Recente berichten

Pagina's 1 2 3 4 5 6 7 ... 10
21
SPELLETJES / Re: SPELLETJES
Laatste bericht door Willem Visser - di/18/jan/2022 : 14 : 27
De oplossing


22
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/18/jan/2022 : 09 : 28
Maersk naar brutowinst van nagenoeg twintig miljard dollar

Maersk heeft vorig jaar een brutowinst (ebit) van bijna twintig miljard dollar geboekt. Dit meldt het concern in een update op basis van voorlopige cijfers over het vierde kwartaal. Die laten zien dat het bedrijfsresultaat (ebitda) over het hele jaar is uitgekomen op ongeveer 24 miljard dollar en de brutowinst op 19,8 miljard dollar. Het laatste cijfer ligt bijna anderhalf miljard dollar boven de laatste 'guidance' van september toen nog een ebit van rond de 18,5 miljard werd voorspeld.

Containertarieven
Maersk dankt die duizelingwekkende resultaten aan de 'uitzonderlijke marktsituatie binnen Ocean (de divisie containervaart red.), veroorzaakt door wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketens, die hebben geleid tot een verdere stijging van de containertarieven', zoals het Deense concern het zelf omschrijft. Over de eerste negen maanden lag de nettowinst slechts iets meer dan een miljard dollar onder de ebit. Over de hele jaar zal er netto dus waarschijnlijk tussen de 18 en 19 miljard onder de streep overblijven. In de eerste negen maanden van 2021 was de winst 27% van de omzet. De return on investment na belastingen lag zelfs boven de 60%.   Maersk publiceert op 9 februari zijn jaarverslag met de definitieve cijfers over 2021 en komt dan ook met een nieuwe prognose voor het eerste kwartaal en heel 2022.

Uitzonderlijke situatie
Een rapportage van de gerenommeerde Britse shipbroker Clarksons laat eveneens zien in welke uitzonderlijke situatie de mondiale scheepvaart tijdens de coronapandemie is beland. Die ClarkSea-index, die de hele scheepvaartsector bestrijkt, kwam uit op een gemiddelde daghuur vorig jaar van 28.700 dollar, 93% meer dan in 2020 en het hoogste niveau sinds 2008. De containervaart springt er uit met een sprong van de chartertarieven van gemiddeld 260% ten opzichte van 2020. Maar ook eigenaren van bulkcarriers hadden een bijzonder lucratief jaar met een bijna-verdrievoudiging van de gemiddelde huurprijzen, blijkt uit de Clarksons-cijfers. Voor de scheepvaart als geheel was 2021 volgens de makelaar het beste jaar sinds 2008, het jaar waarin de wereldwijde bankencrisis losbarstte.
23
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/18/jan/2022 : 09 : 17
DMAIB: schip liep aan de grond nadat de kapitein in slaap viel in zijn hut

Beaumaiden aan de grond vlak bij Bornholm, Denemarken
De Danish Maritime Accident Investigation Board (DMAIB) heeft vorig jaar haar rapport gepubliceerd over het aan de grond lopen van het kustvrachtschip Beaumaiden net voor het Oostzee-eiland Bornholm. Het schip miste een waypoint en voer recht in gevaar omdat de kapitein de brug verliet en in zijn hut in slaap viel, concludeerde DMAIB. Op 15 oktober 2021 vertrok de Beaumaiden vanuit Antwerpen met een lading kunstmest en navigeerde naar de Elbe en het kanaal van Kiel naar de Oostzee en verliet het kanaal op de ochtend van de 17e. Vanuit Kiel ging ze naar het oosten, op weg naar Tallinn. Omstreeks 1700 op de 17e oktober werd de kapitein van de Beaumaiden wakker voor het avondeten en keerde daarna terug naar zijn hut voor een glas wijn en een film. (Volgens het bedrijfsbeleid was bier en alcohol aan boord toegestaan.) Even voor 2000 uur ging de kapitein naar de brug om zijn eerste stuurman af te lossen. Na een kort gesprek nam hij het horloge. Hij was alleen, zoals gebruikelijk aan boord, zonder AB op de uitkijk. Het schip voer een lange, rechte koers op een gestage noordoostelijke koers en haar volgende afslag was over ongeveer vier uur. De wacht verliep rustig, er was weinig verkeer, en de kapitein telefoneerde terwijl het schip verder voer. Na een tijdje ging hij naar zijn hut en schonk nog een glas wijn in en keerde daarmee terug naar de brug, zei DMAIB. Een paar uur later moest hij de koffiemachine gebruiken, en aangezien die in het stuurhuis niet goed werkte, ging hij naar beneden om de koffiemachine in zijn hut te gebruiken. "Terwijl hij in zijn hut was, voelde hij zich moe en ging op het bed liggen om uit te rusten. Daarna viel hij in slaap", schreef DMAIB. Ondertussen zette de Beaumaiden dezelfde koers en snelheid voort. Ze ging voorbij het waypoint voor haar afslag en ging rechtdoor naar de kust op het eiland Bornholm, Denemarken. Omstreeks 0255 merkten de Deense maritieme verkeersleidingsautoriteiten de zich ontwikkelende situatie op en probeerden de Beaumaiden te bereiken via marifoon en haar vermelde satcom-telefoon, maar niemand reageerde.

Om 0325 werd de hoofdwerktuigkundige gewekt door hevige trillingen. Hij ging naar achteren het achterdek en zag dat de lichten op de wal stilstonden, hoewel de propeller nog steeds draaide en voldoende was opwekte. Hij realiseerde zich dat het schip aan de grond moest zijn gelopen ​​en rende naar de brug om het te onderzoeken. Alarmen gingen af ​​en luide muziek speelde. Hij zette de CPP-steun terug op nul en vertrok om de kapitein te zoeken. Samen met de rest van de bemanning controleerden ze voor en achter op lekkages, maar die vonden ze gelukkig niet. De hoofdofficier wekte de kapitein en samen gingen ze naar de brug en stopten het alarm. Nadat ze de situatie hadden besproken, besloten ze om terug te gaan en het schip probeerden los te krijgen; de manoeuvre werkte echter niet en de hoofdwerktuigkundige zette de hoofdmotor af. Kort daarna vertelden de Deense autoriteiten de kapitein dat het schip was aangehouden en niet zou mogen worden gelicht zonder een goedgekeurd bergingsplan. De politie arriveerde om 0525 aan boord en namen de kapitein in hechtenis op verdenking van dronkenschap. Na testen op het station stelden ze vast dat zijn alcoholpromillage boven de wettelijke limiet lag.  "Het is waarschijnlijk dat de invloed van alcohol zijn beoordelingsvermogen heeft aangetast en heeft bijgedragen aan de beslissing om de brug te verlaten en op het bed te rusten terwijl hij in zijn hut was", concludeerde DMAIB. Het schip werd op 20 oktober met succes gelicht door een enkele sleepboot en in de haven van Roenne, Bornholm gebracht. Omdat ze op een zachte bodem was gestrand, liep ze relatief weinig schade op, afgezien van enkele kleine scheurtjes en inkepingen. Na de gronding gingen onderzoekers met DMAIB aan boord om het schip te inspecteren. Ze ontdekten dat het alarmsysteem voor de brugnavigatie (BNWAS) van het schip werkte, maar dat het was uitgeschakeld. De kapitein had de gewoonte om het uit te laten omdat de resetknop zich op een onhandige plaats bevond, en hij vond het "vervelend om elke 3-12 minuten van de navigatiestoel te gaan om het alarm te resetten", aldus DMAIB. Als het was geactiveerd, zou het BNWAS-systeem alarm hebben geslagen in de cabine van de eerste officier om hem te waarschuwen dat er geen beweging op de brug was.  Na het onderzoek besloot de exploitant van het schip zijn beleid te wijzigen en zal nu "een nultolerantiebeleid handhaven voor drugs en alcohol aan boord van zijn schepen".
24
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/18/jan/2022 : 09 : 05
NOAA verbiedt Mexicaanse vissersvloot in de Golf van Mexico uit Amerikaanse havens

Een lancha die illegaal opereert in de Amerikaanse EEZ nabij South Padre Island, Texas
NOAA heeft met ingang van 7 februari alle Mexicaanse vissersvaartuigen die actief zijn in de Golf van Mexico verboden om Amerikaanse havens aan te doen. Grensoverschrijdende illegale visserij is een hardnekkig probleem in de Amerikaanse Golf van Mexico, waar kleine Mexicaanse vissersboten - lancha's - routinematig de Amerikaanse EEZ binnenvaren om op rode snapper te vissen. Bootbemanningen van de Amerikaanse kustwacht, gevestigd in de buurt van Brownsville, Texas, verbieden elk jaar tientallen lancha's, waarbij de vangst in beslag wordt genomen en de vissers worden vastgehouden. NOAA gaf Mexico een negatieve certificering in zijn jaarlijkse internationale visserijrapport voor 2021 vanwege het "voortdurende falen van de regering om ongeoorloofde visserijactiviteiten door kleine gepelde vaartuigen te bestrijden" in Amerikaanse wateren. Als gevolg hiervan kondigde NOAA Fisheries aan dat het alle Mexicaanse vissersvaartuigen die in de Golf van Mexico vissen, zou verbieden om een ​​Amerikaanse zeehaven aan te doen. Deze schepen zullen geen toegang meer krijgen tot havenhavens, faciliteiten of diensten.

"IUU-visserij ondermijnt Amerikaanse vissers die opereren onder de strengste praktijken voor visserijbeheer en instandhoudingswetten, en NOAA zal elk hulpmiddel gebruiken om ervoor te zorgen dat andere landen dezelfde regels volgen", zegt Janet Coit, assistent-beheerder voor NOAA Fisheries.In de loop van boekjaar 2021 hebben bootbemanningen van de Amerikaanse kustwacht 78 lancha's onderschept, 15.000 pond illegale vangst gevangen en 208 vissers vastgehouden langs de zuidkust van Texas. Volgens het 8e district van de kustwacht is het tempo van de illegale activiteiten de afgelopen drie jaar versneld. In een opmerkelijk geval in augustus werkten de bootbemanningen van de kustwacht van South Padre Island, de kotter Pelican en Texas Parks and Wildlife samen om op één dag vier lancha's met 320 pond snapper en 1.160 pond haai te onderscheppen.
25
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - di/18/jan/2022 : 09 : 01
Op hun hoede voor oorlog in Oekraïne, defensieplanners kijken naar Russische amfibieën

Ropucha-klasse landingsschip in een oefening (bestandsafbeelding van de Russische marine
De Russische militaire opbouw langs de grenzen van Oekraïne te midden van voorbereidingen voor een invasie heeft zijn buren gedwongen om elke beweging van het Kremlin nauwlettend in de gaten te houden, inclusief alles van verdachte cyberactiviteit in Oekraïne tot de activering van gepantserde eenheden in het verre Siberië tot de inzet van amfibische aanvalsschepen van de Baltische Vloot.  De tanklandingsvaartuigen van de Ropucha- klasse Kaliningrad, Korolev en Minsk vertrokken zaterdag uit het Russische Oostzeegebied van Kaliningrad, en gingen maandagochtend om ongeveer 1100 uur onder de Grote Belt-brug van Denemarken door, op weg naar de Atlantische Oceaan. Ze zonden geen AIS uit, maar amateur-scheepsspotters registreerden hun bewegingen duidelijk. Alle drie zijn normaal verbonden aan de Baltische Vloot. Hun eindbestemming is niet bekend, maar hun bewegingen hebben tot bezorgdheid geleid. Het Oekraïense leger verwacht een amfibische aanval op Odessa in het geval van een bredere Russische invasie, en de drie Ropuchas zouden strandlandingscapaciteit voor de Zwarte Zeevloot toevoegen.  Elke Ropucha- klasse kan maximaal 12 amfibische APC's en 340 troepen of maximaal drie gevechtstanks vervoeren. Ze zijn uitgerust met een boegdeur om echt op het strand te kunnen landen, maar kunnen ook offshore opereren in een goed dekmodus. De klasse was een bekende plaats in de Bosporus tijdens het hoogtepunt van de Syrische burgeroorlog, toen Ropucha- klasse landingsschepen wapens naar Syrië brachten ter ondersteuning van de Syrische regering.

Bezorgde buren
Russische marinebewegingen in de Oostzee zijn ook een punt van zorg voor buurland Zweden, dat vorige week extra troepen naar het strategische eiland Gotland stuurde als reactie op zeeactiviteit die "afwijkt van het normale beeld". De operations manager van de Zweedse strijdkrachten, luitenant-generaal Lief Michael Claesson, vertelde AP dat een concentratie van Russische landingsvaartuigen voor de kust van Kaliningrad - waaronder drie schepen van de Noordelijke Vloot - aanleiding gaf tot bezorgdheid over de veiligheid van Gotland. Naast de landingsvaartuigen waren verschillende civiele schepen die werden gebruikt voor de aanleg van de Russische Nord Stream 2-pijpleiding, opnieuw  ingezet  van de Russische marinebasis in Kaliningrad naar nieuwe posities in de buurt van Gotland, ver van de pijpleidingroute. Zweedse militaire planners hebben lang de verdediging van het strategische eiland in de gaten gehouden , omdat het een ideale locatie zou zijn voor het plaatsen van Russische luchtverdedigingsbatterijen in geval van oorlog in de Oostzee.





26
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - ma/17/jan/2022 : 18 : 11
Omicron-gevallen ontdekt in Shenzhen en Peking

In China bereikte het aantal Covid-19-gevallen in de hele provincie maandag het hoogste sinds maart 2020, aangezien het land een dagelijkse stijging van 223 nieuwe infecties meldde. De eerste lokale overdracht van de ommicron-variant in Peking werd zaterdag gemeld, terwijl de Olympische Winterspelen snel naderbij kwamen. Autoriteiten in de zuidelijke provincie Guangdong hebben maandag negen nieuwe lokale gevallen gemeld, verspreid over de steden Zhuhai, Meizhou, Zhongshan en de belangrijkste containerhavenbestemming Shenzhen. Shenzhen heeft sinds vorige week een handvol gevallen van de delta-variant geregistreerd, terwijl het zondag zijn eerste omicron-infectie meldde. Goed nieuws: Ningbo, de op twee na grootste containerhaven ter wereld, die de meeste openingsdagen van 2022 gedeeltelijk is afgesloten, worden versoepeld, waardoor het in- en uitstappen veel gemakkelijker wordt voor vrachtwagenchauffeurs die naar de vijf containerterminals van de stad gaan.

Het strikte zero-covid-beleid van Peking heeft lokale uitbraken ingeperkt met massale tests, snelle lockdowns, waakzaam toezicht en uitgebreide quarantaines. Nieuwe varianten zoals omicron hebben echter sinds de herfst uitbraken zien toenemen. Eurasia Group, een in de VS gevestigd adviesbureau, heeft China's inspanningen op het gebied van viruspreventie bovenaan zijn risicobeoordeling voor 2022 geplaatst, wat suggereert dat het beleid de wereldeconomie verder zal belasten. "China bevindt zich in de moeilijkste situatie vanwege een zero-covid-beleid dat in 2020 ongelooflijk succesvol leek, maar nu een strijd is geworden tegen een veel meer overdraagbare variant met bredere lockdowns en vaccins met beperkte effectiviteit", waarschuwden de analisten in een rapport deze week. Verzwakte toeleveringsketens als gevolg van de pandemie worden acuut gevoeld over de hele wereld. Aan de andere kant van de Stille Oceaan werd vorige week door de Pacific Maritime Association gemeld dat 800 havenarbeiders – of één op de 10 van de beroepsbevolking – in de tweelinghavens van Los Angeles en Long Beach om Covid-gerelateerde redenen niet beschikbaar waren.

Het in San Francisco gevestigde expeditiebedrijf en douane-expediteur Flexport biedt een wekelijkse meting, de Ocean Timeliness Indicator genaamd, die de tijd meet vanaf het moment dat de vracht klaar is van de exporteur totdat de importeur de levering in ontvangst neemt.Op de transpacifische oostwaartse richting was de gemiddelde tijd in 2019 voorafgaand aan de pandemie 45 tot 50 dagen. Op 2 januari 2022 bereikte het cijfer een nieuw record van 110 dagen. Evenzo was voor Azië naar Europa de gemiddelde transporttijd vóór de pandemie ongeveer 55 tot 60 dagen, terwijl de situatie op 2 januari 108 dagen was. Peter Sand, hoofdanalist bij Xeneta, vertelde Splash vorige week dat, aangezien de containervaart tot het uiterste wordt gedreven, eventuele schokken verdere stijgingen van de basistarieven of toeslagen kunnen veroorzaken. "Nu het virus zich nog steeds verspreidt en China zijn zero-Covid-strategie handhaaft, kunnen meer havensluitingen of andere zwarte-zwaangebeurtenissen die de spotprijzen zouden doen stijgen niet worden uitgesloten", zei Sand.
27
SPELLETJES / Re: SPELLETJES
Laatste bericht door Willem Visser - ma/17/jan/2022 : 17 : 43
Zoek de 10 verschillen!


Morgen de oplossing
28
WISM-NKM SCHEPEN / Re: WISM/NKM SCHEPEN
Laatste bericht door Willem Visser - ma/17/jan/2022 : 13 : 21
Taras
29
NRM SCHEPEN / Re: wijk-schepen
Laatste bericht door Willem Visser - ma/17/jan/2022 : 13 : 15
ms. "Dalwijk" (ex- "Krachtwijk" en "Ristelheuber IX") van de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij varend met deklading op de Rijn in Duitsland
30
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Willem Visser - ma/17/jan/2022 : 12 : 36
Net even opgezocht Hub, er varen 1287 schepen onder de vlag van Malta 
Pagina's 1 2 3 4 5 6 7 ... 10