Re: NRM - ONTDEK JE PLEKJE

Gestart door Bertus †, do/ 1/jul/2010 : 21 : 12

Vorige topic - Volgende topic

Heel mooi filmpje Willem,bedankt voor de genomen tijd en moeite. :smiley_happy_thumbup:

Groet Ron.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Ik heb in 1962-63 op de binnenvaart gezeten en toch herken ik veel.De ,,Tjalken"" met hun zij-zwaarden en zij-schroef wat wel wat handwerk met zich meebracht om te gebruiken.Maar het meest ingewikkelde systeem was om het koproer te plaatsen.Dat koproer was een houten schot met ijzeren ommanteling met daaraan vast een koedraad d.m.v een sluiting en een ijzeren pijp waar de koedraad door heen liep. Je moet het zien als een vlag met stok zo ongeveer.Dat koproer stond gewoon op het voordek.Als we van het IJselmeer door de ,,Oranjesluizen"moesten met veel wind en helemaal leeg,dan gooide je dat koproer overboord en trok hem via het koedraadje door de ijzeren pijp op zijn plek.Aan dek zat een soort staander waar je het helmhout op kon zetten en je kon voor sturen.Wat een werk maar ook erg zwaar.
   Ik hoop dat jullie het een klein beetje begrijpen best ingewikkeld!!!!
Gr Wout

Liefde...... klein,maar wat een woord!

Tja Wout ik begrijp het enigszins wel maar binnenvaart heeft ook div takken.  De pure vracht binnenvaart en tuurlijk de binnen pleziervaart waar over jij dus  vermoed ik schrijft? Of nemen shalken ook een groot deel vracht commercial voor hun rekening?

IK zat niet op de pleziervaart Hub,maar op een vrachtschip.Het was een ,,Klipper" van 110 ton aangedreven door een 44 pk Kromhout.Later is er een Volvo Penta van 120 pk ingebouwd.