sector San Juan een telefoontje van een zoek- en reddingsdienst van de Maagdeneilanden. De beller had een WhatsApp-bericht ontvangen met de locatie van de boot, die nu ongeveer 15 nm ten zuiden van de Britse Maagdeneilanden was - ver ten westen van Anguilla.

Sector San Juan ontving de melding dinsdag om 1540 uur en stuurde een bootbemanning uit om een ​​zoektocht uit te voeren. "De uitvoering van deze zoek- en reddingszaak was fantastisch en heeft uiteindelijk vier zielen gered die op zee verloren zijn gegaan", zegt hoofdonderofficier Luis Cabrera, hoofdsupervisor Coast Guard Boat Forces St. Thomas. "Ondanks de duisternis van de nacht was onze Boat Forces-bemanning in staat om verschillende zoekpatronen uit te voeren en het schip in nood te lokaliseren. We waarderen en danken de autoriteiten van de Britse Maagdeneilanden voor hun samenwerking bij het overnemen van de sleep van het schip en het in veiligheid brengen van de schippers in Tortola."
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Neerwaartse trend in piraterijincidenten zet door, maar IMB dringt aan op voorzichtigheid

Met 132 incidenten bereikten maritieme piraterij en gewapende overvallen in 2021 het laagste geregistreerde niveau sinds 1994, onthult het jaarlijkse piraterijrapport van het ICC International Maritime Bureau (IMB). IMB schrijft de daling van het aantal incidenten toe aan krachtig optreden van de autoriteiten, maar roept op tot voortdurende coördinatie en waakzaamheid om de bescherming van zeevarenden op lange termijn te waarborgen. "Hoewel de algehele vermindering van wereldwijd gerapporteerde incidenten wordt verwelkomd, dringt het IMB Piracy Reporting Centre er bij kuststaten op aan het inherente risico van piraterij en gewapende overvallen te erkennen en deze misdaad krachtig aan te pakken binnen de wateren van hun exclusieve economische zone", zegt IMB-directeur Michael Howlett . 'Het IMB Piracy Reporting Centre blijft zich inzetten voor actieve betrokkenheid bij en uitwisseling van informatie met kuststaten om de veiligheid van zeevarenden en handel te bevorderen.' In 2021 ontving het IMB Piracy Reporting Centre 132 incidenten van piraterij en gewapende overvallen op schepen. De incidenten omvatten 115 aan boord gegaane schepen, elf pogingen tot aanslagen, vijf beschoten schepen en één gekaapt schip.

Golf van Guinee blijft 's werelds hotspot voor piraterij
De toegenomen aanwezigheid van internationale marineschepen en de samenwerking met regionale autoriteiten hebben een positief effect gehad, waaronder krachtige acties van de Koninklijke Deense Marine om eind november een vermoedelijke piratenactiegroep te neutraliseren. De algehele afname van het aantal gemelde incidenten in 2021 wordt toegeschreven aan een afname van de gerapporteerde activiteit in de Golf van Guinee, waar een daling is geconstateerd van 81 gemelde incidenten in 2020 tot 34 in 2021. Terwijl ontvoeringen op zee in In 2021 blijft de Golf van Guinee verantwoordelijk voor alle ontvoeringsincidenten wereldwijd, met 57 bemanningsleden bij zeven afzonderlijke incidenten. Hoewel de regionale afname wordt toegejuicht, waarschuwt het IMB Piracy Reporting Centre dat de dreiging voor zeevarenden aanhoudt en blijft de bemanningen en vaartuigen die deze wateren bevaren, aansporen om voorzichtig te zijn, aangezien de daders gewelddadig blijven en het risico voor de bemanningen groot blijft. Dat blijkt uit de ontvoering van zes bemanningsleden vanaf een containerschip midden december. De IMB roept de kuststaten van de Golf van Guinee op om hun samenwerking en fysieke aanwezigheid in hun wateren te vergroten om te zorgen voor een langdurige en duurzame oplossing voor de bestrijding van piraterij en gewapende overvallen in de regio.

Aanslagen nemen toe in de Straat van Singapore
In 2021 werden 35 incidenten gemeld tegen schepen die door de Straat van Singapore bevaren, een stijging van vijftig procent ten opzichte van 2020 en het hoogste aantal gemelde incidenten sinds 1992. Bij 33 van de 35 incidenten werden schepen aan boord gegaan, die meestal als opportunistische diefstal werden beschouwd, hoewel twee bemanningsleden raakten gewond in twee afzonderlijke gevallen. Messen werden ook gemeld bij dertien incidenten en geweren in nog eens twee. De voortdurende inspanningen van de Indonesische zeepolitie worden gecrediteerd voor het handhaven van verminderde incidenten in de Indonesische archipel, de rapporten die in 2021 werden ontvangen waren gedaald tot negen van 26 in 2020 en het laagste sinds 1993. Van de gemelde incidenten waren er vier in de buurt van Jakarta en messen werden gemeld in ten minste vijf, waarbij een bemanning werd bedreigd.

Twee daders gedood in het Caribisch gebied
In december gingen in Port-au-Prince, Haïti, vier overvallers, vermomd als vissers en gewapend met geweren en messen, aan boord van een bulkcarrier en bedreigden de dienstdoende bemanning. De plaatselijk aangestelde gewapende bewakers wisselden vuur, waarbij twee daders om het leven kwamen. Zuid-Amerikaanse havens in Brazilië, Colombia, Ecuador en Peru, en havens in Mexico en Haïti worden nog steeds getroffen door incidenten van gewapende overvallen op zee. In 2021 werden 36 incidenten gemeld tegen dertig in 2020, waarbij zes bemanningsleden werden bedreigd, vier werden gegijzeld en twee werden aangevallen. In totaal zijn 31 schepen aan boord gegaan, de meerderheid voor anker, cijfers voor de regio omvatten drie gemelde pogingen tot aan boord gaan en twee schepen die worden beschoten. Het aantal incidenten in de Peruaanse ankerplaats Callao is meer dan verdubbeld van acht in 2020 naar achttien in 2021.

Voortdurende verbeteringen buiten Somalië
Hoewel de directe dreiging van aanvallen van in Somalië gevestigde piraten lijkt te zijn afgenomen – samen met een verdere herziening en reductie van het High Risk Area in september – blijft het IMB Piracy Reporting Centre de waakzaamheid van schippers aanmoedigen, met name wanneer ze dicht bij de Somalische kust varen. Dit is ook de regio waarvoor Nederland in het kader van de Wet bescherming koopvaardij eindelijk het gebruik van particuliere beveiliging aan boord van onder Nederlandse vlag varende koopvaardijschepen heeft toegestaan. De cijfers van het IMB geven aan dat de Nederlandse overheid wellicht moet zoeken naar manieren om dit soort beveiliging ook voor andere gebieden mogelijk te maken.


Mariska Buitendijk
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

vr/14/jan/2022 : 15 : 43 #7043 Laatste wijziging: vr/14/jan/2022 : 15 : 43 door Willem Visser
Italiaanse kustwacht reageert op door brand beschadigde veerboot

Beniamino Carnevale werd uitgeschakeld door een machinekamerbrand
De Italiaanse kustwacht ondernam wat zij een 'complexe redding' noemt, nadat ze een noodoproep had ontvangen van de Ro-Pax-veerboot van Tirrenia, de Beniamino Carnevale. Het 30 jaar oude schip dreef in de Tyrrheense Zee in wat de kustwacht stormachtig weer noemde. "Om 01.10 uur, toen het schip ongeveer 11 mijl uit de kust van het eiland Ventotene was, ontving de operatiekamer van de kustwacht een radiosignaal, waarin de kapitein een brand in de machinekamer doorgaf", zei het Guardia Costiera-commando in een verklaring. "Twee patrouilleboten, gevestigd in Ponza en Gaeta, werden naar het gebied gestuurd, evenals een ATR 42-vliegtuig van de kustwacht, dat over het gebied vloog." De Ro-Pax, die een capaciteit heeft voor maximaal 73 passagiers, was op 11 januari rond 20.00 uur vertrokken uit Napels met als bestemming Cagliari op het Italiaanse eiland Sardinië. De kapitein meldde echter aan de kustwacht dat er slechts acht passagiers aan boord waren, evenals 100 vrachtwagens en de bemanning van 22 van het schip.

De brand begon in de machinekamer van het schip en werd onder controle gebracht door de bemanning en de blusinstallaties. Foto's tonen echter uitgebreide brandschade aan de gehele machinekamer en het omhoog komen van de trechterbehuizing. De kustwacht zei dat de omvang van de schade het "onmogelijk maakte om het voortstuwingssysteem opnieuw op te starten en daarom de reguliere navigatie naar de haven van Cagliari te hervatten." Geen van de bemanningsleden of passagiers raakte gewond bij de brand. De Italiaanse maritieme autoriteiten overwogen om passagiers van boord te laten gaan voordat ze probeerden het schip naar de haven te slepen, maar de operatie werd gehinderd door het weer. De offshore-sleepboot Guarracino, geëxploiteerd door Rimorchiatori Napoletani, bereikte het drijvende schip op 12 januari rond 19.30 uur en begon het schip naar de haven van Napels te slepen. De getroffen veerboot is vanmorgen in Napels aangekomen.  Classificatiebureau RINA en de Italiaanse kustwacht zijn een onderzoek gestart naar de brand.

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Singapore blijft 's werelds beste maritieme hub

Volgens een recent rapport van classificatiebureau DNV en Menon Economics behoudt Singapore zijn plek bovenaan de lijst van 's werelds beste maritieme steden. De 2022-editie van het Leading Maritime Cities (LMC)-rapport dat donderdag werd gelanceerd, biedt nieuwe inzichten in welke wereldwijde hubs de beste infrastructuur, technologie, financiën en talent van wereldklasse bieden om de maritieme gemeenschap te helpen verbinden en bloeien. Er zijn veel dramatische ontwikkelingen geweest sinds de laatste editie van het LMC-rapport in 2019 werd gepubliceerd. Ten eerste leven we nog steeds met de pandemie. Twee jaar van fluctuerende beperkingen hebben geleid tot ernstige handels- en reisstoringen. Extreme weersomstandigheden hebben ons allemaal scherper bewust gemaakt van de klimaatcrisis, een andere belangrijke aanjager van verandering. Reders, bevrachters, vrachteigenaren en geldschieters maken zich op voor een koolstofarme toekomst, met een snelle invoering van koolstofvrije brandstoffen in de komende tien jaar. Voortdurende digitalisering, inclusief havens en de toeleveringsketen, zal de efficiëntie verhogen ter ondersteuning van deze transitie. "Maritieme steden en clusters genereren unieke strategieën om deze wereldwijde transformaties het hoofd te bieden. Ze zullen een leidende rol spelen in de groene verschuiving, met nieuwe bedrijfsmodellen die de transitie aansturen", zegt DNV Maritime CEO Knut Ørbeck-Nilssen.

