Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 58

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com

Re: DE KNSM DOOR DE JAREN HEEN

Gestart door willem visser, zo/27/sep/2009 : 23 : 40

Vorige topic - Volgende topic

Ron Swaab

Citaat van: ed ott op di/27/aug/2019 : 14 : 43 wat een, natuurlijk gratis, boboreservaat gezuip gevreet voor z'n klein bootje

Schoot mij ook te binnen Ed bij het zien van die foto,s.
Moest gelijk denken aan de welbekende rantsoenen als ik bij de Hofjood voor een tweede portie opsnit kwam en er gierig een paar plakjes op een schaaltje werden gelegd,en ik bij vertrek uit de pantry (boven) achterna geroepen werd dat dit het laatste voor vandaag was........tja,waren dan vreemde tijden als je dit zo ziet......
Eerlijkheid kent geen tijd.......

ed ott

do/29/aug/2019 : 12 : 59 #131 Laatste wijziging: do/29/aug/2019 : 13 : 00 door ed ott
ron, jou   opsnit  stukje doet mij ook weer aan al dat geneuzel over een paar plakjes kaas voor de nacht-trommel denken, ik had voor m'n knsm leven nog nooit van het woord opsnit gehoord.
de nachttrommel was z'n emaile/stalen broodtrommel met wat overgebleven kaas/vlees en brood erin om de nacht door te brengen.
 deze werd dan in de hete-top v/d machinekamer gezet en later kon je hem meenemen naar beneden.
door de warmte was het in de trommel een zweetboeltje en deden we s'nachts het brood met zweetkaas ertussen roosteren op de hote-plate die beneden in de MK stond en dit was lekker, aan het vlees had je dus niets.
 dus vroeg ik ipv vlees meer kaas , leek mij niet zo ingewikkeld, maar ach?.
 is uiteindelijk wel goed gekomen , maar heeft wel even geduurd, nu moet ik  er allemaal brullend/lachen maar toen waren het eetproblemen.
 al had je op de meeste schepen natuurlijk niet van die brakwater oelewappers.
gred

Ron Swaab

do/29/aug/2019 : 13 : 22 #132 Laatste wijziging: do/29/aug/2019 : 14 : 00 door Ron Swaab
Hoi Ed

Gelukkig waren er ook leuke bedienden die stiekem wat kaas en worst voor ons pikten.....
Natuurlijk ook hofjoden die zelfs in onze ijskast in de pantry kwamen neuzen of er "verdachte" rantsoenen in stonden.
Tja,toen hadden we nog niet de luxe van een eigen ijskastje in de hut.
Meestal was ik goede maatjes met de bakker,en hij zorgde er wel voor dat we spullen hadden
om op zaterdagmiddag een schurfie te kunnen maken in de messroom terwijl we in het hok
ernaast een kaartje zaten te maken.....leuke tijden die ik nu weer voor me zie!

Groet Ron.
Eerlijkheid kent geen tijd.......

willem visser

Hoe zou de KNSM er uit hebben gezien als er geen containers waren geweest? (foto genomen in 1979)
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE