Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeezeiler gered op de Atlantische Oceaan

Op 17 februari 2021 redde de 'Althea', onderweg van Paramaribo naar Gibraltar, de Duitse schipper van de Franse s / y "Blue Bird 2" die op 16 februari ongeveer 1180 zeemijl OOST was vergaan in het midden van de Atlantische Oceaan. Onder leiding van de CROSS AG werd een Maltese vrachtschip naar de positie gebracht.
De zeilboot was 's nachts tegen een obstakel gestoten en veroorzaakte aanzienlijke schade aan de mast en een oncontroleerbare waterindringing. De enige bewoner van het schip, van Duitse afkomst en woonachtig in Frankrijk, ging in het reddingsvlot en activeerde zijn noodbaken. Na ontvangst van dit alarm om 04.46 uur zette de CROSS een Falcon-vliegtuig van de Franse marine in Guyana in werking, dat het vlot om 10:15 uur zag. vrachtschip vervolgde vervolgens de reis naar Gibraltar, waar het de overlevende op 25 februari van boord zal laten gaan.



GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

vr/19/feb/2021 : 15 : 23 #6101 Laatste wijziging: vr/19/feb/2021 : 15 : 24 door Willem Visser
Hoofdwerktuigkundige gered door zijn eigen schip na 14 uur vermist te zijn geweest

De hoofdwerktuigkundige aan boord van het voormalige seismische ondersteuningsschip Silver Supporter had deze week een zeer gelukkig ongeluk: hij werd uit het water gehaald na een beproeving van 14 uur in de Stille Zuidzee.

De ingenieur, een 52-jarige Litouwse staatsburger, werkte aan boord van het seismische schip dat ooit een vrachtschip was geworden op een reis van Nieuw-Zeeland naar het afgelegen Pitcairn-eiland. Hij werd dinsdagochtend als vermist aangetroffen, en de bemanning vermoedde dat hij tussen 04.00 en 06.00 uur overboord was gegaan.

Op het moment van zijn verdwijning bevond het schip zich ongeveer 400 zeemijl ten zuiden van de Australische eilanden van Frans-Polynesië. De bemanning van de Silver Supporter meldde het MOB-incident aan JRCC Tahiti, die een verzoek om assistentie aan nabijgelegen koopvaardijschepen deed. Meteo-France, het Franse meteorologische bureau, leverde driftberekeningen om de potentiële beweging van de man te schatten vanaf de laatst bekende positie. Bovendien leverde de Franse marine de ondersteuning van twee Gardian SAR-vliegtuigen vanuit Tahiti om een zoekactie uit te voeren.

Uiteindelijk, na een volledige dag zoeken, werd de overlevende gevonden door zijn eigen schip. De Silver Supporter  keerde terug langs haar eerdere spoorlijn en ze nam om ongeveer 18.00 uur contact op met JRCC Tahiti om te melden dat haar bemanning haar hoofdingenieur had gelokaliseerd en hem uit het water had gehaald. Ze hervatte toen haar commerciële reis naar Pitcairn.

"Een gelukkig resultaat voor de man en de hele bemanning van [Silver Supporter], een opluchting voor al degenen die hebben bijgedragen", zei het Haut-Commissariat de la République en Polynésie Française in een verklaring.

Silver Supporter (ex naam Bravo Supporter ) is een voormalig seismisch ondersteunings- en bewakingsschip. Het in 1998 gebouwde schip wordt nu geëxploiteerd door een Noorse firma die in charter is bij de regering van de Pitcairneilanden, voor vracht- en passagiersvervoer. Pitcairn heeft geen luchthaven, dus bezoekers en bewoners boeken doorgaans een doorgang  aan boord van Silver Supporter, die samen met de vracht reist. De kosten van de heen-en terugreis bedragen ongeveer $ 4.000, exclusief de vlucht naar het punt van inscheping op de afgelegen Gambier-eilanden in Frans-Polynesië. (Pitcairn is nu gesloten voor bezoekers vanwege COVID-19-beperkingen.)
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Twee bemanningsleden ernstig gewond bij explosie aan boord van Chinese bulkcarrier

Vier bemanningsleden van de bulker CSSC Cape Town raakten vrijdagavond gewond bij een explosie aan boord van het schip, en twee van hen moesten medische hulp krijgen voor de behandeling van ernstige brandwonden.

De CSSC Cape Town is een bulkcarrier van 120.000 dwt die vorig jaar is gebouwd. Toen ze vrijdagavond de territoriale wateren van Gibraltar binnenging, liep ze volgens de Gibraltar Port Authority (GPA) een explosie op in de buurt van de bak.

Twee leden van de volledig Chinese bemanning werden aan boord van het schip behandeld door paramedici van de Gibraltar Health Authority. Eerstehulpverleners besloten de andere twee slachtoffers te evacueren voor een dringende behandeling, en de haven van Algeciras bood aan om te helpen met een helikoptermedevac. GHA-respondenten besloten om ze naar het St. Bernard's Hospital in Gibraltar te vervoeren, en ze werden vervolgens overgebracht naar een brandwondenafdeling in Sevilla om uitgebreide brandwonden te behandelen (respectievelijk 40 en 25 procent).   

Het ankersysteem van het schip werkte niet meer na de explosie en het schip kon niet meteen voor anker gaan. Ze blijft stabiel en volledig operationeel in alle andere opzichten, zei de havenautoriteit van Gibraltar, en binnenkort zullen reparaties aan haar ankerapparatuur beginnen. Vertegenwoordigers van klassen en vlaggenstaten zullen ook aanwezig zijn om een ​​inspectie en veiligheidsonderzoek uit te voeren. De politie van Royal Gibraltar is aan boord van het schip gegaan om een ​​onderzoek te starten naar de omstandigheden van de explosie. Er wordt geen vals spel verwacht of aangegeven, zei de GPA in een verklaring. 

"De havenautoriteit van Gibraltar betuigt zijn dank aan alle agentschappen, autoriteiten en individuen die hebben bijgestaan ​​bij het afhandelen van dit incident", aldus het agentschap. "De GPA betuigt ook zijn dank aan de haven van Algeciras voor haar vriendelijke hulp bij het behandelen van de slachtoffers die helaas bij dit incident zijn betrokken."
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

ma/22/feb/2021 : 13 : 55 #6103 Laatste wijziging: ma/22/feb/2021 : 13 : 55 door Willem Visser
Passagier gered van containerschip in zware mist

Vrijdag heeft een vliegtuigbemanning van de Amerikaanse kustwacht een 27-jarige passagier meegenomen van een containerschip ongeveer 40 zeemijl ten westen van San Luis Obispo, Californië. De kapitein van het 10.000 TEU containerschip Hyundai Jupiter nam contact op met het 11e district van de kustwacht en vroeg om medische hulp, waarbij hij meldde dat een passagier een val van 5 meter had gemaakt en verwondingen had opgelopen.

Het district stuurde een Spartaans zoekvliegtuig en een bemanning van een Dolphin-helikopter om te helpen. Eenmaal ter plaatse liet de Dolphin-bemanning hun reddingszwemmer en een brancard zakken om de patiënt in de helikopter te hijsen en droeg de man vervolgens naar het Santa Barbara Cottage Hospital. Er werd gerapporteerd dat de patiënt in een stabiele toestand verkeerde.

"De offshore-omgeving probeert altijd voor verrassingen te zorgen - vooral nu de mistbank niet naar de oppervlakte zal komen", zei luitenant Kristin Euchler, de MH-65 Dolphin-co-piloot voor deze redding. "Gelukkig met alle voorafgaande coördinatie, waren we in staat om de nadering door de wolken te schieten met een solide radarhit van het grote schip."

ATB medevac
De dag ervoor bracht een bemanning van de kustwacht uit Sector Columbia River een bemanningslid van de ATB-tanker  Commitment voor de kust van Grays Harbor, Washington, weg. Donderdag omstreeks 14.00 uur ontving de sector een VHF-oproep waarin werd gemeld dat een van de bemanningsleden van de ATB tijdens het werken in de machinekamer in het gezicht en het oog was gesneden. Wachtstanders stuurden ongeveer 45 minuten later een Jayhawk-vliegtuigbemanning en de helikopter arriveerde rond 15.30 uur ter plaatse. De vliegtuigbemanning bracht het slachtoffer terug naar de kust, en hij werd voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis in Astoria.



GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Bizarre gevallen van voedselvergiftiging op drie verschillende schepen

Drie schepen die in verschillende delen van de wereld opereren, melden allemaal gevallen van voedselvergiftiging onder hun bemanning. Ten minste twee bemanningsleden zijn omgekomen, terwijl anderen van hun schepen zijn overgebracht en in het ziekenhuis zijn opgenomen. Het kan toeval zijn of een uitbraak van het meer algemene norovirus, een veel voorkomende gastro-intestinale aandoening, maar het veroorzaakt zelden sterfgevallen.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken op de Malediven meldde begin februari de eerste gevallen. Een Thaise bulkcarrier van 22.641 dwt, de Lanna Nare, voer van Australië naar Sri Lanka op een reis die doorging naar San Juan, Puerto Rico met een bemanning van 18 aan boord.

Het schip veranderde van koers en vroeg om medische hulp van de Malediven en arriveerde op 9 februari in Male. Met de coördinatie van de Royal Thai Embassy in Colombo werden 13 zieke bemanningsleden overgebracht naar een ziekenhuis waar werd vastgesteld dat ze leden aan voedselvergiftiging. De kok van het schip stierf naar verluidt terwijl hij op de Malediven was.

Het ministerie meldde dat het hielp met een bemanningswissel waardoor de 18 bemanningsleden terugkeerden naar Thailand en een nieuwe bemanning arriveerde voor het schip. De Lanna Nare vertrok de volgende dag op 11 februari, terwijl de autoriteiten het onderzoek bleven onderzoeken om de oorzaak van de voedselvergiftiging op te sporen.

Rond dezelfde tijd arriveerde een onder Singaporese vlag varende bulkcarrier, de Thor Magnhild , in Trois-Rivières, langs de St. Lawrence-rivier in Canada, met het verzoek om medische hulp. De Canadese gezondheidsautoriteiten meldden dat 17 bemanningsleden werden behandeld met gastro-intestinale stoornissen, maar specificeerden de oorzaak niet. Het schip is geregistreerd in Singapore en heeft onlangs tussen Brazilië, het Caribisch gebied en Canada gevaren.

Afgelopen vrijdag 19 februari vroeg een derde schip, een kleiner vrachtschip, de 1.963 dwt April, geregistreerd in Panama en opererend op de Zwarte Zee, ook om medische hulp. Opnieuw meldden ze dat de bemanning aan vergiftiging leed. Destijds was het schip op weg naar Turkije toen ze meldden dat vijf bemanningsleden ziek waren en één stierf. De Russische autoriteiten probeerden de zieke bemanning te evacueren, maar door slecht weer lag het schip voor anker.

Ambtenaren van Rosmorrechflot meldden later dat ze voedselvergiftiging als oorzaak van de ziekte vermoedden nadat ze andere oorzaken hadden uitgesloten, waaronder een mogelijk chemisch lek of ontsmetting van de lading. Ook alcoholvergiftiging werd als mogelijke oorzaak genoemd. In dit laatste geval waren twee bemanningsleden naar verluidt niet ziek en zochten de autoriteiten naar verschillen in hun activiteiten ten opzichte van de bemanningsleden die ziek werden.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Explosie en vuur op Vietnamese tanker doodt één werktuigkundige

één gedood bij tanker explosieDung Quat Refinery, Vietnam
Eén bemanningslid wordt vermist na een explosie en brand aan boord van een chemicaliëntanker nabij de Dung Quat-haven in Vietnam. Het is het tweede grote incident in de afgelopen maanden nabij de olieraffinaderij van Dung Quat.

Een lokale ambtenaar van de Quang Ngai Maritime Port zei dat 7.631 dwt Mekongtrans 01 een probleem had na ontvangst van 7.000 m3 DO-olie in de exporthaven van de Dung Quat-olieraffinaderij. Het 13 jaar oude schip was naar Can Tho gevaren toen de kapitein op de avond van 19 februari via de radio een explosie en brand aan boord in het voorste deel van het schip meldde. Berichten in de media schrijven het toe aan een elektrische schok. Ambtenaren van de Quang Ngai Maritime Port informeerden vrachtschepen en vissersschepen die in de buurt actief waren om te zoeken naar vermiste bemanningsleden. Ook het Regionaal Coördinatiecentrum Maritiem Opsporing en Redding en de plaatselijke Kustwacht stuurden schepen ter plaatse om assistentie te verlenen en de bemanning te zoeken.

Ongeveer 40 minuten na het melden van de brand meldde de kapitein van het schip dat de brand onder controle was gebracht. Een zoektocht aan boord bracht aan het licht dat een van de 19 bemanningsleden aan boord, een 28-jarige werktuigkundige, was verdwenen. Het SAR-team meldt dat het de vermiste werktuigkundige niet heeft kunnen lokaliseren.

Mekong Petroleum Transportation JSC met het hoofdkantoor in Can Tho City exploiteert dit schip en een tweede tanker. Afgelopen september scheurde een grote explosie de bakboordzijde van een andere producttanker in de haven van Dung Quat open. Duikers vonden later het lichaam van een bemanningslid dat bij de explosie was omgekomen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Indonesische marine betrapt vijf piraten bij het plegen van een overval op binnenschip

De verdachten met een deel van de gestolen goederen
De Indonesische marine heeft met succes vijf piraten onderschept tijdens een diefstal aan boord van een schip in de Straat van Singapore.

De verdachten zijn naar verluidt aan boord gegaan van het schip Linau 133 terwijl het voor de Riau-eilanden op sleeptouw was door de Maleisische sleepboot Danum 50 . Om ongeveer 1220 uur was het Indonesische marineschip KRI Siwar-646 onderweg op een routinematige patrouille nabij Karang Banteng (Buffalo Rock), haar bemanning zag verdachte activiteit aan boord van het schip. Drie mensen leken staalkabel over te hevelen in twee speedboten ernaast.

De bemanning van de Siwar-646 naderde de sleepboot en om 1235 uur voerden ze een succesvol verbod uit, waarbij ze de boten tot stilstand brachten en vijf verdachten arresteerden - samen met ongeveer 330 pond verroeste staalkabel.


De verdachten hadden volgens de Indonesische marine geen identiteitsbewijs en zijn voor verder onderzoek naar de basis op Batam gebracht. De sleepboot en zijn sleep werden volgens lokale media ook tijdelijk vastgehouden als onderdeel van het onderzoek.

Het grote aantal jerrycans aan boord van de speedboten geeft aan dat de verdachten mogelijk andere doelen in gedachten hebben gehad: brandstofdiefstal is een veel voorkomende vorm van piraterij. "Het lijkt erop dat ze ook multiplayer zijn," vertelde Rear Adm. Yayan Sofiyan aan Batampos.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Defecte motorrevisie veroorzaakt catastrofale brand

De helft van een zuiger wordt uitgeworpen uit de hoofdmotor van de Finlandia Seaways
De MAIB heeft haar rapport vrijgegeven over de catastrofale motorbrand aan boord van de vrachtro/ro Finlandia Seaways, waarbij een bemanningslid ernstig gewond raakte en de machinekamer van het schip vernield werd.

Op 16 april 2018 om 2000 uur, tijdens een overtocht van Zeebrugge naar Rosyth, merkte de bemanning aan boord van Finlandia Seaways krachtige trillingen op tot op de brug. De derde wtk ging van de motorcontrolekamer naar de machinekamer om het te onderzoeken, en naarmate het geluid en de trillingen luider werden, zocht hij een schuilplaats achter een van de brandstofzuiveraars in de zuiveringskamer. Er klonk een luide knal en vlammen en rook kwamen uit de machinekamerdeur. De hoofdmotor had een drijfstang gebroken, waardoor verschillende componenten door de zijkant van het carter de machinekamer in waren geslingerd en er brand was ontstaan.

Door de zware trillingen besefte de meester dat er iets mis was en rende hij naar de brug en nam het commando over. Hij trok de verstelbare schroef van het schip terug tot nul en liet het algemene alarm klinken en riep de bemanning op om naar de verzamelstations te gaan.

Ondertussen werd de 3e wtk door de brand afgesneden van zijn belangrijkste vluchtroute. Hij besloot een secundaire vluchtroute te gebruiken aan het achtereinde van de machinekamer. Hij rende terug naar achteren naar een set van drie verticale ladders die hem in veiligheid zouden brengen. Bovenaan de eerste ladder worstelde hij om langs de kettingen op de ladder-platformleuning te komen; hij viel drie keer terug en verloor zijn zaklamp. Bij de volgende poging wist hij te ontsnappen.

Nadat de derde machinist was ontsnapt en zich met zijn scheepsmaten had verzameld, reageerde de bemanning snel en doofde de brand met behulp van het vaste brandbestrijdingssysteem. Om 22.00 uur kwam een ​​helikopter van de HM Coastguard samen met Finlandia Seaways om de derde wtk te helpen; hij werd overgevlogen naar het ziekenhuis van Norfolk & Norwich en werd behandeld voor door rook veroorzaakte verwondingen aan zijn longen, ogen en nierstelsel






De brandschade was groot, vooral op het tussendekniveau en boven het hoofd. De motor zelf werd vernield: het carter was aan bakboord en stuurboord gescheurd, met carterontlastende deuren en grote delen van het gietstuk werden ver over de dekplaten geworpen. De drijfstang van cilinder A5, samen met de onderste helft van de zuiger en het contragewicht van het carter, was door de stuurboordzijde van het carter geslingerd. De drijfstang en zuiger van cilinder B5 waren ook uitgeworpen.

In een forensisch onderzoek vonden de OEM en MAIB van de motor aanwijzingen voor een vermoeidheidsbreuk op het smalle uiteinde van de A5-drijfstang. De kleine uiteinden van de drijfstang van alle andere cilinders werden voor inspectie naar de OEM gestuurd en er werd vastgesteld dat zeven van hen insnijdingen of inkepingen hadden aan de randen of binnenvlakken van de kleine eindogen. De sneden waren "symptomatisch voor het gebruik van een snijschijf of haakse slijper" en zijn mogelijk veroorzaakt door een onjuiste procedure om de bus in het kleine eindoog te verwijderen.

De hoofdmotor van de Finlandia Seaways was onderhouden door een extern servicebedrijf, dat niet was gecertificeerd door de motorfabrikant. De kleine eindbus van de drijfstang van cilinder A5 was in februari 2017 vervangen, maar de aannemer kon niet bevestigen dat zijn technici vloeibare stikstof hadden gebruikt om de nieuwe bus te koelen (en te verkleinen) voordat deze in het kleine uiteinde werd geïnstalleerd. Bij een onderzoek van de drijfstangen van een zusterschip dat door dezelfde winkel was onderhouden, werden vergelijkbare tekenen van schade aangetroffen, samen met "plaatselijke warmtesporen" op verschillende kleine eindogen, waarschijnlijk veroorzaakt door een fakkel.

"De omvang van de schade die werd veroorzaakt tijdens de revisie van de zuigerpenbus was visueel duidelijk en daarom was het duidelijk dat [de gecontracteerde] onderhoudsmonteurs de mogelijke gevolgen van de door hen geïntroduceerde spanningen [risers] niet inzagen", concludeerde MAIB. "De introductie van inkepingen, waarschijnlijk veroorzaakt tijdens het verwijderen van de bus, introduceerde spanningen [risers] in het smalle uiteinde, waardoor de kans op het ontstaan ​​van vermoeiingsscheuren en daardoor vermoeidheidsbreuk groter werd."


GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Ontheffing voorgesteld om grote schepen toe te staan ​​naar Alaska te varen in 2021

Holland America cruiseschip in Alaska in voorgaande jaren
Als reactie op de verontwaardiging van Alaska en de cruise-industrie, worden er nu pogingen ondernomen in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden om een ​​compromis te vinden om het cruiseseizoen 2021 in Alaska door te laten gaan ondanks het verbod van Canada op grote cruiseschepen. Een lid van het Amerikaanse Huis uit Alaska voerde een wet in die zou voorzien in een vrijstelling van de cabotageregels van de VS, terwijl een commissie voorstelde technische oproepen in Canada toe te staan. Met een korte periode voor actie is de cruise-industrie echter al begonnen met het annuleren van cruises in Canada voor 2021.

Canada kondigde op 4 februari aan dat het zijn wateren in 2021 sloot voor cruiseschepen die plaats bieden aan meer dan 100 passagiers. De actie bracht het grootste deel van het cruiseseizoen in Alaska in gevaar, aangezien de grote cruiseschepen ofwel vertrekken vanuit Vancouver of wanneer ze vanuit Seattle vertrekken, volgens de Amerikaanse Passenger Vessel Services Act moeten ze stoppen bij een buitenlandse aanloophaven tijdens het vervoer van Amerikaanse burgers tussen de VS. poorten.

Alaska-congreslid Don Young introduceerde op 24 februari in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden de Alaska Tourism Recovery Act. De voorgestelde maatregel zou een tijdelijke PVSA-oplossing bieden door retourreizen tussen Alaska en de staat Washington te beschouwen als buitenlandse reizen in de zin van de Amerikaanse wetgeving. Volgens het congreslid zijn de bepalingen van het wetsvoorstel nauw afgestemd om gerichte verlichting te bieden aan grote cruiseschepen die van en naar de staat Washington en Alaska reizen, die de levensader vormen van de zomertoerisme-economie in Alaska. Belangrijk is dat de bepalingen tijdelijk zijn en alleen van toepassing zijn tijdens de sluiting van Canadese wateren en havens. " Hij riep ook de administratie van Biden op om constructief met de industrie samen te werken om een ​​pad te vinden naar een veilige hervatting van het cruisen.   

"De pandemie van COVID-19 verwoestte het cruiseseizoen van Alaska in 2020; we moeten niet toestaan ​​dat hetzelfde gebeurt in het seizoen 2021, "zei congreslid Young. "Vandaag ben ik erg trots om de Alaska Tourism Recovery Act te introduceren om hulp en zekerheid te bieden aan de gemeenschappen die afhankelijk zijn van een bloeiende toeristische sector."

Tegelijkertijd stuurde het Comité voor Transport en Infrastructuur van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden een brief naar de Canadese ambassadeur in de VS, de geachte Kirsten Hillman, waarin de regering van Canada en de VS werd aangemoedigd "een wederzijds aanvaardbare oplossing te vinden". In de brief stelde de commissie voor om tussenstops in Canada toe te staan ​​zonder passagiers van boord te laten gaan, wat bekend staat als een technische oproep om aan de eisen van cabotage te voldoen. "We hopen dat deze oplossing zowel de belangrijke gezondheidsproblemen van de Canadese autoriteiten zou wegnemen als de cruises zou kunnen hervatten met goedkeuring van de Amerikaanse regeringsautoriteiten wanneer dit veilig wordt geacht", schreven de commissieleden aan de ambassadeur.

De handelsgroep van de cruise-industrie, Cruise Lines International Association (CLIA), reageerde met dank aan de commissie "voor hun leiderschap bij het faciliteren van de dialoog met de Canadese regering om een ​​pad te bepalen voor hervatting van cruises naar Alaska, mocht de cruise dit jaar in de VS hervatten. CLIA kijkt ernaar uit om met de Canadese en de Amerikaanse autoriteiten samen te werken aan een oplossing die tegemoetkomt aan de volksgezondheidsbehoeften van zowel Amerikanen als Canadezen, en tegelijkertijd op een verantwoorde manier een cruciale economische motor voor de Pacific Northwest en Alaska herstart. "

Analisten uit de cruise-industrie hebben gewaarschuwd dat er snel actie moet worden ondernomen om genoeg van het cruiseseizoen 2021 te besparen om het economisch levensvatbaar te maken voor de sector. Geschat wordt dat de cruisemaatschappijen wel 90 dagen nodig zouden hebben om cruiseschepen te laten reageren die in koude toestand zijn gebracht sinds de industrie bijna een jaar geleden haar activiteiten stopte. De cruisemaatschappijen hebben er ook op gewezen dat ze wachten op aanvullende aanwijzingen van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention na het raamwerk van afgelopen herfst voor het herstellen van cruiseactiviteiten.

De cruisemerken Holland America Line en Princess Cruises van Carnival Corporation maakten gisteren bekend dat ze elk delen van hun cruiseseizoen in Alaska en Canada-New England Cruises schrappen. De twee luchtvaartmaatschappijen zijn de grootste cruisemaatschappijen in Alaska en ze hebben cruises teruggetrokken die gepland waren om van Vancouver naar Alaska te vertrekken, evenals reizen naar de Pacifische kust en enkele Atlantische cruises naar Canada. Beide lijnen zeiden dat er besprekingen gaande zijn met de Canadese en Amerikaanse overheidsinstanties om te proberen een weg vooruit te vinden om een ​​deel van hun afvaarten te behouden, inclusief cruises van Seattle naar Alaska. Een derde Carnival-merk, Seabourn, heeft al zijn afvaarten naar Alaska / British Columbia in 2021 geannuleerd.

Frank J. Del Rio, president en chief executive officer van Norwegian Cruise Line Holdings, reageerde vandaag op vragen van analisten tijdens een telefonische vergadering, terwijl ze het nemen van cruiseboekingen in Alaska hebben opgeschort dat ze "hoopvol, voorzichtig optimistisch" zijn dat een oplossing kan worden gevonden. gevonden. "Het is moeilijk te voorspellen wat de uitkomst zal zijn. We zijn bemoedigd dat de situatie met Alaska en bij de sluiting van Canada tot het voorjaar van 2022 door verschillende regeringsfunctionarissen is opgemerkt. En ze proberen hun best te doen. "
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Uitbreiding Rotterdam vergroot de containercapaciteit met een kwart

Impressie van de nieuwe kades in de Prinses Amaliahaven
Havenbedrijf Rotterdam heeft opdrachten uitgegeven voor de uitbreiding van haar havenfaciliteiten met de potentie om de jaarlijkse containeroverslag met meer dan een kwart te vergroten en daarnaast ruimte te bieden aan de binnenvaart en toekomstige uitbreidingen. De eerste delen van de nieuwe dokmuur zullen naar verwachting eind 2022 worden voltooid, aangezien de haven werkt aan het vergroten van de capaciteit om de verwachte aanhoudende groei in containervolumes op te vangen.

"Vooral door e-commerce nemen de containervolumes fors toe", vertelt Boudewijn Siemons, chief operating officer van Havenbedrijf Rotterdam. "Dat gaat voorlopig zo door. Om onze leidende positie als Europa's grootste containerhaven verder te versterken, spelen wij nu op deze ontwikkeling in door te investeren in de verdere uitbreiding van de Prinses Amaliahaven. Dit is een investering die de concurrentiepositie van onze klanten en Rotterdam zal versterken. "

De uitbreidingswerkzaamheden zullen plaatsvinden in een deel van de haven dat bekend staat als Prinses Amaliahaven, dat voor het eerst werd geopend in 2015. De uitbreiding zal plaatsvinden aan beide zijden van de haven, die ongeveer 2,4 kilometer lang is. Het project omvat bijna 6000 voet diepzeedokruimte, meer dan 150 voet dokfront voor binnenvaart en meer dan 1100 voet grondkerende muren. Nadat het werk is voltooid, zal alles behalve 2.400 voet van het bassin zijn ontwikkeld. De eerste 1.600 voet is gepland voor eind 2022 en het laatste deel zal binnen anderhalf jaar na het eerste deel worden voltooid.

Naast de aanleg van de dokwand wordt er ook gebaggerd tot een diepte van meer dan 20 meter. Het project omvat ook de aanleg van een wachtruimte voor algemeen gebruik door binnenvaartschepen en er komt een nieuwe kraanbaan aan de achterzijde om de hijsmogelijkheden in dit deel van de haven uit te breiden.

Het havenbedrijf verwacht dat de nieuwe havenruimte capaciteit zal bieden voor maximaal vier miljoen extra TEU, waardoor de jaarlijkse capaciteit van de haven met maar liefst 28 procent toeneemt. In 2019 en 2020 verhuisde Rotterdam jaarlijks meer dan 14 miljoen TEU.

Twee containerterminal operators, APM Terminals en RWG, zijn al actief in de Prinses Amaliahaven. Beiden hebben al opties getekend voor de nieuwe ruimte en de verwachting is dat ze de andere locaties rondom deze haven gaan ontwikkelen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

;