PANAMA-KANAAL

Gestart door Willem Visser, zo/ 5/mrt/2006 : 23 : 09

Vorige topic - Volgende topic

De Es-boten zijn voor zo ver ik weet niet allemaal identiek. Hutbestemming verschilt en de opbouw ter hoogte van de brug is soms in hout, dan wel in staal, uitgevoerd. De hutten bij de winches zijn in een haven waar 's nachts gewerkt wordt geen pretje. Maar hopen dat je heel moe was, of genoeg had gedronken.

do/21/nov/2019 : 16 : 38 #111 Laatste wijziging: do/21/nov/2019 : 16 : 46 door ed ott
hierbij foto'tje van een prachtig opgeruimd dek van de ms. palamedes in 1966 je ziet ook de drie ogen op het potdeksel en de verhoging waar de wich opstond, de bolders zie je niet omdat op de andere dek-foto het een sooooooitje op dek was.
bakboord gang woonden de civiele dienst en stuurboord gang de machinsten.
een bar bestond toen nog niet
bij de nieuwere es-sen was inderdaad de houten brug vervangen door staal maar de rest was volgens mij hetzelfde.
we lagen hier te lossen aan bakboord , is meer zee dan schip maarja

dit was toen mijn hut ,is de voorste v/d sb gang door de poort keek je tegen de winch, was dus lekker pitten als er s'nachts werd doorgewerkt maar dat was al opgemerkt.
de bananen waren keikei hard, onder de reis steeds meer en meer bananen eten en toen we in antwerpen aankwamen kon ik de rest wegpleuren.
de bananen laaiden we in Santa Marta Columbia

was wel een gedoe om de bananen goed op temp. te houden onder de reis, moest steeds getemperatuurd worden en opgeschreven in staatjes.
maar als je wist wat maxi en mini was kwam dat natuurlijk altijd goed, bananen waren nogal precies, staat me bij iets van 1,2 graad maar weet het niet meer.
zal nu niet meer te sjoemelen zijn met heden al die controle computers aan boord.
wat hadden we het toen toch allemaal eerlijk goed hé
hieronder z'n lijstje wat ik toevallig tegenkwam en als die foto's in de oude schoenendoos

je ziet hier z'n listje niet van de banen maar van koellading uit amsterdam, met natuurlijk wel af en toe een schommelijg

Mooie foto"s die verhelderend werken in dit wat afgedwaalde topic. En dat je nog zo"n temperatuurstaatje hebt! Ook logboeken nog in bezit?

Ron Swaab, volgens de bouwtekening was de hut stuurboord voor, voor twee ass. wtks. Daar kan ik me in de praktijk niets van herinneren overigens.
Groet, Pieter

do/21/nov/2019 : 17 : 22 #114 Laatste wijziging: do/21/nov/2019 : 17 : 22 door Ron Swaab
Nee,de 1e hut aan stuurboord als je de gang inloopt vanaf het lading/klerk-kantoortje gezien was voor de ass-wtk.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Tjonge die tros groene bananen.  Het leek in eerste instantie wel een (heel) dikke groene
manilla tros die vastgèhouden wordt maar ik denk dat ik mijn leesbril 's moet kuisen
Wij kochten ze ook in Santa Marta en ook in Honduras of Puorto Barrios. Ze kwamen ooit
mijn oren uit en ook crapefrutes. Goeie foto

pieter dat staatje wist ik zelf ook niet meer , maar door jouw rommeldek foto ging er een lichtje branden en ben tussen m'n oude rommel gaan zoeken kwam zelfs nog een beschrijving tegen van afstellen woodward regeleteur hulpmotoren ms. mercurius.
je hebt met je foto tenminste een goei discussie teweeg gebracht  :smiley_cheers:
gred

Citaat van: Ron Swaab op do/21/nov/2019 : 17 : 22 Nee,de 1e hut aan stuurboord als je de gang inloopt vanaf het lading/klerk-kantoortje gezien was voor de ass-wtk.

Praat trouwens over begin  70 dus niet meer met de dubbele bemanning.
Denk dat er vroeger een andere indeling is geweest,maar daar zullen hier zeker wel mensen zijn die dat nog weten.

vr/22/nov/2019 : 10 : 51 #118 Laatste wijziging: vr/22/nov/2019 : 10 : 53 door ed ott
ron, nu is het hut-gesprek afgelopen zal later veranderd zijn in de zeventies ik zat erop in 1966.
toen hadden we geen luxe bar enz. aan boord. :smiley_cheers:
wij moesten zelfs nog met de hand je eigen wasje doen in een kunststof knsm zg. wasemmer.
eerst stonden je pendekjes enz. een dag in je hut te weken in de sunel-waspoeder en daarna met de emmer naar de machinekamer waar we een stoom-slangetje hadden om in je emmer te doen om het te laten koken, als ik het zo schrijf moet ik er hartelijk om lachen allemaal.
dus je ziet wel dat toen in de sixties de werkdruk ook al hoooooog was alleen kenden wij het woord  werkdruk nog niet, wij noemde dat toen heineken
het inkrimpen v/d bemanning was toen ook al in werking dus geeeeen dubbele bemanning hé sjéke :drinking24:  :drinking24:
gred

Misschien dat Willem al onze berichten vanaf die foto van Pieter
(waar ik begon over die smalle ruimte dekhuis/verschansing) kan verplaatsen naar bijvoorbeeld EVEN OVER HET POTDEKSEL
LEUNEN of een ander passend topic,dan is het Panamakanaal weer schoon..... :smiley_lol: