PANAMA-KANAAL

Gestart door Willem Visser, zo/ 5/mrt/2006 : 23 : 09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ARES IN HET PANAMAKANAAL
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Mooi die foto v d Ares.
Bedankt Willem want dienende als OG op de Pericles en Ullyses en een 10 dgn kustreis op Aristoteles waren het mijn lievelings schepen om op te varen en met name enige Chili reizen

Hub in Waalre bij Eindh
   

Liefde...... klein,maar wat een woord!

Panamakanaal Transit 1955

Doorvoer van het Panamakanaal van de Stille Oceaan naar Gatun Lake, circa 1955 (gebaseerd op opnamen van opgravingen van Project 13-A in de Culebre Cut). 8mm-film gemaakt door Fred Hatchett, destijds sluismeester bij de Pedro Miguel-sluizen. Het begin van de film is een beetje duister omdat het ochtend is, maar wordt kort daarna helderder.

Klik op de link om de video te bekijken
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Nieuwe scheepsramp dreigt na 'Suez': miljarden tegen droogvallen Panamakanaal

De autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het Panamakanaal trekken $2 miljard uit om te voorkomen dat het kanaal – goed voor 4% van de wereldhandel – droogvalt. De Panamezen hebben grote problemen met aan tekort aan regenwater.

Brug over het Panamakanaal. Omvaren via Kaap Hoorn kost zestig dagen.
Bijna nergens ter wereld regent het zo veel als in het tropische Panama. En toch regent het niet genoeg. Of althans, niet voorspelbaar genoeg. Bestuursvoorzitter Ricaurta Vasquez stelt in de Wall Street Journal (WSJ) dat vier van de afgelopen zeven jaar tot de droogste sinds 1950 behoren, ondanks enkele orkanen die juist gepaard gingen met wateroverlast. Voor zijn kanaal is dat een probleem, omdat daarmee een cruciaal zoetwater-reservoir, het Meer van Gatun, opdroogt. Volgens de autoriteiten in het land is het veranderende regenpatroon een gevolg van klimaatverandering.

Roel Ballieux, voormalig kapitein op containerschepen van Nedlloyd en Maersk, passeerde het kanaal vijftien keer. ,,Prachtig", noemt hij het complex te midden van het tropisch regenwoud. Hij legt uit waarom dat reservoir zo belangrijk is. ,,Het Panamakanaal is feitelijk een complex van sluizen en kunstmatige meren. Je wordt eerst in drie sluizen zo'n 45 meter opgetild, daarna maak je de oversteek, en dan ga je aan de andere kant weer naar beneden met een sluizencomplex."


Het maritieme ruimtelandings-platform 'Of course I still love you' (Ocisly) van Elon Musks SpaceX vaart op 25 June 2021 door het Panamakanaal, aan boord van een van de schepen van het Nederlandse Boskalis.
Jaarlijks varen er 14.000 tot 15.000 schepen door het kanaal, die soms wel $1 miljoen tol per schip betalen. De tolopbrengst voor Panama bedroeg vorig jaar ruim $2,5 miljard. Vooral vloeibaar gas uit onder meer Canada en Zuid-Amerika, bananen en ander fruit uit Equador en koper uit Chili vinden via het kanaal hun weg naar Europa. Het Panamakanaal is feitelijk maar op één plek een kanaal, de plek waar met grof geweld een doorgang door de rotsen is geblazen. Verder is het een complex van meren en sluizen. Een blokkade door een vastgelopen containerschip, zoals eerder dit jaar bij het Suezkanaal gebeurde, is daarom onwaarschijnlijk.

Kaap Hoorn
Ballieux vreest dat de problemen tot hogere tarieven gaan leiden, en het stimuleren om om te gaan varen. Momenteel wordt er in het droge seizoen al een extra heffing aan schepen gevraagd. Omvaren via Kaap Hoorn kost zestig extra dagen. Maersk heeft in de WSJ aangegeven grote schepen met teveel diepgang te kunnen vervangen door twee kleinere. Maar dat maakt het transport minder efficiënt, aldus de reder.Rond pogingen van Honduras en Nicaragua om rivaliserende kanalen aan te leggen is het de afgelopen jaren stil geworden.


Panamax
Schepen die tot 2016 de maximale grootte hadden om door het kanaal te varen heten de zogeheten Panamax-schepen. Sinds de verbouwing van het sluizencomplex is er een Neopanamax klasse. Schepen mogen 366 meter lang zijn, 49 meter breed, 15 meter diepgang hebben, en maximaal 59 meter hoog zijn. De allergrootste containerschepen van ruim 24.000 standaardcontainers, per stuk zo'n 400 meter lang, passen niet door het 5jaar geleden nog voor $5 miljard uitgebreide sluizencomplex. Het kanaal werd in 1914 voltooid door het Amerikaanse leger, nadat de Fransen in de jaren 1880 na 20.000 dode arbeiders het project staakten. De Amerikanen verloren 6000 man. Tot 1999 hielden ze het kanaal in bezit. Sindsdien is het overgedragen aan Panama, dat er jaarlijks netto $2 miljard aan verdient.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE