di/20/aug/2019 : 19 : 19

Nieuws:

Werkt iets niet? Meld het hier, we zijn u dankbaar!

SURINAME

Gestart door Gerrit, za/25/jul/2015 : 18 : 45

Vorige topic - Volgende topic

Ron Swaab

De Heiligenweg in Paramaribo met een kanaal en een tramspoor

De Heiligenweg in Paramaribo met ezelskarren. In het midden een waterput
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

Nou mannen....met het hete weer vandaag gaat er wel een PARBO in denk ik....?!

De brouwerij van de Surinaamse Brouwerij in Paramaribo

Ron Swaab

di/25/jun/2019 : 19 : 25 #62 Laatste wijziging: di/25/jun/2019 : 19 : 26 door Ron
Hierbij de laatste uit de serie,ik hoop dat jullie er  van hebben kunnen genieten.

Groet,Ron.

Damesgezelschap in de tuin, waarschijnlijk bij de Surinaamse Brouwerij in Paramaribo

Het KLM-kantoor in de Steenbakkerijstraat in Paramaribo

De Hoogduitse synagoge in Keizerstraat in Paramaribo

De hoofdmoskee van de Surinaams-Islamitische Vereniging in de Keizerstraat te Paramaribo

Het Departement van Financiën en het Gerechtsgebouw in de Oranjestraat te Paramaribo. Op de achtergrond het Gebouw der Staten

Jan Prins van Wijngaarden

Citaat van: Ron op di/25/jun/2019 : 19 : 25 Hierbij de laatste uit de serie,ik hoop dat jullie er  van hebben kunnen genieten.

Groet,Ron.

Nou Ron, ik heb zeker genoten van deze foto's uit "ons" verleden.... :smiley_takepicture:
Vele herinneringen kwamen weer voorbij..... :smiley_chitchat:
Er waren foto's bij, "ver" voor mijn tijd, maar er zat zoveel herkenbaars tussen....

ron swaab

Moengo, ook Mungo, is een plaats en ressort in het oosten van Suriname,
gelegen aan de rivier de Cottica, in het district Marowijne.
In 2004 had het ressort Moengo, waartoe ook de gelijknamige plaats behoort, 9753 inwoners.

De Cotticarivier omstreeks 1930

De plaats is in het begin van de 20e eeuw gesticht, nadat de Surinaamsche Bauxiet Maatschappij
in het gebied winbare voorraden bauxiet had ontdekt.

Aanvankelijk was Moengo alleen via de rivier bereikbaar.
De Cotticarivier werd bevaarbaar gemaakt voor zeeschepen die te Moengo de bauxiet kwamen ophalen.

Casa - Blanca, het woonhuis van de directeur van de bauxietfabriek in Moengo foto ca. 1930

In 1922 werd de eerste bauxiet geëxporteerd naar Trinidad om van daaruit te worden vervoerd
naar de Verenigde Staten.
Moengo beschikte over een haven met zwaaikom, waar de schepen konden draaien.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de transporten beveiligd door Amerikaanse soldaten
en door de Surinaamse Schutterij.

Eind jaren twintig werd een weg naar Albina aangelegd.
In 1955 werd een airstrip aangelegd (code MOJ), en sinds 1964 is Moengo vanuit Paramaribo
via de weg naar Albina bereikbaar (Oost-Westverbinding)

Door de bouw van de Jules Wijdenboschbrug is de reistijd vanuit Paramaribo nog flink verkort.
Van Langatabbetje loopt een moeizaam onderhouden weg naar Moengo.

Tijdens de Binnenlandse Oorlog die in de jaren tachtig woedde tussen het Nationale Leger
van Suriname en het Junglecommando,werd bauxietwinning buiten Moengo te gevaarlijk geacht.
Moengo stond echter zelf ook op een winbare laag bauxiet. Het plaatsje werd daarom gedeeltelijk ontmanteld
om deze bauxiet te kunnen winnen, waarbij een deel van de huizen als bouwpakket werd verkocht.

Toen de bauxietlagen uitgeput raakten, werd ook de bauxietfabriek ontmanteld.
De bauxietwinning werd verplaatst naar de Coermotibo-mijn.
De bauxiet wordt van daar met duwboten naar Paranam vervoerd om te worden verwerkt tot aluinaarde.

Van 1932 tot 1945 was Moengo de hoofdplaats van het district Marowijne.
In de periode ervoor en erna was Albina de hoofdplaats van het district.

Hubertus

Mooi dat relaas en foto's v Moengo etc
Ik was er een paar keer en ook in het British QuYana deel ver de rivier op naar Macenzi .  Interresant het terug te zien

Bedankt weer Ron

ron swaab

KeesvH

Dank voor de mooie reportage Ron.
Groetjes en een goed weekend, Kees :smiley_typing: