Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 02 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

coaster was dat timmerman korrel ?
gr alex

Geen idee Alex. Ben na 50 jaar de namen een beetje vergeten.

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Noodactie beveiligt zwaar hefschip terwijl het de Noorse kust nadert

De Noorse autoriteiten hebben vandaag laat de noodtoestand afgekondigd, uit angst dat een Nederlands heavy-lift schip dat voor de kust op drift was geraakt onmiddellijk gevaar liep aan de grond te lopen en een milieu-incident te veroorzaken. Nadat ze eerder op de dag pogingen hadden ondernomen om aan boord van het drijvende schip te komen vanwege het weer, voerden ze een nachtelijke poging uit om een ​​bergingsploeg aan boord te vervoeren om een ​​sleeplijn te bevestigen, terwijl ze ook hun middelen voor het bestrijden van olievlekken mobiliseerde. De sleep is nu onderweg naar Breisundet buiten Alesund voor verdere inspectie.

Teams van de Noorse kustadministratie en kustwacht zijn ter plaatse gebleven om het schip de Eemslift Hendrika in de gaten te houden sinds het schip op 5 april een noodoproep deed. Het schip begon te varen nadat de lading tijdens een storm ongeveer 60 zeemijl ten westen van Alesund, Noorwegen was verschoven. . De kapitein en de bemanning verlieten het schip uit angst dat het zou kunnen kapseizen in de storm.


Vanmorgen stonden de bergingssleepboten klaar, maar de autoriteiten besloten te wachten op beter weer
De Noorse autoriteiten zeiden dat de omstandigheden laat in de middag en in de avond waren veranderd, en zeiden dat ze dachten dat het schip binnen acht uur aan land dreigde te komen, tenzij ze onmiddellijk actie ondernamen. Het schip was richting land gedreven en toen het een positie bereikte ongeveer 10 zeemijl uit de kust richting Stadtlandet, Noorwegen met een snelheid van ongeveer 1,5 knopen, besloten de Noorse autoriteiten dat ze niet langer konden wachten tot het weer zou verbeteren voordat ze actie ondernamen.

"We nemen daarom nu maatregelen van de overheid zodat we de kans hebben om het slachtoffer te slepen", zei nooddirecteur Hans Petter Mortensholm. "Tegelijkertijd bereiden we ons voor op een worstcasescenario met een aarding. De regio heeft bijzonder kwetsbare natuurgebieden, en we willen niet dat ze worden blootgesteld aan de druk van een olievlek. "Vanmorgen waren de Noorse helikopters het gebied overgevlogen om een ​​inspectie uit te voeren en pogingen te plannen om een ​​bergingsploeg aan boord van het schip te vervoeren. Ze meldden dat het weer 's nachts was gekalmeerd met zeeën die nu 6 tot 8 meter lopen (voorheen waren ze boven de 15 meter) en de winden waren tussen een lichte tot harde storm. Er waren ook sneeuwbuien in de omgeving.

De sleepboten BB Ocean en Normand Drott van Smit Salvage arriveerden woensdag ook vroeg bij het slachtoffer en stonden klaar om een ​​sleeplijn vast te maken. Het plan was dat de helikopter een vierpersoons bergingsploeg naar het dek van de Eemslift Hendrika zou hijsen waar ze de sleeplijn zouden vastzetten. De sleepboten zullen het schip vervolgens in beschutte wateren verplaatsen.

Vanwege het weer in het gebied rond de Eemslift Hendrika hebben de Noorse autoriteiten en het bergingsteam halverwege de dag besloten de poging om een ​​bemanning aan boord te krijgen uit te stellen tot donderdag. "Leven en gezondheid hebben altijd de eerste prioriteit tijdens een incident als dit, en het moet veilig zijn om de redding uit te voeren", aldus Mortensholm. Destijds meldde de Noorse kustautoriteit dat drijfwegberekeningen toonden dat het gevaar dat het schip aan de grond liep klein was, en met beter weer verwacht op donderdag dachten ze dat het waarschijnlijker was dat de actie met succes kon worden uitgevoerd.

De verandering in de driftberekeningen dwong de teams om de noodinspanningen op zich te nemen. De bergingsploeg werd met succes naar het schip overgevlogen. Ze konden de sleep aan de boeg van de Eemslift Hendrika vastmaken . De sleepboot Normand Drott begon het schip voorzichtig om te draaien en was van plan om onder begeleiding van de Noorse kustwacht de haven binnen te varen.Los daarvan hebben de Noorse autoriteiten ook het serviceschip gelokaliseerd dat van de Eemslift Hendrika is gevallen . Het blijft verscheidene mijlen van het liftschip drijven en drijft ook in de storm.

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Antarctisch bevoorradingsschip wordt omgeleid naar de dichtstbijzijnde haven na brand in de machinekamer

MPV Everest in Antarctica tijdens een van zijn bevoorradingsmissies
Een schip dat door de Australische Antarctische Divisie is gecharterd om bemannings- en bevoorradingsmissies uit te voeren naar bases in Antarctica, wijkt af naar de dichtstbijzijnde haven nadat een brand een van de machinekamers van het schip heeft uitgeschakeld terwijl het diep in de Zuidelijke Oceaan voer. De bemanning en het Antarctisch personeel aan boord zijn naar verluidt allemaal veilig en het schip vaart met verminderde snelheid om "uitdagend weer in de Zuidelijke Oceaan te vermijden".

Charlton Clark, General Manager Operations and Safety van de Australische Antarctische Divisie, zei dat de kapitein van MPV Everest , een 476 voet lang multifunctioneel offshore-constructieschip, heeft besloten naar de dichtstbijzijnde haven te varen. ​ "De Australische Antarctische Divisie is er echt op gericht om onze expeditieleden zo snel mogelijk veilig en wel thuis te krijgen."

Het schip van 29.920 bruto ton, dat een met ijs versterkte romp heeft, zeilde terug naar Australië aan het einde van een reis van twee maanden naar Antarctica, waarin ze de bases bevoorraadde en personeel overbracht van de Australische onderzoeksstations Davis en Mawson. "Er zijn 72 Antarctische expeditieleden aan boord, van wie sommigen al anderhalf jaar in Antarctica zijn", zegt organisatiepsycholoog Maree Riley van de Australische Antarctische Divisie. Het schip heeft ook een bemanning van 37.

Brand aan boord van de MPV
De brand werd gemeld op 5 april net na 14.00 uur, vier dagen nadat het schip zijn terugreis naar Hobart, Australië op het eiland Tasmanië begon. Het vuur overspoelde de machinekamer aan bakboord en er waren vlammen te zien op het dek van het schip. Het vuur werd ingeperkt en gedoofd door de brandblussystemen. Naar verluidt was het gedoofd omstreeks 17:40 uur nadat het grote schade had toegebracht aan een van de twee machinekamers van het schip en twee op het dek opgeslagen opblaasbare rubberboten had vernietigd. Op het moment van de brand bevond het schip zich ongeveer 1700 zeemijl ten zuiden van Perth, Australië, vijf dagen in een reis die naar verwachting 14 dagen zou duren, afhankelijk van de weersomstandigheden. Sinds de brand vaart het schip met een verlaagde snelheid van 8 à 9 knopen op de stuurboordmachinekamer. De maximale snelheid is 15 knopen of 12 knopen bij economische snelheid.

Eigendom van een Nederlands bedrijf, Marine Construction Services, werd het schip gedeeltelijk geselecteerd omdat het een met ijs versterkte romp heeft met het vermogen om zeeijs tot een meter dik te breken. Het schip was op 3 februari uit Hobart vertrokken, maar stuitte op dik zee-ijs voor de kust van Mawson op Antarctica, waardoor de bemanning gedwongen werd om de personeelswisseling en de bevoorrading volledig per helikopter over te nemen. Ze vlogen bijna 120 kilometer en vervoerden bijna drie ton materiaal per vlucht. In totaal werd 22 ton essentiële en prioritaire vracht naar het station overgebracht om de teams voor het volgende jaar te bevoorraden. "Het team dat de helikopterladingen bouwde, waren goochelaars die elk hoekje en gaatje vulden, terwijl ze ervoor zorgden dat de volledige gewichtslimiet werd bereikt", zei reisleider Andy Cianchi.

De MPV Everest dient ter vervanging van een ouder schip, de RSV Aurora Australis, dat onlangs een 30-jarig contract had afgesloten om de bevoorradingsmissies uit te voeren. Australië bouwt een nieuwe ijsbreker, de RSV Nuyina , maar de bouw van het schip heeft vertraging opgelopen. "Dit was een buitengewoon ernstig incident", zei de Maritieme Unie van Australië in een verklaring. De vakbond, die had opgeroepen het Australische schip te blijven exploiteren totdat de vervanging gereed is, beschuldigt de AAD ervan de omvang van de brand te bagatelliseren. "Gelukkig zijn er geen meldingen van verwondingen onder de 109 bemanningsleden en expeditieleden aan boord, maar een brand van deze omvang op een schip, slechts enkele dagen na een reis vanaf afgelegen onderzoeksstations op Antarctica, is buitengewoon alarmerend", aldus de MUA.

De MPV Everest voerde zijn eerste bevoorradingsmissie uit met 680 ton aan voorraden naar het Casey Station in Australië. Die reis was op 10 januari begonnen vanuit Hobart. Op de terugreis na voltooiing van de bevoorradingsoperatie kreeg de MPV Everest ook te maken met een kleine brand in de batterijruimte van het schip. Het vuur was beperkt tot de kamer op een dek boven de brug en werd geblust met een handblusser. Het Response Center van de Australian Maritime Safety Authority (AMSA) houdt naar verluidt toezicht op de doorvoer van de MPV Everest en communiceert regelmatig met het schip. Zij melden dat de veiligheidsregulatoren en de scheepseigenaar van plan zijn een volledig onderzoek te doen naar de oorzaak van de machinekamerbrand. Ook het Australian Transport Safety Bureau meldt dat het een onderzoek heeft geopend.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Ammoniaklek op tanker doodt één bemanningslid en verwond er drie voor de kust van Maleisië

De Maleisische autoriteiten reageerden op een oproep voor medische hulp aan een LPG-tanker die voor anker lag voor de kust op 6 april. Een bemanningslid, een Turks bemanningslid, werd dood verklaard en verschillende andere bemanningsleden werden naar de kust gebracht voor medische behandeling in een plaatselijk ziekenhuis nadat een ammoniaklek aan boord van het schip zijn. De Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) meldde dat het op 6 april om 23:55 uur een noodoproep ontving van de scheepsagent. Ze kregen te horen dat er een ongeluk was gebeurd aan boord van de tanker die voor anker lag in internationale wateren bij Port Klang. De Maritime Enforcement Agency of Malaysia, Selangor State Maritime en het Dangerous Material Unit Team (HAZMAT) van Selangor Firefighters reageerden op de aankomst van het schip om ongeveer 03:00 uur.

Maritime Malaysia reageerde op de oproep voor medische hulp
De 28 jaar oude LPG-tanker Hamburg DW lag offshore voor anker tijdens een reis vanuit Oman richting China. Het schip is geregistreerd in Panama en wordt verondersteld eigendom te zijn van Turkse belangen. De medische teams dienden zuurstof toe aan de matrozen waarvan werd aangenomen dat ze het gas hadden ingeademd. Een bemanningslid, een 62-jarige Turkse man, werd dood verklaard en drie andere bemanningsleden zouden in kritieke toestand verkeren en naar een ziekenhuis aan land worden overgebracht. Andere bemanningsleden aan boord van de tanker hebben mogelijk ook zuurstof gekregen en zijn onderzocht door de medische teams die op de tanker reageerden. Het lichaam van de overleden zeeman werd ook naar de kust overgebracht voor een postmortaal onderzoek. De details en oorzaak van het ongeval zijn niet gerapporteerd. MMEA zei dat het ministerie van Volksgezondheid en de politie ook op de hoogte waren gebracht en het incident aan het onderzoeken waren. De Hamburg DW blijft momenteel voor anker voor Maleisië.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Omgaan met verstekelings incidenten

Human Rights at Sea heeft een nieuwe briefingnota over verstekelingen gepubliceerd, waarin de achtergronden van incidenten op zee worden onderzocht, de drijfveren voor individuen om het risico van verstopping te nemen en de menselijke gevolgen. Beoordeeld door scheepvaartadvocaten bij Norton Rose Fulbright, met verslagen uit de eerste hand geleverd door MIRIS International,  reflecteert de publicatie ook op de recente Nave Andromeda- zaak voor de zuidkust van het VK. Tegenwoordig worden er nog steeds verstekelingen aangetroffen aan boord van commerciële schepen, waardoor de kapitein, de bemanning, de eigenaar en de reis worden verstoord. In sommige omstandigheden kunnen ze een directe bedreiging vormen voor de veiligheid, beveiliging en het welzijn van de bemanning en het schip, maar in andere omstandigheden kunnen ze meegaand zijn, zonder bedreiging, op zoek naar economische verbetering of op de vlucht voor vervolging en schending van de mensenrechten.

In eerste instantie zijn de bedoelingen van een verstekeling wellicht onbekend voor degenen die ze lokaliseren en identificeren. Daarom moeten altijd redelijke voorzorgsmaatregelen voor de veiligheid en beveiliging van de bemanning worden genomen en is het van vitaal belang om de vlaggenstaat, de doorvoerhavens en de haven van bestemming te informeren dat er verstekelingen aan boord zijn. Desalniettemin behouden verstekelingen de fundamentele mensenrechten en moeten zij dienovereenkomstig worden behandeld. Gedurende de rest van de reis moeten menselijkheid, zorg en basisondersteuning worden geboden totdat de verstekelingen kunnen worden overgedragen aan de immigratieautoriteiten. Verstekelingen kunnen echter vijandig worden, waardoor indien mogelijk maatregelen moeten worden genomen om hun vrijheid te ontnemen. Als deze stap wordt genomen, moet dit met zorg worden gedaan om onnodig geweld of letsel te voorkomen, terwijl een zekere mate van zorg en bescherming van de grondrechten gehandhaafd blijft. Als dit niet mogelijk is, kan het nodig zijn om externe tussenkomst via de autoriteiten van de vlaggen-, kust- of havenstaat te vragen. Een dergelijke tussenkomst zal worden uitgevoerd door professionele wetshandhavers en / of strijdkrachten om het schip en de bemanning te beveiligen.

Bij elk incident blijft de kernvereiste voor de bemanning om altijd wettig en met menselijkheid te handelen. Er is echter een toenemende tendens tot automatische demonisering van individuen vanwege het ongemak om dergelijke individuen aan boord te vinden, de angst voor geweld van de verstekelingen, hun effect op de commerciële activiteiten en de onwil in sommige havens voor lokale autoriteiten om verantwoordelijkheid te nemen voor verstekelingen. waardoor verdere vertraging en ongemak wordt veroorzaakt. Desalniettemin kunnen verstekelingen zelf het slachtoffer zijn van vervolging, geweld of armoede, en de veronderstelling dat alle verstekelingen gewelddadige criminelen zijn die geen zorg en aandacht verdienen, mag niet het uitgangspunt zijn. Nog op 9 februari werd een incident  met een verstekeling voor de kust van Dorset, VK openbaar gemaakt. De feiten van het incident moeten nog worden bevestigd, maar het resulteerde in de arrestatie van zeven personen waarvan wordt aangenomen dat ze de Albanese nationaliteit hebben. De zaak Nave Andromeda van oktober 2020 , die de tussenkomst van Britse antiterroristische eenheden betrof, fungeert als een goede casestudy die later in deze nota wordt belicht. Dit incident, evenals de voorgaande en de daaropvolgende, benadrukt nogmaals de noodzaak om dergelijke gebeurtenissen in samenhang te bezien, waarbij de meerderheid van de verstekelingen vreedzaam handelt en zonder incidenten wordt afgeleverd bij de autoriteiten in de volgende aanloophaven.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Willem gas is zo dodelijk! Zelf nadat olie in een tank zat moest je bij het zwart zg classificeren van een tank zo op passen. Het kostte
een 21 jarige matroos zijn leven op zijn laatste reis, waarna een zeemansgraf volgde tussen de Azoren en Punta Cardon te Venezueala . Je wil niet weten hoe die arme jongen er uit zag toen we hielpen hem uit die dieptank te trekken. Meldde ik ooit op forum.     

vr/ 9/apr/2021 : 15 : 51 #6297 Laatste wijziging: vr/ 9/apr/2021 : 15 : 52 door Willem Visser
Tanker en Bulkcarrier komen in aanvaring in de Baai van Manilla

Schade opgelopen aan de Rich Rainbow tijdens de botsing
De Filippijnse kustwacht reageerde 's nachts op de plaats van een aanvaring tussen een producttanker en een bulkcarrier in de Baai van Manilla. Beide schepen hebben schade opgelopen maar zijn zeewaardig gebleven en worden nu aangehouden terwijl er een onderzoek loopt naar de omstandigheden van het ongeval.

Volgens de rapporten van de PCG maakten de twee schepen op woensdag 7 april om ongeveer 21.50 uur lokale tijd contact op ongeveer drie zeemijlen van Cavite City in de Baai van Manilla. Het weer en de zeecondities leken destijds kalm te zijn. De kustwacht reageerde met het inzetten van personeel van het Coast Guard Station Manila, evenals de Special Operations Group en Marine Environmental Protection Unit om de veiligheid van de bemanning te waarborgen en om aanvullende informatie over de aanvaring te verzamelen.


De eerste rapporten geven aan dat een producttanker onder Panama-vlag, de 49.999 dwt Rich Rainbow , de Filippijnen vertrok met benzine op weg naar China en dat een 55.886 dwt bulkschip onder de vlag van Marshall Island, de Ivy Alliance , vanuit Indonesië beladen met kolen binnenkwam . De Rich Rainbow is een nieuwe tanker in Japanse handen die wordt beheerd door Maersk Tankers, terwijl de Ivy Alliance een 10-jarige bulker is die wordt beheerd door de Griekse reder Paris Kassidokostas-Latsis. Een visuele inspectie van de twee schepen toont aanzienlijke schade aan beide schepen, hoewel ze zeewaardig zijn gebleven en geen bemanningsleden worden gemeld als gewond door de aanvaring. De PCG heeft toezicht gehouden en rapporteert geen olielekken uit beide vaartuigen.

De stuurboord boeg van de Ivy Alliance heeft deuken en een snee die de PCG naar schatting 30 tot 50 voet lang heeft. De tanker Rich Rainbow heeft een snee langs de stuurboordzijde onder het constructiedek en boven de waterlijn met een lengte van naar schatting 50 tot 60 voet. De havenstaatcontrole-autoriteiten hebben een aanhoudingsbevel afgegeven voor beide schepen terwijl de kustwacht het onderzoek voortzet en zal samenwerken met technische experts en vertegenwoordigers van de klassenverenigingen voor een onderzoek naar ongevallen op zee.


GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

VS versterkt de aanwezigheid in de Zuid Chinese Zee terwijl de spanningen toenemen bij het Whitsun Reef

USS Illinois vertrekt vanuit Pearl Harbor naar de Indo-Pacific
De spanningen over de aanwezigheid van Chinese maritieme milities op het door Filippijnse beweerde Pinksterenrif nemen snel toe. In de loop van de afgelopen week hebben Filippijnse en Chinese diplomaten met weerhaken woorden uitgewisseld over de bedoelingen van China in de regio, en de VS hebben aangegeven extra middelen in te zetten om de aanwezigheid van de Amerikaanse marine in de Zuid-Chinese Zee te versterken. Peking houdt vol dat de Chinese trawlers op Whitsun Reef niets meer zijn dan vissersvaartuigen, en dat ze in het gebied voor anker zijn gegaan vanwege slecht weer. Het weer in het gebied was kalm en westerse defensieanalisten hebben ten minste enkele van de inactieve schepen geïdentificeerd als speciaal gebouwde trawlers voor maritieme milities. En in tegenstelling tot typische Chinese vissersschepen, hebben deze goed onderhouden trawlers niet gevist.

