Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK

Gestart door Ton Kompier †, do/15/sep/2016 : 15 : 18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoi mannen veel plezier morgen, helaas tot mijn grote spijt kan ik er niet bij zijn,maak er een mooie dag van.
Groeten mart

Ook van mij een pracht dag morgen
grt Bert

Willem met een bootje bezig zijn is 10 x leuker dan naar een bootje kijken op je PC .
Ik hoop voor de Stortemelk en z'n bemanning dat de nieuwe Coronagolf niet te veel roet in het eten gaat gooien .
Maar aan boord is het houden van anderhalve meter afstand even makkelijker dan in een nachtclub dus hopelijk valt het mee .
Ik ben zelf ook volop bezig met een bootje ( we zijn gestopt met de tuinderij dus moet toch wat omhanden hebben )  veel werk maar het geeft je wel voldoening .

M.vr.gr. Huub .

ma/12/jul/2021 : 11 : 53 #203 Laatste wijziging: ma/12/jul/2021 : 11 : 54 door Coaster W.
Was weer oer gezellig gisteren middag, aan boord van de Stortemelk, en PERFECT verzorgd. Wij mogen blij zijn dat Rederij het IJ nog bestaat en dit voor dat luttele bedrag organiseert.
We hadden twee oude polluxberen aan boord die waren aangemonsterd als bootsman en matroos O.G. En werken als of ze hun pensioenpremie moesten veilig stellen
Kees Willem ook jullie bedankt zonder de inzet van de vrijwilligers kan dit niet.

Vrg Coaster 
PS heb wel onze forumleden gemist er waren er maar vier aan boord en dat is inclusief bemanning.
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

wo/14/jul/2021 : 14 : 20 #204 Laatste wijziging: wo/14/jul/2021 : 14 : 26 door Willem Visser
Afgelopen zondag zijn er 2 afvaarten geweest, 1 van 09.30 tot 12.30 met passagiers met de groene stadspas. Deze mensen hebben het niet zo breed en voor het luttele bedrag van 5 euro wat ze zelf moeten betalen, krijgen deze mensen 3 consumptiebonnen voor frisdrank, thee of koffie. Daarnaast kregen ze ook nog 2 bonnen voor broodjes en niet te vergeten een heerlijk 3 uur durende vaartocht. Om half 2 hadden we de volgende groep al weer aan boord voor de borrelvaart. Binnen 2 dagen was het evenement al uitverkocht en was het fijn om te merken dat iedereen weer graag wilde varen! Helaas waren er een hoop mensen die zich ook nog wilde aanmelden, maar helaas door de corona was het max. 75 personen aan boord. Het is een leuke en mooie middag geworden, waar zichtbaar iedereen genoot van deze vaartocht onder het genot van een drankje en door chefkok Willem (niet ik hoor) klaar gemaakte hapjes. Wilt u ook een vaartocht met de Stortemelk maken, hou dan deze pagina goed in de gaten  https://www.rederijhetij.nl/

Aankomst Stortemelk bij pier 14


Chefkok Willem maakt voor en achter


De stadpasgids en matroos Visser houden alles nauwlettend in de gaten


Rob en Kees maken de loopplank gereed


Peppi en Kokkie - Wim Kuster en Piet Roozing de 2 polluxberen waren ook weer aanwezig


Het bovendek was goed bezet




Matroos Visser had ook zijn vrouw aan boord


Het Muiderslot


Kees had zich even afgezonderd in de bovensalon


Om daarna weer in gesprek te gaan met Wim Kuster


Het benedendek


Einde vaartocht, passagiers stappen met een tevreden gevoel van boord


Chefkok Willem houdt alles in de gaten




Op de terugweg naar de eigen ligplaats passeerde we dot mooie scheepje de "Magnifique" uit het Friese Koudum. Scheepsbouwer Walter van Berkum is een van de meest ervaren exploitanten, die al verschillende vrachtschepen heeft omgebouwd tot luxe passagiersschepen. Als trotse eigenaar van de Magnifique IV heeft hij ervoor gezorgd dat dit prachtige schip voldoet aan de hoogste kwaliteits- en comfortnormen voor fiets-vaarvakanties. Het schip is in de winter 2019/2020 gebouwd en is in 2020 begonnen met haar eerste reizen.

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Gisteren waren Kees en Mart buitenboord bezig om de roestplekken aan te pakken.
Ik zelf was niet aanwezig vanwege andere verplichtingen, maar het blijkt dat ze ook zonder mij kunnen. :smilie_happy_thumbup:
Maar nog eventjes dan ziet de Stortemelk er als een plaatje uit.











GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

vr/16/jul/2021 : 15 : 46 #206 Laatste wijziging: vr/16/jul/2021 : 15 : 46 door Willem Visser
Gisteren ook weer 2 vaartochten gemaakt voor de mensen met de groene stadspas. 's Morgens over het Markermeer gevaren, waar met windkracht 6 de Stortemelk iedere passagier deed wankelen. Rob besloot om de 2e vaartocht 's middags niet meer over het Markermeer te doen, maar een rondje IJ en een stuk af te varen tot ten hoogte van Zaandam. Sommige passagiers waren teleurgesteld maar voor de veiligheid en het welzijn van de passagiers was dit een goede beslissing. 

Het pand Loods 6 werd in 1921 gebouwd in opdracht van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM) als overslag- en douaneloods voor goederen en vracht op het later naar haar genoemde KNSM-eiland. De KNSM rederij was van 1856 tot 1981 de grootste rederij van Amsterdam en voer met middelgrote vrachtschepen die ook over passagiersaccommodatie beschikten. In 1956 werd naar het ontwerp van scheepsarchitect Johan van Tienhoven een deel van het gebouw omgebouwd tot een passagiersterminal voor eersteklas reizigers met op de begane grond de bagagehal en op de eerste verdieping de aankomst- en vertrekzaal. Het balkon biedt een panoramisch uitzicht over het IJ. Het monumentale pand Loods 6 heeft een oppervlakte van 24.000 m2. De 124 huurders variëren van winkels, galeries, horeca, een fitnessruimte, bedrijven, studio's, tot werkplaatsen en kunstenaarsateliers. Het biedt een stabiele werkgelegenheid én het bestaansrecht van ongeveer vierhonderd mensen. Het staat nationaal en internationaal model voor een cultureel-economische bedrijvengemeenschap.




De Blauwehoofdbrug, brug nr. 163, is een stalen boogbrug en ligt in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam en overspant het punt waar de IJhaven overgaat in de Ertshaven. De vaste brug heeft een overspanning van 22 meter en is bestemd voor alle soorten verkeer. Er zijn aparte fiets- en voetpaden. Omdat de brug niet kan worden geopend moeten te hoge schepen omvaren via het IJ aan de noordzijde van het Java-eiland. De Verbindingsdam was oorspronkelijk een vaste dam in het Oostelijk Havengebied en vormde de aansluiting van het Java-eiland en het KNSM-eiland met het rangeerterrein van de Nederlandse Spoorwegen op Sporenburg. Om die reden was de dam niet recht maar schuin aangelegd omdat anders lange goederentreinen de bocht niet konden nemen. Aan de noordoostzijde van de brug staat nog een restant van de oorspronkelijke bebouwing.



Op de foto in het midden met hoge pijp de Hemweg Centrale

Met de bouw van de op kolen gestookte Centrale Hemweg, die onder meer de Centrale Noord moest vervangen, werd in 1948 begonnen. Het gebouw werd in opdracht van het GEB Amsterdam ontworpen door de Dienst der Publieke Werken van de gemeente Amsterdam. Aanvankelijk waren vier eenheden voorzien, met de mogelijkheid tot uitbreiding naar acht. Het effectief vermogen was 52,8 MWe per eenheid. In 1952 werd het eerste deel van de centrale in gebruik genomen en op 3 oktober 1953 werd zij officieel geopend door wethouder B.C. Franke. De maand daarvoor bracht prins Bernhard een bezoek aan de gloednieuwe centrale. Het gebouw, met een markante rij van acht schoorstenen die tot 80 meter hoogte reikten, was tot 1980 beeldbepalend in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. In de jaren zestig werden twee nieuwe eenheden bijgebouwd, eenheid 5 en 6, samen ook wel "Hemweg II" genoemd. Deze eenheden werden in gebruik genomen in 1966 en 1968 en konden aardgas en olie stoken (effectief vermogen 125 MWe per eenheid). De nieuwe schoorsteen was op dat moment met 150 meter het hoogste punt van Amsterdam.

Eind jaren zeventig werd de gasgestookte eenheid 7 gebouwd (soms ook "Hemweg III" genoemd). Deze werd op 17 december 1979 officieel geopend, en het jaar daarop werd "Hemweg I" gesloopt. Alleen het schakelgebouw bleef in gebruik. In 1988 werd een gasturbine aan deze eenheid toegevoegd, die daarmee een combi-centrale werd. De gasturbine kon zowel afzonderlijk draaien (en leverde dan 150 MWe) als samen met de "traditionele" eenheid, en verhoogde dan het maximale effectief vermogen van 511 MWe tot 599 MWe. In datzelfde jaar ging de centrale over van het GEB Amsterdam naar UNA. In het kader van de Elektriciteitswet 1989 werden productie en distributie gescheiden; de productie-eenheden van het P.E.N. (Noord-Holland), het PEGUS (Utrecht) en het GEB Amsterdam werden ondergebracht in een apart productiebedrijf, UNA (Utrecht, Noord-Holland, Amsterdam), dat gezamenlijk eigendom was van de Provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam en de N.V. PEGUS, waarin de provincie en de gemeente Utrecht deelnamen. Eenheid 8 kwam in 1994 in bedrijf en was toen een van de modernste kolengestookte centrales van Europa. De centrale verstookte poederkool, bij vollast ruim 60 kg per seconde voor een effectief elektrisch vermogen van 630 MW. De schoorsteen is 175 meter hoog. In 1996 werden de eenheden 5 en 6 na dertig jaar gesloopt.

In 1999 besloten de aandeelhouders van UNA hun aandelen te verkopen aan het Amerikaanse bedrijf Reliant Energy, waarmee de centrale voor het eerst in particuliere handen kwam. In 2003 nam Nuon de centrale over. In 2009 werd Nuon, na afsplitsing van het netwerkbedrijf, overgenomen door Vattenfall. In 2006 werd aan eenheid 8 een DeNOx-installatie toegevoegd om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te beperken. In 2005 stond de centrale nog op nummer 5 in de ranglijst met Nederlandse bedrijven die stikstofoxiden uitstoten,[2] de DeNOx-installatie verkleinde de uitstoot met 80%. Hierdoor ging de totale NOX-uitstoot van Nuon met 35% omlaag. In april 2010 besloot Nuon om de eenheid Hemweg 7 te vervangen door een nieuwe gasgestookte STEG-centrale. De nieuwe centrale, Hemweg 9, heeft een rendement van circa 59%. Deze zogenaamde singleshaft-eenheid levert ca. 435 MWe. Hemweg 9 is geschikt om ook warmte te leveren. Ten tijde van het besluit was er in de nabije omgeving onvoldoende warmtevraag. Zou de vraag stijgen, dan kan de centrale relatief eenvoudig worden aangepast om in de warmtebehoefte te voorzien. Door de productie van warmte kan de energie-efficiëntie verder worden verhoogd. Medio 2012 werd de nieuwe centrale operationeel. Op 1 januari 2013 werd de eenheid Hemweg 7 gesloten na 34 jaar dienst. De centrale werd bijna in zijn geheel gesloopt, alleen het gebouw waarin de gasturbine zich bevond, bleef nog overeind, om te zijner tijd ook gesloopt te worden.

Op 18 mei 2018 werd door het kabinet besloten om de koleneenheden van de Hemwegcentrale en van de Amercentrale in Geertruidenberg vóór 2025 te sluiten, tenzij ze dan volledig zouden zijn overgeschakeld op andere brandstoffen.[3] De Hemwegcentrale stootte in 2018 3,6 megaton CO2 uit: bijna 2 procent van de totale Nederlandse uitstoot. Op 8 maart 2019 werd bekend dat de koleneenheid van de Hemwegcentrale eind 2019 zou worden gesloten. In december 2019 werd de nadeelcompensatie voor Vattenfall vastgesteld op 52,5 miljoen euro. Op 21 december 2019 werden de laatste kolen opgestookt, waarna op 23 december 2019 Hemweg 8 buiten bedrijf werd gesteld. Hiermee kwam na 67 jaar een einde aan kolengestookte elektriciteitsproductie aan de Nieuwe Hemweg.



Petroleumhaven

De opslag van petroleum binnen de stad was door het stadsbestuur verboden. De aanleiding was de weigering van de Amsterdamse vemen in 1862 om petroleum op te slaan vanwege het brandgevaar. Alleen op een veilige afstand van de stad mocht het worden opgeslagen. De Petroleumhaven, die tegenwoordig in Westpoort ligt, werd in 1887-'89 ruim buiten de stad aangelegd. De haven lag aan de zuidelijke oever van het Noordzeekanaal, in de Amsterdammerpolder, een der in 1872 drooggemaakte IJpolders, ten westen van de stad. De haven werd aangelegd in een hoefijzervorm, zodat bij een ongeval de ingang snel kon worden afgesloten. De olie zou dan niet in het IJ kunnen stromen. In 1889 liep het eerste tankstoomschip de nieuwe haven binnen met 21.000 vaten aardolie.De Amsterdamse Petroleumhaven Maatschappij (APM) verzorgde in de haven vanaf 1890 de op- en overslag van olieproducten. Deze had een monopoliepositie en hanteerde hoge tarieven. In 1891 besloot de grootste klant, Standard Oil Company, zelf opslagtanks te bouwen. APM ging enige jaren later failliet en de gemeente nam de bezittingen over.

Andere bedrijven waren Shell en de Deutschen Teerproducten Verein, terwijl later ook de Bataafsche Petroleum Maatschappij en de American Petroleum Company van Standard Oil Company zich hier vestigden. Rond 1920 werd de Westhaven aangelegd en lag de Petroleumhaven niet meer zo geïsoleerd. Op 14 mei 1940 werden de brandstoftanks aan de Petroleumhaven door de Britten in brand gestoken. De Duitse inval noodzaakte de Britten vernietigingsploegen te sturen naar de Amsterdamse en Rotterdamse havens om te voorkomen dat de benzinevoorraden in Duitse handen zouden vallen. Door deze actie werd ongeveer de helft van de opslagcapaciteit vernietigd of zwaar beschadigd.

Huidige activiteiten
In de haven is een tankopslagbedrijf gevestigd. Op het terrein staan 21 tanks met een totale capaciteit van 85.000 m³ voor de opslag van olieproducten en plantaardige oliën. Zeeschepen met een diepgang van maximaal 10,5 meter kunnen bij de terminal aanleggen. De terminal was tot medio 2013 in handen van Vopak en is nu in handen van FinCo. Verder wordt in de haven bilgewater en afgewerkte olie verwerkt door Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland (MAIN). Bilgewater is met olie verontreinigd water dat onder in de machinekamer van binnenvaart- en zeeschepen lekt. Dit verontreinigde water moet door de schippers worden afgegeven bij een daartoe bevoegde inzamelaar.


Hempont

De Hempont vaart tussen de Nieuwe Hemweg in het Westelijk Havengebied van Amsterdam en de Hemkade en de Provincialeweg (s152) in Zaandam. Deze verbinding werd ingesteld in 1876, het jaar dat het kanaal voltooid werd. Naast de Hempont lag van 1878 tot 1983 de Hembrug in de Spoorlijn Den Helder - Amsterdam




Het Kussend Paar is lief, wereldberoemd en nu ook in extra groot formaat te bewonderen. Ze vormen een vrolijk markeerpunt op de fietsroute tussen Sloterdijk / Amsterdam Centrum en Zaanstad, waar dagelijks steeds meer fietsers gebruik van maken. De beelden vrolijken de plek op waar fietsers wachten bij de Hempont, boten voorbij varen en mensen werken. Ze roepen op tot het delen van liefde.


Drukte op het Noordzeekanaal




Damen shipdock

Shipdock was van 2005 - 2013 de naam van een scheepswerf en staalconstructeur in Amsterdam. In 2013 werd het bedrijf overgenomen door Damen Shipyards Group en voert het de werkzaamheden uit onder de naam Damen Shiprepair Amsterdam. Damen bezit internationaal vijfendertig werven in de scheepsbouw- en onderhoudssector. De werf in Amsterdam is gevestigd op een deel van het terrein van de voormalige Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij. Deze werf is in 1979 opgeheven en opgevolgd door de NSM (nieuwbouw) en de ADM (reparatie). Beide zijn in 1984 failliet gegaan. Voor de ombouw van de De Ruyter tot Almirante Grau werd de ADM werf tijdelijk voortgezet onder de naam ADM Naval Services. In 1987 werd Shipdock Amsterdam gesticht door DCG Holding. Deze werd in 1999 overgenomen door de IMCA Group van Erik de Vlieger. In 2003 werd de naam veranderd in Amsterdam Ship Repair, maar in 2005 ging de werf failliet. In juli 2005 besloten Volharding Shipyards, Braspenning Coatings en het voormalige management het bedrijf voort te zetten onder de naam Shipdock. Daarbij werd ook de werf van Volharding Shipyards in Harlingen onderdeel van het bedrijf. Deze werf was in 2001 door Volharding overgenomen van Bijlsma Shipyard. Daarnaast maakt ook Niron Staal Amsterdam onderdeel uit van het bedrijf.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Hoi Willem

Je heb mij weer wat wijzer gemaakt betreffende loods 6 Ik heb de loods alleen maar mee gemaakt als passagiers ontvangst en vertrek locatie. Wij als bemanning van de Oranje Nassau mochten daar natuurlijk niet door heen. Gewoon het tunneltje onder door en over de kade aan boord gaan. Ook de afhalers mochten bij gods gratie, als het regende in de tunnel staan wachten maar niet binnen in loods zes. El heeft menig uurtje staan koukleumen als ze mij kwam halen.
Overigens kan je wel als sprekende gids mee op de Stortemelk. Wekt prijs verhogend voor de trip Noord zee kanaal of Binnen IJ.
Dank voor de leuke foto's roept weer een hoop herinneringen op. Kijk uit naar ons volgende trip
Vrg Coaster.
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE



Mocht je ooit naar deze beelden gaan kijken,neem dan ook wat te eten bij het Zaanse Veer.
Is van een oude vriendin van mij (Cora) en die heeft echt hele lekkere etenswaren te koop.
Doe maar de groeten van Ron,zeker weten dat je korting krijgt.


Liefde...... klein,maar wat een woord!

Hoi Willem prachtige foto,s die  zijn gemaakt tijdens de reis en je verhalen daar over mooi man. Ja loods 6 dat licht ons nog vers in ons geheugen al is het al lang geleden dat wij daar door heen liepen. Verder was het weerzien geweldig een heerlijk reisje en de Ketel 1 van Rob en Willem helemaal oke .Van mijn kant bedankt Crew voor de geweldige bediening en dat wij in lengte van dagen nog vele reizen met de Stortemelk kunnen maken.

Recht zo die Gaat .

Ps wat voor wit scheepje is dat geweest bij loods 6