HISTORIE KNSM SCHEPEN

Gestart door Willem Visser, di/ 2/jun/2009 : 21 : 40

Vorige topic - Volgende topic

Piet, jij hebt nog mazzel gehad dat je na al die jaren je oude bootje hebt terug gezien, die van mij liggen allemaal op het scheepskerkhof.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Ja, een leuke ervaring was dat.
Piet

Ooit was dit een prachtig schip. Zeker toen mijn vader op de oranje nassau voer. Hij was hwtk js roodhof en heeft verschillende reizen op dit schip en later ook de prins der nederlanden gemaakt. Zonde om de vroegere oranje nassau zo te zien.

wo/18/jan/2012 : 14 : 42 #13 Laatste wijziging: do/15/aug/2019 : 20 : 26 door willem visser
04-10-1950

09-07-1953

1956 - kroonvlag 100 jaar
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

LS,
Ik meen me te herinneren dat er in de sloepen aan boord van de KNSM schepen een instructie aanwezig was waar op stond dat je nooit zeewater mocht drinken. En er werd gememoreerd dat de Cottica van de KNSM de "Kon-Tiki" op de Oceaan ooit van water had voorzien. Klopt dit en zo ja kan iemand dit bevestigen?
Met vriendelijke groet, JL Guldemond

Die instructie zag ik nooit op KNSMers of welk schip dan ook maar mogelijk keek ik nooit goed. Wel is algemeen
bekend dat zeewater drinken bepaalde vitale organen vergiftigd als je dit drinkt ter overleving. Staat echter wel
tegenover dat ik vrij onlangs op een wetenschappelijk survival programma  (dacht discovery) leerde dat de aller-
ergste noodzaak (let wel een slokje) een klein beetje zeewater drinken mag.   

Hallo Hubertus,
Bedankt voor je reactie. Het eerste gedeelte van mijn vraag had ik eigenlijk meer als inleiding bedoeld.
Het gaat me er echter om dat ik me meen te herinneren  dat de ontmoeting met de "Kon-Tiki" zelfs in het logboek van de Cottica was vermeld aldus de instructie in de sloep.
Dus via deze reactie hoop ik de vraag nog eens onder de aandacht te brengen.

do/21/jun/2012 : 21 : 09 #17 Laatste wijziging: do/15/aug/2019 : 20 : 32 door willem visser
Uit de Blauwe Wimpel februari 1956

za/23/jun/2012 : 07 : 57 #18 Laatste wijziging: do/15/aug/2019 : 20 : 38 door willem visser

Rappel
LS,
Ik meen me te herinneren dat er in de sloepen aan boord van de KNSM schepen een instructie aanwezig was waar op stond dat je nooit zeewater mocht drinken. En er werd gememoreerd dat de Cottica van de KNSM de "Kon-Tiki" op de Oceaan ooit van water had voorzien. Klopt dit en zo ja kan iemand dit bevestigen?