Het LMC-rapport is tot stand gekomen in samenwerking tussen classificatiebureau DNV en Menon Economics. Net als voorheen vergelijkt het elke maritieme stad op vijf belangrijke pijlers: scheepvaart, maritieme financiën en wetgeving, maritieme technologie, havens en logistiek en aantrekkelijkheid en concurrentievermogen. Door de sterke prestaties van Singapore over de hele linie behoudt het zijn nummer één positie in het algemeen. "Singapore heeft de eerste plaats op het gebied van aantrekkelijkheid en concurrentievermogen, terwijl het ook de titel Maritieme Technologie in de wacht sleept, dankzij de niet-aflatende focus van de stadstaat op digitale transformatie. Singapore maakt plaats voor Athene en Shanghai in respectievelijk Scheepvaart en Havens & Logistiek, en verliest wat terrein in Maritieme Financiën & Recht", merkt Dr. Shahrin Osman op, regionaal hoofd van Maritiem Advies bij DNV en co-auteur van het rapport.Ook twee Europese steden staan ​​in de top drie. "De tweede plaats van Rotterdam laat zien dat Rotterdam een ​​maritieme stad in opkomst is. Hoewel slechts 10e in Scheepvaart, scoort de Nederlandse hub goed over het algemeen en vooral in Havens & Logistiek en Aantrekkelijkheid & Concurrentievermogen. Londen behoort ook tot de topkandidaten, van de vijfde naar de derde plaats in het algemeen, maar het heeft zijn vorige toppositie in Maritime Finance & Law verloren aan New York", zegt Dr. Shahrin Osman.

De vierde en vijfde plaats algemeen gaan naar de Aziatische tegenhanger Shanghai, gevolgd door de allrounder Tokyo. "De analyse van 2022 gebruikt voor elke pijler een aantal nieuwe en meer uitgebreide objectieve en subjectieve indicatoren, evenals gegevensbronnen. Dit maakt een meer verfijnde benchmarking van de relatieve prestaties van elke stad mogelijk", legt Menon-partner Dr. Erik W Jakobsen uit, die de co-auteur van het rapport is. Subjectieve indicatoren onthullen de percepties en beoordelingen van 280 uitgenodigde bedrijfsleiders - voornamelijk reders en managers - van over de hele wereld. Vijf jaar vooruitkijkend voorspellen ze dat Singapore nummer 1 zal blijven, met Shanghai als tweede. Londen, Oslo en Rotterdam worden gezien als koplopers in Europa, terwijl Dubai en Abu Dhabi hard concurreren in het Midden-Oosten, India en Afrika. Dubai zal naar verwachting in 2027 de zesde plaats in het algemeen klassement behalen. Volgens experts zijn Singapore, Oslo, Shanghai en Kopenhagen het best voorbereid op digitale transformatie, terwijl Oslo bovenaan de lijst staat voor duurzame technologieën en oplossingen voor de oceanen, gevolgd door Singapore en Kopenhagen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Tien jaar later achtervolgt het scheepswrak van Costa Concordia nog steeds overlevenden, eilandbewoners

Ester Percossi kan het geschreeuw nog horen, de kou voelen en de angst in de ogen van de mensen zien. Ze is een van de overlevenden van het scheepswrak van de Costa Concordia, het luxe cruiseschip dat kapseisde nadat het op 13 januari 2012 rotsen had geraakt vlak voor de kust van het kleine Italiaanse eiland Giglio, waarbij 32 mensen omkwamen in een van Europa's ergste maritieme rampen. Percossi en andere overlevenden zijn teruggekeerd naar het eiland om hulde te brengen aan de doden en nogmaals de eilandbewoners te bedanken die, in het donker en hartje van de winter, 4.200 bemanningsleden en passagiers hebben geholpen - meer dan zes keer het aantal winterbewoners die nacht.

"Het is buitengewoon emotioneel. We komen hier vandaag om, het allerbelangrijkste, degenen te gedenken die niet langer bij ons zijn, en om de hel waar we doorheen zijn gegaan opnieuw te beleven en op de een of andere manier te proberen het uit te drijven", zei Percossi woensdag bij aankomst. van de herdenkingen van donderdag. "Ik herinner me het geschreeuw van de mensen, de mensen die in de zee sprongen. Ik herinner me de kou, het gevoel van angst in ieders ogen," zei ze. Hoewel er die nacht veel helden waren, was de kapitein van het schip, Francesco Schettino, er niet bij. Door Italiaanse media bestempeld als "Captain Coward" omdat hij het schip tijdens de reddingsactie had verlaten, werd hij in 2017 veroordeeld tot 16 jaar gevangenisstraf op beschuldiging van doodslag. Een bemanningslid dat niet vertrok, was Russel Rebello, een ober die passagiers hielp van het schip te komen. Zijn lichaam werd pas enkele jaren later geborgen, toen de massieve, roestende romp werd rechtgezet en weggesleept in de duurste berging van maritieme wrakken in de geschiedenis. "Mijn broer deed zijn plicht, hij verloor zijn leven door andere mensen te helpen, daar ben ik natuurlijk trots op en ik denk dat hij heel trots zou zijn op wat hij deed, zoveel andere mensen helpen", zei Russels broer Kevin toen hij arriveerde voor de herdenkingen. "Ik beef, dit is verbazingwekkend", zei Rebello toen hij de San Lorenzo-kerk binnenging voor een herdenkingsmis met overlevenden en eilandbewoners voorafgaand aan een ceremonie waarbij bloemen in de zee werden gedropt. De Concordia bleef twee en een half jaar op zijn zij liggen en zag eruit als een gigantische, gestrande witte walvis. Voor sommige bewoners is het nooit meer weggegaan. In de nacht van de ramp opende zuster Pasqualina Pellegrino, een bejaarde non, de plaatselijke school, het klooster en een kantine om de schipbreukelingen op te vangen. "Het is een herinnering die nooit vervaagt. Zelfs toen het schip er nog was, zag het eruit als een persoon die verlaten was, het straalde verdriet uit, want ik kon het vanuit het raam zien", zei zuster Pasqualina. "En zelfs nu is het niet leuk om het te onthouden. Maar helaas, zo is het leven, je moet elke dag doorgaan met de pijn, met de vreugde", zei ze.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Nieuwe richtlijnen zijn bedoeld om het aantal dodelijke slachtoffers van de overdracht van maritieme piloten in te dammen

Een gids voor de veiligheid van het overdragen van maritieme piloten is geactualiseerd vanwege de bezorgdheid van de industrie over slecht getuigde ladders die ernstige verwondingen of dodelijke slachtoffers kunnen veroorzaken. De 'Shipping Industry Guidance on Pilot Transfer Arrangements', opgesteld door de International Chamber of Shipping (ICS) in samenwerking met de International Maritime Pilots' Association (IMPA), bevat een nieuwe sectie met de richtlijnen van de International Maritime Organization (IMO) over combinatie inschepingsplatform arrangementen.   Bepalingen voor een 'luikopstelling' bij combinatieladders, de minimumafmetingen van de openings- en tuigageprocedures worden behandeld in het nieuwe hoofdstuk. "De consensus onder de maritieme belanghebbenden met wie we spraken voor deze bijgewerkte gids voor de overdracht van piloten was dat de ladders zelf in orde zijn - de kwestie is hoe ze zijn opgetuigd en of de bemanning de juiste training heeft gevolgd om ervoor te zorgen dat de veiligste bedieningsprocedures worden toegepast," zei Gregor Stevens, Senior Marine Advisor bij ICS.   

De bijgewerkte gids komt nadat kapitein Simon Pelletier, voorzitter van IMPA, er bij de IMO op heeft aangedrongen om een ​​gevaarlijke regeling voor de overdracht van een pilootladder in verband met een dodelijk ongeval in New York op 30 december 2019 te verbieden. In zijn brief aan de IMO van 17 januari 2020 belichtte kapitein Pelletier de zaak van kapitein Dennis Sherwood, 64 jaar oud, die stierf terwijl hij aan boord ging van het Maersk Kensington-containerschip dat aankwam in de haven van New York en New Jersey. Hij gebruikte een combinatie van een loodsladder en een accommodatieladder, de typische opstelling wanneer het toegangspunt van het schip meer dan negen meter van het water verwijderd is.   Voor deze regeling moest kapitein Sherwood door een luik in het platform van de accommodatieladder klimmen. Dit vereist dat een piloot zichzelf door het luik omhoog trekt terwijl hij draait om een ​​stevige voet op het platform te krijgen. Kapitein Pelletier voegde eraan toe dat dit "controversiële" luiksysteem lange tijd door piloten als onveilig werd beschouwd. Hij drong er ook bij alle vlaggenstaten, havenstaten en scheepsexploitanten op aan om alles te doen wat nodig was om "onmiddellijk van deze regeling af te komen".

De ICS/IMPA-richtlijnen voor de overdracht van loodsen voldoen aan de IMO-conventie over minimumveiligheidsnormen in de scheepvaart (SOLAS), waardoor het een essentieel referentie-instrument is voor alle scheepsbemanningen over de hele wereld. In de gids worden zeevarenden en bedrijven eraan herinnerd waarom het van vitaal belang is om de regels en vastgestelde procedures voor veilig aan boord gaan van piloten na te leven. Deze essentiële gids wordt onderschreven door maritieme organisaties Baltic en International Maritime Council, Cruise Lines International Association, International Group of Protection and Indemnity Clubs, International Federation of Shipmasters' Associations, INTERCARGO, International Transport Workers' Federation en The Nautical Institute. De update voor de overdracht van piloten, die begin 2022 werd uitgebracht, is een perfecte aanvulling op de ICS Bridge Procedures Guide, Sixth Edition, die officieren die met geavanceerde technologie in het zenuwcentrum van het schip werken, de nieuwste best practices biedt. 

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Denemarken ziet toename van het aantal schepen dat onder zijn vlag vaart

Denemarken breidt zijn positie als toonaangevende maritieme natie uit: het aantal schepen dat onder Deense vlag voer, bereikte vorig jaar 779, een stijging van 2,6 procent. Danish Shipping, de branchevereniging voor Deense reders, zegt dat het aantal schepen dat de Deense vlag voert vorig jaar een record bereikte van 779, een stijging van 764 sinds de jaarwisseling. In tonnage is het aantal schepen gestegen van 22,34 miljoen ton naar 23,24 miljoen ton, een stijging van vier procent. De vooruitgang betekent dat Denemarken één plaats stijgt op de lijst van grootste vlaggenstaten en nu de 11e plaats in de wereldvloot inneemt, gemeten naar brutotonnage. "We hebben in onze strategie als doel gesteld dat de Deense vloot tijdens de strategieperiode met 10 procent zou moeten groeien, zowel in aantal schepen als in brutotonnage. Met Nieuwjaar liep de periode ten einde en werden de doelen ruimschoots gehaald met 14 procent meer schepen onder Deense vlag en 43 procent meer tonnage", zegt Anne H. Steffensen, Deens Adm. Adm. Director.

Ze voegde eraan toe dat de Deense vlag staat voor kwaliteit en fatsoenlijke omstandigheden, en sinds 2000 zijn zowel het aantal schepen als de tonnage die de vlag voeren jaar na jaar toegenomen. De toename van het aantal schepen dat onder Deense vlag vaart, wordt aangewakkerd door rederij TORM. Vorig jaar waren 16 van TORM's zwarte en oranje schepen onder vlag. "We wegen de voor- en nadelen af ​​elke keer dat we een schip aanvlaggen. En de conclusie voor ons is dat Dannebrog kan concurreren met andere vlaggen, en daarom is het aantrekkelijk voor ons", zegt Jacob Meldgaard, CEO van TORM en voorzitter van Danish Shipping. Hij voegde eraan toe dat de keuze voor de Deense vlag, afgezien van de financiële en operationele voorwaarden, bijdraagt ​​aan het versterken van de positie van Denemarken als maritieme topnatie. Dit geeft zijn stem meer gewicht bij IMO. Volgens maritiem inlichtingenbureau Lloyd's staat Panama bovenaan de lijst van vlaggenstaten met in totaal 9.596 schepen die zijn vlag voeren in 2020, gevolgd door China met 5.130 schepen. Andere topvlaggen zijn Singapore met 4.914, de Marshalleilanden met 4.313 en Liberia met 4.295. In termen van tonnage voert Panama de lijst aan met 234,7 miljoen brutoton, gevolgd door Liberia met 187,8 miljoen en de Marshalleilanden met 170,9 miljoen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

EU bezorgd over het naderende verstrijken van het antipiraterijmandaat voor Somalië

Somalië is verwikkeld in een politieke crisis terwijl de spanningen tussen de president en de premier oplopen. Nu de parlementsverkiezingen op 25 februari eindigen, blijft het politieke klimaat onzeker. Dit heeft geleid tot bezorgdheid in de EU over de toekomst van de operaties ter bestrijding van piraterij voor de kust van Somalië, waar de EU leiding geeft aan de langlopende operatie Atalanta maritieme veiligheidsmissie. Vorige maand stemde de UNSC (Veiligheidsraad van de Verenigde Naties) - in samenwerking met de Somalische regering - om alle internationale marinemissies met drie maanden te verlengen. Deze omvatten operatie Atalanta, ook bekend als EU NAVFOR Somalië; de door de VS geleide Combined Joint Taskforce-Horn of Africa; en de NAVO-operatie Ocean Shield. Naarmate de vervaltermijn in maart nadert, zal EU NAVFOR, een van de marinemissies die getroffen zal worden, de afgelopen 14 jaar strijden tegen piraterij in de Somalische wateren. Ondanks de gestage afname van het aantal piratenaanvallen sinds 2011 zijn EU-functionarissen van mening dat de verlenging van drie maanden onvoldoende is om langetermijnstructuren op te bouwen om de stabiliteit in de regio te handhaven. Interne informatie in een document van de EU voor buitenlandse diensten – voor het eerst gerapporteerd door de EU Observer – laat echter zien dat de Somalische regering vrijblijvend is over de voortzetting van internationale marine-operaties in haar wateren.

"De toekomstige bedoelingen zijn nogal ambivalent en moeten worden betwijfeld. De nieuwe houding ten aanzien van internationale aanwezigheid moet worden gezien in de context van het lopende verkiezingsproces in Somalië, met name toenemende spanningen en electorale fragmentatie", schreven de auteurs. In april vorig jaar tekende president Mohamed Abdullahi Farmaajo een controversiële wet die zijn mandaat met nog eens twee jaar verlengt. De verhuizing leidde tot onenigheid tussen zijn ambt en dat van premier Mohamed Hussein Roble, die kritisch staat tegenover de mandaatverlenging. Politieke rivaliteit en lacunes in het bestuur waren essentieel om Al-Shabaab - een extremistische islamitische militie - te helpen een bolwerk in het land te vestigen. Ook interne meningsverschillen zouden een rol kunnen spelen bij het opnieuw vormen van piratenactiegroepen in de Hoorn van Afrika. Met het oog op de aanhoudende politieke crisis was de EU van plan "om de druk op Somalië op te voeren om ten minste nog eens negen maanden uitstel te krijgen".

Met name de Somalische leiders lijken erop gebrand om de huidige of toekomstige buitenlandse hulp aan de marine te richten op samenwerking om de Somalische kustwacht en de marine te versterken. Bovendien dringt de regering van Somalië erop aan dat operatie Atalanta zich meer moet richten op illegale visserij en het dumpen van giftig afval als een verdere verlenging wordt goedgekeurd. Er zijn lokale beschuldigingen dat EU NAVOR soms illegale vissersvaartuigen in de Somalische wateren bedriegt, met name voor vissersvaartuigen uit Europa. Als de VN-resolutie in maart afloopt, verliest Atalanta haar wettelijke basis om voor de kust van Somalië te opereren. Naast het tegengaan van piraterij, biedt de operatie ook bescherming aan WFP-schepen (World Food Programme) die hulp bieden aan vluchtelingen in Somalië. De EU stelt dat zonder toegang tot de territoriale wateren van Somalië, het vermogen van EU NAVFOR om activiteiten ter bestrijding van piraterij in de regio uit te voeren, verlamd zal zijn.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Zuid-Afrika lanceert satellieten om de scheepvaart voor de kust te volgen

Een Falcon 9 vertrok donderdag vanaf Cape Canaveral met 105 kleine satellieten, waaronder drie voor Zuid-Afrika
Op donderdag sloeg er een nieuwe pagina om in de maritieme industrie van Zuid-Afrika toen een SpaceX Falcon 9-raket werd gelanceerd vanaf Cape Canaveral, Florida. De raket lanceerde de Transporter-3-missie, het derde speciale Smallsat Rideshare-programma van SpaceX. Aan boord waren 105 kleine commerciële en overheidsruimtevaartuigen, waaronder een kleine set van drie Zuid-Afrikaanse satellieten - een inaugureel onderdeel van de ruimte-infrastructuur om de regering te helpen de scheepvaartactiviteiten voor de Zuid-Afrikaanse kust te volgen. Ongeveer een uur na de lancering van de Falcon 9 werden de drie componenten van de MDASat-1-constellatie in de baan om de aarde gebracht. De naam van het sterrenbeeld, MDASat, is afgeleid van het Maritime Domain Awareness-project van de overheid. De drie satellieten zullen Zuid-Afrika helpen bij het bewaken van zijn exclusieve economische zone met behulp van AIS-gegevens. De Cape Peninsular University of Technology (CPUT) in Kaapstad heeft de drie satellieten gemaakt.

Momenteel is Zuid-Afrika afhankelijk van externe buitenlandse AIS-gegevensproviders. Het was het verlangen naar meer soevereiniteit over de oceaan - een centraal aandachtspunt van het ontwikkelingsprogramma van de regering, Operatie Phasika - dat leidde tot de toewijzing van middelen voor het satellietprogramma. Operatie Phakisa werd in 2014 gelanceerd door de toenmalige president Jacob Zuma, naar het voorbeeld van de Maleisische regering van de Big Fast Results-methodologie, die zich concentreerde op belangrijke prioriteiten zoals armoede, misdaad en werkloosheid. De eerste fase van de uitvoering van Operatie Phakisa omvatte een focus op het ontsluiten van het economische potentieel van de oceanen van Zuid-Afrika. Zuid-Afrika hoopt dat de oceaaneconomie tegen 2033 $ 11 miljard zal bijdragen aan het BBP, waardoor werkgelegenheid wordt gecreëerd voor Zuid-Afrikaanse jongeren. Bij het vieren van de lancering van de MDASat-constellatie zei minister van Hoger Onderwijs, Wetenschap en Technologie Dr. Blade Nzimande - wiens ambtsdrager toezicht hield op de ontwikkeling van het programma - dat de regering in drie jaar tijd 1,7 miljoen dollar in het initiatief had geïnvesteerd.

"De lancering van de MDASat-1 is een belangrijke mijlpaal voor Zuid-Afrika en markeert de eerste lancering van een satellietconstellatie die volledig op het Afrikaanse continent is ontwikkeld. Dit zal de positie van Zuid-Afrika als Afrikaanse leider in de ontwikkeling van kleine satellieten verder versterken. Bovendien zal het het land helpen een waardevol aandeel van de nichemarkt in de snelgroeiende wereldwijde satellietwaardeketen te veroveren", aldus Nzimande. Het satellietprogramma in Zuid-Afrika is ontstaan ​​uit een programma van het Franse South African Institute of Technology bij CPUT. Het was bedoeld om menselijk kapitaal in ruimtetechnologie te ontwikkelen. Drie jaar geleden lanceerde CPUT de meest geavanceerde Zuid-Afrikaanse nanosatelliet genaamd ZACube-2. Het was bedoeld als technologiedemonstratie voor de MDASat. Het uiteindelijke sterrenbeeld zal uit negen kubussen bestaan.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE