SURINAME

Gestart door Gerrit, za/25/jul/2015 : 16 : 45

Vorige topic - Volgende topic

Klopt Willem de kok had aangepaste maaltijden want wat Iboe presenteerde in de bananen bladen kon hij niet tegen op. Mits je een Cariben kok aan boord had en daar wekte vele van bij de KNSM.

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

ja ja ventjes, hier een plaatje uit 1959      MAAR : waar is dit in suriname   dus raden maar.
de knsm-ertjes lagen hier wel aan het steigertje.
gred

Moengo ??
Je mag wel alles eten maar niet alles weten

Nieuw Nickerie

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Ik denk dat Ed gelijk heeft want als ik het goed heb was ik wel 5 keer in paramaribo zelf, twee keer in Moengo en een keer aan die Paranam steiger.
Britisch Quana was  'n soortgelijke situatie want je meerde aan in Georgetown of de ver de rivier op to Macenzy. Zowel in Suriname dat Dutch Quana heette
te zijn als het Britse voer je vele uren door de dicht begroeide jungle waar de dorpsmeisjes nog met blote tietjes rond liepen of langs je peddelden in kano's. Dat had ik tot mijn 16e in mijn Z.Limburgse gehucht bij het dorp Nuth 😳 nog nooit gezien. Wij waren meer vreemde vogels v hun dan Anderson. 

za/14/nov/2020 : 19 : 58 #146 Laatste wijziging: za/14/nov/2020 : 20 : 02 door ed eerbeek
ja ja mannen "nieuw nickerie " ligt het dichtste bij , maar het is  WAGENINGEN aan de Nickerie rivier

jaaah hubpie in Georgetown was het toen ook wel een zooitje , maar het pintjes pakken was altijd enorm gezellig op de wal, leuke tijd geweest hé.
Macanzie was maar een gehuchtje in de boesboes
.
het  samen pintjes pakken is hier voorlopig ook voorbij.
gred

Van Wikipedia, de gratis encyclopedie

Wageningen is gevestigd in SurinameWageningenWageningen
Locatie in Suriname
Coördinaten: 5 ° 46'N 56 ° 41'WCoördinaten : 5 ° 46'N 56 ° 41'W
Land   Vlag van Suriname.svg Suriname
Wijk   Nickerie District
Oppervlakte
 • Totaal   1.613 km 2 (623 vierkante mijl)
Verhoging   1 m (3 voet)
Bevolking (Telling van 2012) [1]
 • Totaal   2.937
 • Dichtheid   1,8 / km 2 (4,7 / vierkante mijl)

Wageningen is een community badplaats en een agrarische plaats in de Republiek Suriname en gelegen in het kustgebied van West-Suriname in het district Nickerie , in de haven van de rivier Nickerie over het recht monding van de rivier de Maratakka .

Wageningen staat bekend als het rijstcentrum van Suriname. 
Wageningen heeft de aanwezigheid van een groot stuk vruchtbaar land, het gewenste klimaat met voldoende regenval en de afwezigheid van natuurrampen. 
De eerste proeven met de gemechaniseerde rijstproductie begonnen in 1933 en er werd een oppervlakte van 10.000 hectare (25.000 acres) toegewezen voor de rijstproductie. 
De Stichting Machinale Landbouw werd opgericht op 27 juli 1949 voor de gemechaniseerde rijstproductie en er werd een stad gebouwd voor de beroepsbevolking die voornamelijk bestond uit voormalige militairen.

Het dorp Wageningen ligt ongeveer 54 kilometer (34 mijl) verwijderd van New Nickerie , de hoofdstad van het district Nickerie en 203 kilometer (126 mijl) van Paramaribo , de hoofdstad van Suriname. Wageningen heeft een politiebureau, een administratiekantoor en een huisarts. 
Er is ook een landingsbaan voor kleine vliegtuigen voor landbouwdoeleinden.
In 1973 werd het vier meter hoge standbeeld Alida op het centrale plein van het dorp geplaatst om de 110 jaar sinds de afschaffing van de slavernij te herdenken .
Het beeld is gemaakt door George Barron in opdracht van Stichting Machinale Landbouw.

In de jaren tachtig begon een periode van achteruitgang in de rijstproductie en in december 2010 kondigde Staatsolie een programma aan voor de productie van ethanol uit suikerriet .
De rijstfabriek van Stichting Machinale Landbouw, die werd gesloten, is in 2018 weer operationeel geworden.

hieronder de nieuwe fabriek

Hi Ed , goed hoor want je uitleg en meer verhullen wel
nog meer over die
conterijen dan ons pilsje en de uren rivier vaart door de jungle en  whatever in de Quayana's.   

Foto uit 1969/1970 -Paramaribo. Weet niet of deze zaak met de mooie naam bekend is bij de KNSMers
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

ma/10/mei/2021 : 18 : 48 #149 Laatste wijziging: ma/10/mei/2021 : 18 : 48 door Ron Swaab
Tja.....wie kent Liu, K*t Lun,niet!?
Die is geboren in Kwantung (China)op 21 oktober 1942,
goudsmid, wonende te Paramaribo (Suriname);
Kreeg in 1970 de Nederlandse nationaliteit van Juliana.

https://repository.overheid.nl/frbr/sgd/19701971/0000226706/1/pdf/SGD_19701971_0003250.pdf
Liefde...... klein,maar wat een woord!