Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 55

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com




DE REDDINGBOOT KOMT

Gestart door Gerrit, di/14/jul/2009 : 00 : 31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem visser

Ballonvaarders op drift

Ruim 18 jaar geleden is het alweer. En voor oud-schipper Leen Langbroek (68) voelt het een beetje als 'opa vertelt' wanneer hij terugblikt
op een van de wonderlijkste reddingacties uit zijn carrière. Die keer dat station IJmuiden de melding kreeg om, ver uit de kust, een stel op
drift geraakte ballonvaarders te redden.

Het moment waarop de melding binnenkwam op die bewuste 12e september2000, kan Langbroek zich nog levendig herinneren.
'We hadden net onze vaste oefenavond achter de rug toen om 01.10 uur de pieper ging en we werden teruggeroepen naar het station.
Tot zover niets ongebruikelijks. Maar de hulpvraag was er een die ons allemaal hoogst verbaasde: luchtballon verliest hoogte boven de Noordzee.
Een ballon in nood, daarmee hadden we nog nooit vandoen gehad.'

Veel tijd om daarover na te denken, was er niet. De ballonvaarders, twee Duitsers die deelnamen aan een wedstrijd van België naar Engeland,
zaten flink in de problemen. Vijf kilometer voor de kust van Dover draaide de wind, wat hen deed afdrijven boven zee richting IJsland en Noorwegen.
Geen fijne plek om te zijn wanneer je gastanks langzaam leeg raken, het inktzwarte water steeds dichterbij komt en je geen beschikking hebt over
een reddingvlot. Haast was dus geboden. Ook omdat de ballonvaarders de uitputting nabij waren; al met al hingen ze al zo'n 55 uur in lucht.
Nog binnen de pieren gingen de gashendels van reddingboot Christien dan ook helemaal voorover. Met een snelheid van 30 knopen voer de
reddingboot over de golven richting de mannen in nood, die ergens 40 mijl verderop hulpeloos in hun mandje bungelden.De ballon kwam met een
snelheid van 15 knopen uit het zuiden.

Risico op crash
In het stuurhuis was Langbroek ondertussen druk bezig uit te rekenen waar de reddingboot en de ballon elkaar zouden treffen. Zijn berekeningen
wezen uit dat de redders nét op tijd moesten komen. 'Maar de updates over de marifoon, waaruit bleek dat de ballon alsmaar verder daalde - van
6000 naar 5000 naar 4000 voet - stelden niet echt gerust.' Bovendien was er geen rechtstreeks contact mogelijk met de Duitsers.
De communicatie verliep daarom via een nabijgelegen olieplatform, de Noble Lynda Bossler, dat via Schiphol wél in staat
was om met de ballonvaarders te communiceren en tevens de reddingbootbemanning van alle nodige informatie kon voorzien. Via hen hoorde
Langbroek dat de mannen vanuit de lucht de motoren van de naar hen op zoek zijnde schepen perfect konden horen. Ook het klapperende
geluid van reddingboot Christien was duidelijk te onderscheiden. Ondertussen boden verschillende kapiteins van andere gealarmeerde boten aan
om bij hen aan dek een noodlanding te maken. Maar de ballonvaarders wachtten liever de reddingboot af. Het risico op ongelukken was te groot.
'Logisch', herinnert Langbroek. 'Er zit geen rem op zo'n ballon. Grote kans dus dat die óf tegen de zijkant van een schip óf in zee zou zijn gecrasht.'

Veilig aan boord
Toen reddingboot Christien eindelijk onder hen opdoemde, en de ballonvaarders gecontroleerd afdaalden naar zeeniveau, zette de schipper de
neus van de reddingboot vol tegen de mand. Even later trokken de opstappers de Duitsers veilig aan boord. Aan hun angstige ogen te zie,
was dat geen moment te laat. Langbroek: 'Die kerels dachten dat hun laatste uur had geslagen. Toen we zo'n zeven uur na vertrek de pier weer
binnenvoeren, liepen de tranen over de wangen. Beiden beseften maar al te goed dat dit avontuur ook een heel ander einde had kunnen hebben.'
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

KNRM Oudeschild gealarmeerd voor medisch noodgeval haven Oudeschild

10-10-2018 TEXEL DE KOOG
Dinsdagmorgen is de Cornelis Dito al onderweg geweest voor een vastgelopen jacht en dinsdagavond gaat om 21.53 het
alarm voor de bemanning van reddingstation Oudeschild-Texel voor een medisch noodgeval in de haven van Oudeschild.

