Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

vr/ 3/apr/2020 : 11 : 57 #4820 Laatste wijziging: vr/ 3/apr/2020 : 11 : 58 door Ron Swaab
'Venezolaans marineschip zonk doordat het zelf het cruiseschip ramde'

Het Venezolaanse patrouilleschip Naiguatá dat maandag zonk,
zou ten onder zijn gegaan doordat het die nacht het cruiseschip RCGS Resolute "ramde".
Dat is althans de lezing van Columbia Cruise Services. De Naiguatá zou bovendien schoten hebben gelost.


De Naiguatá in een film van Navantia. (Beeld: Navantia)

Afgelopen maandag 30 maart om 0045 uur zonk de Naiguatá van de marine van Venezuela, vermoedelijk,
ten noordoosten van het eiland La Tortuga. Oorzaak: aanvaring met ijs-cruiseschip RCGS Resolute.
Zeker is dat de Naiguatá de Resolute opdracht had gegeven om naar een haven op Isla Margarita te gaan.
De eerste berichten gingen uit van het cruiseschip dat het marineschip had geramd.
Columbia Cruise Services, dat sinds 2018 namens eigenaar One Ocean Expeditions,
met het schip Resolute opereert, sprak dat gisteren in een verklaring tegen.

Zeker is ook dat de Resolute gedurende langere tijd zonder voortstuwing op zee dobberde.
Volgens Columbia Cruise Services gebeurde dat gedurende een dag was dat vanwege "routine werkzaamheden"
aan de stuurboord motor, de bakboord motor stond op standby "om te zorgen dat het schip
op een veilige afstand van het eiland zou blijven".

Marineschepen.nl is niet bekend met deze manier van werken, op Nederlandse marineschepen
is onderhoud op zee ook gebruikelijk, maar dan wordt normaliter doorgevaren op de diesel
of gasturbine die wel beschikbaar is.
Hoe dan ook dobberde het schip met een snelheid van 1 tot 2 knopen in de Caribische zee.

Volgens Columbia Cruise Services gebeurde dat in internationale wateren:
"Kort na middernacht werd het cruiseschip benaderd door een bewapend Venezolaans marineschip,
dat via de radio de bedoelingen van de aanwezigheid van RCGS RESOLUTE in twijfel trok."

De Naiguatá gaf opdracht om naar Puerto Moreno op het Isla De Margarita te varen.
"Aangezien de RCGS RESOLUTE op dat moment in internationale wateren voer, wilde de kapitein
dit specifieke verzoek bespreken met het bedrijf," omdat de route naar het eiland een grote afwijking
van de geplande route zou betekenen.

"Terwijl de kapitein in contact stond met het hoofdkantoor, werden schoten gelost en kort daarna
naderde het marineschip de stuurboordzijde met een hoek van 135°
en kwam doelbewust in aanvaring met de RCGS RESOLUTE.

Het marineschip bleef de stuurboordzijde rammen in een kennelijke poging om het schip
naar de Venezolaanse territoriale wateren te draaien.
" Over de schoten zegt de verklaring niets anders dan "gun shots".
Letterlijk betekent dat geweerschoten, maar een kanon op een schip is in goed Engels ook een "gun".
Dus of hier het 76mm kanon mee wordt bedoeld of klein kaliber wapens, is onbekend.

Door het rammen raakte de Resolute licht beschadigd, het Venezolaanse marineschip "raakte ernstig beschadigd
toen het contact maakte met de voor ijs versterkte bulbsteven."
Volgens Columbia Cruise Services probeerde de bemanning van de Resolute contact op te nemen
met het in nood verkerende marineschip, maar werd er niet geantwoord op de oproepen.
De Resolute zou daarna nog een uur ter plaatse zijn geweest en nam het contact op met het Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) te Curaçao. Dit internationale coördinatiecentrum zou hebben gereageerd dat "verdere assistentie niet benodigd was" en dat de Resolute kon doorvaren naar Curaçao.


AIS-gegevens van de Resolute van 28 t/m 30 maart.

De lezing van Columbia Cruise Services roept weer meer vragen op.
Het is helemaal niet uitgesloten dat de Naiguatá de Resolute de juiste richting in wilde duwen.
Er zijn genoeg beelden van vooral kustwachtschepen die dergelijke praktijken uithalen.
Ook lijkt op de beelden van de Resolute te zien dat het schip alleen
aan de stuurboordzijde van de boeg schade heeft.

Toch lijkt de verklaring niet helemaal overeen te komen met wat uit de AIS-gegevens blijkt.
Marineschepen.nl is daar nog dieper in gedoken.

De Resolute vertrekt op 6 maart uit Argentinië. Gedurende de hele route vaart het schip
met verschillende snelheden, mogelijk ook vanwege slecht weer voor de Argentijnse oostkust.
Nadat Brazilië is gerond koerst het schip in een rechte lijn naar het noordwesten,
met een snelheid van zo'n 9 tot 13 knopen. Af en toe een uitschieter naar 17 knopen.

Dan op woensdagavond 25 maart gaat het schip voor anker, voor de kust van Trinidad en Tobago.
Daar ligt de Resolute zo'n 12 uur. De route naar het noordwesten wordt dan voortgezet,
maar na zes uur varen op donderdag rond 1630 uur wordt het schip gestopt,
een uur later vaart de Resolute weer verder.

Dat duurt maar een paar uur, dan meldt AIS 'drifting' en begint donderdagavond 26 maart
het drijven met de stroom mee in noordwestelijke richting. Met 1,5 tot 2,6 knopen.
Twee keer is er kort geen AIS-signaal.

Langzaam nadert de Resolute het eiland La Blanquila en op vrijdag iets voor middernacht,
ongeveer 23 mijl voor het eiland, buigt de Resolute af naar het zuidwesten, met een snelheid van 4,7 knopen.
Dus met een beetje voortstuwing.

Met een snelheid van gemiddeld 1,4 knoop drijft de Resolute naar het zuidwesten,
recht op het eiland La Tortuga af. Dan, zondagavond 29 maart om 1809 uur lokale tijd,
buigt de Resolute weer af, nu met een snelheid van 10,8 knopen.
Weg van het eiland. Dat gebeurt pas op 8,8 zeemijl van La Tortuga, dus in de territoriale wateren
van Venezuela (maar dat mag).

Volgens de berichten uit Venezuela had daar de aanvaring ook plaats, ten noordoosten van La Tortuga.
Maar de aanvaring gebeurde 's nachts en toen was de Resolute er al lang weg.

Die spurt in noordwestelijke richting duurt tot zondag tot 2003 uur en dan begint het dobberen weer.
Met de wind mee gaat het schip 2,2 knopen naar het zuidwesten, tot om 0123 uur op maandag 30 maart
de Resolute drastisch koers verandert, om 0202 uur voor het eerst een bestemming invoert in AIS: Willemstad,
en om 0241 uur snelheid maakt en richting Curaçao vaart.

Dan is er enige uren geen AIS-signaal. Mogelijk heeft de Resolute AIS uitgezet.
Vanaf die avond ligt het schip twaalf uur voor Willemstad, alvorens het de haven in gaat.


Vergelijking van de twee schepen.

De aanvaring is dan al gebeurd, namelijk ergens rond middernacht tot 0045 uur.
En dat was ten noordwesten van La Tortuga, toen het schip er al voorbij was.
Bovendien gebeurde de aanvaring terwijl het cruiseschip volgens AIS 2 of 3 knopen voer.
Dat lijkt erg langzaam, maar als een schip van zo'n 8.300 ton met een kleiner schip van 1.700 ton
waterverplaatsing in aanraking komt, ligt zo'n groot schip niet ineens stil.



Als de Naiguatá de Resolute inderdaad naar bakboord wilde duwen, dan moet het marineschip -gelet
op de schade aan de boeg- op een of andere manier voor het cruiseschip zijn beland.
Op bovenstaande foto is te zien dat de Resolute het marineschip hoog in de opbouw moet hebben geraakt.
Mogelijk is de Naiguatá toen slagzij gaan maken, en schuin onder de boeg gekomen,
met de kiel tegen de bulbsteven van de Resolute.

De lezing van Venezuela is duidelijk anders dan die van Columbia Cruise Services.
Nicolás Maduro, president van Venezuela, spreekt van terrorisme en piraterij.
Volgens Venezuela heeft het cruiseschip de Naiguatá geramd, iets dat gelet op de AIS-gegevens
niet met opzet en met snelheid is gebeurd.

Nog altijd is onduidelijk waarom de Venezolaanse marine de Resolute zo graag naar
een Venezolaanse haven wilde dirigeren.
Het kan zijn dat het gedrag na het ankeren nabij Trinidad en Tobago van de Resolute vreemd was,
maar dit gebeurde wel in internationale wateren. En stilliggen is daar niet verboden.
Ook is er meerdere periodes geen AIS ontvangen, maar dat was vaak vrij kort.

Wat misschien een rol heeft gespeeld, is de vlag van de Resolute.
Want hoewel Columbia Cruise Services in Duitsland is gevestigd, vaart het schip onder Portugese vlag.
En tussen Portugal en Venezuela waren de irriraties laatst behoorlijk opgelopen nadat Lissabon
oppositieleider Juan Guaidó erkende als leider van het land.
In februari besloot Venezuela alle vluchten van TAP Air Portugal te verbieden voor negentig dagen,
omdat de oom van Guaidó explosieven zou hebben mogen vervoeren naar Venezuela,
met hulp van de Portugese vliegmaatschappij.

Desondanks klonken vanuit Portugal gisteren sussende woorden en werd toegezegd
alle medewerking aan een onderzoek te verlenen.


Zr.Ms. Groningen kruiste tussen Venezuela en de ABC-eilanden.

Waar was Zr.Ms. Groningen?
Het Nederlandse stationsschip speelde, naar alle waarschijnlijkheid, geen rol.
Zr.Ms. Groningen kruiste wel ten zuiden van Aruba, Curaçao en Bonaire,
maar dat deed het schip al vanaf 23 maart, met AIS aan. Dat is dus al een week voor het incident.

Ook toen de Resolute en Naiguatá met elkaar botsing kwamen
bleef de Groningen ogenschijnlijk rustig baantjes trekken.
En daar ging het mee door toen de Resolute passeerde.

Het Venezolaanse marineschip Yekuana (Guaiqueríklasse) vertoonde wel gedragsveranderingen.
Ten tijde van het ongeluk was het schip aan de westkant van Venezuela
en koerste het langs Curaçao richting La Tortuga.
Maar RCGS Resolute had AIS uit staan en was dus niet eenvoudig te vinden.
De schepen passeerden elkaar dus ook op grote afstand in tegengestelde richting.

Pas bij Bonaire verschijnt de positie van de Resolute op de schermen.
De Yekuana is dan al omgekeerd en vaart korte tijd op hoge snelheid in de richting
van de positie van de Resolute (maar het staat niet vast dat het ook de bedoeling was
om daadwerkelijk naar het schip te gaan).
De afstand is echter enorm en de Resolute nadert Curaçao.
Na ongeveer een half uur mindert de Yekuana vaart en zet het weer koers richting het zuidoosten.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

'Militair hospitaalschip bij New York vrijwel leeg'



Een militair hospitaalschip dat de ziekenhuizen in New York moet ontlasten,
neemt nauwelijks patiënten aan boord.
De autoriteiten zeggen volgens The New York Times dat 20 mensen worden behandeld op het schip U.S.N.S. Comfort,
dat beschikt over duizend bedden.



De komst van het schip leidde eerder deze week tot euforische reacties
onder inwoners van de zwaar getroffen metropool.
Mensen snelden naar de haven om de Comfort te zien.
Bij ziekenhuizen overheerst inmiddels de frustratie.



"Als ik eerlijk mag zijn: het is een farce", klaagt topman Michael Dowling
van ziekenhuisorganisatie Northwell Health.
Terwijl ziekenhuizen in de miljoenenstad worstelen met de toestroom van duizenden patiënten,
kan het hospitaalschip door strenge richtlijnen maar beperkt zieke mensen overnemen.

Ziekenhuizen kregen een lijst met 49 aandoeningen die niet worden behandeld door de legerartsen.
Ook mogen aan boord van de Comfort geen patiënten worden opgenomen met het nieuwe coronavirus.



Dat betekent dat ambulances met nieuwe patiënten niet rechtstreeks naar het marineschip mogen rijden.
De gezondheidstoestand van patiënten moet eerst uitgebreid worden beoordeeld in een lokaal ziekenhuis
en ze moeten een coronatest ondergaan. Pas daarna behoort opname op de Comfort tot de mogelijkheden.



De marine stuurde niet alleen een militair hospitaalschip naar New York, maar ook naar Los Angeles.
Aan boord van de U.S.N.S. Mercy worden inmiddels 15 patiënten behandeld.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Tanker vastgelopen bij Terneuzen



TERNEUZEN - Op de Westerschelde is afgelopen nacht een tanker vastgelopen.
De schipper zag een boei aan voor een havenlicht en zette hierdoor de verkeerde koers in, zo zegt de politie.



De stranding werd rond 01.00 uur gemeld ter hoogte van Terneuzen.
Het schip, de Nicole Burmester, varende onder de Duitse vlag, kon na enige tijd weer vlot getrokken worden.
De Multratug 5 van Multraship uit Terneuzen verleende assistentie.



De 85 meter lange tanker is onder begeleiding van sleepboten naar de Oostbuitenhaven
in Terneuzen gevaren voor een inspectie.



Duikers hebben de buitenkant van het schip geïnspecteerd.
Volgens de politie heeft het schip dusdanige schade opgelopen dat het na het lossen direct de werf op moet.



De politie startte een onderzoek naar de toedracht van de stranding.
Volgens de politie zag de schipper boei 25C aan voor een havenlicht.
Hij dacht dus onterecht de haven op te varen.



De schipper kreeg overigens ook nog een proces-verbaal vanwege de voertaal.
Hij was namelijk zowel het Nederlands als het Engels niet machtig en dit is wel verplicht.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Brugkleppen Wilhelmina en Beatrix in Zaandam aangekomen

Het brugdek van de zowel de Beatrixbrug als de Wilhelminabrug
is donderdag per schip in Zaandam afgeleverd.



Het bijzonder transport in tweevoud was niet aangekondigd om te voorkomen
dat er veel belangstellenden op af zouden komen die dan mogelijk te dicht bij elkaar zouden staan.
Toch was er vrij veel belangstelling.

De brugdekken worden naar verwachting begin volgende week op hun definitieve plek gehesen.
Om geïnteresseerden van dienst te zijn, komt er bij de Wilhelminasluis een camera
die rechtstreeks beelden verzorgt. Die zijn binnenkort te vinden op de site van de provincie.

De twee brugkleppen zijn dinsdag vanuit Middelburg op transport gegaan.

De Wilhelminabrug moet eind mei open kunnen en een maand later volgt de Beatrixbrug.
De werkzaamheden rond de sluis gaan de rest van het jaar door.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Visserij krijgt steun van Europa door 'stilligregeling'

Door het coronavirus is er amper meer een afzetmarkt voor de vis,
omdat de horeca is gesloten en de export bijna compleet is weggevallen.
Een groot gedeelte van de vloot ligt daardoor aan de wal en vaart niet meer uit.


Zeeuwse vissersvloot

Hoeveel financiële steun er komt wordt over twee weken bekend.
Dat zei Kees van Beveren, voorzitter van de visserijorganisatie Visnet Delta-Zuid,
vanmorgen bij Zeeland Wordt Wakker op Omroep Zeeland.
De hoogte van het bedrag ligt onder andere aan de grootte van het schip.

Nu de restaurants zijn gesloten en de export bijna compleet is weggevallen,
is er geen markt meer voor de gevangen vis.
"Gek genoeg gaat er alleen nog wel wat schol richting Italië," zegt van Beveren.
Volgens de voorzitter van Visnet Delta-Zuid komt de vis in de supermarkten niet van Zeeuwse vissers.

Van Beveren verwacht dat op 16 april duidelijkheid komt over de hoogte van de compensatie voor vissers.
Of de financiële steun genoeg is voor het voorbestaan van Zeeuwse vissers, is niet bekend.

Liefde...... klein,maar wat een woord!

Zeilschip Eendracht zonder cadetten terug op het nest

"Het was een bijzondere reis met storm, corona, diplomaten, noem maar op.
Zo'n reis zullen we nooit meer meemaken, maar gelukkig zijn de studenten weer veilig onderweg naar huis",
aldus een opgeluchte schipper Tsjerk Hesling Hoekstra van het Rotterdamse zeilschip de Eendracht.



Het schip meerde donderdagochtend aan bij de Cruise Terminal Rotterdam, maar zonder
de 26 Kazachse cadetten die eigenlijk mee terug zouden reizen naar Rotterdam.
Ze liepen stage op het opleidingsschip en hadden vanaf 16 maart een oversteek gemaakt
over de Atlantische Oceaan van Sint Maarten naar de Azoren.

Toen ze na drie weken door de corona-uitbraak geen vlucht naar huis konden nemen,
besloten ze op de driemastschoener te blijven en mee naar Rotterdam terug te reizen.

Onderweg hoorden ze dat er donderdag toch een laatste vlucht terug naar Kazachstan zou gaan.
Daarop besloot de groep - met hulp van de ambassade - alsnog in Boulogne-sur-Mer van boord te gaan.
Visa waren verlopen, maar werden ter plekke alsnog geregeld;
coronaregels werden met hulp van diplomaten omzeild.
Zo konden de cadetten toch in auto's afgevoerd worden naar Schiphol.

De cadetten verblijven sindsdien in een hotel, omdat de vlucht is uitgesteld tot vrijdag. Hesling:
"Achteraf hadden ze dus gewoon aan boord kunnen blijven, maar ik snap dat ze voor zekerheid zijn gegaan."

De Eendracht blijft tot 1 juni 'thuis'.
Hesling: "Door het coronavirus komen er geen cruiseschepen naar de Wilhelminakade.
Dus we kunnen hier voorlopig blijven liggen.
Een deel van de bemanning blijft aan boord en verricht ondertussen wat onderhoudswerk."
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Marine VS zet commandant vliegdekschip aan kant
na noodkreet over corona-aanpak op schip


De Amerikaanse marinecommandant die de alarmbel luidde omdat zijn nucleaire
vliegdekschip kampte met zeker honderd coronagevallen, is donderdag uit zijn functie ontheven.
Volgens marineminister Thomas Modly toonde de kapitein 'slecht beoordelingsvermogen' door zijn
noodkreet aan twintig tot dertig collega's te mailen.


Kapitein Brett Crozier

Kapitein Brett Crozier van de USS Theodore Roosevelt vroeg zondag om hulp, omdat er veel zieken
aan boord waren en er voor de 4.800 bemanningsleden geen ruimte was om afstand te bewaren.
Hij wilde 90 procent van de opvarenden evacueren en in quarantaine plaatsen op het eiland Guam,
terwijl zijn schip daar aan de kade zou worden gedesinfecteerd.

'Besluitvaardigheid is vereist', schreef hij aan verschillende officieren. 'Het is geen oorlog.
Marinemensen hoeven niet dood te gaan. Als we nu niet handelen, falen we in onze zorg
voor ons meest waardevolle bezit – onze mensen.'

De brief lekte uit naar de San Francisco Chronicle, waarna de marinetop woensdag besloot
een groot deel van de opvarenden inderdaad te evacueren.
Maar Washington was not amused.
Interim-minister Modly vond dat Crozier had kunnen aankloppen bij zijn meerdere, die op hetzelfde schip meevoer.

'Hij sloeg onnodig alarm. Dat ondermijnt onze inspanningen in de bevelketen om dit probleem te adresseren.
Het veroorzaakt paniek, en creëert de perceptie dat de marine verzaakt en dat de regering verzaakt,
en dat is gewoon niet waar.'
Het is niet duidelijk of Crozier eerder bij zijn meerderen nul op het rekest heeft gekregen,
en daarom een wanhoopsmailtje stuurde.

De website NavyTimes liet donderdag een moeder van een opvarende aan het woord die de kapitein prees.
'Hij heeft zijn eigen carrière geriskeerd. Hij is opgestaan voor het voetvolk.
Daar zijn er niet veel van. Ik ben er kapot van.'

Crozier is de zoveelste overheidsdienaar die in ongenade valt omdat hij een probleem aankaart
dat de regering liever ongenoemd wil laten.
Kritiek wordt door de regering-Trump vaak gezien als gebrek aan loyaliteit,
en gebrek aan loyaliteit wordt vaak gelijkgesteld aan verraad.
De lijst ministers, Witte-Huismedewerkers, ambtenaren, diplomaten, inlichtingenmedewerkers
en klokkenluiders die daarvan het slachtoffer zijn geworden is lang.

Dat de vergelding nu een marineofficier treft is extra wrang, omdat president Trump dit najaar
juist de wegens oorlogsmisdaden veroordeelde marineman Ed Gallagher gratie verleende
en in ere herstelde en zo lijnrecht inging tegen de procedures en ethische mores van het krijgsonderdeel.
Toen toenmalig marineminister Richard Spencer zich verweerde tegen de bemoeienis van Trump, werd hij ontslagen.

'De president heeft geen idee wat het betekent om militair te zijn,
om ethisch te vechten of te worden geleid door een eenduidige set regels en gebruiken',
schreef oud-marinier Spencer daarna in een analyse.

Trump benoemde de accountant Modly als interim-opvolger van Spencer.
Modly zei donderdag dat het besluit om kapitein Crozier uit zijn functie te ontheffen
is genomen zonder tussenkomst van het Witte Huis.
Modly zei dat hij het wel had voorgelegd aan defensieminister Mark Esper, die zijn fiat had gegeven.

Overigens heeft de marine ook elders nog geen heldendaden verricht tijdens de coronacrisis.
De twee hospitaalschepen die deze week aanmeerden aan kades van Los Angeles en New York
hebben respectievelijk pas vijftien en drie patiënten aan boord genomen – terwijl ze elk duizend bedden hebben.

Het was de bedoeling dat die bedden zouden worden gevuld met niet-coronapatiënten.
Volgens furieuze artsen bij de overvolle ziekenhuizen in de twee steden zijn de regels en screenings
zodanig dat het heel moeilijk is om patiënten aan boord te krijgen.
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Speurstichting vindt 500e skútsje terug in Engeland



De stichting Foar de Neiteam, die zich bezighoudt met het vastleggen,
documenteren en toegankelijk maken van historische gegevens van skútsjes,
is druk bezig met het opsporen van elk van de 870 gebouwde skútsjes.
Deze week werd het 500e skútsje gevonden, in Engeland.


Lees hier het artikel: https://bit.ly/2R6B3nO
Liefde...... klein,maar wat een woord!

Liefde...... klein,maar wat een woord!

za/ 4/apr/2020 : 10 : 37 #4829 Laatste wijziging: za/ 4/apr/2020 : 10 : 42 door Ron Swaab
Bemanning vliegdekschip neemt het op voor ontslagen commandant



De commandant van het Amerikaanse vliegdekschip USS Theodore Roosevelt,
Brett Crozier, werd gisteren ontslagen omdat hij publiekelijk voor zijn manschappen opkwam.
Die lieten vandaag op indrukwekkende wijze merken dat ze het niet eens waren met het ontslag.





Gisteren maakte de marine bekend dat de commandant werd ontslagen, vanwege een brief die hij had geschreven
waarin hij kritiek uit op de aanpak van het coronavirus op zijn schip.
Crozier deelde zijn brief volgens Modly met te veel mensen,
waardoor de brief kon worden gelekt naar de media.



'Captain Grozier, captain Grozier!' scanderen honderden bemanningsleden,
terwijl de commandant het schip verlaat.
Iemand die in de buurt van de filmer staat is te horen terwijl hij het heeft over 'the GOAT',
de beste aller tijden (Greatest Of All Time)

De commandant vroeg in de brief om evacuatie van zijn schip, omdat het coronavirus
er snel werd overgedragen van de ene medewerker op de andere.
Inmiddels ligt het schip in de haven van het eiland Guam, zijn 93 besmettingen vastgesteld
en gaan de meeste bemanningsleden toch van boord.

Het ontslag is inmiddels teruggedraaid.
Hij wordt wel overgeplaatst, laat het ministerie van Defensie weten.



Liefde...... klein,maar wat een woord!