"De Chinese ambassadeur heeft veel uit te leggen. Sinds onze laatste maritieme en luchtbewaking zijn er nog steeds 44 Chinese schepen in Julian Felipe Reef", zei Lorenzana in een verklaring. 'Ik ben niet gek. Het weer is tot nu toe goed geweest, dus ze hebben geen andere reden om daar te blijven. Deze schepen zouden onderweg moeten zijn. Umalis na kayo diyan [Nu vertrekken].' De Chinese ambassade in Manilla ging onmiddellijk terug op de opmerkingen van Lorenzana. In een zaterdag afgegeven verklaring zei een woordvoerder van de ambassade dat "[we hebben] kennis genomen van de verbijsterende verklaring van de Filippijnse minister van Defensie" en dat "we hopen dat de betrokken autoriteiten constructieve inspanningen zullen leveren en onprofessionele opmerkingen zullen vermijden die irrationele emoties. " "De totale minachting door de Chinese ambassade in Manilla van het internationaal recht, met name de UNCLOS waarbij China partij is, is verschrikkelijk", schoot Lorenzana zondag terug.

In een ommekeer voor Manila's inspanningen om banden met Peking aan te knopen, zouden de Filippijnen nu overwegen om de woordvoerder van de Chinese ambassade uit te zetten. "Normaal gesproken maakt dit deel uit van de reeks diplomatieke acties, maar ik heb nog geen bevestiging", vertelde uitvoerend directeur van Buitenlandse Zaken Ivy Banzon-Abalos aan The Sydney Herald. The Global Times, een prominente Chinese overheid, waarschuwde de Filippijnse regering om escalatie te voorkomen. "[Het Filippijnse leger] moet niet overhaast handelen, behalve wat lawaai maken", zei Global Times-redacteur Hu Xijin. "Anders zal China zeker een krachtig antwoord geven."

VS versterkt aanwezigheid op zee
De Verenigde Staten, die een defensieverdrag hebben met de Filippijnen, hebben de amfib USS Makin Island  en haar begeleiders naar de Zuid-Chinese Zee gestuurd, volgens het in Peking gevestigde South China Sea Strategic Situation Probing Initiative. De luchtvaartmaatschappij USS Theodore Roosevelt is ook actief in de regio en voert volgens Indo-Pacific Command oefeningen uit met de Maleisische luchtmacht. Op donderdag kondigde Pacific Fleet ook aan dat de Virginia-klasse aanval sub USS Illinois de zee op is gegaan voor een uitzending naar de Indo-Pacific. De signalering is zeldzaam, aangezien de bewegingen van de "stille dienst" doorgaans niet worden aangekondigd.

"Een gewapende aanval op de strijdkrachten, openbare vaartuigen of vliegtuigen van de Filippijnen in de Stille Oceaan, inclusief in de Zuid-Chinese Zee, zal onze verplichtingen onder het wederzijds defensieverdrag tussen de VS en de Filippijnen in gang zetten", zei woordvoerder Ned Price van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag. "We zullen altijd onze bondgenoten steunen en opkomen voor de op regels gebaseerde internationale orde." Indo-Pacific Command kondigde ook aan dat de USS John S. McCain opnieuw door de Straat van Taiwan is gegaan - een operatie die werd gebruikt om de Amerikaanse steun te betuigen aan de voortdurende autonomie van Taiwan. China heeft typisch bezwaar tegen deze patrouilles. "De actie van het Amerikaanse oorlogsschip is een verkeerd signaal naar de troepen van de 'Taiwanese onafhankelijkheid'; het bemoeit zich opzettelijk in regionale aangelegenheden en schaadt de vrede en stabiliteit in de Straat van Taiwan", aldus PLA-woordvoerder Zhang Chunhui.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Vluchtelingen gered door bulkcarrier maar weigeren van boord te gaan in Grand Cayman

Een bulkcarrier die door het Caribisch gebied reisde, stuitte op een kleine boot vol met mensen die in nood leken te zijn. Het schip redde de mensen en bracht ze naar het eiland Grand Cayman, maar daar nam de situatie een vreemde wending en nu bevindt het schip zich in een impasse tussen de vluchtelingen en de regering van Grand Cayman. De Bulk Freedom van 52.454 dwt , geregistreerd in Panama, voer op 4 april van de Verenigde Staten naar Panama toen het de kleine boot ongeveer 50 zeemijl van Grand Cayman tegenkwam. Het schip nam een ​​tiental volwassenen en twee kinderen aan boord die volgens rapporten van de Cayman Customs and Border Control Service zwak leken na de afgelopen dagen te zijn afgedreven. De vluchtelingen bleven echter ongedeerd door hun tijd op zee in de kleine boot.

De Bulk Freedom meldde de situatie aan de Cayman Island Coast Guard en ging verder naar de ankerplaats voor George Town, Grand Cayman, waar men er zeker van was dat de mensen naar de kust zouden worden overgebracht. Maar daar nam de situatie een vreemde wending. De tientallen individuen bleken Cubaanse burgers te zijn die op Grand Cayman waren behandeld als vluchtelingen. Hoewel ze niet op het eiland werden vastgehouden, werden ze gevolgd met elektronische armbanden. Minstens één van de paren was in een juridisch geschil met de regering geweest om hun huwelijksrechten te laten erkennen, aangezien de vrouw een Kaaiman-burger is en naar verluidt getrouwd is met een Cubaanse man, en ze hebben een baby van 10 maanden oud. De groep vertelde de autoriteiten dat ze de boot legaal hadden gehuurd van Grand Cayman en op zee waren vertrokken, maar het was onduidelijk of ze een specifieke bestemming hadden. De autoriteiten van de Kaaimaneilanden meldden de Cubanen op 4 april als vermist nadat hun elektronische bewakingsapparatuur niet reageerde.


Foto van de Facebook-pagina van een van de vluchtelingen aan boord van de bulkcarrier
Nadat de Bulk Freedom voor anker was gegaan in Grand Cayman, werd het schip opgewacht door een schip van de kustwacht van de Kaaimaneilanden, samen met politie en douane- en grensbeambten. De Cubanen lieten de officieren weten dat ze niet terug wilden naar Grand Cayman en dat ze aan boord van de bulkcarrier wilden blijven om naar de Verenigde Staten of Midden-Amerika te reizen waar ze asiel zouden zoeken. De autoriteiten van de Kaaimaneilanden hebben geprobeerd de vluchtelingen ervan te overtuigen dat de bulkcarrier niet in die richting gaat en niet bereid is hen te vervoeren.

Op dit moment is er nog steeds een impasse met de individuen die melden dat ze nu opgesloten zitten aan boord van het schip dat bijna geen voorraden meer heeft. De vluchtelingen posten op sociale media-accounts met video's en foto's en vroegen om voorraden, waaronder water en voedsel. Hun foto's laten zien dat ze op het dek en de vloer slapen in de overvolle accommodaties zonder de juiste faciliteiten. De Cayman News Service meldde dat één persoon ermee instemde terug te keren naar het eiland en aan wal werd vervoerd en in een quarantainehotel werd geplaatst. Mogelijk is een tweede lid van de groep later ook aan wal gegaan nadat ze hadden gemeld dat ze zich niet lekker voelden. Ten minste 10 Cubaanse volwassenen en twee baby's blijven aan boord van de Bulk Freedom terwijl het schip vast komt te zitten in de voortdurende impasse.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE