Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 58

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com

Re: NRM - ONTDEK JE PLEKJE

Gestart door Bertus †, do/ 1/jul/2010 : 23 : 12

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit

Het verhaal en de foto's zijn van Do Strijp, maar fijn dat je reageert Jan   :smilie_happy_thumbup:
Groetjes Gerrit

Jan Prins van Wijngaarden

Had ik begrepen Gerrit, maar ik vond het gewoon een mooi verhaal.

Vriendelijke groet,
Jan

Hubertus

Inderdaad andere tijden zeg dat verhaal van Do Strijp .   

Jan Prins van Wijngaarden

do/10/jan/2019 : 22 : 22 #813 Laatste wijziging: do/10/jan/2019 : 22 : 32 door Jan Prins van Wijngaarden
Citaat van: Gerrit Hofmeijer op do/10/jan/2019 : 20 : 19
Het verhaal en de foto's zijn van Do Strijp, maar fijn dat je reageert Jan   :smilie_happy_thumbup:

Eigenlijk zouden wat meer Kroonvaarders wat vaker moeten reageren, op geplaatste berichten, zoals ook
de wens van ons aller Ton was.

Gerrit

ss. Zuidwijk nr. 2.

Mijn vader had de ss Zuidwijk van voren iets dieper geladen(als je dan soms vast kwam te zitten viel je niet dwars). Opvarend langs een zandbank,voelde we een stevige tik.Mijn moeder kwam naar buiten uit de roef deur en wees naar beneden(een teken dat we iets geraakt hadden)Kilometerstand in scheepsjournaal genoteerd en later doorgegeven aan
Wasserbouw(Duitse dienst van bebakening).Mijn vader liet in ruim een via de pompenkoker water pijlen(lijntje met aan einde metalen pijlstokje van ongeveer 15 cm.) En na enige tijd bleek er water in ruim 1 te staan,gestopt anker er onder ,en luisteren.Maar door geluid van langsstromend rivierwater,en rollend grint op de rivierbodem was er niks te horen.Dus in het midden van het ruim van voren af aan ,en ja er was een klinknagel uit en een zat scheef en liet ook water door.Gaatje afgedicht met stempel.Ruim met  dubbele handpomp lens (leeg) gepompt.Bij Karlsruhe de haven in want daar moesten we lossen. Mijn vader ging altijd met de kop(voorkant) richting uitgang afmeren.Maar ach toen het roer dwars achter de kont lag,en de schroeven weer in werking werden gesteld .Een doffe klap op achterdek,er was geen roer meer onder achterschip.Langzaam met een schroef vooruit en andere achteruit naar de wal gekomen.Lading gelost,mijn vader was met de roeiboot en een man extra,met haakstok het roer gaan zoeken.Met een lierdraad met haak er aan vast kunnen maken aan de harpsluiting die aan roerblad zat.Daar werd op stil water een lierdraad aan vast gemaakt .Dan rammelde het roer niet als de wind van achteren was.Toen we gelost waren twee visbouten geplast.Visbout is een 3/8 WW boutje met grote bolle kop,uitlopend in punt,en daar weer een klein gaatje in.Werkwijze
een dubbele lijn aan SB,en er aan vast een enkel lijntje BB.Dan van voren af aan onder de romp  trekken Enkele lijn doorhalen zodat dubbele lijn ruim voorbij gat  is.Dubbele lijn
ver uit elkaar trekken zodat V onder de romp ontstaat.Afdichting van gat even er af,stukje stalen pen aan dun staaldraadje laten zakken.Dubbele lijn omhoog halen,visbout met met hennep en vet onder de kop er aan vast,en in ruim binnentrekken,dan sluiering er op en vastdraaien en alles was weer dicht.Roer met kraan op de luiken van ruim 5.
We zijn toen naar Straatsburg gesleept(vraag me niet hoe dat weet ik niet meer)Boven de Zuidsluis was een scheepswerf met een helling.We hebben daar een hele tijd gelegen om roer te repareren.Bemanning ging voor groot deel met ander boten naar huis.
Met Pa in de roeiboot rond gezworven,veel gevist en gestroopt.Met de roeiboot gezeild,wel met zwemvest aan.In de fundatie van de helling stond op veel plaatsen water ,met plantjes en soms kleine visjes(allemaal los gelaten)De onderwaterromp van Zuidwijk eens goed in de teer gezet ,en veel ander schilderwerk uitgevoerd.
Later hoorden we dat de Wasserbou een stuk schroefas had opgevist met 2 bladen er nog aan.

Groetjes Gerrit