Register
ma/23/sep/2019 : 09 : 53

Nieuws:

Beste gast, in totaal ziet u 25 topics die wij voor u hebben open gezet.  In totaal hebben wij 226 topics, met nog veel meer foto's, filmpjes, verhalen etc.  Wilt u meer zien, registreer u dan gratis op https://kroonvaardersforum.com




Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ron Swaab

di/10/sep/2019 : 18 : 39 #3650 Laatste wijziging: di/10/sep/2019 : 18 : 41 door Ron Swaab
Zo maar een stukje uit een ander topic......  :smiley_typing:

Als eerste motorschip in de zeevaart wordt de Deense Selandia uit 1912 genoemd.
De Deense Oostaziatische Compagnie beloofde een motorschip te laten bouwen voor de lijn op Bangkok,
wanneer de bekende Kopenhaagse scheepsbouwer  Burmeister & Wain er in slaagde
om een dieselmotor te bouwen voor een schip van 7000 ton.

Volgens een krantenartikel uit 1937 werd verteld dat de Selandia, toen zij haar eerste reis naar het Oosten maakte,
ten gevolge van het ontbreken van een schoorsteen herhaaldelijk aangezien werd voor een schip dat averij had geleden,
maar desondanks uitstekend manoeuvreren kon.




Mooi stukje om helemaal te lezen,vooral voor de vetputters onder ons:Van stoomvaart en oude motoren...

http://vaartips.nl/motoren.htm

Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

wo/11/sep/2019 : 22 : 20 #3651 Laatste wijziging: wo/11/sep/2019 : 23 : 03 door Ron Swaab
kopie van mijn bericht in de messroom,zodat ook de gasten weten wat de reden is dat er
minder/geen scheepvaartnieuws voorlopig meer te verwachten is,,,in ieder geval niet van mij,
maar misschien voelt een ander zich geroepen.


Denk dat de "gang"er niet in wil komen Willem,in het forum uiteraard.
Heb mijn best gedaan om het topic scheepvaartnieuws dagelijks te voorzien van de meest uiteenlopende berichten,
maar (zoals ik het in het andere topic al toelicht) is het vechten tegen de bierkaai.

Huub is een interessant topic gestart,maar ook hij krijgt niet de "aandacht"
(dmv vragen/op/aanmerkingen/interesse tonen}die het topic en hij verdiend.

Ik neem even een kustreisverlof op,zie je later.

Ron.

VECHTEN TEGEN DE BIERKAAI

De uitdrukking 'vechten tegen de bierkaai' betekent dat je tegen beter weten in iets probeert te bereiken,
nutteloos werk doet of  iets onmogelijks onderneemt .
Deze uitdrukking bestaat al eeuwen in de Nederlandse taal en verwijst naar een kade in Amsterdam
waar vroeger inderdaad gevochten werd.



Tegenwoordig wordt de naam Bierkaai niet meer op een geografische manier gebruikt in Amsterdam,
maar vroeger vormde het de benaming van een stuk van de huidige Oudezijds Voorburgwal in het Amsterdamse centrum, vlak bij de Oude Kerk.
Niet alleen de kade, maar ook de steegjes en straatjes in de buurt van de kade werden tot de Bierkaai gerekend.
Aan de Bierkaai werd bier dat geïmporteerd werd aan de wal gebracht.

De meeste mannen die bij de Bierkaai woonden waren betrokken bij deze zware arbeid. Ze sjouwden de hele dag met zware biervaten.
De import van bier bestond al vanaf de middeleeuwen en veruit het merendeel van het gerstenat was afkomstig uit Duitsland.
Omdat de arbeid zo zwaar was, waren de mannen die bij de Bierkaai werkten vaak erg sterk.
De uitdrukking heeft hier mee te maken en gaat terug op een oud volksvermaak.
Over dit volksvermaak wordt onder andere geschreven in het boek  De Volksvermaken uit 1871, geschreven door Jan Ter Gouw.



In dit boek beschrijft Ter Gouw waar 'het volk' zich ter vermaak door de eeuwen heen zoal mee bezighield.
Volgens Ter Gouw was een belangrijke vorm van vermaak onder de lagere klassen van de bevolking het 'hoopvechten.'
Hierbij namen jongens en mannen uit de ene buurt het in gevechten op tegen jongens en mannen uit andere buurten, puur voor de lol.

Ter Gouw stelt dat deze vorm van vermaak eeuwenlang populair was in zowel Nederlandse steden als op het platteland.
Deze gevechten waren de autoriteiten een doorn in het oog, maar Ter Gouw stelt dat er pas in de Franse tijd  (1795-1813)
een einde is gekomen aan dit vermaak.

In Amsterdam noemt hij verschillende buurten die het tegen elkaar opnamen, zoals de Ridder- en Jonkerstraten, de Jodenhoek en ook de Bierkaai.
Het geval was dat de mannen van de Bierkaai vrijwel onoverwinnelijk waren, ze waren duidelijk sterker dan jongens en mannen
 uit alle andere buurten in Amsterdam.
Dit kwam door het zware werk dat ze moesten verrichten.
Hierdoor was het voor mensen uit andere buurten in Amsterdam onbegonnen werk om het op te nemen tegen de mannen van de Bierkaai
en daar komt dan ook de uitdrukking 'vechten tegen de Bierkaai' vandaan.
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

'Foutje, bedankt'

Een ongelukje in de categorie 'Foutje, bedankt': een peperduur superjacht kukelt om
in het droogdok van een vermaarde scheepswerf.
De verzekering vergoedt ongetwijfeld de materiële schade, maar de deuk in je imago moet je zelf verhelpen.



Het overkwam de Genuese werf Amico & Co vorige week tijdens het droogzetten van de negentig meter
lange 'Nero' van de Ierse miljardair Denis O'Brien.



Amico is een gerenommeerde naam onder bezitters van rijkeluisspeeltjes en is als één van de
weinige ter wereld gespecialiseerd in reparatie en verbouwing (retrofit) van superjachten.



De afgelopen jaren ontwikkelden de Italianen speciaal voor dit werk een heuse 'hub'.
Die beschikt over een scheepslift met een hefvermogen van vierduizend ton, een 170 meter lang droogdok en een spuithal van ruim honderd meter.



Die superdeluxe uitrusting legt Amico geen windeieren.
Jaarlijks worden er zo'n 135 klussen uitgevoerd, waarvan de duurste niet
minder dan 92 miljoen euro in het laatje bracht.
In dat soort omstandigheden wil je niet dat een schip omvalt.



Het is overigens maar de vraag of O'Brien zich er erg druk over maakt.
Volgens de jachtspotters-site Superyaghtfan is de Ier goed voor ruim vier miljard dollar
en kan hij zich altijd nog verplaatsen in zijn bijna nieuwe Gulfstream G650.



Dat is volgens kenners één van de fijnste privéjets die er te koop is.
En dat al vanaf zo'n zeventig miljoen dollar.



Volgens Superyaghtfan hing aan de 'Nero' zo'n zelfde prijskaartje. Als dat klopt, is het een koopje.
Jarenlang gold als vuistregel dat je ongeveer een miljoen dollar voor een strekkende meter superjacht kwijt was,
maar tegenwoordig krijg je een stuk minder centimeters voor je miljoen.
Misschien speelt mee dat het schip, nogal atypisch, is gebouwd op  een Chinese werf (Yantai Raffles Shipyard)
en niet door een chique Europese jachtbouwer.



Toch is de term chique wel degelijk van toepassing op de 'Nero'.
Het schip uit 2007 is namelijk gebouwd naar het voorbeeld van de Corsair-jachten
van de befaamde Amerikaanse bankier J.P. Morgan uit de eerste helft van de twintigste eeuw.
Chiquer dan dat was er niet.
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

ma/16/sep/2019 : 16 : 04 #3653 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 16 : 06 door Ron Swaab
Dozijn doden bij schipbreuk toeristenboot in India

In het zuidoosten van India zijn twaalf mensen verdronken en tientallen vermist
nadat een toeristenboot was gekapseisd en gezonken, zo hebben de politie en plaatselijke media gemeld.
Het schip, The Royal Vashishta, vervoerde zowat zestig mensen, overwegend Indiase toeristen,
over de rivier Godavari naar een picknickplaats nabij Rajahmundry in de deelstaat Andhra Pradesh.



Hulpverleners hebben twaalf lichamen geborgen en hebben zeventien anderen kunnen redden,
meldt het persbureau Press Trust of India. Het debiet van de rivier was sinds een week snel.


Het schip is afhankelijk van de autoriteiten van de zuidelijke deelstaat, meldden plaatselijke media.

Hoe het scheepsongeluk heeft kunnen gebeuren is nog onduidelijk.
Overladen en slecht onderhouden schepen alsmede geringe veiligheidsmaatregelen veroorzaken
dikwijls dergelijke ongevallen op waterlopen in India, vooral tijdens de moesson.


https://www.dhakatribune.com/world/south-asia/2019/09/15/3-dead-44-missing-in-india-boat-accident
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

ma/16/sep/2019 : 16 : 30 #3654 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 16 : 31 door Ron Swaab
104 jaar oud zeilschip Tecla volbrengt Noord-Westelijke Doorvaart


Winkel (NH) - De op 1 augustus uit Istaafjeissat, Groenland, vertrokken Tecla
laat op 15 September weten dat zij met succes de Noord Westelijke doorvaar heeft volbracht.
Na 45 dagen varen en meer dan 3200 zeemijl af gelegd te hebben heeft dit traditionele zeilschip
de Poolcirkel weer verlaten, en heeft daarmee de Pacific kant gereikt.
Dit wordt door het Scott Polar Research instituut gezien als de succesvolle doorvaart.



De bemanning bestaande uit Kapitein Gijs Sluik, stuurmannen Sam Dubois en Jet Sluik en gast bemanning Hester Jiskoot, Megan Bowling, Steven Luitjens, Jim Shaw, Rob Horner, Bob Wigt, Kees Gerritsen, Paul Sharman, Joanne Richardson, Julianna Ericson, Peter Gijsbers en Simon Damant van 6 verschillende nationaliteiten, hebben deze expeditie door het noorden van Canada volbracht. Kapitein Gijs Sluik laat weten "I, Gijs Sluik, master of the gallant ship Tecla hereby proudly announce that we have successfully completed the North West Passage after crossing the Arctic Circle in the Bering Strait, 66'34N 167'52W. Well done crew and well done Tecla"



Tijdens de reis hebben zij alle soorten weer mee mogen maken en vele soorten ijs kunnen waarnemen. Beginnende met ijsbergen afkomstig van gletsjers in Groenland, tot aan meer jaren ijs dat door Franklin Strait en Peel Sound naar het noorden dreef. Dagen achtereen hebben zij op ijswacht gestaan in de pool nachten, waar de zon niet ondergaat. Om nu in september, buiten het gevaar van ijs, te kunnen genieten van donkere nachten vol Noorderlicht.



De gekozen route was volledig afhankelijk van de ijscondities en kwam voor de Tecla neer op Lancaster Sound, Barrow Strait, Peel Sound, Franklin Strait, Rae Strait, Simpson Strait, Coronation gulf, Amundsen gulf, Beaufort Sea, Chuckchi Sea and Bearing Strait. Deze route is ooit tussen 1903 en 1906 bevaren door Roald Amundsen met de Gjoa. Het eerste schip dat de Noord Westelijke Doorvaart ooit wist te bevaren. De Tecla heeft beide overwinterhaver van Amundsen aangedaan en de gedenktekens hieraan bezocht, zowel in Gjoa Haven als op Herschel Island.



De Tecla werd als Haring Logger gebouwd in 1915 te Vlaardingen. Sinds 1989 vaart zij echter met gast bemanning. Na in 2014 thuis te zijn gekomen van een 20 maanden durende wereld omzeiling werd al snel het idee opgevat om meer unieke reizen te gaan maken en werd er eerst zeil gezet naar de Poolcirkel in IJsland en Groenland. Vanaf 2017 zijn de voorbereidingen voor de Noord Westelijke Doorvaart begonnen en kwam de dag van vertrek steeds dichterbij.



Met het volbrengen van de Noord Westelijke Doorvaart begint de Tecla aan haar reis rond Amerika, met in december de ronding van Kaap Hoorn. Hierna zal de Tecla South Georgia, Zuid Afrika en de Azoren aan doen, voordat zij wederom zeil zet naar Groenland. De verwachte thuiskomst van de Tecla is in oktober 2020 na 18 maanden van huis te zijn geweest.



De bemanning van de Tecla laat weten dat aan boord alles wel is. De succesvolle doorvaart is gevierd aan dek in de zon. De verwachting is dat het schip in de avond van 15 of vroege ochtend van 16 september in Nome, Alaska aan zal komen.

Meer informatie (aanrader!) www.tecla-sailing.com
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

ma/16/sep/2019 : 16 : 49 #3655 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 16 : 55 door Ron Swaab
Iran brengt schip met olie op

De Iraanse kustwacht heeft bij een eilandje in de Perzische Golf een schip opgebracht.
Het zou olie smokkelen en onderweg zijn geweest naar de Verenigde Arabische Emiraten.
Volgens Iraanse media had de boot slechts 250.000 liter diesel aan boord.
De bemanning is aangehouden door leden van de Revolutionaire Garde en overgebracht naar de provincie Hormozgan.



De boot, mogelijk een bunkertanker, werd aangehouden bij het eilandje Groter Tunb,
op circa 135 kilometer afstand van de haven Bandar Abbas.


Nader nieuws volgt...............
Eerlijkheid kent geen tijd.......

willem visser

Ik weet niet waar jij dat scheepvaartnieuws overal vandaan haalt Ron, maar er gebeurt nog heel wat in de scheepvaartwereld.
Fijn dat je weer aan het plaatsen bent  :smiley_happy_thumbup:
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Ron Swaab

Geen scheepvaartnieuws maar interessant genoeg om te lezen ivm het vorige stukje.
Het wordt heet daar in die zandbak als je het nieuws ietwat volgt.....
  :sport_003:

Spanning stijgt na aanval op olievelden van Saoedi-Arabië

Een zwerm drones heeft dit weekend de grootste olieproducent ter wereld onder vuur genomen. De aanval op Saoedi-Arabië is zelden vertoond en heeft zowel economisch als politiek grote gevolgen.



Op satellietbeelden is te zien hoe dikke pluimen zwarte rook opstijgen boven raffinaderij Abqaiq. BEELD AP
Zo duur als maandagochtend is een vat ruwe olie bijna dertig jaar niet meer geweest. Toen de markten openden, kostte een vat 71,95 dollar, een stijging van 20 procent ten opzichte van vrijdag. De ­gevolgen van de aanval op de grootste olieraffinaderij ter wereld en het op een na grootste olieveld van Saoedi-Arabië, worden over de hele wereld gevoeld.

De Abqaiqraffinaderij en het Khuraisveld zijn samen goed voor de helft van de Saoedische olieproductie. Het land exporteert meer dan 7 miljoen vaten per dag, 5 procent van de wereldwijde productie. Het duurt waarschijnlijk weken voor die weer op peil is. In hoeverre er wereldwijd tekorten ontstaan, is nog onduidelijk.

Grootverbruikers van Saoedische olie, zoals Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Rusland, hebben al aangegeven hun oliereserves aan te kunnen spreken. Een andere optie is dat lid­staten van de Opec, de wereldwijde organisatie van olie-exporterende landen, hun productie tijdelijk opschroeven, om zo de internatio­nale markt te kalmeren.

Vinger wijzen begonnen
Ondanks de zorgen over de olieprijzen houdt de internationale gemeenschap zich vooralsnog vooral bezig met de vraag wie verantwoordelijk kan worden gehouden voor de aanvallen van zaterdag. In de toch al gespannen Golfregio gaan de beschuldigingen grif over tafel; vooral Iran en de Verenigde Staten hebben elkaar weer gevonden.

Houthirebellen uit Saoedi-Arabiës buurland Jemen hebben de aanvallen opgeëist, maar niemand gelooft dat ze alleen hebben gehandeld. Als dat zo zou zijn, zou het verzet in Jemen, het armste land van de Arabische ­wereld, wel heel serieuze militaire stappen hebben gezet.

Het is algemeen bekend dat Iran de rebellen al vier jaar steunt bij het afslaan van Saoedische bombardementen. Die drones komen daar ook vandaan, zeggen de Saoedi's en de Amerikanen. 'Iran zit achter de aanvallen,' twitterde minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo. 'De internationale gemeenschap moet dat veroordelen.' De VS is klaar voor een tegenreactie, voegde president Donald Trump eraan toe.

Maar net zo weinig bewijs als Pompeo zag voor een aanval door de Houthi's, was er vanochtend bewijs voor zijn bewering dat Iran de uitvoerder is van de grootste aanslag op Saoedische bodem ooit.

Teheran ontkent en hield zich in reactie op de Amerikaanse beschuldigingen niet bepaald in. Een generaal van de Revolutionaire Garde herinnerde Washington eraan dat Iran raketten heeft gericht op elk schip of vliegtuig en elke basis in een straal van 2000 kilometer. "We zijn voorbereid op een volwaardige oorlog."

Tête-à-tête onwaarschijnlijk
Na het ontslag van nationaal veiligheids­adviseur en beroepshavik John Bolton vorige week, was de verwachting dat Washington milder zou worden tegenover Iran. Tijdens de Algemene Vergadering van de VN-Veiligheidsraad komend weekend zou er misschien zelfs wel een ontmoeting tussen Trump en zijn Iraanse collega Hassan Rohani in zitten, klonk het. "Dat gaat dus niet gebeuren," aldus een woordvoerder van de Iraanse regering maandagochtend. 'Nepnieuws!' twitterde Trump.
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

ma/16/sep/2019 : 17 : 16 #3658 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 17 : 17 door Ron Swaab
Helikopter vliegt zieke passagier van cruiseschip naar UMCG

Een helikopter van de Nederlandse Kustwacht heeft zondag een patiënt van een groot
cruiseschip opgepikt en naar het UMCG in Groningen gevlogen.
De gast was aan boord van de AIDAperla, een cruiseschip met plek voor 4360 passagiers.



Het schip voer ten noorden van Terschelling toen bleek dat een van de passagiers specialistische zorg op het vasteland nodig had.
Na overleg met de Radio Medische Dienst besloot de dokter een medische evacuatie uit te voeren.
Omdat snelheid geboden was, werd de Search and Rescue (SAR)-helikopter ingeschakeld,
in plaats van een schip van de kustwacht.
De helikopter met patiënt landde vervolgens op het dak van het UMCG.
Meer informatie over de patiënt en zijn of haar gezondheid is niet bekend.
Eerlijkheid kent geen tijd.......

Ron Swaab

ma/16/sep/2019 : 17 : 43 #3659 Laatste wijziging: ma/16/sep/2019 : 17 : 44 door Ron Swaab
Eerlijkheid kent geen tijd.......