PANAMA-KANAAL

Gestart door Willem Visser, zo/ 5/mrt/2006 : 23 : 09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zo/ 5/mrt/2006 : 23 : 09 Laatste wijziging: ma/ 1/jun/2009 : 18 : 34 door Willem Visser
Eén keer ben ik in het Panama-kanaal geweest,
toen we met de Neder Lek vanuit Europa naar
Nieuw Zeeland gingen, dat was in 1973.
De sluizen met de loco-motiefjes, die het schip de sluizen in trok.
Ik vond het een aparte gebeurtenis.
De schitterende natuur om je heen.
Het is jammer dat het maar bij deze ene keer is
gebleven en ik er eigenlijk niet veel over weet
te vertellen. Maar er zullen ongetwijfeld wel forumleden zijn,
die mooie verhalen kunnen vertellen over het kanaal.

Kort stukje geschiedenis Panama kanaal.

Op 15 augustus 1914 is de aanleg van het Panamakanaal voltooid.
Dit kanaal verbindt de Atlantische en de Stille Oceaan
met elkaar waardoor schepen niet meer om
Zuid Amerika hoeven te varen.
In 1903 heeft Amerika de rechten verkregen om in
Panama een kanaal te graven.
In 1912 besluit de Amerikaanse President William Taft
dat Amerikaanse schepen voordeel krijgen bij het
doorvaren van het kanaal.
Op 10 oktober 1913 was de verbinding klaar maar
was het kanaal nog niet gereed voor gebruik.
In 1977 ondertekenden Panama en Amerika een
verdrag waarin stond dat Panama vanaf het jaar 2000
het kanaal weer in eigen handen zou krijgen.
Totdat het Panamakanaal geopend werd moesten schepen
langs het zuidelijkste punt van Zuid Amerika, Kaap Hoorn.
Na de opening scheelde dit vanaf New York ongeveer
4 weken varen.
Het Panamakanaal is 81,6 kilometer lang, is minimaal 12,4 meter diep en
bevat 3 sluizen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

zo/ 5/mrt/2006 : 23 : 10 #1 Laatste wijziging: di/27/sep/2016 : 17 : 02 door Ton Kompier
Ja de eerste keer kijk je de ogen uit.
Maar na een paar keer vind je het gewoon wat ze doen.
Ik heb nog een foto van de treinen.
Wij hebben toen nog de brugonderdelen meegenomen
voor die brug welke bij Colon is gebouwd.
Was toen in 1962. Weet nog wel dat we daar gingen stappen
en in een obscure tent zagen we dames op toneel en die
hadden een ezel bij zich.
En wat die deden nou daar kreeg ik toen echt een rooie kop van.


Ton

De zee is groot en ik ben niets.

zo/ 5/mrt/2006 : 23 : 12 #2 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 11 : 44 door willem visser
Ik wil jullie meenemen op een reisje door het Panama-kanaal.
Voor de Panamagangers onders ons een mooie terugblik.
En voor de niet Panamagangers een mooie fotoserie.
Ik lever geen bijschriften, maar laat de foto's maar het werk
doen dit keer. Ga er maar even voor zitten want zo snel zijn
we er niet doorheen gevaren.

























































Een goeie reis verders.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

zo/ 5/mrt/2006 : 23 : 46 #3 Laatste wijziging: ma/ 6/mrt/2006 : 23 : 06 door Admin
Antwoord #29 Gepost op: Vandaag om 09:38:41 PM »     

--------------------------------------------------------------------------------
Mooie foto,s Ton! Zo heb ik het Panamakanaal vanaf boord nooit gezien.
Coaster!Om nog even even op ome Cees terug te komen
(ik las dat hij onlangs op 94 jarige leeftijd is overleden).
Als hij je niet mocht liet hij dat overduidelijk merken.
Op de bemanningslijst van de Ceres van 1966 staat
onder andere de 1e stuurman de Kool.
Deze man was voor die tijd al oud voor 1e stuurman.
Midden 40.Cees kon hem hem niet luchten of zien.
De Kool had mooi golvend lang haar en Cees noemde
hem steevast (waar iedereen bij stond) Mendelssohn.
Du moment dat de stuurman zijn gezicht liet zien was het:
"Kijk is,daar heb je Mendelssohn weer"
De Kool was helemaal geen beroerde vent,.
Wel wat gefrustreerd.
Maar waarom Cees zo,n hekel aan hem had wist niemand.

Ik wil verder iets vertellen over de Bataviawerf,
maar ik weet niet goed op wel onderwerp ik dat
het beste kan doen.
Hoofdstuk "messroom"?


mvg
Ad 
Groetjes Gerrit

ma/ 6/mrt/2006 : 22 : 04 #4 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 11 : 49 door willem visser
De Gatun sluizen.

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

ma/ 6/mrt/2006 : 22 : 07 #5 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 11 : 49 door willem visser
De Ares in het Panamakanaal.

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

ma/ 6/mrt/2006 : 22 : 09 #6 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 11 : 54 door willem visser
Nog meer Ares in het Panamakanaal.










GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

ma/ 6/mrt/2006 : 22 : 10 #7 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 11 : 57 door willem visser
De DELFT ook in het P.Kanaal














GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Willem,

Wat waren de Es jachten mooi. Zoals deze foto's van de MS ARES je hart begint te huilen als je weet dat het allemaal her gebruikt is in die blokkendozen die nu varen.
Overigens volgens mij was dit de DELFT voor de verbouwing en de plaatsing van de Zware Spier
VRG Coaster

PS Wel genieten zo hoor met al die historische plaatjes
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Het Panamakanaal is een ruim 81 km lang kanaal door Panama. Het verbindt de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan. Het kanaal is een belangrijke ader in het intercontinentale transport. Het voordeel van dit kanaal is dat men niet meer helemaal om Zuid-Amerika heen hoeft te varen, wat ongeveer een zestig dagen vaartijd scheelt. Het kanaal is tevens de officiële scheiding van de Noord- en Zuid-Amerikaanse continenten. Staatkundig ligt Panama in Noord-Amerika (waartoe Centraal-Amerika behoort).

De Fransman Ferdinand de Lesseps, die ook het Suezkanaal had aangelegd, begon met de bouw in 1881. Hij stuitte echter op onoverkomelijke technische moeilijkheden. Ook vonden veel arbeiders de dood door o.a. malaria. De bouw kwam stil te liggen en de in 1881 opgerichte bouwcompagnie ging in 1889 failliet. In dat jaar kochten de Amerikanen de concessie. Het duurde nog tot 1907 voor de aanleg werd hervat. In het begin stierven ook toen veel mensen aan malaria. Een arts zette het project weer op de rails door de muskieten aan te pakken. Het eerste schip, het Amerikaanse stoomschip Ancona, voer door het kanaal op 15 augustus 1914.

Het Panamakanaal was lang eigendom van de Verenigde Staten maar is op 31 december 1999 officiëel aan Panama over gedragen.

Het Panamakanaal varieert in breedte tussen de 70 en 300 meter. De sluizen zijn 33,53 meter breed. Er kunnen schepen geschut worden met een maximale breedte van 32,3 meter. Schepen met deze omvang worden wel aangeduid als Panamax-schepen. Aan beide kanten van de sluis ligt een tandradspoor. 6 locomotieven (3 links en 3 rechts) trekken de boot door de achtereenvolgende sluizen en houden hem stabiel tijdens het vullen en ledigen van de sluis.

Het bijzondere aan het Panamakanaal is dat het schip als het ware over de bergrug geheveld wordt. De Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan zitten niet geheel op het zelfde niveau, maar het Gatun-meer in Panama is hoger dan beide. Dat meer is dan ook het (zoetwater) reservoir dat de sluiscomplexen voedt.

Vertrekkende van de Atlantische Oceaan en varende naar het westen ontmoet men eerst de 3 Gatun-sluizen. Vervolgens vaart men 42 km op het Gatun-meer en passeert de Gaillard-kloof, het smalste stuk van het kanaal. Via de Pedro Miguel-sluis, het Miraflores-meer en de 2 sluizen van Miraflores passeert men de haven van Balboa. Men vaart vervolgens onder de 'Americas'-brug die onderdeel uitmaakt van de Pan-Amerikaanse Snelweg en Noord- en Zuid-Amerika met elkaar verbindt, waarna men uitkomt in de Stille Oceaan. De totale tijd om door het kanaal te varen schommelt tussen de 8 en de 11 uren. Het Panamakanaal is de enige plek ter wereld waar de kapitein het gezag over zijn schip moet overdragen tijdens de passage.



GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE