Recente berichten

Pagina's1 2 3 4 5 ... 10
1
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTE...
Laatste bericht door Willem Visser - di/ 3/mei/2022 : 11 : 48
Beste Mensen,

Na twee jaar corona voorzichtig weer een pollux reünie vaartocht georganiseerd door het organisatie team van
de Pollux vrienden met medewerking van Rederij het IJ.
Afgesproken dat de volgende vaart iets met stamppot of blauwe hap zal gaan worden eind dit jaar of begin
volgend jaar.
Door veel speurwerk van Piet Roozing hebben wij weer een aantal Pollux mensen in ons bestand bij kunnen schrijven.
Een Pollux man zag zijn klasgenoten na 61 jaar weer terug aan boord van de Stortemelk ..... emotie !!
Ook mensen uit andere koopvaardij gelederen en o.a. marine hadden zich bij ons aan gesloten op zaterdag 30 april 2022.
Mooie plannen gemaakt voor de volgende vaartocht en er is al contact met een bekend Shantykoor via enkele mariniers
die ook aan boord waren afgelopen zaterdag.
Mooi resultaat 161 opvarende, als organisatie team een reden om door te gaan om met andere maritieme organisaties
met de jaarlijkse reünie vaart onder de Pollux vlag.
Inmiddels hebben wij begrepen dat er veel ruis is ontstaan op internet over het Pollux gebeuren, uit de vele vragen die bij
ons binnen kwamen konden wij opmaken dat er verwarring is ontstaan nadat bekend werd gemaakt dat er geen toegang
meer is op ons Moeder schip "POLLUX"  voor de maandelijkse pikheet middag en er dus ergens een stekker uit werd getrokken.
Maar wij gaan door als  (oud leerlingen ) organisatie team vrienden van de Pollux, kortom wij zijn nooit buiten beeld geweest
voor de corona en nu ook weer na de corona organiseren wij verder.
Onderwerp van gesprek op de afgelopen vaartocht 'expeditie Spakenburg' was toch wel het verdwenen pollux archief uit
de opslag van het lichtschip TEXEL, blijft een wonderlijk voorval.

Met een Maritieme groet het organisatie team oud leerlingen opleiding schip pollux

Piet Roozing, Kees van Huisstede, Mart Bark











































































                                   
2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/ 3/mei/2022 : 11 : 34
Nederlandse havenarbeiders weigeren tanker met Russische olie te lossen

De Sunny Liger gebouwd in 2008 (14 jaar oud) en vaart momenteel onder de vlag van Marshall Eilanden
Nederlandse havenarbeiders weigerden een tanker met Russische diesel te lossen, aangezien Europese staten de energie-export van Moskou naderbij komen te bestraffen na de invasie van Oekraïne. De Sunny Liger nam eind april ongeveer 60.000 ton diesel op in de Russische haven van Primorsk, volgens een havenrapport en volggegevens van de tanker verzameld door Bloomberg. Het werd de toegang tot een Zweedse haven geweigerd, voordat het de afgelopen dagen werd weggestuurd uit Rotterdam en vervolgens Amsterdam, aldus Niek Stam, directeur van FNV Havens, de haventak van de Nederlandse vakbond FNV.
"Als havenarbeiders ergens anders ter wereld de lading weigeren, zullen wij dat ook weigeren", zei hij zondag in een interview. "Dat doen we op basis van internationale solidariteit." Het schip ligt voor de kust van IJmuiden, vlakbij het Amsterdamse havengebied, en het is onduidelijk hoe lang het daar zal wachten, zei hij. De Europese Unie heeft strenge handels- en zakelijke sancties opgelegd in een poging Rusland te isoleren, maar tot dusver is olie en gas uitgesloten. Het is van plan om tegen het einde van het jaar een verbod op Russische olie voor te stellen, met tot die tijd geleidelijk invoerbeperkingen, volgens mensen die bekend zijn met de kwestie.

De Sunny Liger is een schip onder de vlag van de Marshalleilanden en is dus formeel niet uitgesloten van EU-havens. "Het vervelende hieraan is dat het geen Russische vlag heeft en de lading niet verboden is en niet op de sanctielijst staat", zei minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra vrijdag tegen verslaggevers, nadat het schip niet kon aanmeren in Zweden. De dieselprijzen zijn gestegen sinds Rusland Oekraïne aanviel. In Europa bereikte de premie van de brandstof ten opzichte van ruwe olie donderdag het hoogste punt sinds ten minste 2011, volgens gegevens over de reële waarde die zijn verzameld door Bloomberg. Rotterdam en Amsterdam vormen samen met Antwerpen het hart van het Europese oliehandelssysteem. Terwijl de Sunny Liger voor de kust voor anker ligt, voer eerder op zondag een ander schip met diesel uit Primorsk, de CB Caribic, het Amsterdamse havengebied binnen.
3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/ 3/mei/2022 : 11 : 30
Tanker arriveert in Noorse LNG-fabriek na 20 maanden storing

Vloeibaar aardgas (LNG) tanker Arctic Voyager zal op 9 mei aankomen bij de Hammerfest-terminal in Noorwegen. Refinitiv Eikon-gegevens toonden maandag aan, voorafgaand aan een geplande herstart van de gasproductie de volgende week.  Volgens exploitant Equinor zal de enige grootschalige LNG-fabriek van Europa, op het eiland Melkoeya buiten de Arctische stad Hammerfest, op 17 mei worden hervat na een storing van 20 maanden.  "Ja, we bereiden ons voor om de fabriek op 17 mei opnieuw op te starten", zei een woordvoerder van het bedrijf maandag en herhaalde het geplande plan voor de herstart. De installatie, die 18 miljoen kubieke meter (mcm) gas per dag kan verwerken, is sinds september 2020 buiten gebruik na een brand die aanleiding gaf tot bezorgdheid over de veiligheidspraktijken. Bij Melkoeya wordt gas aangevoerd vanuit het offshore Snoehvit-veld, 160 km (100 mijl) verder in de Barentszzee. Door de sluiting van de fabriek moest het veld noodgedwongen worden afgesloten.
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/ 3/mei/2022 : 11 : 28
Premier van de Britse Maagdeneilanden, havendirecteur beschuldigd van drugshandel en witwasmisdrijven in de VS

Federale aanklagers in Miami, Florida hebben drie mensen aangeklaagd, waaronder de premier van de Britse Maagdeneilanden (BVI), Andrew Alturo Fahie, en de directeur van de BVI Ports Authority, Oleanvine Pickering Maynard, voor cocaïnehandel en witwasmisdrijven wegens vermeende samenzwering om tonnen te smokkelen. van Colombiaanse cocaïne op weg naar Miami via BVI-havens, heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie aangekondigd . De zoon van de havendirecteur, Kadeem Stephan Maynard, is ook aangeklaagd. In ruil voor hun deelname zouden de beklaagden miljoenen verdienen, die via verschillende bedrijven en bankrekeningen zouden worden gesluisd om de bron van het geld te verbergen, zei het ministerie van Justitie. Volgens de aantijgingen in een beëdigde verklaring van een aanklacht, hebben Fahie, Oleanvine Maynard en Kadeem Maynard in maart en april deelgenomen aan een reeks bijeenkomsten met de vermeende drugshandelaar om tot een deal te komen. Fahie en Oleanvine zouden de vereiste vergunningen verkrijgen, met cocaïne gevulde boten beschermen in de havens van BVI en de handpalmen smeren van een potentieel problematische overheidsfunctionaris, zegt de beëdigde verklaring. Ze bespraken het als proefdraaien van 3.000 kilogram cocaïne via een BVI-poort, gevolgd door 3.000 kilogram één of twee keer per maand gedurende vier maanden. Fahie en Oleanvine zouden een percentage van de cocaïneverkoop krijgen, naar verluidt miljoenen dollars. Fahie en Oleanvine zijn vorige week gearresteerd in Miami. Volgens de aantijgingen waren ze hier om een ��voorschot van $ 700.000 op te halen voor hun deal. De derde beklaagde, Kareem Maynard, werd gearresteerd in St. Thomas. Fahie en Oleanvine verschenen vrijdag voor het eerst voor de Amerikaanse magistraatrechter Jonathan Goodman. Ze zijn gepland voor hoorzittingen in voorarrest deze week in de federale magistraat in Miami. Strafrechtelijke klachten bevatten louter beschuldigingen en verdachten worden voor onschuldig gehouden totdat hun schuld is bewezen.
5
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/ 3/mei/2022 : 11 : 21
Nieuw hospitaalschip Global Mercy op weg naar Afrika

De gloednieuwe Global Mercy is 's werelds grootste civiele hospitaalschip, met een zelfbewuste liefdadigheidsmissie in de kust van Afrika. Aan boord wordt gratis medische zorg verleend aan duizenden van de armste mensen. Het speciaal gebouwde hospitaalschip heeft een uniek ontwerp, gebouwd op ervaring met zijn oudere zus Africa Mercy. Twee centrale dekken zijn volledig uitgerust met operatie- en ziekenhuiszorgfaciliteiten. De Global Mercy is gebouwd in China. Het geniet levenslange onderhoudsondersteuning van tal van internationale maritieme bedrijven om zijn humanitaire activiteiten aan boord te ondersteunen.  Medische diensten worden uitgevoerd in aangewezen havens langs de Afrikaanse westkust. De multinationale Mercy Ships-organisatie is grotendeels gebouwd op professionele vrijwilligers. Deze bemanningen brengen tot twee jaar aan boord door, soms vergezeld door hun families. Ze betalen voor hun eigen verblijf en worden ondersteund door hun thuisgemeenschappen aan de wal. Mercy Ships Holland opereert vanuit Rotterdam. Het werft vrijwilligers, doet fondsenwerving en beheert de overzeese vlootlogistiek.

Global Mercy in Rotterdam
Tijdens haar eerste reis naar Europa heeft de Global Mercy een twee weken durend goodwillbezoek gebracht aan de haven van Rotterdam om de band met tal van vrijwilligers, bedrijfssponsors, maatschappelijke leiders, ondersteunende kerken en individuele donateurs te versterken. Het hospitaalschip begint zijn Afrikaanse operaties na een grondige medische inbedrijfstelling en training aan boord. Global Mercy geeft het goede voorbeeld bij het behalen van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Het hospitaalschip wil de komende decennia operationeel blijven in Afrika. Voortbouwend op de verwachte impact, hopen Mercy Ships en hun ondersteunende religieuze, maritieme en medische gemeenschappen op verdere vlootvernieuwing en uitbreiding.
6
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTE...
Laatste bericht door Hubertus - ma/ 2/mei/2022 : 01 : 13
Hopelijk heel spoedig beter Coaster man
7
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTE...
Laatste bericht door Willem Visser - za/30/apr/2022 : 16 : 04
Balen Wim, sterkte en hou je taai
8
POLLUX / Re: POLLUX
Laatste bericht door Coaster W. - za/30/apr/2022 : 11 : 49
Je kan natuurlijk ook lid worden van het kroonvaardersforum en dat kost niets wat je ook schrijft en hoeveel foto's je ook plaatst.
www.kroonvaardersforum.com
Hopelijk kunnen wij u verwelkomen als actief mee schrijven lid ook al zijn er al vele u voor gegaan.

met vriendelijke groet
Coaster 4765
9
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: Re: MARITIEME VAARDAGEN/ST...
Laatste bericht door Coaster W. - za/30/apr/2022 : 11 : 43
Helaas de geest wilde wel maar het lichaam weigerde te luisteren dus lig ik krakkemikkig op de bank mij rot te ergeren terwijl ik liever aan boord had geweest. Jammer volgende keer beter. Maar toch iedereen behouden vaart en veel plezier.

Vrg Coaster
10
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTE...
Laatste bericht door Willem Visser - vr/29/apr/2022 : 17 : 13
Wens iedereen die morgen met de Stortemelk naar Spakenburg gaan een mooie en gezellige dag toe.
Helaas ben ik er niet bij, had het graag gewild, maar daarvoor is er te veel gebeurd. 
Pagina's1 2 3 4 5 ... 10