Op een charterschip in de haven is een 16 jarige Duitse jongen onwel geworden met hartproblemen.Op dat moment is er
op Texel geen van de twee reguliere ambulances beschikbaar. Hierop word ook de traumaheli lifeliner 1 gealarmeerd en
vliegt naar Oudeschild. De bemanning van de Cornelis Dito gaat aan boord van het charterschip en verleent eerste hulp,
in afwachting van een huisarts, die ook opgeroepen is. Nadat deze geariveerd is blijkt de situatie van het slachtoffer dusdanig
zorgwekkend, dat deze wordt getransporteerd met de traumaheli naar het VU in Amsterdam.

De bemanning keert terug naar het boothuis en om 23.15 ligt alles weer gereed voor de volgende inzet.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

za/13/okt/2018 : 12 : 32 #32 Laatste wijziging: za/13/okt/2018 : 12 : 33 door Willem Visser
Nachtelijke assistentie ambulancedienst

12-10-2018 MEDEMBLIK
In de nacht van donderdag op vrijdag is reddingboot Bernardine van KNRM Medemblik gealameerd voor assistentie aan de ambulancedienst.
Rond half vier, in het holst van de nacht, worden de bemanningsleden van KNRM Medemblik opgeschrikt door hun alarmpager.
De Alarmcentrale in Alkmaar maakt alarm voor reddingboot Bernardine om te assisteren aan de ambulancedienst.
Kort na alarm vertrekt reddingboot Bernardine naar het Regatta Centrum van Medemblik. Daar aangekomen wordt het betreffende jacht opgezocht
en een opstapper overgezet om eerste hulp te verlenen. Een andere opstapper wordt naar het hek gebracht om het ambulancepersoneel op te wachten.
Het ambulancepersoneel wordt begeleidt naar de hulpvrager alwaar de zorg wordt overgedragen. De reddingboot kan dan weer retour naar het
reddingsstation, zodat de bemanningsleden nog een paar uurtjes slaap kunnen pakken, voordat de nieuwe werkdag weer begint.
Dit is alweer de zevende assistentie aan de ambulancedienst voor 2018 en brengt het totaal aantal inzetten op 61. Voor KNRM Medemblik/Andijk
het drukste jaar ooit.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

ma/15/okt/2018 : 13 : 22 #33 Laatste wijziging: za/13/jul/2019 : 00 : 00 door willem visser
Kitesurfer in hoofdvaarwater Westerschelde

13-10-2018 BRESKENS
De reddingboot van Breskens is zaterdagmiddag met spoed uitgerukt voor een kitesurfer. De surfer dreef het hoofdvaarwater in
nabij Borssele en kon niet op eigen kracht terug komen. Zaterdagmiddag alarm voor de reddingbootbemanning van Breskens.
Het Kustwachtcentrum meldt dat er een kitesurfer in problemen is nabij Borssele en vraagt om met spoed ter plaatste te gaan.

Wanneer reddingboot Zeemanshoop de haven van Breskens verlaat, roept ook het werkschip Coastal Chariot de verkeerscentrale op.
Zij hebben de kitesurfer in zicht en gaan hem proberen aan boord te krijgen. Dit lukt. Wanneer reddingboot Zeemanshoop ter plaatse is,
nemen we de surfer en materieel over van de Coastal Chariot. De surfer is vermoeid, maar verder in orde.

In overleg met het Schelde Coördinatie Centrum wordt besloten om de surfer over te brengen naar Rijkswaterstaat patrouillevaartuig
RWS 79. Zij zullen het verder afhandelen en de surfer aan land brengen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

20-10-2018 URK
Opstapper KNRM Urk haalt zijn bruid op per reddingboot


Vrijdag 12 oktober 2018 traden Jan Jurie Brands en Anita Kramer in het huwelijksbootje. Als opstapper van de KNRM kan dit natuurlijk maar op één manier.
Vrijdagmorgen 12 oktober werd de reddingboot Marinus Cornelis uit het water gehaald en onder begeleiding van enkele collega's KNRM'ers en de nodige
rook/ fakkels werd de bruid opgehaald. Uiteraard zat de bruidegom achter het roer van de reddingboot.
Het is een ludieke manier wat veel bekijks trok en leverden mooie plaatjes op.

Op de foto's: reddingboot Marinus Cornelis met een aantal opstappers en de bruidegom Jan Jurie Brands




GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Twee inzetten op zaterdagmiddag voor KNRM Medemblik

27-10-2018ANDIJK / MEDEMBLIK
Zaterdagmiddag zijn de reddingboten van KNRM Medemblik twee keer gealarmeerd door het Kustwacht Centrum in Den Helder.
Een zeilboot met motorstoring en een onbemande catamaran werden door de reddingboten naar de kant gebracht.

Rond kwart voor twee werd er alarm gemaakt voor een zeiljacht van 11 meter welke kampte met motorstoring.
Aan boord zat een gezin met twee jonge kinderen. Kort na alarm lag reddingboot 't Span uit Andijk langszij het zeijacht.
Er werd een opstapper overgezet en het zeiljacht zeilde op de fok door tot vlak voor de haven.
Daar is de zeilboot langszij reddingboot 't Span vastgemaakt en zo afgemeerd in de eigen vaste ligplaats in de haven van Andijk.

Om zes uur wederom alarm voor de reddingboten van KNRM Medemblik. Dit keer voor een onbemande catamaran die afdreef
in de haven voor het stoomgemaal tussen Medemblik en Onderdijk. De catamaran lag al enkele maanden voor anker in de haven,
maar omstanders hadden gemerkt dat de catamaran op drift was geraakt.

Bij aankomst van reddingboot Bernardine uit Medemblik bleek de catamaran ondertussen aan de grond vastgelopen te zijn.
Er werden opstappers overgezet en gecontroleerd of er iemand aan boord was. Toen dit niet het geval bleek is er een
sleepverbinding gemaakt. Ook reddingboot 't Span uit Andijk heeft opstappers overgezet en met vereende krachten is de
catamaran losgetrokken en afgemeerd aan een steiger in de stoomhaven. Aldaar is het overgedragen aan de autoriteiten en
konden de reddingboten terug naar het reddingsstation.




GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Vissen eindigt op het strand

Dinsdagmiddag is reddingboot Zeemanshoop uitgevaren voor een sportvisboot met motor problemen.
De sportvisboot is van het strand afgesleept en afgemeerd in de buitenhaven van Vlissingen.

Twee sportvissers zijn aan het vissen op de Westerschelde voor het strand van Vlissingen.
Na een tijdje vissen begeeft de motor het en om te voorkomen dat ze op de strand belanden gooien ze een dreg uit
en roepen hulp in via de Verkeerscentrale Vlissingen. Een loodsboot schiet te hulp maar kan helaas niet dicht genoeg erbij komen.

Kort daarop gaan de piepers van de reddingboot bemanning. Na vertrek van reddingboot Zeemanshoop zetten zij gelijk
koers richting Vlissingen waar ze snel ter plaatse zijn.

Er wordt een sleepverbinding gemaakt en de sportvisboot wordt van het strand gesleept naar dieper water en daarna meegenomen
veilig de haven in. De boot wordt aan de Poseidon steiger afgemeerd waarna de reddingboot weer retour station gaat.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Zeeman met hartklachten per helikopter naar ziekenhuis

12 februari 2019
Dinsdagmorgen om 03.15 uur gepaged voor een Medische Evacuatie. De KNRM reddingboot ‘Jeanine Parqui’ vertrok
om 03.35 uur de Berghaven met ambulance personeel. De KNRM Radio Medische Dienst vond de situatie dusdanig
ernstig dat er ook een helikopter werd gealarmeerd.

Om 04.20 langszij de geankerde tanker in positie 52.55.80 Noord en 003.42.60 Oost. Een opstapper en ambulance
broeder overgezet op de tanker, en een eerste schouwing gedaan bij de 44-jarige zeeman. 5 minuten later kwam de
SAR helikopter, deze leverde een medic en een kikvorsman.

Het bleek dat de man alle verschijnselen van hartklachten had. In overleg is besloten de patiënt per helikopter te
vervoeren naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Opstapper en ambulancier om 05.30 uur weer aan boord
van de reddingboot genomen, retour Berghaven, waar om 06.15 uur werd aangemeerd.


GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

ma/11/mrt/2019 : 14 : 39 #38 Laatste wijziging: ma/11/mrt/2019 : 14 : 40 door willem visser
KNRM redt groot binnenvaartschip van zinken op beruchte plek IJsselmeer

Op het IJsselmeer is een binnenvaartschip in de problemen gekomen door de storm. Het schip MS Bonito, met drie mensen
aan boord, maakte water, maar werd in de buurt van Lemmer door de bemanning zelf 'met de kont op de dijk' gezet.
Daarmee was het grootste gevaar geweken. Vervolgens kwamen meerdere reddingsboten van de Koninklijke Nederlandse
Reddingsmaatschappij (KNRM), van de stations Lemmer en Urk, ter plaatse om het water weg te pompen. Hiervoor werden
drie pompen ingezet. De situatie was even na middernacht onder controle. De bemanning is ongedeerd gebleven. Het 110
meter lange vrachtschip schip kwam in de problemen op 1 kilometer van de beruchte Rotterdamse Hoek. Daar komen
schepen vaker dan elders in de problemen. Voor zondagavond was op het IJsselmeer storm voorspeld.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE