Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Damen levert tweede patrouillevaartuig af aan Jamaica Defense Force

Een Damen Stan Patrol (SPa) 4207, de tweede in een bestelling van vier voor de Jamaica Defence Force Coast Guard, is officieel overhandigd in Kingston, Jamaica. Vanwege Covid-19 reisbeperkingen moest het schip worden afgeleverd door het stukgoederenschip BBC Congo. De bouw van het schip was al begonnen toen de wereldwijde pandemie toesloeg en de snelle verspreiding van het virus betekende dat na voltooiing van het schip, pandemische reisbeperkingen het onhaalbaar maakten om een ​​bemanning te regelen om het op eigen kiel af te leveren, aangezien de bemanning niet zou worden mogen terugkeren naar hun thuisland zodra ze in Jamaica zijn aangekomen. Om zich niet te laten afschrikken, werkten de scheepsbezorgingsteams van Damen Services aan een alternatieve regeling. Het schip verliet Damen Song Cam Shipyard in Vietnam, niet op eigen kiel zoals gebruikelijk is voor dit model, maar aan boord van de BBC Congo, een zwaar transportschip.

Plaatselijk team
De SPa 4207 werd in juni 2021 in de haven van Hai Phong geladen. Covid-maatregelen verhinderden dat Damen's heavy lift-team aanwezig was om toezicht te houden op het laden, maar een lokaal team werd ingeschakeld om ervoor te zorgen dat het schip zorgvuldig werd geladen en goed vastgezet. Nadat de laatste controles waren uitgevoerd, zeilde de BBC Congo naar het oosten over de Stille Zuidzee en door het Panamakanaal, voordat ze, iets minder dan twee maanden later, in Kingston, Jamaica aankwam. Op de ochtend van aankomst werd het nieuwe schip van de Jamaica Defense Force gelost en, met een ondersteunende vloot van kleinere vaartuigen, afgeleverd bij de nabijgelegen basis. Door wijzigingen in de reisbeperkingen kon Rimmert Berlijn, Service Coördinator, Delivery, Damen Heavy Lift, veilig naar Jamaica reizen om de logistiek te coördineren en de lossing te begeleiden. Het contract met vier vaartuigen tussen Damen en de Jamaica Defence Force zag de levering van een FCS 5009 Patrol in 2020. Een andere SPa 4207 en een tweede FCS 5009 Patrol zullen in de komende jaren worden geleverd.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Poetins 'snellere' handelsroute is nog geen succes: achttien schepen vastgevroren in Noordelijke IJszee

Onderzoeksschip Mikhail Somov ligt vast in de Noordelijke IJszee.
Zeker achttien vrachtschepen zijn vastgevroren in de Noordelijke IJszee. Ze wilden ten noorden van Rusland profiteren van een zeeroute die door klimaatopwarming gemakkelijker bevaarbaar wordt, maar raakten ingesloten door onverwacht vroege ijsvorming. Een tegenvaller voor de ambities van Rusland in het noordpoolgebied. Rusland promoot de noordelijke zeeroute als een kortere en dus goedkopere en minder vervuilende waterweg tussen Europa en Azië dan die via het Suezkanaal. De route kan de reistijd tussen de havens van Rotterdam en Yokohama (Japan) verkorten van 33 tot 20 dagen. Maar de vastgelopen schepen leggen de grote risico's bloot. De achttien schepen liggen verspreid op zeven plekken in de poolcirkel, zo meldt de Russische zakenkrant Vedomosti. Een Russisch en een Fins vrachtschip raakten onbestuurbaar tijdens de ronding van Nova Zembla. Bij dat eiland kwam de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz in de 16de eeuw ook in moeilijkheden tijdens zijn fataal afgelopen zoektocht naar de noordelijke zeeroute.

IJstapels
"Het probleem is dat het ijs zich opstapelt", zegt kapitein Viktor Gil vanaf zijn schip tegen het Russische staatspersbureau Tass. Zijn onderzoeksschip, de Mikhail Somov, drijft hulpeloos ten zuiden van het eilandje Bolsjewiek. "De ijsschotsen buigen over elkaar heen, de stapels bereiken hoogtes van anderhalve meter. De situatie is extreem moeilijk." De ijsvorming overrompelde de kapitein. "De voorspellingen over de ijsontwikkeling zijn niet uitgekomen. Het ijs is dikker dan normaal voor deze tijd van het jaar." Steeds meer schepen wagen zich de afgelopen jaren op de Noordelijke IJszee. Met dank aan klimaatopwarming drijft er minder ijs dan voorheen. In 2017 voer een Russische olietanker voor het eerst zonder hulp van een ijsbreker naar Azië. Scheepvaartbedrijven rekken het vaarseizoen steeds langer, met schepen die aan het begin van de arctische winter grotendeels op eigen kracht de noord proberen te ronden. Maar dit jaar krijgen de scheepvaartbedrijven niet wat ze verwachten van klimaatverandering. Op veel plekken op de noordelijke zeeroute begon de ijsvorming twee weken eerder dan in de afgelopen zeven jaar. Begin november dreef er op het oostelijke deel van de zee al een ijslaag van 15 centimeter dikte, met uitschieters naar 70 centimeter. The Barents Observer, een Noorse site met nieuws uit het noordpoolgebied, meldde begin deze maand dat het Nederlandse schip Poolgracht de hulp moest inschakelen van een ijsbreker om in het noorden van Siberië vracht af te leveren bij het Russische gasbedrijf Novatek.

Problemen op de Noordelijke IJszee
Aantal schepen dat vastligt in het ijs


Nucleaire IJsbrekers
De Russische meteorologische dienst krijgt de schuld van de vastgelopen schepen. "De voorspellingen van Roshydromet zijn niet accuraat gebleken", zo citeert Vedomosti een medewerker van het Russische staatsbedrijf met nucleair aangedreven ijsbrekers. Die moeten nu uitrukken om de schepen te bevrijden. Het Russische ministerie voor de ontwikkeling van het noordpoolgebied zette maandag een reddingsoperatie in gang. Drie nucleair aangedreven ijsbrekers zijn de Noordelijke IJszee opgestuurd. Ook Novorossiejsk, een diesel, is door de ijslaag aan het breken.De operatie gaat naar verwachting weken duren. Kapitein Viktor Gil en zijn bemanningsleden op de Mikhail Somov kunnen op zijn vroegst komend weekend de komst verwachten van de Vajgatsj, een van Ruslands tien nucleaire ijsbrekers. Veel langer moet het niet duren, zegt de kapitein. "We hebben voor tien dagen brandstof, drinkwater en eten aan boord." Noodsituaties als deze verklaren waarom de meeste scheepvaartbedrijven vasthouden aan de langere route via het Suezkanaal. Want gaat er iets mis op de Noordelijke IJszee, dan is hulp ver weg. Verzekeringskosten zijn veel hoger dan voor de zuidelijke route.

Russische dominantie
Rusland probeert de zorgen weg te nemen door nieuwe ijsbrekers te bouwen. De vloot van 41 ijsbrekers wordt tegen 2035 uitgebreid tot 52. Die geeft Rusland strategische dominantie in het poolgebied, waar het land ook militair aan het uitbreiden is. Het steekt tevens miljarden in de aanleg van reddingsbases in havenstadjes die profiteren van oplopende temperaturen. Vorig jaar sleepte Rusland de eerste drijvende kerncentrale ter wereld over de Noordelijke IJszee om een havenstadje in het uiterste noordoosten klaar te stomen voor een sleutelrol aan de zeeroute. Maar veel reddingsbases zijn nog niet klaar. De zee is op veel plekken te ondiep voor grote containerschepen. Zeevaarders klagen over incomplete kaartgegevens voor navigatie en een gebrek aan mogelijkheden voor telecommunicatie. De Russische doelstellingen voor de zeeroute worden niet gehaald, al stijgt de vrachthoeveelheid gestaag. De vracht die in heel 2020 door de noordelijke zeeroute ging, is vergelijkbaar met de vracht die in een week door het Suezkanaal gaat. De meeste schepen vervoeren er olie en aardgas van de noordkust van Siberië naar Europa en Azië. Deskundigen verwachten dat de waterweg in 2040 rendabel kan worden voor de internationale scheepvaart. Poetin wil dat de vracht door de Noordelijke IJszee dit decennium al verdrievoudigt en riep vorige maand op een VN-conferentie nog op tot de grote trek door het noordpoolgebied. "We nodigen alle geïnteresseerde partners, inclusief onze Chinese vrienden, uit om actief gebruik te maken van de kansen van de noordelijke zeeroute en de handel met Europa te vergroten."
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Een van de noordelijkste veerbootroutes van Noorwegen wordt volledig elektrisch

De zuidkant van de Vestfjord-route
Een van de meest uitdagende veerbootroutes in Noord-Noorwegen zal volledig elektrisch worden, volgens de Norwegian Public Roads Administration.
Het bureau heeft een contract van $ 180 miljoen getekend met operator Torghatten Nord om over te schakelen op batterij-aangedreven schepen op de Bognes - Lødingen-route, gelegen boven de poolcirkel. De tienjarige charter begint in januari 2024. "Het is niet zo lang geleden dat velen zeiden dat het niet mogelijk was om een ​​elektrische veerboot op zo'n lang en veeleisend traject te besturen, maar nu doen we het", zegt divisiedirecteur Bjørn Laksforsmo van de NPRA. "De groene verschuiving in de veerbootactiviteiten is het resultaat van het feit dat de Noorse openbare wegenadministratie haar koopkracht gebruikt, terwijl de rederijen de uitdagingen aangaan." De veerverbinding tussen Bognes en Lødingen steekt de wateren van de Vestfjord over, die in de winter vaak wordt geteisterd door stormen uit de Noorse Zee. Het is een relatief lange, blootgestelde route voor een batterij-elektrische veerboot en een zeldzame Arctische inzet voor de technologie. 

Het contract is ook een belangrijke service-upgrade. Zowel de capaciteit als de frequentie van de veerdienst wordt vergroot. Het zomerseizoen wordt met vier weken verlengd, zodat er van juni tot en met augustus drie schepen in de vaart zijn en het extra zomerschip groter is dan het huidige exemplaar. Een combinatie van nieuwbouw en omgebouwde elektrische veerboten zal worden ingezet om de route te bedienen. "Ik ben erg blij dat we het contract hebben binnengehaald en de exploitatie van de drukste veerverbinding in Noord-Noorwegen kunnen voortzetten", zegt CEO Torkild Torkildsen van Torghatten Nord. Het is een voorproefje van wat komen gaat. Binnenkort zullen alle nationale veerboten in het noorden van Noorwegen emissiearm of emissievrij zijn, aldus de NPRA. Eerder dit jaar tekende de Noorse dienst voor openbare wegen een contract met Fjord1 voor emissievrije veerboten op de routes Bognes - Skarberget en Drag - Kjøpsvik. Later zal de langere route Bodø - Røst - Værøy - Moskenes koolstofvrij worden gemaakt met behulp van waterstofaandrijving, aldus het bureau.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Hyundai Glovis krijgt boete van $ 3 miljoen voor kapseizen Golden Ray

Milieutoezichthouders van de Amerikaanse staat Georgia hebben besloten om de Koreaanse reder Hyundai Glovis een boete van 3 miljoen dollar op te leggen voor het kapseizen van de Golden Ray- autocarrier in 2019. De Georgia Environmental Protection Division zei dat verontreinigende stoffen, aardolieproducten en puin van het schip, dat op 8 september 2019 kapseisde en 4.100 auto's aan boord had, kort na het vertrek uit de haven van Brunswick. Na meer dan twee jaar werden eind vorige maand de laatste overblijfselen van het Golden Ray-autoschip verwijderd uit de Saint Simons Sound, de grootste wrakverwijderingsoperatie in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Het kapseizen werd veroorzaakt door onjuiste berekeningen over de stabiliteit van het schip, zei de National Transportation Safety Board in september.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

do/25/nov/2021 : 23 : 04 #6884 Laatste wijziging: do/25/nov/2021 : 23 : 05 door Willem Visser
China heeft de grootste rederij ter wereld

Volgens VesselsValue staat China bovenaan de lijst van de tien grootste rederijen ter wereld. China is deze keer gestegen van de tweede plaats in januari naar de eerste plaats, met in totaal $ 191 miljard aan activa. De totale vlootwaarden van november 2021 omvatten de scheepstypen die onder VesselsValue vallen: bulker, tanker, container, reefer, small dry, LNG, LPG, voertuigcarriers, RoRo, cruise, OSV, OCV, MODU en CTV. China bezit het grootste aantal containerschepen en als gevolg daarvan heeft de recente stijging van tarieven en waarden hen op de eerste plaats gebracht in termen van vlootwaarde. De stijging van de tarieven heeft ook geleid tot een stortvloed van bestellingen in de containersector, aangezien het vertrouwen van eigenaren in de markt explodeerde. In totaal zijn er sinds januari 2021 516 containerschepen besteld , 46% van deze bestellingen is geplaatst door Chinese bedrijven, waaronder OOCL, SITC en COSCO Shipping. "Sinds het begin van het jaar hebben we een aanzienlijke stijging van de bulktarieven gezien, waarbij de capesize 54-TCA steeg van 16.656 $/dag op 1 januari tot een piek van 86.953 $/dag op 7 oktober, een stijging van 420% . Dit heeft de totale waarde van China's bulkervloot in de afgelopen 10 maanden bijna verdubbeld van $ 28 miljard naar $ 53 miljard," zei VV.

Japan
Japan is van de eerste naar de tweede plaats gedaald en bezit in totaal $ 187 miljard aan activa. Dit is een stijging van meer dan $ 70 miljard sinds januari 2021, wat de bloeiende markt voor bulkwagens, LPG en voertuigtransport benadrukt. Van de top 10 landen bezit Japan de meest waardevolle LPG-vloot met $ 7,4 miljard. Inkomsten en verkopen hebben sinds januari geleid tot een stijging van de totale vlootwaarde met $ 1,6 miljard. De totale waarde van autovervoerders in Japans eigendom bedraagt ​​maar liefst $ 13,4 miljard, een stijging van $ 6,1 miljard vergeleken met eerder in het jaar. Deze stijging wordt veroorzaakt doordat de toonaangevende Japanse bedrijven MOL, NYK Line en K Line sinds het begin van het jaar 26 nieuwbouwprojecten hebben besteld. Japanse scheepswerven hebben hun tarieven verhoogd tot $ 100 miljoen voor een dual-fuel LNG, 7.000 CEU-voertuigcarrier, een verbluffende stijging van $ 10 miljoen in vergelijking met vorig jaar.

Griekenland
Griekenland is sinds januari van dit jaar opgeklommen naar de derde plaats op de ranglijst. Hun totale waarde steeg van 93,2 miljard dollar aan het begin van het jaar tot 145 miljard dollar. Griekenland is de grootste tankereigenaar en hoewel de inkomsten op recorddiepten bleven hangen, hebben we stijgingen gezien van de spottarieven, waardoor de waarden voor de hele vloot zijn gestegen. De nieuwbouwwaarde, en dus de wederverkoopwaarde, is sinds het begin van het jaar tussen de 20-30% gestegen bij VLCC's, Suezmaxes en Aframaxes. Griekenland is ook de eigenaar van de meest waardevolle LNG-vloot. Nu de huidige spotkoersen sterk stijgen, is de waarde van hun vloot sinds het begin van het jaar met $ 2 miljard gestegen. Als gevolg van de hoge tarieven is de Griekse bulkvloot bijna in waarde verdubbeld van $ 28 miljard naar $ 53 miljard. De Grieken blijven actief op de S&P-markt, goed voor ongeveer een kwart van de tot dusver dit jaar gekochte bulkers.

VS
De VS zijn sinds januari van dit jaar gedaald naar de vierde plaats met in totaal $ 96 miljard aan activa. $ 56 miljard hiervan bestond uit cruiseschepen, wat geen verrassing is, aangezien de grootste cruisemaatschappijen, Carnival en Royal Caribbean, beide in de VS zijn gevestigd. Ondanks de aanval die de sector heeft ondergaan als gevolg van de COVID-19-pandemie, behouden de VS nog steeds hun positie als de grootste wereldwijde cruise-eigenaar, ondanks dat hun vlootwaarde sinds het begin van het jaar met in totaal $ 7 miljard is gedaald. De VS is ook een prominente eigenaar in de RoRo-sector met in totaal $ 2,1 miljard, waar de markt vanaf januari een waardestijging van $ 1,2 miljard heeft gezien.

Singapore
Singapore staat sinds januari van dit jaar op de 5e plaats met vergelijkbare winsten in de bulk- en containersector als andere landen. De investeringen van het land in de containersector volgden de wereldwijde stijging, waardoor de waarde van de vloot steeg van 10 miljard dollar naar 25 miljard dollar. Sinds het begin van het jaar hebben bedrijven als OM Maritime en X-Press Feeders geprofiteerd van de brullende markt en bestellingen geplaatst in kleinere tonnages zoals 2.700 en 1.800 TEU Containers.

Duitsland
Duitsland is op de 6e plaats gebleven met een totaal van $ 76,8 miljard. Een groot deel van de nationale vloot bestond altijd uit containerschepen en als gevolg daarvan heeft de enorme containerboom ertoe geleid dat de waarde van de Duitse vloot sinds het begin van het jaar met $ 34 miljard is gestegen. Ook de Duitse investeringen in de kleine droge sector worden beloond. De totale vlootwaarde is sinds januari met $ 1 miljard gestegen, aangezien de tarieven het hele jaar door zijn gestegen.

Zuid-Korea
Zuid-Korea is sinds januari van dit jaar opgeklommen naar de zevende plaats, waarmee het het VK inhaalt. De totale waarde van de vloot staat nu op $ 58 miljard, een stijging van 24 miljard sinds het begin van het jaar.  De investeringen van Zuid-Korea in de LNG- en LPG-sectoren werpen eindelijk hun vruchten af ​​met een verdubbeling van de waarde sinds het begin van het jaar. Met LNG-prijzen die pieken in de tweede helft van 2021, zijn de vlootwaarden verdubbeld voor de gassector in Zuid-Korea. Hyundai LNG, Pan Ocean en H Line hebben dit jaar 15 grote LNG-tankers besteld, met de meest recente order voor $ 200 miljoen, een stijging van $ 20 miljoen ten opzichte van nieuwbouwwaardes. Zuid-Korea heeft nog steeds een dominante positie als wereldwijde auto-exporteur over zee. Toonaangevende reders/operators zijn Glovis, die de PCTC-vloot de afgelopen jaren heeft uitgebreid, en Eukor, met 20% van de aandelen in handen van Hyundai Glovis en Kia Motors. Door het grote volume van de autoproductie en de export over zee is Zuid-Korea de op twee na grootste eigenaar van vervoerders.

VK
Het VK zakte naar de 8e plaats met in totaal $ 54 miljard aan activa. De totale vlootwaarde van het VK is sinds het begin van het jaar met $ 15 miljard gestegen, waarbij de meeste winst werd geboekt in de snelgroeiende bulk- en containersector. De containerschipmarkt heeft het afgelopen jaar enorm onder druk gestaan; COVID-19-gerelateerde opgekropte vraag die de consumentenbestedingen opdrijft, slecht weer in China en COVID-19-gerelateerde terminalvergrendelingen die bijdragen aan hoge havencongestie. Er zijn nu echter wereldwijde problemen met de toeleveringsketen en congestie in de havens die de kerstleveringen in delen van het VK bedreigen. Felixstowe, een van de belangrijkste containerhavens van het VK, meldt dat er congestie is ontstaan ​​doordat een ernstig tekort aan vrachtwagenchauffeurs ertoe leidt dat containers zich opstapelen in de opslagplaatsen van de havens. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om containers te lossen en lege containers opnieuw te laden voor terugzending naar Azië. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de tarieven in de hele sector nog meer stijgen en de waarden verder stijgen, voegde VV eraan toe.

Taiwan, China
Taiwan, China heeft een nieuwe verschijning gemaakt in de top 10 van ranglijsten nu hun investeringen in bulkers en boxships tot wasdom komen. De totale waarde van de vloot is $ 47 miljard, met alleen $ 32 miljard van de Taiwanese containervloot. Bedrijven als TS Lines, Wan Hai Lines en Evergreen hebben dit jaar tot nu toe in totaal 107 bestellingen geplaatst, 1/5 van het totale aantal bestellingen.

Noorwegen
Noorwegen is sinds januari dit jaar nog een plaats gedaald naar de 10e plaats, voornamelijk gedreven door de waardedaling van de offshore-vloot. Veel van de investeringen van Noorwegen zijn in de MODU-sector, dus omdat oliemaatschappijen de CAPEX agressief verlagen, worden MODU-contracten beëindigd, opgeschort of uitgesteld. Offshore-waarden in alle leeftijden en typen werden beïnvloed. Grote MODU-eigenaren zoals Borr Drilling hebben hun vloot een half miljard in waarde zien verliezen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Deens fregat doodt vier piraten in Golf van Guinee

Een Deens fregat heeft vier piraten gedood in de wateren ten zuiden van Nigeria tijdens een operatie om de scheepvaart in de Golf van Guinee te beschermen, zei het Deense leger donderdag. De Esbern Snare, vorige maand ingezet in de Golf van Guinee te midden van verhoogde veiligheidsrisico's van piraten, zag woensdag een snel bewegend schip met acht vermoedelijke piraten in de buurt van een aantal commerciële schepen, zei het Deense leger. Het incident vond plaats in internationale wateren, 25 tot 30 zeemijl ten zuiden van de territoriale grens van Nigeria, aldus een woordvoerder. De motorboot, die werd opgemerkt door een helikopter die door het fregat werd ingezet, droeg apparatuur die verband houdt met piraterij, waaronder ladders. Nadat het fregat waarschuwingsschoten had afgevuurd, openden de piraten het vuur op de speciale eenheden van de Deense marine, die op hun beurt vier piraten doodschoten en één verwondden, aldus het Deense leger in een verklaring. De overige vier piraten werden aan boord van het fregat genomen en er raakte geen Deens personeel gewond bij het incident, aldus het leger. Het was de eerste keer dat het fregat het vuur opende tijdens zijn huidige missie naar de Golf van Guinee, aldus de woordvoerder.

De Golf van Guinee is al jaren een hotspot voor piraterij, maar het aantal incidenten is afgenomen sinds de nationale autoriteiten de veiligheidsinspanningen hebben opgevoerd, geholpen door buitenlandse marineschepen. Amerikaanse, Britse, Italiaanse, Spaanse en Portugese marines hebben het afgelopen jaar ook hulp, schepen of trainingstroepen gestuurd om piraterij aan te pakken nadat in 2020 een recordaantal van 130 matrozen van schepen in de regio werd gehaald. Piraterij en gewapende overvallen daalden tot 28 in de eerste negen maanden van 2021, vergeleken met 46 in dezelfde periode in 2020, aldus het International Maritime Bureau. Afzonderlijk waren de Deense premier Mette Frederiksen en oppositiewetgever Jakob Elleman allebei van plan om het fregat te bezoeken tijdens een bezoek aan Ghana op woensdag en donderdag. Ze waren niet aan boord tijdens het incident, dat volgens Frederiksen aanvallen op commerciële schepen in de Golf had kunnen voorkomen. Het fregat zal tot april volgend jaar in de regio opereren.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Marineschip Zr.Ms. Pelikaan bezoekt Suriname

Voor het eerst sinds 2010 bezoekt een Nederlands marineschip Suriname. In de avond van 19 november meerde het logistieke ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan van de Koninklijke Marine af in de Nieuwe Haven van Paramaribo. De komende dagen zullen de Nederlandse militairen samen met de Surinaamse Kustwacht en het Surinaams Nationaal Leger nautische en technische kennis delen. Het bezoek is een van de eerste stappen in de hernieuwde militaire samenwerking tussen beide landen. April dit jaar bezocht toenmalig Defensieminister Bijleveld Suriname, waar zij samen met haar Surinaamse collega een intentieverklaring tekende. Afgesproken werd dat Nederland de Surinaamse krijgsmacht ondersteunt bij het opleiden en trainen van het militaire kader. Daarnaast wordt momenteel verkend of de Nederlandse jungletraining in Suriname volgend jaar hervat kan worden.

Lessen en rivierverkenning
Het bezoek van Zr.Ms. Pelikaan aan Suriname staat in het teken van informatie-uitwisseling, zegt de commandant van het marineschip, luitenant-ter-zee der eerste klasse Marc Jereskes. Een afvaardiging van de Surinaamse Kustwacht en het Surinaams Nationaal Leger kreeg een rondleiding en lessen op het gebied van techniek en nautische vaardigheden. Aan boord zijn ook vijf mariniers van het bootpeloton uit Aruba, die samen met de vertegenwoordigers van Kustwacht en Leger gaan varen op de Commewijne- en de Surinamerivier.

Samenwerken bevriende landen
De landenofficier van Zuid-Amerika en waarnemend Defensie Attaché, kapitein-luitenant ter zee Jaap Hubbelmeijer, zag met eigen ogen hoe de Pelikaan de Surinaamse haven bereikte. "Nederland en Suriname hebben een lange gedeelde historie. Het ligt in de aard van ons militaire wezen om met bevriende landen samen te werken. In oktober en november voeren er al twee Surinaamse officieren mee op de Pelikaan om kennis te maken met onze marine op Curaçao en met de Kustwacht Caribisch gebied."
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Goede veelvuldige info Willem.
Lijkt wel maritiem dagblad ! 
Er is zo te zien nog hoop voor ons planeet als ik de innovative elec maatregels zie wereldwijd.
Dat de natuur nog zo mooi is bewijst je eigen foto reeks van je 1e en 2e fiets tocht👍 

Harde wind duwt MSC containerschip aan de grond in Prince Rupert.

Slechts een week nadat zwaar weer van een atmosferisch riviersysteem de spoorverbindingen van de haven van Vancouver naar Canada had vernietigd, heeft een soortgelijk weergebeurtenis de haven van Prince Rupert, Britisch Colombia getroffen. Naast regen bracht dit tweede weersysteem harde wind tot 60 knopen, het afbreken van hoogspanningslijnen, dreigende schade aan het dak van het regionale ziekenhuis en vertraging van de dienstverlening voor BC Ferries. De wind scheurde ook het boxship MSC Altair los van haar ligplaatsen en stuurde haar over de baai naar het nabijgelegen Digby Island, waar ze korte tijd aan de grond liep. Een team sleepboten van sleepbedrijf SAAM Smit Towage reageerde op het getroffen schip en trok het snel van de bodem. "Meerdere sleepboten hebben het schip gelicht en het is nu op eigen kracht en zal naar de ankerplaats gaan", vertelde een woordvoerder van de Prince Rupert Port Authority aan de lokale Northern View.

Het schip is met sleepbootescorte en een loods aan boord verplaatst naar de buitenhaven van de haven. Sindsdien is ze teruggekeerd naar haar ligplaats aan de containerterminal van de haven. Er werden geen vervuiling, verwondingen of verlies van lading gemeld bij het incident, en er wordt niet aangenomen dat het schip significante schade heeft opgelopen. De haven van Prince Rupert is een cruciale toegangspoort voor vracht naar Canada. Met een speciale intermodale spoorverbinding naar het binnenland, verwerkt het honderdduizenden containers per jaar, samen met een verscheidenheid aan bulk- en stukgoederen. Na de stormschade aan de spoor- en snelwegverbindingen van de haven van Vancouver, is het belang van Prince Rupert als alternatief toegenomen, en de terminalexploitanten hebben samengewerkt met verladers om de vracht die in Vancouver is bestemd, te helpen afhandelen.


Klik hier om de video te bekijken
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Migranten gedood in Engels Kanaal na aanvaring met containerschip

Franse reddingsboten haalden de lichamen uit het Engelse Kanaal
De Franse en Britse autoriteiten melden allebei dat ze denken dat een niet nader genoemd containerschip verantwoordelijk is voor het grootste migrantenongeval dat veel levens heeft geëist in het Engelse Kanaal. De Franse autoriteiten melden dat tussen de 27 en 31 mensen zijn omgekomen toen het opblaasbare vlot waarin ze zaten zonk met één persoon die nog steeds vermist was en slechts twee overlevenden werden gered in wat het laatste internationale incident tussen de landen wordt. Het begon zich op 24 november te ontvouwen nadat een lokale visser meldde dat hij lichamen in het Engelse Kanaal had gezien. Franse en Britse reddingsautoriteiten begonnen een zoektocht waarbij de Fransen meldden dat ze de lichamen hadden gevonden, waaronder ten minste zeven vrouwen en drie kinderen. Franse reddingsautoriteiten hadden de hulp ingeroepen van alle schepen in het gebied bij de verwoede zoektocht, terwijl Franse en Britse reddingsschepen en helikopters ook het water doorzochten. Ze meldden dat slechts een paar van de individuen reddingsvesten leken te hebben, maar de meesten bezweken aan onderkoeling in het water.

Toen ze met de twee overlevenden spraken, konden ze een rapport samenstellen waarin stond dat de 32-voet opblaasbare sloep, bedoeld om maximaal 10 mensen te bevatten, was vertrokken vanaf een strand bij Duinkerken in slechte weersomstandigheden in een poging om het Kanaal over te steken . De overlevenden gaven aan dat ze waren geraakt door een groot schip waardoor de dingy onmiddellijk leegliep en iedereen het water inging. De Franse autoriteiten hebben de dingy kunnen bergen en naar de kust kunnen brengen.  Het Franse parket meldde dat ze nog steeds probeerden de slachtoffers, hun leeftijden en nationaliteiten te identificeren. Ze zijn ook een volledig onderzoek begonnen en zeggen dat er mogelijk aanklachten zijn, waaronder zware doodslag en georganiseerde illegale migratie. In de uren na de tragedie nam de Franse politie vijf personen in hechtenis die volgens hen de leiders waren in een smokkelpoging om migranten over het Engelse Kanaal te vervoeren. Franse autoriteiten meldden dat de personen de smokkelaars maar liefst $ 8.000 hadden betaald in de hoop het VK te bereiken

Franse regeringsfunctionarissen noemden het een dag van tragedie, terwijl de Franse president Emmanuel Macron en de Britse premier Boris Johnson naar verluidt spraken over het aanhoudende probleem van migranten. Johnson herhaalde naar verluidt zijn oproep aan de Fransen om meer te doen om de stroom te stoppen, waarbij sommige rapporten zeggen dat Groot-Brittannië zelfs heeft voorgesteld troepen op de Franse stranden te plaatsen. Macron roept op tot meer internationale inspanningen om te voorkomen dat de migranten naar het Frans komen, terwijl de regering zegt dat ze de inspanningen langs de kust in 2021 al drastisch heeft opgevoerd. Mediaberichten zeiden donderdag dat er een verhoogde Franse aanwezigheid langs de kustlijn was. Sommige schattingen suggereren dat het aantal migranten dat de oversteek naar Engeland probeert te maken in 2021 is verdrievoudigd, met meer dan 25.000 mensen die de oversteek maken. De Franse minister van Binnenlandse Zaken Gerald Darmanin vertelde verslaggevers dat zijn land alleen al dit jaar 7.800 mensen heeft gered. Hij zei woensdag dat ze ongeveer 671 mensen hebben verhinderd om de oversteek te maken.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE