Recente berichten

Pagina's1 2 3 4 5 ... 10
1
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - Gisteren om 00 : 11
Indonesische marine betrapt vijf piraten bij het plegen van een overval op binnenschip

De verdachten met een deel van de gestolen goederen
De Indonesische marine heeft met succes vijf piraten onderschept tijdens een diefstal aan boord van een schip in de Straat van Singapore.

De verdachten zijn naar verluidt aan boord gegaan van het schip Linau 133 terwijl het voor de Riau-eilanden op sleeptouw was door de Maleisische sleepboot Danum 50 . Om ongeveer 1220 uur was het Indonesische marineschip KRI Siwar-646 onderweg op een routinematige patrouille nabij Karang Banteng (Buffalo Rock), haar bemanning zag verdachte activiteit aan boord van het schip. Drie mensen leken staalkabel over te hevelen in twee speedboten ernaast.

De bemanning van de Siwar-646 naderde de sleepboot en om 1235 uur voerden ze een succesvol verbod uit, waarbij ze de boten tot stilstand brachten en vijf verdachten arresteerden - samen met ongeveer 330 pond verroeste staalkabel.


De verdachten hadden volgens de Indonesische marine geen identiteitsbewijs en zijn voor verder onderzoek naar de basis op Batam gebracht. De sleepboot en zijn sleep werden volgens lokale media ook tijdelijk vastgehouden als onderdeel van het onderzoek.

Het grote aantal jerrycans aan boord van de speedboten geeft aan dat de verdachten mogelijk andere doelen in gedachten hebben gehad: brandstofdiefstal is een veel voorkomende vorm van piraterij. "Het lijkt erop dat ze ook multiplayer zijn," vertelde Rear Adm. Yayan Sofiyan aan Batampos.
2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - Gisteren om 00 : 05
Explosie en vuur op Vietnamese tanker doodt één werktuigkundige

één gedood bij tanker explosieDung Quat Refinery, Vietnam
Eén bemanningslid wordt vermist na een explosie en brand aan boord van een chemicaliëntanker nabij de Dung Quat-haven in Vietnam. Het is het tweede grote incident in de afgelopen maanden nabij de olieraffinaderij van Dung Quat.

Een lokale ambtenaar van de Quang Ngai Maritime Port zei dat 7.631 dwt Mekongtrans 01 een probleem had na ontvangst van 7.000 m3 DO-olie in de exporthaven van de Dung Quat-olieraffinaderij. Het 13 jaar oude schip was naar Can Tho gevaren toen de kapitein op de avond van 19 februari via de radio een explosie en brand aan boord in het voorste deel van het schip meldde. Berichten in de media schrijven het toe aan een elektrische schok. Ambtenaren van de Quang Ngai Maritime Port informeerden vrachtschepen en vissersschepen die in de buurt actief waren om te zoeken naar vermiste bemanningsleden. Ook het Regionaal Coördinatiecentrum Maritiem Opsporing en Redding en de plaatselijke Kustwacht stuurden schepen ter plaatse om assistentie te verlenen en de bemanning te zoeken.

Ongeveer 40 minuten na het melden van de brand meldde de kapitein van het schip dat de brand onder controle was gebracht. Een zoektocht aan boord bracht aan het licht dat een van de 19 bemanningsleden aan boord, een 28-jarige werktuigkundige, was verdwenen. Het SAR-team meldt dat het de vermiste werktuigkundige niet heeft kunnen lokaliseren.

Mekong Petroleum Transportation JSC met het hoofdkantoor in Can Tho City exploiteert dit schip en een tweede tanker. Afgelopen september scheurde een grote explosie de bakboordzijde van een andere producttanker in de haven van Dung Quat open. Duikers vonden later het lichaam van een bemanningslid dat bij de explosie was omgekomen.
3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - Gisteren om 00 : 01
Bizarre gevallen van voedselvergiftiging op drie verschillende schepen

Drie schepen die in verschillende delen van de wereld opereren, melden allemaal gevallen van voedselvergiftiging onder hun bemanning. Ten minste twee bemanningsleden zijn omgekomen, terwijl anderen van hun schepen zijn overgebracht en in het ziekenhuis zijn opgenomen. Het kan toeval zijn of een uitbraak van het meer algemene norovirus, een veel voorkomende gastro-intestinale aandoening, maar het veroorzaakt zelden sterfgevallen.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken op de Malediven meldde begin februari de eerste gevallen. Een Thaise bulkcarrier van 22.641 dwt, de Lanna Nare, voer van Australië naar Sri Lanka op een reis die doorging naar San Juan, Puerto Rico met een bemanning van 18 aan boord.

Het schip veranderde van koers en vroeg om medische hulp van de Malediven en arriveerde op 9 februari in Male. Met de coördinatie van de Royal Thai Embassy in Colombo werden 13 zieke bemanningsleden overgebracht naar een ziekenhuis waar werd vastgesteld dat ze leden aan voedselvergiftiging. De kok van het schip stierf naar verluidt terwijl hij op de Malediven was.

Het ministerie meldde dat het hielp met een bemanningswissel waardoor de 18 bemanningsleden terugkeerden naar Thailand en een nieuwe bemanning arriveerde voor het schip. De Lanna Nare vertrok de volgende dag op 11 februari, terwijl de autoriteiten het onderzoek bleven onderzoeken om de oorzaak van de voedselvergiftiging op te sporen.

Rond dezelfde tijd arriveerde een onder Singaporese vlag varende bulkcarrier, de Thor Magnhild , in Trois-Rivières, langs de St. Lawrence-rivier in Canada, met het verzoek om medische hulp. De Canadese gezondheidsautoriteiten meldden dat 17 bemanningsleden werden behandeld met gastro-intestinale stoornissen, maar specificeerden de oorzaak niet. Het schip is geregistreerd in Singapore en heeft onlangs tussen Brazilië, het Caribisch gebied en Canada gevaren.

Afgelopen vrijdag 19 februari vroeg een derde schip, een kleiner vrachtschip, de 1.963 dwt April, geregistreerd in Panama en opererend op de Zwarte Zee, ook om medische hulp. Opnieuw meldden ze dat de bemanning aan vergiftiging leed. Destijds was het schip op weg naar Turkije toen ze meldden dat vijf bemanningsleden ziek waren en één stierf. De Russische autoriteiten probeerden de zieke bemanning te evacueren, maar door slecht weer lag het schip voor anker.

Ambtenaren van Rosmorrechflot meldden later dat ze voedselvergiftiging als oorzaak van de ziekte vermoedden nadat ze andere oorzaken hadden uitgesloten, waaronder een mogelijk chemisch lek of ontsmetting van de lading. Ook alcoholvergiftiging werd als mogelijke oorzaak genoemd. In dit laatste geval waren twee bemanningsleden naar verluidt niet ziek en zochten de autoriteiten naar verschillen in hun activiteiten ten opzichte van de bemanningsleden die ziek werden.
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Willem Visser - ma/22/feb/2021 : 13 : 55
Passagier gered van containerschip in zware mist

Vrijdag heeft een vliegtuigbemanning van de Amerikaanse kustwacht een 27-jarige passagier meegenomen van een containerschip ongeveer 40 zeemijl ten westen van San Luis Obispo, Californië. De kapitein van het 10.000 TEU containerschip Hyundai Jupiter nam contact op met het 11e district van de kustwacht en vroeg om medische hulp, waarbij hij meldde dat een passagier een val van 5 meter had gemaakt en verwondingen had opgelopen.

Het district stuurde een Spartaans zoekvliegtuig en een bemanning van een Dolphin-helikopter om te helpen. Eenmaal ter plaatse liet de Dolphin-bemanning hun reddingszwemmer en een brancard zakken om de patiënt in de helikopter te hijsen en droeg de man vervolgens naar het Santa Barbara Cottage Hospital. Er werd gerapporteerd dat de patiënt in een stabiele toestand verkeerde.

"De offshore-omgeving probeert altijd voor verrassingen te zorgen - vooral nu de mistbank niet naar de oppervlakte zal komen", zei luitenant Kristin Euchler, de MH-65 Dolphin-co-piloot voor deze redding. "Gelukkig met alle voorafgaande coördinatie, waren we in staat om de nadering door de wolken te schieten met een solide radarhit van het grote schip."

ATB medevac
De dag ervoor bracht een bemanning van de kustwacht uit Sector Columbia River een bemanningslid van de ATB-tanker  Commitment voor de kust van Grays Harbor, Washington, weg. Donderdag omstreeks 14.00 uur ontving de sector een VHF-oproep waarin werd gemeld dat een van de bemanningsleden van de ATB tijdens het werken in de machinekamer in het gezicht en het oog was gesneden. Wachtstanders stuurden ongeveer 45 minuten later een Jayhawk-vliegtuigbemanning en de helikopter arriveerde rond 15.30 uur ter plaatse. De vliegtuigbemanning bracht het slachtoffer terug naar de kust, en hij werd voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis in Astoria.



5
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Willem Visser - ma/22/feb/2021 : 13 : 46
Twee bemanningsleden ernstig gewond bij explosie aan boord van Chinese bulkcarrier

Vier bemanningsleden van de bulker CSSC Cape Town raakten vrijdagavond gewond bij een explosie aan boord van het schip, en twee van hen moesten medische hulp krijgen voor de behandeling van ernstige brandwonden.

De CSSC Cape Town is een bulkcarrier van 120.000 dwt die vorig jaar is gebouwd. Toen ze vrijdagavond de territoriale wateren van Gibraltar binnenging, liep ze volgens de Gibraltar Port Authority (GPA) een explosie op in de buurt van de bak.

Twee leden van de volledig Chinese bemanning werden aan boord van het schip behandeld door paramedici van de Gibraltar Health Authority. Eerstehulpverleners besloten de andere twee slachtoffers te evacueren voor een dringende behandeling, en de haven van Algeciras bood aan om te helpen met een helikoptermedevac. GHA-respondenten besloten om ze naar het St. Bernard's Hospital in Gibraltar te vervoeren, en ze werden vervolgens overgebracht naar een brandwondenafdeling in Sevilla om uitgebreide brandwonden te behandelen (respectievelijk 40 en 25 procent).   

Het ankersysteem van het schip werkte niet meer na de explosie en het schip kon niet meteen voor anker gaan. Ze blijft stabiel en volledig operationeel in alle andere opzichten, zei de havenautoriteit van Gibraltar, en binnenkort zullen reparaties aan haar ankerapparatuur beginnen. Vertegenwoordigers van klassen en vlaggenstaten zullen ook aanwezig zijn om een ​​inspectie en veiligheidsonderzoek uit te voeren. De politie van Royal Gibraltar is aan boord van het schip gegaan om een ​​onderzoek te starten naar de omstandigheden van de explosie. Er wordt geen vals spel verwacht of aangegeven, zei de GPA in een verklaring. 

"De havenautoriteit van Gibraltar betuigt zijn dank aan alle agentschappen, autoriteiten en individuen die hebben bijgestaan ​​bij het afhandelen van dit incident", aldus het agentschap. "De GPA betuigt ook zijn dank aan de haven van Algeciras voor haar vriendelijke hulp bij het behandelen van de slachtoffers die helaas bij dit incident zijn betrokken."
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - vr/19/feb/2021 : 15 : 23
Hoofdwerktuigkundige gered door zijn eigen schip na 14 uur vermist te zijn geweest

De hoofdwerktuigkundige aan boord van het voormalige seismische ondersteuningsschip Silver Supporter had deze week een zeer gelukkig ongeluk: hij werd uit het water gehaald na een beproeving van 14 uur in de Stille Zuidzee.

De ingenieur, een 52-jarige Litouwse staatsburger, werkte aan boord van het seismische schip dat ooit een vrachtschip was geworden op een reis van Nieuw-Zeeland naar het afgelegen Pitcairn-eiland. Hij werd dinsdagochtend als vermist aangetroffen, en de bemanning vermoedde dat hij tussen 04.00 en 06.00 uur overboord was gegaan.

Op het moment van zijn verdwijning bevond het schip zich ongeveer 400 zeemijl ten zuiden van de Australische eilanden van Frans-Polynesië. De bemanning van de Silver Supporter meldde het MOB-incident aan JRCC Tahiti, die een verzoek om assistentie aan nabijgelegen koopvaardijschepen deed. Meteo-France, het Franse meteorologische bureau, leverde driftberekeningen om de potentiële beweging van de man te schatten vanaf de laatst bekende positie. Bovendien leverde de Franse marine de ondersteuning van twee Gardian SAR-vliegtuigen vanuit Tahiti om een zoekactie uit te voeren.

Uiteindelijk, na een volledige dag zoeken, werd de overlevende gevonden door zijn eigen schip. De Silver Supporter  keerde terug langs haar eerdere spoorlijn en ze nam om ongeveer 18.00 uur contact op met JRCC Tahiti om te melden dat haar bemanning haar hoofdingenieur had gelokaliseerd en hem uit het water had gehaald. Ze hervatte toen haar commerciële reis naar Pitcairn.

"Een gelukkig resultaat voor de man en de hele bemanning van [Silver Supporter], een opluchting voor al degenen die hebben bijgedragen", zei het Haut-Commissariat de la République en Polynésie Française in een verklaring.

Silver Supporter (ex naam Bravo Supporter ) is een voormalig seismisch ondersteunings- en bewakingsschip. Het in 1998 gebouwde schip wordt nu geëxploiteerd door een Noorse firma die in charter is bij de regering van de Pitcairneilanden, voor vracht- en passagiersvervoer. Pitcairn heeft geen luchthaven, dus bezoekers en bewoners boeken doorgaans een doorgang  aan boord van Silver Supporter, die samen met de vracht reist. De kosten van de heen-en terugreis bedragen ongeveer $ 4.000, exclusief de vlucht naar het punt van inscheping op de afgelegen Gambier-eilanden in Frans-Polynesië. (Pitcairn is nu gesloten voor bezoekers vanwege COVID-19-beperkingen.)
7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - do/18/feb/2021 : 14 : 04
Zeezeiler gered op de Atlantische Oceaan

Op 17 februari 2021 redde de 'Althea', onderweg van Paramaribo naar Gibraltar, de Duitse schipper van de Franse s / y "Blue Bird 2" die op 16 februari ongeveer 1180 zeemijl OOST was vergaan in het midden van de Atlantische Oceaan. Onder leiding van de CROSS AG werd een Maltese vrachtschip naar de positie gebracht.
De zeilboot was 's nachts tegen een obstakel gestoten en veroorzaakte aanzienlijke schade aan de mast en een oncontroleerbare waterindringing. De enige bewoner van het schip, van Duitse afkomst en woonachtig in Frankrijk, ging in het reddingsvlot en activeerde zijn noodbaken. Na ontvangst van dit alarm om 04.46 uur zette de CROSS een Falcon-vliegtuig van de Franse marine in Guyana in werking, dat het vlot om 10:15 uur zag. vrachtschip vervolgde vervolgens de reis naar Gibraltar, waar het de overlevende op 25 februari van boord zal laten gaan.



8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - do/18/feb/2021 : 13 : 58
Salomonseilanden getroffen door een nieuwe grote olievlek

Twee jaar sinds de autoriteiten werden geconfronteerd met een grote lekkage van een tanker, staat de regering van de Salomonseilanden opnieuw voor een grote schoonmaakbeurt, waarbij de bemanning van een 30 jaar oude bulkcarrier beschuldigd word van het dumpen van ongeveer 1.000 ton zware stookolie in lokale wateren .

Het in 1991 gebouwde Quebec , onder Panama vlag, wordt beschuldigd van het opzettelijk dumpen van brandstof in zee. Het handysize-schip van 28.451 dwt, waarvan de Europese database Equasis zegt dat het wordt beheerd door de Feng Sea Shipping uit Singapore, voerde een houtkaptransport uit voor een Chinees bedrijf toen het eind januari zware stookolie dumpte in Graciosa Bay in de provincie Temotu, beweert de regering van Solomons.

De directeur van de Solomon Island Maritime Authority, Thierry Nervale, vertelde de staatsmedia dat een eerste beoordeling van de lekkage in Quebec aangaf dat ongeveer 1.000 ton zware stookolie was geloosd en dat de regering juridische stappen zou ondernemen tegen de eigenaren van het schip. "Voor ons is het duidelijk dat dit opzettelijke vervuiling van onze zeeën is. Het is niet toevallig, 'zei Nervale.

De onder Hongkongse vlag varende Solomon Trader liep op 4 februari 2019 aan de grond in Kangava Bay bij Rennell Island nabij 's werelds grootste verhoogde koraalatol, een UNESCO-werelderfgoed, en werd dat jaar het meest spraakmakende droge bulk-slachtoffer van dat jaar. Het was bezig bauxiet te laden in barre omstandigheden toen het ongeval plaatsvond, wat leidde tot het morsen van honderden tonnen bunkerbrandstof en het schip werd als total constructief verlies verklaard.
9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - do/18/feb/2021 : 13 : 51
Maersk-schip verliest containers bij slecht weer

Het containerschip de Maersk Eindhoven heeft woensdag 17 februari in zwaar weer containers verloren. Volgens containerbedrijf MSC zouden het honderden containers zijn. Maersk doet hier vooralsnog geen uitspraken over in haar persverklaring en heeft het over "een aantal containers".

Het containerschip was onderweg van Xiamen, China naar Los Angeles, VS toen het in slecht weer terecht is gekomen. Daarnaast lijkt het erop dat het schip problemen aan de motor heeft gekregen.De bemanning is veilig en het probleem aan de motor zou inmiddels zijn verholpen. Maersk is nu op zoek naar een geschikte haven in Azië om het schip aan te leggen. De Maersk Eindhoven is gebouwd in 2010 en vaart onder de Deense vlag. Het schip heeft een laadcapaciteit van 13.100 TEU. Het schip is ruim 366 meter land en ruim 48 meter breed.

Vorige maand verloor de Maersk Essen 750 containers in de North Pacific . Het schip had op 26 december Xiamen, China, verlaten en was op weg naar Los Angeles toen het ook in zwaar weer verkeerde. De afgelopen maanden lijken een uitzonderlijk jaar te zijn geweest in termen van containerverlies. Tijdens een Brittannia P & I-webinar schatte Simon Burthem, Chief Operating Officer bij TMC Marine, dat in de negen maanden vanaf mei 2020 3000 containers verloren zijn gegaan .
10
POLLUX / Re: POLLUX
Laatste bericht door Willem Visser - wo/17/feb/2021 : 21 : 29
AT5 verslag van de eerste reunie die werd gehouden op 22 april 2006
Pagina's1 2 3 4 5 ... 10
;